Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet

Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet #2205556 18/05/2016 12:41
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Kronikk om sexisme i Dagbladet

Det er jo ikke vanskelig å være enig i flere elementer i kronikken som jeg fant på Dagbladet i dag, den havnet her da jeg følte den handlet mer om landeveissykling og at det definitivt ikke er pølsevev.
Saken handler mer enn bare om podiumdamer, forskjellsbehandling på kvinnelige og mannlige utøvere og inneholder et lite stikk til Landevei, som visstnok har uttalt at sykling er en maskulin greie(uten at jeg kan påstå at de har rett).

Jeg synes at visst har sykkelsporten et arbeid å gjøre her, og at det består i mer enn staffasjen man omgir seg med.
Jeg synes f. eks. at forskjellsbehandlingen som forbundet har drevet med angående hvem man sender til VM har vært noe under pari.

Kudos til Valantino forresten, som har vært tydelig på promotering av resultater i kvinneklassen tidligere i år.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205637 18/05/2016 15:29
Sikko Offline
Entusiast
Entusiast
Med fare for å stikke pinner i et vepsebol: Jeg regner med at lønninger og TV-tid er avhengig av hva folk faktisk ønsker å se på?

Når det er sagt, så har nok kronikken mange gode poeng. Assos har tydeligvis tatt poenget, og har nå kledd på sine kvinnelige modeller

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Sikko] #2205640 18/05/2016 15:31
Sikko Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sikko
Når det er sagt, så har nok kronikken mange gode poeng. Assos har tydeligvis tatt poenget, og har nå kledd på sine kvinnelige modeller

Lenke, delt i assostråden av nettopp Valentino

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205658 18/05/2016 16:42
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
^Kvinnesykling er ofte mer spennende å se på. Problemet er at folk ikke vet det fordi det ikke produseres for prime time TV.

Under Gylne Gutuer i helgen holdt iallefall spenningen i kvinneklassen seg mye lenger enn i herreklassen hvor Joker kjørte Mapeitrikset halvveis i rittet* og tremannstempo inn.

*Som om de sa: "- Kjære Sparebanken Sør. Slik kjører man ordentlige sykkelritt."

På neste års GG blir det nok MJ (og evt Masterfelt) om morgenen og MS og KS+KJ etter lunch. Publikum gidder ikke stå opp for å se ritt om morgenen, så da får vi heller legge hovedklassene til Prime Time ute i løypa. ICON_SMILE
Forbundet viser stort sett til hva man pleier å gjøre, men Ottestad IL Sykkel har hatt såpass stor suksess med et ritt som ikke er gjort slik man pleier å gjøre ritt i dette landet at vi like godt kan legge en innsats i å vise at kvinner sykler tøft de også.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Sikko] #2205707 18/05/2016 18:48
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sikko
Med fare for å stikke pinner i et vepsebol: Jeg regner med at lønninger og TV-tid er avhengig av hva folk faktisk ønsker å se på?

Kronikken har et poeng, men den berettigede frustrasjonen er adressert noe feil. Det er hos rittarrangører og forbund problemet ligger, ikke hos de mikroskopiske nisjemagasinene. Vi gjør alt vi kan for å promotere sykling, uansett kjønn.

Når NM for kvinner går om morgenen og har målgang klokken 1100, hvem kommer og ser på da? Herrenes start klokken 13 var det mange skuelystne som var møtt opp for å se.

Hvorfor starter ikke damene 1130 med en lang løype, så herrene 1300 på lang runde, så kan damene passere mål 1330,1400 og målgang 1430, før herrene begynner på avsluttende runder ved 1500-tiden.

Da får alle både oppmerksomhet og tv-tid. Det greiene jeg så på Lillehammer i fjor var bare flaut, ikke på grunn av damenes prestasjoner men på grunn av den stemoderlige behandlingen av rittet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205788 19/05/2016 06:03
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Problemet ligger ikke bare hos hos nisjemagasinene, nei, men Landevei gjør det ikke noe lettere for kvinner i sykkelsporten.

Se hva du(eller redaksjonen din) driver med på Instagram da Alpers, er dere fjorten år?
https://www.instagram.com/p/2oExiwFxzj/

Barnslig, uproft og sexistisk. Ikke er det morsomt heller.

Redigert av ijustpop; 19/05/2016 06:17.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205849 19/05/2016 07:36
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal vi se. Du har funnet en 53 uker gammel publisering. "Drev med", skal vi vel gå med på siden vi nå en gang har lagt det ut, men ikke "driver med".

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205854 19/05/2016 07:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er dette særegent for sykkelsporten da? Neppe. Tror vel mer det er et samfunnsproblem enn et sykkelsport "problem".

Her kommer kalddusjen. Dette er på en måtes alle ansvar. Synes man det er for ille så slutter man å kjøpe varen/tidsskriftet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205855 19/05/2016 07:49
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Greit "drev med".

Men i stor stil. Hva med denne: https://www.instagram.com/p/wqO4S4Fx9j/?taken-by=landevei

Kvinner sykler ikke så hvis de skal bruke Sidi må det være med høye hæler?

Igjen et gammelt bilde, men Landevei var et voksent magasin i fjor også og burde ha visst bedre.

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: sveinaa] #2205856 19/05/2016 07:58
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: sveinaa
Er dette særegent for sykkelsporten da? Neppe. Tror vel mer det er et samfunnsproblem enn et sykkelsport "problem".

Her kommer kalddusjen. Dette er på en måtes alle ansvar. Synes man det er for ille så slutter man å kjøpe varen/tidsskriftet.

Nei, det er ikke særegent for sykkelsporten. (ref. Hva har du under skidressen spørsmålet til skijentene under tour de ski i januar)

Jeg har sluttet å kjøpe Landevei ja.
Jeg trakk frem disse Instagram-oppdateringene fordi Alpers i denne tråden skriver at nisjebladene ikke bidrar til sexismen. Og så har Alpers (eller hans redaksjon) selv sittet og trøkt ut slike instagram-oppdateringer.

Landevei har driti seg ut og bør ta på seg ansvaret og eventuelt komme med en beklagelse fremfor å peke på at jeg drar frem gamle instagram-oppdateringer. Det er ikke første gangen Landeveis sexistiske humor (særlig på instagram) diskuteres på dette forumet.

Redigert av ijustpop; 19/05/2016 07:59.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205859 19/05/2016 08:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ijustpop
Problemet ligger ikke bare hos hos nisjemagasinene, nei, men Landevei gjør det ikke noe lettere for kvinner i sykkelsporten.

Se hva du(eller redaksjonen din) driver med på Instagram da Alpers, er dere fjorten år?

Man kan selvsagt alltid diskutere relevansen til enkeltinnlegg, men dette er ett av 853 innlegg på vår Instagram-konto. Du skal være bra vrang om du mener dette ene bildet er vår redaksjonelle linje.

Velger du bildet fra Instagram som ble lagt ut før dette bildet, lager Peter Sagan eselører på etappevinner Tom Skuijns, så Sagans podieatferd er definitivt relativ. Velger du bildet som ble lagt ut rett etter er det bilde av to jenter, fra produksjonen av Norges flotteste da vi var i Geiranger. Tar du det neste bildet er jeg ute med Fredricke på en gjennomkjøring av en annen langtur (hun er litt liten på bildet, dog).

Går du lenger tilbake i tid stiller vi blant annet spørsmål om det er innafor å ha pin-up-jenter på gaffelen, slik LaPierre har gjort på flere av sine sykler. Det er masse bilder av jenter på vår instagramkonto, kanskje vi kunne hatt enda mer.

Peter Sagan er en klovn, og Peter Sagans podiegester har vært viden diskutert, men når Sagan klyper en podiedame i rompa, hvem er det som gjør det vanskeligere å være kvinne i sporten? De som videreformidler det som har hendt, arrangøren som har podiepiker eller Peter Sagan som klyper henne i rompa?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Alpers] #2205865 19/05/2016 08:14
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: Alpers

Man kan selvsagt alltid diskutere relevansen til enkeltinnlegg, men dette er ett av 853 innlegg på vår Instagram-konto. Du skal være bra vrang om du mener dette ene bildet er vår redaksjonelle linje.

Velger du bildet fra Instagram som ble lagt ut før dette bildet, lager Peter Sagan eselører på etappevinner Tom Skuijns, så Sagans podieatferd er definitivt relativ. Velger du bildet som ble lagt ut rett etter er det bilde av to jenter, fra produksjonen av Norges flotteste da vi var i Geiranger. Tar du det neste bildet er jeg ute med Fredricke på en gjennomkjøring av en annen langtur (hun er litt liten på bildet, dog).

Går du lenger tilbake i tid stiller vi blant annet spørsmål om det er innafor å ha pin-up-jenter på gaffelen, slik LaPierre har gjort på flere av sine sykler. Det er masse bilder av jenter på vår instagramkonto, kanskje vi kunne hatt enda mer.

Peter Sagan er en klovn, og Peter Sagans podiegester har vært viden diskutert, men når Sagan klyper en podiedame i rompa, hvem er det som gjør det vanskeligere å være kvinne i sporten? De som videreformidler det som har hendt, arrangøren som har podiepiker eller Peter Sagan som klyper henne i rompa?

Selvfølgelig er det et større problem i sykkelsporten. Men Sagan har lært, Assos har bestemt seg for å kutte ut damene sine. La Pierre har ikke lenger pin-up damer på gaffelen.

Mens Landevei velger å forsvare disse sexistiske kommentarene og innleggene.

Hvorfor ikke bare beklage og innrømme at dere har driti dere ut?
Alle sier dumme ting innimellom, noen ting er mer morsomme i øyeblikket enn i ettertid osv., men hvorfor forsvarer dere disse gamle og sexistiske innleggene?

Redigert av ijustpop; 19/05/2016 08:15.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Alpers] #2205867 19/05/2016 08:16
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Uten podiumpiker hadde jo ikke Sagan hatt noen(damer)å klype på, og det hadde nok vært en bra ting, på den annen side hadde ikke George Hincapie hatt en kone(evt. hadde han hatt en annen kone)og det er vel neppe en bra ting(særlig ikke for George).

Jeg synes Sidi-skoen er morsom, og det gjør meg muligens til en mannsgris, jeg synes podiumpiker og Giroen sin daglige presentasjon av trøyene blir mindre og mindre passene, men det virkelig store problemet har Alpers allerede påpekt, og det er forbundets håpløse behandling av dameklassen i rittene de er ansvarlige for!
For egen del kan jeg ta med forbundets politikk om uttak til VM som har vært tåpelig og diskriminerende.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205870 19/05/2016 08:20
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei, det er ikke særegent for sykkelsporten. (ref. Hva har du under skidressen spørsmålet til skijentene under tour de ski i januar)

Jeg trakk frem disse Instagram-oppdateringene fordi Alpers i denne tråden skriver at nisjebladene ikke bidrar til sexismen. Og så har Alpers (eller hans redaksjon) selv sittet og trøkt ut slike instagram-oppdateringer.

Landevei har driti seg ut og bør ta på seg ansvaret og eventuelt komme med en beklagelse fremfor å peke på at jeg drar frem gamle instagram-oppdateringer. Det er ikke første gangen Landeveis sexistiske humor (særlig på instagram) diskuteres på dette forumet.

Landevei gjør mye for kvinnesykling, og vi gjør stadig mer. Under kvinnenes NM-finale i Lillehammer i fjor var vi eneste medie som var tilstede under starten. I Landevei #21 hadde vi syv sider om Unni Larsen, og taltenpresentasjonen i samme utgave var Ingvild Gåskjenn.

I Landevei #19 presenterte vi Emilie Moberg på forsiden, og hun var portrettert over syv sider i bladet. Lederen i samme utgave var nettopp om kvinnesykling.

Artikkelen ble laget da jeg fotfulgte Emilie tre dager under Ladies Tour of Norway, et ritt der vi hadde nyhetssaker hver dag, og store bildegallerier underveis.

