Pulsen vil ikke opp
|
Pulsen vil ikke opp
26/05/2016 08:04
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har i vår slitt lenge med at pulsen min ikke vil opp i riktige soner. Har såvidt vært borti det i korte perioder før, men nå virker der mer kronisk.
Jeg har (hatt) en makspuls på ca 193. Kanskje også et slag eller to høyere. Jeg har målt terskelpuls i FTP-test til 173/174.
Nå sliter jeg ræva av meg for å nærme meg terskelpuls. Og så snart jeg når den, og prøver å slippe opp LITT - så stuper den ned. Ser også i ritt at jeg ligger lavt i forhold til tidligere (men kommer meg over terskel og kanskje opp i 180).
Har blitt lite testing i senere tid pga mye forkjølelse mm. Men har bla i ritt likevel klart å tråkke noenlunde de watt jeg forventet. Skal jeg kjøre en sweetspot-økt styrt på puls nå, føles det som jeg er helt i kjellern - lårene stivner og hyler om nåde.
Jeg har gått ned i vekt i år (fra ca 82 til ca 72) med div krise-sprekker der jeg spiser meg opp 5 kg på noen dager. Dette har blitt etterfulgt av like harde vektnedganger igjen. Langt fra ideelt, men har prøvd å bruke kun lette dager / base-periodene til dette.
Bekymrer meg for overtrening, da jeg ikke akkurat følger ideelt opplegg i tidsklemma med gjerne 2-3 økter om dagen (inkl 2 økter til/fra jobb). Likevel har jeg trent mye mer rolig nå enn tidligere, så trodde jeg skulle være greit innafor. I TrainingPeaks har jeg en TSB der jeg bør ha den under build-periodene nå.
Halmstrå 1: Vektreduksjonen inkluderer en del muskeltap. Mindre muskler betyr mindre behov for å pumpe så mye blod rundt. Hjertet har for tiden overkapasitet ift hva beina klarer å kreve.
Halmstrå 2: Før pushet jeg meg oftere helt til maks i treningsøktene. Jeg har nå trent så mye rolig, at jeg bare ikke er vant til å ta ut det som trengs. Jeg kommer til å oppleve en fin forbedring i watt også så snart jeg venner meg til å gå lengre ned i kjelleren igjen.
Halmstrå 3: Dette er kun pga forkjølelsesdriten.
Skrekkscenario: Det er en alvorlig hjertefeil eller jeg er overtrent og må hvile.
Har testet HRV noen få dager nå, og får lave verdier som tilsier overtrening. Men er usikker på hvor mye jeg kan stole på de målingene. Pulsbeltet jeg må bruke (med BT) er noe kina-greier som var rimelig ustabilt... Ja. Selvfornektelse kan muligens være noe jeg også sliter med.
Noen med gode erfaringer på området?
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
Re: Pulsen vil ikke opp
[Re: Rexenes]
26/05/2016 08:33
|
Menkromsen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror du er inne på noe ang. halmstrå 1. Har selv alltid et ønske om å kun veie maks 70kg (184cm). Trivselsvekt er på 72 helt opp til 74-75 om vinteren. I perioder med mye god trening så klarer jeg vekt-målet mitt - men av en eller annen psykisk grunn så har jeg en tendens til å skeie ut og gå opp 2-3kilo med noen dager på sofaen hvor mat er hovedfokus.. :-)
"Stress-slanking" for å komme tilbake til matchvekt gjør at jeg blir sliten og ikke klarer å yte maks. Ved å ligge i kaloriunderskudd samtidig som en trener greit så sier det seg vel nesten selv at formen blir deretter - når muligheten til restitusjon er liten med full jobb.
Dette mønsteret har repetert seg flere ganger nå - og for min del så må jeg gi litt beng i vekt og fokusere på god trening. Vekten vil likevel gå sakte men sikkert nedover samtidig som formen går oppover.
Det skal sies at jeg er striks på kostholdet og jevnt over spiser sunt - dog litt mye iblandt. Om det skulle ha noe å si...
Redigert av Menkromsen; 26/05/2016 08:34.
|
|
|
26/05/2016 08:47
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det er vanskelig å si over nett så ta dette for det det er, men jeg vil helle mot at skrekkscenario alternativ to ligger i bunn her. Som jeg kanskje ikke akkurat vil kalle et skrekkscenario så lenge du fanger det opp i tide.
Du har i hvert fall delvis brukt det som skulle være restitusjon til å tyne deg på vekt. Du har jo også slanket deg såpass at det gir mukeltap. Og tidsklemma koster uten at man nødvendigvis merker det, for det er restitusjonen som lider, der også. Mye småsjukdom er også en indikator.
