Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Vårstier i Trondheim!

Re: Vårstier i Trondheim! [Re: parob] #2209370 26/05/2016 13:02
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Sitat: parob
Tatt den to ganger nå, møtt dame med hund begge gangene (ikke samme par). Den gangen jeg får den for meg selv blir det PR ihvertfall :-)

Ellers mener jeg at Nymånen DH og Nymåneryggen utgjør litt forskjellige runder. Tar man Nymåneryggen er det jo bare å ta venstre nederst, og så er man straks oppe ved Estenstadhytta igjen. Med Nymånen DH så er det kanskje mer naturlig å fortsette i retning Vikåsen eller Reppeåsen.

Enig i siste der. Som regel er Nymånen DH avslutning på turene mine i Estenstadmarka....

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: erlendisme] #2209433 26/05/2016 16:33
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
Tar jo bare 10-15min inn til Styggdalen derfra! Nymånen DH er egentlig en fin start på turen sånn sett.

Re: Vårstier i Trondheim! [Re: erlendisme] #2209558 26/05/2016 22:54
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Noen formening om hvor mye tid som måtte til for at nymåneryggen var klar til å sykles?

Re: Vårstier i Trondheim! [Re: erlendisme] #2209562 26/05/2016 23:35
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
Var ikke alt for mange timer, mye av det er halvveis gjengrodde stier, dyretråkk etc som er kobla sammen. Erlend gjorde litt digitalt forarbeid med å se på kart++, så var vi vel på ei "befaring" hvor vi gikk ganske langt ned fra toppen og opp igjen for å rekognosere, deretter en tur hvor vi fjerna kvist og rydda fra topp til bunn. Jeg brukte også en tur på å rydde en del helt i bånn.

Re: Vårstier i Trondheim! [Re: erlendisme] #2209781 27/05/2016 10:33
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Nice, bra jobba ICON_SMILE

Re: Vårstier i Trondheim! [Re: Skjelven] #2209782 27/05/2016 10:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det aller meste av Nymåneryggen er vel eksisterende, men ubrukt sti.
Det samme er Hele Fru Fortuna, kun korte partier som er "raket fine" for å koble deler sammen.
Vil tippe 90% er eksisterende stier, dog tilnærmet ubrukte.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: perbl] #2210283 29/05/2016 05:39
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: perbl
Posta følgende på facebooksidene til Idrett og friluftsliv i Trondheim:

Hei.
På dagens sykkeltur måtte jeg plutselig ta en pause et sted jeg ikke er vant til å stoppe, da det i løpet av den siste uka hadde dukket opp et gjerde rett over stien.

Såvidt jeg forstår det er dette grunn eid av kommunen? Jeg kjenner ikke til forholdene her med sau, men antar det er gode grunner til å plassere et gjerde akkurat her, selv om det vil sperre for både fotgjengere og syklende på en mye brukt sti.

Slik gjerdet framsto nå ble jeg litt oppgitt. Vi har hatt alvorlige ulykker med fatalt utfall her i byen tidligere pga dårlig merkede elementer langs sykkelruter, og jeg vil på det sterkeste oppfordre til å etablere en bedre løsning enn det jeg så i dag. Kommer noen her i mørket uten full oppmerksomhet på det som er foran seg, kan det fort være at noen smeller rett i gjerdet.

En løsning i form av en grind, eller annen løsning som lar markabrukere lett krysse gjerdet vil være en stor forbedring, gjerne kombinert med tydelig merking i form av reflekser eller lignende.

Svar ifra kommunen:
Idrett og friluftsliv i Trondheim Hei. Gjerdet er satt opp på oppfordring fra mat-tilsynet for å hindre at sauen i Bymarka kommer ned i bebyggelsen og ut på trafikkert vei. Det vil bli montert ferister ved de to aktuelle stiene Uttrykksikonet smile. God tur! Hilsen Heidi.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: Skjelven] #2210524 29/05/2016 20:27
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Nymåneryggen var forsåvidt en grei jobb å rydde frem. Det var en gammel - men i sin tid godt brukt - sti store deler av veien. Nede i skogen er det et kort stykke med "nybrottsarbeid", før den følger gamle stier helt ned. Som Mats skriver så hadde vi noen runder med rekognosering og så et par turer for å rydde.

"Hovedprosjektet" mitt i fjor - Fru Fortuna - vil jeg tro jeg brukte minst en arbeidsuke på totalt. Men så hadde jeg også veldig mye tid til overs en periode.

Jeg er stadig på utkikk etter områder med potensiale for ny sti i Estenstadmarka, men har ikke noe "stort" på blokka for øyeblikket.

Erlend

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: RazeFaze] #2210525 29/05/2016 20:28
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: RazeFaze

Etter Nymånen DH tar man til høyre opp fra Røstad til Styggdalen, oppå Månen og kjører Veggen-Litjrenna-Prikkstikken-Prikkbakken-Nymånen-Nymåneryggen-Fru Fortuna helt ned, så hjem... pfft, jekker en øll, så besvime :-D

Det Jørgen sa!