Før rittet hadde vi også en stor podcast med rittleder i Ladies Tour of Norway.

I filmserien «Livet på landeveien» er halvparten av intervjuobjektene jenter. I sesong to av serien er fire av seks intervjuobjekter jenter, og flere av innslagene er det jenter som stiller som fagpersoner.

Vi lager nå en ny utgave av «Norges flotteste» der det er jenter med på turen. Flere av turene som blir laget for 2017 blir ledet av, eller er med jenter.

Nå kan en selvsagt skyve alt dette til side, og si at den Sidi-skoen gjør oss til sexister.

Redigert av Alpers; 19/05/2016 08:21.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Alpers] #2205873 19/05/2016 08:31
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I

Landevei gjør mye for kvinnesykling, og vi gjør stadig mer. Under kvinnenes NM-finale i Lillehammer i fjor var vi eneste medie som var tilstede under starten. I Landevei #21 hadde vi syv sider om Unni Larsen, og taltenpresentasjonen i samme utgave var Ingvild Gåskjenn.

I Landevei #19 presenterte vi Emilie Moberg på forsiden, og hun var portrettert over syv sider i bladet. Lederen i samme utgave var nettopp om kvinnesykling.

Artikkelen ble laget da jeg fotfulgte Emilie tre dager under Ladies Tour of Norway, et ritt der vi hadde nyhetssaker hver dag, og store bildegallerier underveis.

Før rittet hadde vi også en stor podcast med rittleder i Ladies Tour of Norway.

I filmserien «Livet på landeveien» er halvparten av intervjuobjektene jenter. I sesong to av serien er fire av seks intervjuobjekter jenter, og flere av innslagene er det jenter som stiller som fagpersoner.

Vi lager nå en ny utgave av «Norges flotteste» der det er jenter med på turen. Flere av turene som blir laget for 2017 blir ledet av, eller er med jenter.

Nå kan en selvsagt skyve alt dette til side, og si at den Sidi-skoen gjør oss til sexister.

Tror ikke jeg har sagt at Landevei er sexister. Og at dere dekker noe kvinnesykling er ikke noe som automatisk gjør dere til ikke-sexister heller.

Men dere har helt klart publisert noen sexistiske instagram-oppdateringer.

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205885 19/05/2016 08:51
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kjære ijustpop: Nå er ikke jeg veldig engasjert i rødstrømpedebatten så korriger meg gjerne, men er målet deres et intetkjønnet samfunn der alle er like? Man kan sikkert finne noen bilder der noen karer sikler og kommenterer på noen sexy nybarberte mannebein (det er nemlig mange som liker det, hetro eller ei;-)). Er det også sexistisk, bare rettet mot menn da? Vil ikke tro at så mange hadde tatt seg nær av om det var en sexy mann i baris som sto ved siden av Giro-pokalen. Jeg syntes det er superkult med jenter som sykler, samme som jeg syntes det er kult med gutter som sykler...
Jeg skjønner at man må sette ting på spissen altså, men man trenger jo ikke fly rundt å oppføre seg som en nisse heller.

Ang. leserinnlegget i DB, så er det jo helt på jordet å klage om at kvinnene har dårlig betalt. Det går jo kun på TV-tid og populæritet. Så da er det seerne sin skyld, mon tro om ikke de er noen sexister alle sammen...

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205892 19/05/2016 09:22
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Jeg er heller ikke engasjert i noen "rødstrømpedebatt" - hva nå enn det er.

Jeg synes det er fint med podiedamer og det er på sin plass at det nå også er podiemenn. Det er en del av sykkelsporten, og det er helt greit for meg. At Landevei poster et bilde av en pen dame sammen Giro-trofeet er også helt ok.

Men når Landeveis har publisert sexistiske-instagramoppdateringer, for så i denne tråden, å skrive at nisjebladene ikke har bidratt til problemet, så synes jeg det var på sin plass å trekke fram disse instagram-oppdateringene.