Da jeg fikk målinger, oppdaget jeg at jobbsyklingen var mye mer intens av og på enn jeg trodde, mistenker det kan gjelde flere.
Husk også at TSS-formelen i Trainingpeaks premierer volum høyt, og det kan gi et skjevt bilde. Den er også avhengig av terskelverdier du selv har satt, spesifikt FTP. Hvis du er gnuret ned, og dermed har lavere FTP enn du har satt, vil TSS undervudere belastningen du utsetter kroppen for. Den, og dermed også TSB, er bare en del av helheten.
Det er ganske vanlig å bortforklare overtrening med andre faktorer. Det er enda vanligere å undervurdere behov for restitusjon, og spesielt hva jobb, familie og under kan bety der.
(Ja, jeg vet at den medisinske betegnelsen ikke er overtrening.)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
26/05/2016 09:08
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Kraftig "slanking" + mye trening kan fort gå galt uten riktig veiledning.
|
|
|
26/05/2016 09:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har opplevd noe lignende som du beskriver, også i forbindelse med rask vektnedgang (og gjerne i tillegg til paniske forsøk på å komme i form). Jeg tror jeg i perioder balanserer på en knivsegg når det gjelder totalbelastning med aktive unger, perioder med lite søvn, hektisk jobb og trening. Dette kan gå bra, men hvis man forrykker denne skjøre balansen ved å starte en slankekur og/eller endre treningen kan det skjære seg. I fjor sommer og høst sykla jeg rundt med pinnestive bein i sone 1 og 2, ute av stand til å komme opp i puls eller sykle noe i nærheten av så fort som jeg normalt klarte. Det toppet seg under Sykkelener´n i august; jeg tråkket som besatt og hadde en opplevd intensitet som tilsa at det gikk styggfort. Men jeg var ute av stand til å ta føringer i front, og jeg mistet pulje etter pulje. Til slutt ga jeg opp, snudde og trillet tilbake til bilen.
Etter dette ga jeg faen. Jeg trente etter innfallsmetoden, jeg kjørte økter jeg visste jeg kunne gjennomføre på en god måte, jeg stresset ikke med hverken puls eller Strava-tider, og formen og overskuddet kom gradvis tilbake. I år har jeg prøvd å unngå den samme fella, og sprengslanket i januar og februar (bort med juleflesket). Har veid rundt 70 kilo et par måneder nå, og er sånn sett stabil på vekta. Det virker derfor ikke som jeg er like sårbar for endringer i treningsopplegg eller totalbelastningen ellers.
Jeg er fortsatt litt der at hodet vil mer enn både hjerte og bein klarer å henge med på, så jeg må passe på så jeg ikke går på den samme smellen der. Med wattmåler på raceren håper jeg imidlertid å unngå de største blunderne, ved å kunne kjøre mer kontrollerte økter uten den vanvittige bajas-åpningen for å komme fort opp i puls eller sykle så-så fort.
|
|
|
26/05/2016 10:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bekymrer meg for overtrening, da jeg ikke akkurat følger ideelt opplegg i tidsklemma med gjerne 2-3 økter om dagen (inkl 2 økter til/fra jobb). Likevel har jeg trent mye mer rolig nå enn tidligere, så trodde jeg skulle være greit innafor. I TrainingPeaks har jeg en TSB der jeg bør ha den under build-periodene nå.
Dersom du trener 2-3 økter om dagen med full jobb og familie, samtidig som du ligger i kaloriunderskudd så høres det ut som en god oppskrift på å kvitte seg med alt overskudd. Synes ditt eksempel illustrerer veldig godt min personlige skepsis til blant annet TSB (og lignede tall.) da formelene ikke klarer å fange opp søvn (stor forskjell på 6 og 8 timer), stress ifm. arbeid, stress ifm. familie + + + + +. Trening over tid uten god nok restitusjon er meningsløst (treningen virker ikke.). Klarer ikke kroppen å absorbere treningen slik at den blir sterkere så bruker man jo bare opp overskuddet sitt, og kroppen blir utslitt. Jeg lurer jo litt på hvorfor du trener 2-3 dager om dagen. Hvordan klarer du å få kvalitet i hver økt da? Og ikke minst: Når bygger kroppen seg opp igjen slik at den får nytte av treningen.). I tillegg er jo og jobb sykling i watt sone 2-3 en skikkelig tyv hva gjelder overskudd, spesielt om man har en bakke eller to man må forsere med litt puls. En rolig langtur på 3 timer i sone 2-3 har fin treningseffekt. Den samme turen delt i 2 turer på 1,5 times turer har på langt nær samme treningseffekt og kost/nytte bør vurderes. Alle økter bør vurderes opp mot hva man får igjen for dem...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
26/05/2016 12:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
CTL, tsb og de andre tallene i trainingpeaks er ikke like for alle. Cluet er jo å finne ut hvilke tall man tåler. Hvor mye økning i CTL man kan ha i uka uten å bli syk, hvor lav tsb man kan holde og fortsatt gjennomføre hardøktene på tenkt intensitet osv. Det er visse anbefalinger om hvor mye økning og hvor lav tsb bør være i byggeuker, men det betyr ikke at alle faller inn under anbefalingene. Man må teste litt og forske litt selv.