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: ehovde] #2210599 30/05/2016 07:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ehovde
Sitat: RazeFaze

Etter Nymånen DH tar man til høyre opp fra Røstad til Styggdalen, oppå Månen og kjører Veggen-Litjrenna-Prikkstikken-Prikkbakken-Nymånen-Nymåneryggen-Fru Fortuna helt ned, så hjem... pfft, jekker en øll, så besvime :-D

Det Jørgen sa!

Ble nesten denne fredag...

Lade-Stokkanhaugen(boligområde)-toppen av skogsti-Ny sti fra Stokkåsen retning Røstad-Nymånen-Nymåneryggen-Månen-Veggen-Styggdalen-Svarttjønna-Øvre Nøkken klatring-Eventyrstien-NedreHylla-Styggdalen-Litjrenna-Prikkstien-Prikkbakken(som jeg tok helt opp!!! Endelig!)-Estenstadhytta-Hele Fru Fortuna-Tomsetskaret-Øvre Leirfoss...

30km, 1100++ høydemeter, 3 timer ute...

Pfft, jekka øll....
Den satt godt! :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: erlendisme] #2210628 30/05/2016 08:22
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Kudos for Prikkbakken. Den er ikke lett!

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: ehovde] #2212578 03/06/2016 20:37
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ehovde

Jeg er stadig på utkikk etter områder med potensiale for ny sti i Estenstadmarka, men har ikke noe "stort" på blokka for øyeblikket.

a) lage en mer eller mindre helt sti fra toppen mellom Eventyr&Nøkken og sikk-sakk (bratt, men lett kjørbar) ned til slutten av Nedre Hylla.
b) lage en ny fubar variant som ikke er innom høyspentgata i det hele tatt
c) en relativt flat, men artig variasjon av StokkåsenØst som gikk lengre øst og tok igjen FruFortuna nedenfor svart, umulig partiet.
d) virker som det er et større område mellom FruFortuna&Trulsstien, mulig og få til noe her?
e) Nyfiken og SkogstiØvre er ganske tung og sykle *opp*, kunne man lagd en oppoversti som koblet mot Utsikten?
f) en med stiaktig oppoversti til Månen fra Hytta, det er sti som slutter midt i som muligens kan utvikles.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Vårstier i Trondheim! [Re: Loki] #2212595 03/06/2016 22:18
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: Loki
c) en relativt flat, men artig variasjon av StokkåsenØst som gikk lengre øst og tok igjen FruFortuna nedenfor svart, umulig partiet.
d) virker som det er et større område mellom FruFortuna&Trulsstien, mulig og få til noe her?

Dette er jo min "hjemmebane". Det er mye gammel sti her, men jeg sliter med å få knyttet ting sammen. Det krever en del etablering av helt ny sti, og det er så utrolig mye mer tidkrevende enn å rydde frem gamle tråkk, særlig når det er mye lyng og krattskog. Vurderer å skaffe batteridrevet ryddesag med krattblad til dette formålet.
Øst for Stokkåsen Øst har jeg et lite prosjekt som går ned i retning Vikerauntjønna, foreløpig stopper det ved stien som krysser over mot alpinbakken.
Jeg har i tillegg noe småtteri som jeg tenker å rydde etterhvert, forlengelser og varianter av ting jeg har ryddet før.

Sitat: Loki
e) Nyfiken og SkogstiØvre er ganske tung og sykle *opp*, kunne man lagd en oppoversti som koblet mot Utsikten?

Det tar av en sti til høyre et lite stykke opp Øvre skogsti, som er restene etter en hogstvei. Denne skrår oppover under Utsikten, men når ikke helt opp. Det er sikkert mulig å forlenge den.

Her er mine tanker:
a) Tomsetåsen (den mellom Lomtjønna og Sellesmyra) er den eneste skikkelige toppen i marka uten sti. En sti som kobles til Øvre Hylla nedenfor de våteste partiene hadde vært bra. Det er noe gammelt man kan ta utgangspunkt i.
b) Nymånen mot Estenstaddammen, her er det sti deler av veien.
c) Nymånen er en dobbelttopp, fra den andre toppen går det også en rygg østover. Jeg har ikke vært der og aner ikke om den ser bra ut
d) Sammenhengende sti fra hytta til Bekken, nord for grusveien. Det er nok såpass omfattende at man må kontakte grunneiere og tromme sammen en dugnadsgjeng.

Erlend

Re: Vårstier i Trondheim! [Re: erlendisme] #2214034 08/06/2016 13:56
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Hogst i Reppeåsen nå. Foreløpig er litt av linken mellom Høyrygg og Lavrygg (pumperyggen) borte. Transport opp og ned brattbakken på Reppesiden

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå