Tendensen synes jeg har vært klar et par år; folk vil ha enten eller. Enten skikkelig terreng (fordi de har kjøpt seg rittfulldemper), eller landeveisritt (fordi de har kjøpt seg landeveissykkel). Tida der folk sykler timesvis på fin grusvei med terrengsykkel (og digger det), er forbi.
Jeg er ikke helt enig. Jeg liker i alle fall godt ritt som har en lett blanding. Eri tillegg og opptatt av kostnaden og hva man får igjen (Opplevelsen.). Jeg opplever feks heller ikke traktorvei som grusgamping.
Dette er jo et superinteressant tema. I min klubb var det fullt trøkk på fellestreningene da jeg kom inn i 2012. Det var mange på terrenggruppa, og nok i massevis til å dele i de som ville kjøre lange og delvis rolige grusturer, eller de som kjørte med tunga på tørk i XC-løype eller sti - eller en blanding av begge.
...
Aner ikke om det går å lese noe ut av det. Kanskje at fokuset er, som nevnt, tilbake mer til opplevelse, det sosiale, og at det å knive og ligge først er vekk. Mulig alle de med sterke konkurranseinstinkt har byttet beite, eller at vi alle har blitt gubber...
Synes også det er et interessant tema. Har gjort null og niks av "forskning" på området, så det hele er basert på synsing ut fra det jeg ser på veien og i skogen og det folk i miljøet snakker om. Det jeg ser og hører er i hvert fall at et stadig større antall kjøper landeveissykkel. Bedriftskarusellen (hovedsakelig landevei) rapporterer om rekordstor interesse, med ny deltakerrekord i vår til tross for 5 grader, sterk vind og plaskregn alle veier. En av byens sykkelklubber har svært stort oppmøte på sine landeveistreninger, og det arrangeres x antall puljer til DSS; både full distanse men ikke minst fra Lillehammer. Egne jentelag popper opp med 1-2 større landeveisritt som sesongmål, og på Facebook ser med et utall grupper med landeveisfolk som trener jevnt og trutt for DSS/L-O som sesongens store mål .
På den andre sida har man terrengsyklinga, som også er populær på sin måte. Den nevnte sykkelklubben over har ikke lenger bare intervalltrening på grus for grusgamperne, de trekker også hopetall ut på sti på ukentlige teknikktreninger. Folk som tidligere var livredde for røtter og stein på grusveien kjøper nå rittfulldempere med jukkepinne, og klissedekk til bruk på høsten.
Så har man så klart et lite paradoks: Selv om jeg er ganske overbevist om at folk trekkes mot ytterpunktene, ser man at deltakelsen på mer tekniske ritt er heller laber. Stiller man til start i M35-39 på den lokale rundbanecupen risikerer man å havne på pallen så lenge man karrer seg til mål noenlunde hel. På kvinnesida er det enda verre; der kan man vel omtrent vinne hele cupen om man kommer i mål på 2-3 ritt (litt på spissen).
Jeg har en teori om at man som syklist utvikler seg, og jo lenger man har holdt på jo lenger ut mot ytterpunktene trekkes man. Ser for meg at de fleste voksne som begynner med sykling starter med en terrengsykkel på asfalt og grus, og kjører noen enkle ritt. Så blir de hekta, og man begynner å se at man på sånt underlag har andre, langt mer egnede verktøy (landeveissykkel). Samtidig ser man at de få gangene man tar turen ut i skogen så ser det fryktelig gøy ut med fulldemper, baggy shorts og bamsemums på baklomma. Så, når Cerveloen henger trygt i boden ved siden av boutique-fulldemperen, har man hverken tid eller lyst til å finne frem halvdemperen og ta et par timer på grusen. Ikke at det er feil, men "been there, done that".