Etter en solid økning i CTL i baseperioden min fra jan til april gikk det mange uker før jeg klarte å øke igjen. Selv om CTL var flat og TSB sa jeg egentlig burde hatt bra med overskudd. Man må lytte til kroppen sin også, er man sliten hviler man.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
26/05/2016 13:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
CTL, tsb og de andre tallene i trainingpeaks er ikke like for alle. Cluet er jo å finne ut hvilke tall man tåler. Hvor mye økning i CTL man kan ha i uka uten å bli syk, hvor lav tsb man kan holde og fortsatt gjennomføre hardøktene på tenkt intensitet osv. Det er visse anbefalinger om hvor mye økning og hvor lav tsb bør være i byggeuker, men det betyr ikke at alle faller inn under anbefalingene. Man må teste litt og forske litt selv.
Etter en solid økning i CTL i baseperioden min fra jan til april gikk det mange uker før jeg klarte å øke igjen. Selv om CTL var flat og TSB sa jeg egentlig burde hatt bra med overskudd. Man må lytte til kroppen sin også, er man sliten hviler man. Mitt poeng er at belastninger som familie, jobb, søvnmønster, sykdom + + + ikke er konstante, og derfor kan man ikke basere seg på andre konstanter og definere dem som absolutte. Da vil man gå på tryne den dagen da belastningen som ikke er relatert til trening blir høy over tid.
|
|
|
26/05/2016 13:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, jeg er enig i det. Og det er jo der biten med å lytte til kroppen kommer inn. Det nytter liksom ikke å presse på selv om både lysten og grafer/tall skulle tilsi at du skal være proppet med energi. Man må ikke se seg helt blind på hjelpemidlene man har.
Noe jeg fikk merke i mars/april, nytt barn kom til verden etter 3mnd med god trening og en mengde som kroppen fint absoberte. Men måtte roe ned en periode på 4-5 uker i etterkant av dette pga bebis, mindre søvn osv, før jeg kjente at kroppen fungerte bra igjen. Hadde begrenset framgang i den perioden, men ble i alle fall ikke svakere, og kunne "fortsette der jeg slapp" tidligere.
Er man sliten og trøtt, er det en grunn til det.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
26/05/2016 15:35
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En rolig langtur på 3 timer i sone 2-3 har fin treningseffekt. Den samme turen delt i 2 turer på 1,5 times turer har på langt nær samme treningseffekt. Dokumentasjon på dette?
|
|
|
[Re: -Jan]
26/05/2016 15:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Les kapittel 3 (side 12.). http://www.sykling.no/sites/default/files/UTHOLDENHETSTRENING_6.pdfDet kan dog hende at 3 timer kan være kort dersom intensiteten er for lav. Videre innbiller jeg meg at bortimot alt jeg har lest vedr. den type trening så anbefales kontinuerlig arbeid for best mulig effekt. Legger til grunn watt sone 2/3. Bevis gjerne at jeg har feil. Alt nytt man lærer er positivt Se det og i kontekst av det andre jeg skrev. Trener man 3 økter om dagen så klokker en mange timer/mil, men jeg tror neppe det er en suksessoppskrift over tid. Kanskje hadde det vært bedre å trent feks en økt og kjørt langtur med intervall, eller en lengre langtur? Kroppen må jo få tid til å hvile?
Redigert av sveinaa; 26/05/2016 16:22.
|
|
|
26/05/2016 17:41
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker for mange tilbakemeldinger. Under følger svar og tanker pøst ut ukontrollert, ustrukuturert og ufullstendig.
Sveinaa: Jeg deler ikke opp øktene bare av eget ønske, men for å få skviset det inn i en veldig låst hverdag. Er helt enig ang effekt av langkjøring som stykkes opp - men samtidig finnes det andre treningseffekter jeg legger inn i de korte rolig øktene (tråkkteknikk, tempostilling, div decuopling-tester etc).
En del av det blir også ren roligkjøring som helst skulle vært sammenhengende - men anser 2x 1,5 timer som bedre enn 1x1,5 timer som ville være det reelle alternativet mitt.
Slanking er også en greie her. Spesielt etter de forskjellige storsprekkene i helger etc har jeg kanskje kjørt knallhard diett med mye rolig trening i starten av uken. Og da er 3x 1 time 50% bedre enn 2x 1 time.
oyvin: Jobbsyklingen tror jeg er rolig nok. Ligger og putrer i lav sone 1 (puls) / sone 1-2 (watt). Unntakene er når jeg kjører hardt eller div sprint, sweetspot etc. Men det er jo bevisst.
Ellers er det vel klart at jeg brenner lyset i begge ender når jeg sover lite, spiser lite, og trener ofte. Det er bare at jeg har liksom ikke følt meg særlig utslitt, og har egentlig ligget omtrent som i fjor på TP sine grafer.
ØyvindV Jeg har også kjørt det aller meste av vektnedgang i januar-februar. Etter noe påskesprekk forlenget jeg dog basetreningen 1 uke nettopp for å kunne kjøre vekta i retur uten at kroppen skulle belastes med tunge økter i tillegg.
Nå lå jeg veldig godt an tidligere i år på de tester jeg rakk å kjøre før jeg ble mye forkjølet mm. Jeg hadde høyere watt på alt av tester (korte og lange) enn i fjor på samme tid. Og samtidig var jeg 5-10kg lettere. Alt så bra ut. De halvgode testene jeg har fått kjørt i senere tid viser på korte tester (under 5 min) at jeg henger etter. Spesielt på superkorte (5-30 sek). Etter hvert har jeg følt stagnasjon over hele fjøla - men har likevel målt årsbeste under ritt og ny pers i w/kg. Men i samme periode kjørte jeg en FTP-test i motbakke. årets første ute. Klarte da ikke komme opp på det høyeste jeg hadde hatt på rulla et par mnd tidligere.
Slites mellom tvil og tro. Og da blir det fort til å hoppe på det som passer meg best.
Men.... Som sagt er vel fornektelse av fakta en mulig greie her. Hadde jeg sittet på andre siden hadde jeg kanskje ristet på hodet over at det åpenbare skal legges til side og vage teorier skal testes ut først.
Man føler jo man kommer litt på etterskudd pga forskjellige ting. Slankesprekk førte til forskyvning i treningsplanen med 1 uke. Forkjølelse gjorde det samme. Nye ritt ble blinket ut som A-ritt og planen foskjøvet. Hele kroppen føltes jo å sitre etter å komme i gang med noe annet enn all roligtrening og teknikk.
Så satte forkjølelsen seg nesten for godt, noen flere slankesprekker med påfølgende diettkamper og mer roligtrening. Prøve seg i et par ritt med å bygge opp helt rolig, karbo-loade seg hinsides all fornuft, ny vekteksplosjon og nye kamper med kjøkkenvekta og badevekta. Og enda mer rolig trening.
Hver gang føles det som at nå har det gått så langt at det får bære eller briste. "Tåler jeg ikke treningen nå, blir det for sent å komme i gang uansett". Men klart - etter noen uker til skulle man kanskje ønske at men ikke kjørte på og heller ble fit for fight raskere.
Man får vel kanskje ta til fornuft. Ta det rolig. Gi kroppen tid mellom øktene. Spise variert og i kaloribalanse. Sove. Kjøre mer bil på jobb. Blæh. Eller bare sette seg på rulla når unga sovner igjen..
|
|
|
26/05/2016 17:49
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hadde det på samme måte i fjor på denne tiden. Jeg hadde også ofte 3 øker om dagen ink til og fra jobb. Rolige turer gikk fint, men det var en kamp å komme opp til terskel. I og med at jeg var i oppkjøring, konkluderte hodet mitt at det skulle være slik.
Da jeg løp 10km og bare hadde 168 i snittpuls (terskel 183, samme løp året før var snitt 181), begynte jeg å forstå at noe var galt. Likevel undertrykte jeg det og fortsatte som vanlig frem til et delmål 14 dager senere. Der gikk det så dårlig at jeg valgte å oppsøke hjelp (jeg er så heldig at jeg har et søskenbarn som er idrettslege). Han konstaterte rask overbelastning, og i tillegg et par belastingsskader.
For min del gikk det til et stykke ut i oktober for kroppen igjen begynte å respondere på trening....
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
26/05/2016 18:01
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg hadde det på samme måte i fjor på denne tiden. Jeg hadde også ofte 3 øker om dagen ink til og fra jobb. Rolige turer gikk fint, men det var en kamp å komme opp til terskel. I og med at jeg var i oppkjøring, konkluderte hodet mitt at det skulle være slik.