Utenfor denne tråden så synes jeg disse instagramoppdateringene er like morsomme [les: kjedelige og pinlige] som vitsene man finner her: http://www.frekkis.no/paa-kanten.html

Hilsen Mann 44.

Redigert av ijustpop; 19/05/2016 09:34.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205894 19/05/2016 09:26
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men når Landeveis redaktør har publisert sexistiske-instagramoppdateringer, for så i denne tråden, å skrive at nisjebladene ikke har bidratt til problemet, så synes jeg det var på sin plass å trekke fram disse instagram-oppdateringene.

Hilsen Mann 44.

Hvilke sexistiske instagrambilder har jeg publisert?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: aug11x] #2205896 19/05/2016 09:27
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Ang. leserinnlegget i DB, så er det jo helt på jordet å klage om at kvinnene har dårlig betalt. Det går jo kun på TV-tid og populæritet. Så da er det seerne sin skyld, mon tro om ikke de er noen sexister alle sammen...

Nå henger dette til en viss grad sammen med rammevilkårene de får med tidsrom, sendetid etc.

Og selv om dette er på plass, finner man plenty med tilsynelatende direkte diskriminerende betingelser i kvinnesport. Så jeg skjønner godt at mange tilsynelatende er litt hårsåre i disse debattene, det er et såpass omfattende problem at man må se det i en litt større kontekst enn enkeltepisodene. Derfor kan det også være litt på sin plass å kanskje være litt ekstra påpasselig i de spissede enkeltoppdateringene:

Per B.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Alpers] #2205898 19/05/2016 09:33
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I

Beklager, jeg mente Landevei. Skal endre det opprinnelige innlegget. Jeg vet ikke hvem som står bak oppdateringene, men du er redaktør.

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205900 19/05/2016 09:35
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Beklager, jeg mente Landevei. Skal endre det opprinnelige innlegget. Jeg vet ikke hvem som står bak oppdateringene, men du er redaktør.

Ok. Hvilke innlegg er du mener gjør oss til sexister?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: Alpers] #2205902 19/05/2016 09:42
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I

Ok. Hvilke innlegg er du mener gjør oss til sexister?

Det har jeg da nevnt tidligere i tråden. ('tapp that ass' og Sifi-skoene bl.a).

Jeg mener at dette er to eksempler på sexistisk fremstilling av kvinner i sykkelsporten. Jeg har ikke skrevet at dere i Landeveis redaksjon er sexister. Dette er andre gangen jeg nå må forklare deg at det er innleggene som er sexistiske.

Sikkert ikke ment å være sexistiske oppdateringer, men de fremstår som sexistiske og/eller lite gjennomtenkte, og de er heller ikke spesielt morsomme. Synes jeg.

Redigert av ijustpop; 19/05/2016 09:48.
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205911 19/05/2016 09:53
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Jeg synes det er fint med podiedamer og det er på sin plass at det nå også er podiemenn. Det er en del av sykkelsporten, og det er helt greit for meg. At Landevei poster et bilde av en pen dame sammen Giro-trofeet er også helt ok.

Men når Landeveis har publisert sexistiske-instagramoppdateringer, for så i denne tråden, å skrive at nisjebladene ikke har bidratt til problemet, så synes jeg det var på sin plass å trekke fram disse instagram-oppdateringene.

Utenfor denne tråden så synes jeg disse instagramoppdateringene er like morsomme [les: kjedelige og pinlige] som vitsene man finner her: http://www.frekkis.no/paa-kanten.html

Hilsen Mann 44.

Greit. Jeg syntes også de er "pinlige" og lite morsomme, men hva er det som er problemet?

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205912 19/05/2016 09:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hilsen Mann 44.

Altså, vi er ikke sexistiske, men at vi har publisert to bilder på Instagram du mener er sexistiske gjør at vi bidrar til sykkelsportens holdningsproblem?

Jeg er oppriktig talt usikker på hva du mener.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205921 19/05/2016 10:20
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
For å komme meg mine 5 cent:

Bildene som Sykkelmagasinet publiserte på Instagram var LANGT over streken. Jeg reagerte på de første gang jeg så de og synes de var særdeles upassende til å komme fra et sykkelblad.

