Setter i hop en 26er til minstefrøkna i heimen, og i den forbindelse kjøpte jeg Shimano WH-MT66 hjul som er klar for slangeløst. Dvs de er tapet, og det sitter ventil der. I utgangspunktet er det bare å slenge på dekk, helle i guffe og kjøre på med trykkluft til det smeller på plass.
Men dengang ei! Dekkene ville bare ikke ut på sidene, slik at guffa til slutt rant ut og ingen luftkompressor i verden kunne klart å fylle disse til det berømte smellet. Det hele endte med at fjøra nå ikke har slangeløst... Hadde tilfeldigvis et par slanger liggende.
Har dekkene noe å si her? Det er Schwalbe Furious Fred Evo 26x2.00. De har rimelig myke sidevegger. På den annen side, jeg satte opp storesøster sin sykkel med ZTR Crest og Maxxis maxxlite 310 for et par år siden. De er ikke noe stivere, men det gikk som hakka møkk. Samme guffe, Stan's NoTubes.
Så kan en jo lure på hvorfor en skal drive med slik til en 11-åring...
Har satt opp slangeløst, og prøver å få det tett, men får det ikke til. Det lekker luft ut fra ventilen, fra under ventilringen. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få det tett?
Setter i hop en 26er til minstefrøkna i heimen, og i den forbindelse kjøpte jeg Shimano WH-MT66 hjul som er klar for slangeløst. Dvs de er tapet, og det sitter ventil der. I utgangspunktet er det bare å slenge på dekk, helle i guffe og kjøre på med trykkluft til det smeller på plass.
Men dengang ei! Dekkene ville bare ikke ut på sidene, slik at guffa til slutt rant ut og ingen luftkompressor i verden kunne klart å fylle disse til det berømte smellet. Det hele endte med at fjøra nå ikke har slangeløst... Hadde tilfeldigvis et par slanger liggende.
Har dekkene noe å si her? Det er Schwalbe Furious Fred Evo 26x2.00. De har rimelig myke sidevegger. På den annen side, jeg satte opp storesøster sin sykkel med ZTR Crest og Maxxis maxxlite 310 for et par år siden. De er ikke noe stivere, men det gikk som hakka møkk. Samme guffe, Stan's NoTubes.
Så kan en jo lure på hvorfor en skal drive med slik til en 11-åring...
Såpevann eller ren zalo på hver side av dekket, tetter som regel bra nok til at det smekker på plass.
Sitat: Cyload
Har satt opp slangeløst, og prøver å få det tett, men får det ikke til. Det lekker luft ut fra ventilen, fra under ventilringen. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få det tett?
Bygg opp med flere lag tape der ventilen sitter, gjerne såpass at noe blir dratt med på siden av ventilen og ned i felgen.
Har satt opp slangeløst, og prøver å få det tett, men får det ikke til. Det lekker luft ut fra ventilen, fra under ventilringen. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få det tett?
Har en flaske Fenwick's guffe, som har veldig høy viskositet, og den bruker jeg kun på flaten der ventil og felg møtes. Til det fungerer den faktisk. Det betinger selvfølgelig at ventilfoten passer felgens profil.
Kommer til å la det være slange en liten stund. Kanskje dekkene går seg litt til på et vis?
Det var i hvert fall helt umulig å få dekkene ut på sidene. Det ble rimelig mye guffeklin da det meste etter hvert rant ut, så det stod ikke på at det var for tørt i hvert fall!
Jeg pleier å ta ut ventilkjernen, kobler på kompressor med vanlig pistolmunnstykke, og en kort slange som overgang til ventilen. Da popper dekket som oftest greit på plass. Guffe fyller jeg gjennom ventilen, etter at dekket har "poppet" på plass. Erfaringsmessig bir det mye mindre griseri på denne måten.
Er den ene "guffa" bedre enn de andre? Fordelere ulemper med det ene kontra det andre, ser noen skriver varighet bare ned på 60-120 dager, men andre skriver bare varer ekstremt lenge.
Ventiler har jeg da det fulgte med. Ikke kjørt slangeløst før, men med ny sykkel og alt klart for "tubless" så er det jo ikke noe vits å fortsette å holde på med disse slangene.
Jeg slet med lekasje rundt ventil på orginalt tublessready felg, da Stans ventiler og guffe. Etter råd fra forumet tapet jeg opp på nytt. Brukte pakke fra orange seal. 40 mm felg og 2,8" dekk. Brukte subzero guffe. Orange seal skal vistnok inneholde "glitter" partikler som hjelper på med tettinga. Kjørt et par turer etter konverteringen nå og ikke opplevd noe luftlekasje.
Ordnet meg ventiler og joes super sealant. Lagt dekket i felgen uten slange. Har jeg ikke sjans uten kompressor? Virker ikke slik. Skal jeg fylle på guffe før jeg fyller opp dekket med luft? Hva er vitsen med å ta det igjennom ventilen når jeg har mulighet til å helle det rett i siden av felgen? Tipper jeg gjør en del feil=P
Angående kompressor så påstår reklamen for denne pumpen at du kan først pumpe opp i et magasin på en liter. Når dette er fullt switcher du knappen så all luften raskt flyr inn i hjulet:
Stans sine ventiler er det nærmeste du kommer universalventiler. De passer de aller fleste felger. Et spørsmål er om de er lange nok til ENVE-hjul.
Jeg har brukt "road"-versjonen til Stan på mine karbonhjul fra Light Bicycle (35mm hookless) og Nextie (Black eagle med dyp V-konstruksjon). Fungerer utmerket og har akkurat nok lengde.
Vet du om de hadde flere Bontragere på Oslo Sportslager? Kan ikke se at den ligger på nett. Tips til andre butikker i Oslo som har en av de 3 modellene du nevner?
Prøvde guffe på Stans felger med bånd ,ventil, Thunder Burt TLR, og det funket ikke i det hele tatt. Lekker som en sil og holder på trykket maks et par dager. Forsøkte på nytt med hjelp fra fagkyndig personale, men de ga opp også. Vasket vekk restene og kjører nå med flyweight slanger som fungerer helt topp.
Vurderer å forsøke igjen med Racing Ralph og Rocket Ron (begge TLR) på andre felger, men er litt redd for samme resultat. Er det en kjent ting at Thunder Burt fungerer dårlig med guffe??
Redigert av eryx; 23/05/201622:51.
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: eryx]
#220786123/05/201623:37
Vurderer å forsøke igjen med Racing Ralph og Rocket Ron (begge TLR) på andre felger, men er litt redd for samme resultat. Er det en kjent ting at Thunder Burt fungerer dårlig med guffe??
Bruker Thunder Burt med guffe uten problemer på både Crest og LB felger. Eneste jeg har slitt litt med er LiteSkin, men de er jo heller ikke garantert å virke. TubelessEasy spretter opp med vanlig gulvpumpe.
Ok, jeg tror jeg har de letteste. Er det de som kalles LiteSkin? De veide ca 400 på vekta. På dekkene står det EVO - TLR - PACE STAR 3 Compound. Kan ikke se at det står LiteSkin noe sted, men det må vel være de siden de er ganske lette??
Lurer på om de som bare er merket TLR (TubelessReady) kom året før Schwalbe differensierte i TLEasy og LiteSkin. Og at de ligner mer på LiteSkin enn TLEasy...
Jeg har veid 29" 2.1 LiteSkin til 435g, og 29" 2.1 SnakeSkin til 515g.
LiteSkin dekket mitt trengte en del målrettet risting med såpevann for å se hvor det lakk, men det ble ble greit tett til slutt.
For 2015 introduserte Schwalbe betegnelsen Tubeless Easy for sine Evo Snakeskin-dekk. Les mer på Schwalbes hjemmeside. Man gikk da samtidig bort fra å kalle Evo Liteskin-dekkene Tubeless Ready ettersom de faktisk er vanskelig å sette opp slangeløst.
Før 2015 ble både Snakeskin- og Liteskin-dekkene betegnet som Tubeless Ready. Dersom dekket ikke er merket med Snakeskin er det Liteskin, noe som også bekreftes av vekten som nevnes i de siste innleggene.
Hei. Har tenkt å konvertere til slangeløs-setup men tenkte det var klokt å forhøre meg her først. Har et par dtswiss m1900 spline, ikke tubeless ready, 19mm innerbredde. Har foreløpig conti mk 2.4 protec dekk på. Fikk høre at siden det er 19mm innerbredde på felgen, så kan det oppstå problemer med å få dekk på tilsvarende bredde på 2.4 til å holde tett, stemmer dette?