Da jeg løp 10km og bare hadde 168 i snittpuls (terskel 183, samme løp året før var snitt 181), begynte jeg å forstå at noe var galt. Likevel undertrykte jeg det og fortsatte som vanlig frem til et delmål 14 dager senere. Der gikk det så dårlig at jeg valgte å oppsøke hjelp (jeg er så heldig at jeg har et søskenbarn som er idrettslege). Han konstaterte rask overbelastning, og i tillegg et par belastingsskader.
For min del gikk det til et stykke ut i oktober for kroppen igjen begynte å respondere på trening.... Nettopp ja. Det var jo slike meldinger jeg ikke ønsket å lese. Hvordan var det når du bare kjørte rolig? Merket du noe da? Hva gjorde du fram til oktober? Konkurrerte eller bare roet du det helt ned?
|
|
|
26/05/2016 18:41
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
[ Nettopp ja. Det var jo slike meldinger jeg ikke ønsket å lese. Hvordan var det når du bare kjørte rolig? Merket du noe da? Hva gjorde du fram til oktober? Konkurrerte eller bare roet du det helt ned? Rolige økter gikk helt fint, helt normal følelse. Jeg konkurrerte ikke nei, kjørte korte, rolige økter. Hadde to 4x4min økter i både august og september for å se hvordan det sto til. Jeg hadde ei økt 10. august der jeg var optimistisk, men fikk meg en på trynet noen dager senere. For meg ble det slik at restitusjonstiden ble veldig lang. Det ble konkludert med at jeg begynte å tøye strikken i januar og at den egentlig røyk i slutten av februar. Likevel trente jeg som planlagt frem til midten av juni. Det er nok årsaken til den lange tiden jeg måtte ha for å ta meg inn igjen.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
26/05/2016 19:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Noe av poenget med å trekke frem det med 2 økter var å sette fingeren på spørsmålet: Er treningseffekten god nok ift. den samlede restitusjonstiden? Av og til helt sikkert ja, men da må man også kunne hente seg inn igjen.
Når du sier sone 1 er det restitusjon eller OLT sin l1?
|
|
|
27/05/2016 03:01
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Noe av poenget med å trekke frem det med 2 økter var å sette fingeren på spørsmålet: Er treningseffekten god nok ift. den samlede restitusjonstiden? Av og til helt sikkert ja, men da må man også kunne hente seg inn igjen.
Når du sier sone 1 er det restitusjon eller OLT sin l1? Du har nok rett her. Tror kaloriforbrenningen har fått for mye fokus. Snakker om restitusjon. Friel sine soner (det er vel egentlig coggan sine, som friel bruker).
|
|
|
[Re: JayTe]
27/05/2016 04:50
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
[ Nettopp ja. Det var jo slike meldinger jeg ikke ønsket å lese. Hvordan var det når du bare kjørte rolig? Merket du noe da? Hva gjorde du fram til oktober? Konkurrerte eller bare roet du det helt ned? Rolige økter gikk helt fint, helt normal følelse. Jeg konkurrerte ikke nei, kjørte korte, rolige økter. Hadde to 4x4min økter i både august og september for å se hvordan det sto til. Jeg hadde ei økt 10. august der jeg var optimistisk, men fikk meg en på trynet noen dager senere. For meg ble det slik at restitusjonstiden ble veldig lang. Det ble konkludert med at jeg begynte å tøye strikken i januar og at den egentlig røyk i slutten av februar. Likevel trente jeg som planlagt frem til midten av juni. Det er nok årsaken til den lange tiden jeg måtte ha for å ta meg inn igjen. Hørtes utrolig kjedelig ut, og håper jeg slipper unna det.
|
|
|
27/05/2016 07:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Susanne Andersen var med på et program på TV. Husker ikke helt konteksten, men det var noe med at hun trente sammen med gutta. Hun var da helt tydelig på at dersom hun ble sliten av så var det mengden som måtte justeres og ikke hardøktene (I alle fall sånn jeg oppfattet det.).
Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du trener såpass mye på restitusjons-intensitet?
Høres ut som du burde ta en pause nå i alle fall. Har du feks logget hvilepuls på morgenen sånn at du vet hvordan denne normalt er?
|
|
|
27/05/2016 08:48
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du trener såpass mye på restitusjons-intensitet?
Høres ut som du burde ta en pause nå i alle fall. Har du feks logget hvilepuls på morgenen sånn at du vet hvordan denne normalt er?
Kjører gjene sone 1 til jobb, enten pga treningen dagen før eller pga treningen som skal komme hjemover og/eller på kveld (eller pga forkjølelse som aldri slapp taket).Som sagt har jeg også kjørt en del andre typer teknikkøkter mm hvor intensiteten ikke betyr noe - og da prøvd å holde belastningen nede. Og igjen.. en del ren kaloriforbrenning da. Anser ikke all sone 1-kjøring som ren restitusjon. Ser du skiller mye på OLT og Friel når det gjelder sone 1. Jeg får nesten helt like pulssoner der (+/- et par slag). Hvor rolig mengden av treningen skal foregå er det vel en annen tråd som tar seg av her :-) Har dessverre ikke logget hvilepulsen annet enn at jeg innimellom har sittet bom stille og fulgt med litt - sett at den har ligget lavere inn mot sesong enn før. Logger HRV med den pulsen jeg har sittende rolig - ca 40. Kjører også parallelle målinger stående nå, det var visst bedre egnet for så lave hvilepulser. Så får jeg se hvilken som ser mest korrekt ut framover ift øktene utført dagene i forkant etc.
|
|
|
27/05/2016 08:51
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Susanne Andersen var med på et program på TV. Husker ikke helt konteksten, men det var noe med at hun trente sammen med gutta. Hun var da helt tydelig på at dersom hun ble sliten av så var det mengden som måtte justeres og ikke hardøktene (I alle fall sånn jeg oppfattet det.). Om jeg har kjørt meg selv for hardt, er det nok først og fremst antallet økter og den manglende (tid til) restitusjon mellom. Blir der jeg kommer til å endre opplegget framover i første omgang hvert fall. Heller stå over økter enn å ødelegge restitusjon.
|
|
|
27/05/2016 09:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg bruker vel egentlig ikke Friel eller OLT sine soner lenger.
I mitt opplegg er restitusjon noe sånn som under 55% av terskelwatt, eller under 68% av terskelpuls (Primært for å øke blodsirkulasjon i musklene.). Har funnet ut at 30 min på ruller med økende kadens funker bra for meg som restitusjon (Bruker watt for å holde intensiteten nede.).
Langkjøring (og intensitet mellom drag etc.) ligger ideelt mellom 56-75% av terskelwatt og mellom 69-83% av terskelpuls (På lengre turer må man ligge mer mot midten så man ikke snylter på overskuddet.).
Tid på restitusjonsintensitet gir i mitt hode bortimot null treningsutbytte så det bruker jeg ikke som "trening". Langkjøringsintensitet er god trening men man må ha litt kontinuerlig tid i sonen for best effekt (Og trener man mye må man være utrolig påpasselig med intensiteten sånn at man ikke bare trekker av overskuddet.). Og det som er litt skummelt er jo at man med HTFU og sterk vilje kan kjøre seg helt i senk på denne intensiteten over tid. Klassisk eksempel er feks når hardøkter blir for tunge så erstatter man hardøkten med 2,5 timer på langkjøringsintensitet isteden for å parkere sykkelen (evt. trene kortere på restitusjonsintensitet.).
Ovennevnte er sannsynligvis kjent for de fleste. Det som allikevel gjør dette vanskelig er at alle har mål og planer, og av og til blir disse dessverre viktigere enn totalen/langsiktigheten.
Ref. JayTe sine innlegg så tror ikke jeg du bør ta sjansen på noe annet enn å ta en pause. Er du heldig så kan det jo hende kroppen hente seg inn igjen. Justerer du bare på opplegget gjør du jo ikke noe for at kroppen skal få mulighet til å hente seg helt inn igjen.
|
|
|
27/05/2016 10:51
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vi er nok rimelig like i hva vi betegner som restitusjon ser det ut til. Selv om jeg nok har misbrukt den litt for å forbrenne noen kalorier ekstra. Og langturer kjører jeg vel også omtrent som deg. Ligger i nedre del av wattsone 2 i snitt og er litt innom sone 1 og 3. Siste tur på knappe 4 timer hadde jeg 39% - 39% og 18% av tiden i hhv wattsoner 1, 2 og 3.
Tar ikke full pause nå. Etter en del innspill, lesing i bibelen og egenanalyser anser jeg det som sannsynlig at jeg rett og slett ikke er/blir restituert - pga det du påpeker med for mange økter / for kort tid til restitusjon.
Jeg kommer til å bruke HRV-målinger samt være på vakt etter andre symptomer framover. Fortsetter HRV å stige etter rolige dager, og falle etter tunge - så tror jeg at jeg har verktøyet jeg trenger for å sikre at jeg har kontroll. Kommer til å kjøre flere av de hardere øktene som tester også. Har skortet for mye på det til at jeg kan vite sikkert om jeg blir bedre nå.
Men så langt har jeg jo ikke akkurat kollapset - mer vært en stigende undring og bekymring over vedvarende lav puls i treningsøkter. Og noen lave (mine første) HRV-målinger under/etter et 3-dagers ritt. Vi snakker heller ikke om full stagnasjon i utviklingen - jeg er nær mitt toppnivå fra i fjor på det meste, og godt over om man ser på w/(kg). Lavere makswatt og watt på mikrodrag er skuffende, men det KAN også tilskrives lite trening på det, og mye slanking.
Tid i wattsoner i år vs i fjor viser at jeg kjørte nær dobbelt så mye i sone 5-6-7 i fjor. Både i tid og %. Kan også forklare noe av dårligere målinger på korte drag.
Jeg har hatt en roligdag og en fridag på rappen nå, og har en roligdag i dag også. Så blir det 2 ritt i helga (ja jeg vet!). Derfra blir det først og fremst justeringer for å sikre nok restitusjon mellom økter. Blir interessant å følge utvikling i HRV framover.
Virker kanskje litt ignorant til de mange gode kommentarer her, men det er jeg ikke. Selv om jeg trolig justerer mindre enn jeg burde for å være helt sikker.
|
|
|
27/05/2016 10:53
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Takker for mange tilbakemeldinger. Under følger svar og tanker pøst ut ukontrollert, ustrukuturert og ufullstendig.
Sveinaa: Jeg deler ikke opp øktene bare av eget ønske, men for å få skviset det inn i en veldig låst hverdag. Er helt enig ang effekt av langkjøring som stykkes opp - men samtidig finnes det andre treningseffekter jeg legger inn i de korte rolig øktene (tråkkteknikk, tempostilling, div decuopling-tester etc).
En del av det blir også ren roligkjøring som helst skulle vært sammenhengende - men anser 2x 1,5 timer som bedre enn 1x1,5 timer som ville være det reelle alternativet mitt.
Slanking er også en greie her. Spesielt etter de forskjellige storsprekkene i helger etc har jeg kanskje kjørt knallhard diett med mye rolig trening i starten av uken. Og da er 3x 1 time 50% bedre enn 2x 1 time.
oyvin: Jobbsyklingen tror jeg er rolig nok. Ligger og putrer i lav sone 1 (puls) / sone 1-2 (watt). Unntakene er når jeg kjører hardt eller div sprint, sweetspot etc. Men det er jo bevisst.
Ellers er det vel klart at jeg brenner lyset i begge ender når jeg sover lite, spiser lite, og trener ofte. Det er bare at jeg har liksom ikke følt meg særlig utslitt, og har egentlig ligget omtrent som i fjor på TP sine grafer.
ØyvindV Jeg har også kjørt det aller meste av vektnedgang i januar-februar. Etter noe påskesprekk forlenget jeg dog basetreningen 1 uke nettopp for å kunne kjøre vekta i retur uten at kroppen skulle belastes med tunge økter i tillegg.
Nå lå jeg veldig godt an tidligere i år på de tester jeg rakk å kjøre før jeg ble mye forkjølet mm. Jeg hadde høyere watt på alt av tester (korte og lange) enn i fjor på samme tid. Og samtidig var jeg 5-10kg lettere. Alt så bra ut. De halvgode testene jeg har fått kjørt i senere tid viser på korte tester (under 5 min) at jeg henger etter. Spesielt på superkorte (5-30 sek). Etter hvert har jeg følt stagnasjon over hele fjøla - men har likevel målt årsbeste under ritt og ny pers i w/kg. Men i samme periode kjørte jeg en FTP-test i motbakke. årets første ute. Klarte da ikke komme opp på det høyeste jeg hadde hatt på rulla et par mnd tidligere.
Slites mellom tvil og tro. Og da blir det fort til å hoppe på det som passer meg best.
Men.... Som sagt er vel fornektelse av fakta en mulig greie her. Hadde jeg sittet på andre siden hadde jeg kanskje ristet på hodet over at det åpenbare skal legges til side og vage teorier skal testes ut først.
Man føler jo man kommer litt på etterskudd pga forskjellige ting. Slankesprekk førte til forskyvning i treningsplanen med 1 uke. Forkjølelse gjorde det samme. Nye ritt ble blinket ut som A-ritt og planen foskjøvet. Hele kroppen føltes jo å sitre etter å komme i gang med noe annet enn all roligtrening og teknikk.
Så satte forkjølelsen seg nesten for godt, noen flere slankesprekker med påfølgende diettkamper og mer roligtrening. Prøve seg i et par ritt med å bygge opp helt rolig, karbo-loade seg hinsides all fornuft, ny vekteksplosjon og nye kamper med kjøkkenvekta og badevekta. Og enda mer rolig trening.
Hver gang føles det som at nå har det gått så langt at det får bære eller briste. "Tåler jeg ikke treningen nå, blir det for sent å komme i gang uansett". Men klart - etter noen uker til skulle man kanskje ønske at men ikke kjørte på og heller ble fit for fight raskere.
Man får vel kanskje ta til fornuft. Ta det rolig. Gi kroppen tid mellom øktene. Spise variert og i kaloribalanse. Sove. Kjøre mer bil på jobb. Blæh. Eller bare sette seg på rulla når unga sovner igjen.. Les hele teksten jeg siterer her som om du ser den utenfra, og ha i bakhodet at forfatteren har begynt å få flere indikatorer som kan advarer om tung overbelastning over tid. Hva er din tolkning? Jeg spør absolutt ikke for å være sarkastisk, tvert om for å få deg til å se på deg selv her. Du har jo en liten stemme i hodet som prøver å si deg noe også.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
27/05/2016 11:03
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Les hele teksten jeg siterer her som om du ser den utenfra, og ha i bakhodet at forfatteren har begynt å få flere indikatorer som kan advarer om tung overbelastning over tid. Hva er din tolkning?
Jeg spør absolutt ikke for å være sarkastisk, tvert om for å få deg til å se på deg selv her. Du har jo en liten stemme i hodet som prøver å si deg noe også.
Hehe.. tar det ikke sarkastisk - ser helt klart poenget ditt. Og jeg gjorde nettopp øvelsen mens / etter jeg skrev den. La jo også inn kommentaren om fornekelse av åpenbare fakta vs alle mulige andre løsnigner. Og hadde garantert vært oppgitt over å være rådgiver for en ignorant som meg. Men.. som jeg skriver i innlegget til Sveinaa så tar jeg altså sjansen på å justere treningen i første omgang, samtidig som jeg logger og følger med HRV hver morgen. Rittene i helgen blir jeg å kjøre. Og så får HRV-målinger og andre symptomer evt avlyse treningsdager framover. Kan hende jeg legger inn målingene jeg får her framover så jeg ikke klarer å lure meg selv.
|
|
|
27/05/2016 11:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Seriøst, ta ferie.
Du ser jo allerede at du uansett ikke får inn godformen i år, så det er allerede tapt. Da kan du like gjerne få litt mer fritid. Litt tid helt uten trening, og så kan du jo turtrene - forutsatt at du klarer å la være "å teste" om du har blitt bra igjen. En tapt sesong (for en amatør) er da ingenting mot å ødelegge toppformen for alltid.
For å ta et par ferske eksempler fra langrenn. Northug droppet to måneder trening både før 2014-sesongen (OL) og før 2016-sesongen. Og ofret med det toppresultatene begge sesongene. VM 2015 tyder på at det var lurt. Eldar Rønning tok ikke signalene seriøst nok og hadde ikke psyken til å legge seg to måneder på sofaen, og er nå ferdig som eliteløper og måtte motvillig legge opp.
|
|
|
[Re: anonym22]
27/05/2016 11:27
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Seriøst, ta ferie.
Du ser jo allerede at du uansett ikke får inn godformen i år, så det er allerede tapt. Nei.. dette stemmer ikke helt. Jeg er faktisk i rute i forhold til i fjor på det meste. Jeg skrinlegger ikke hele sesongen nå pga symptomene på pulsen og en langdryg forkjølelse. Etter hvert som jeg har skrevet, lest (meg selv og andre), analysert mer objektivt egne resultater og økter - synes jeg det ser bedre ut nå enn i går. Ja. Jeg har kanskje svartmalt litt selv. CP20 og CP6 har jeg prestert samme wattmålinger på som samme tid i fjor. Med 8-10kg mindre vekt må jeg være fornøyd med det (selv om jeg helt klart ønsket å knuse fjoråret). Da kan du like gjerne få litt mer fritid. Litt tid helt uten trening, og så kan du jo turtrene - forutsatt at du klarer å la være "å teste" om du har blitt bra igjen. En tapt sesong (for en amatør) er da ingenting mot å ødelegge toppformen for alltid.
Dette blir nok resultatet så snart jeg evt lander på at vi snakker om en fullt utblomstret overtrening. Og det kjennes faktisk ganske greit ut om det skulle gå slik. Liker ikke å gå halvveis.
|
|
|
27/05/2016 11:32
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva skal du i helga? Ser deg ikke på startlista til Klatrerittet; er det noe annet spennende som skjer på lørdag (bortsett fra Tour of Inderøy)?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/05/2016 11:41
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hva skal du i helga? Ser deg ikke på startlista til Klatrerittet; er det noe annet spennende som skjer på lørdag (bortsett fra Tour of Inderøy)? Tour de Frøya på lørdag. Victoriarunden (lag) søndag.
Redigert av Rexenes; 27/05/2016 11:42.
|
|
|
27/05/2016 11:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Aha... Lykke til, både i helga og med (forhåpentligvis) stigende form fremover.
|
|
|
|
|