Landevei synes jeg derimot ikke har gjort så mye galt. Bildet av Sidi-skoene er i mine øyne ikke galt i det hele tatt. Det er fakta at kvinner bruker høyhelte sko. Dette kunne jo like gjerne vært en mer feminin variant av Sidi sine podiumsko. Sagan-bildet kunne man kanskje latt være å publisere. Det er jo bare "uskyldig" guttehumor som ingen hadde reagert på om man hadde publisert det som privatperson. Som offentlig sykkelblad så skal man selvfølgelig være litt mer forsiktig med sånne ting. Men å bli fornærmet av dette, da leter man etter ting å bli fornærmet av. Hvertfall når det kommer fra et blad som ellers er blant klassens beste på å promotere kvinnesykling.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205931 19/05/2016 10:36
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Bjerkseth: Hvis det er meg du sikter til så har jeg ikke blitt fornærmet. Men jeg synes at Landeveis Sagan-bilde og 'tapp that ass'-kommentaren er langt mer upassende enn Sykkemagasinets bilder på Instagram..

Det er nettopp dårlig gutte/gubbehumor. Greit nok, det finner vi overalt. Problemet er når den kommer fra Landeveis redaksjon, og som redaktør for et trykt magasin så bør man skjønne at man må holde seg for god for slike ting.

Og selv om flere i tråden her synes jeg tar for hardt i, så virker det som om alle skjønner at dette upassende, bortsett fra redaktøren av Landevei.

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205936 19/05/2016 10:46
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Bjerkseth: Hvis det er meg du sikter til så har jeg ikke blitt fornærmet. Men jeg synes at Landeveis Sagan-bilde og 'tapp that ass'-kommentaren er langt mer upassende enn Sykkemagasinets bilder på Instagram..

Det er nettopp dårlig gutte/gubbehumor. Greit nok, det finner vi overalt. Problemet er når den kommer fra Landeveis redaksjon, og som redaktør for et trykt magasin så bør man skjønne at man må holde seg for god for slike ting.

Og selv om flere i tråden her synes jeg tar for hardt i, så virker det som om alle skjønner at dette upassende, bortsett fra redaktøren av Landevei.

Nja. Det er noe med intensjon og utfall. Det er bedre å ha siktet på krysset, men sleivsparket og truffet bestemor på tribunen midt i planeten fremfor å sikte litt utenfor mål og treffe der man siktet. Jeg er ganske sikker på at intensjonen bak Sagan-bildet var å være morsom selv om det nok var noe uheldig. Bildene til Sykkelmagasinet klarer jeg ikke tro hadde en "god" intensjon samme hvor mye godvilje man legger til.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205938 19/05/2016 10:52
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

så virker det som om alle skjønner at dette upassende, bortsett fra redaktøren av Landevei.

Jeg skjønner fint at dette kan være upassende, og vi har heller ikke gjort noe lignende siden, nettopp av den årsak. Men dine beskyldninger om at vi gjør det vanskeligere å være kvinnesyklist kan jeg ikke la stå usagt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: ijustpop] #2205943 19/05/2016 10:57
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det noen reagerer på er vel at du tilsynelatende går så i fistel over Landevei, som også etter min mening er av de beste i klassen. Det holder å kommentere at akkurat det bildet er over kanten, og så gå videre.

Sykkelmagasinet har definitivt flere og mer ugreie bilder. Helt, helt enig med Bjerkseth. Og så kommer alt det andre som summerer seg opp fra alle andre hold.

For det er definitivt et faktum at det nettopp er summen av alle de små tingene, dårlige vitsene, uskyldige kommentarene, enkelttilfellene av ulik behandling osv, som alle går i samme retning, som til slutt gjør den store forskjellen.

Derfor er det absolutt viktig å ta dem opp, men litt perspektiv på helheten og hvor skoen trykker mest kan være greit.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sexisme i sykling, kronikk i Dagbladet [Re: gare] #2205947 19/05/2016 11:01
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg synes det virker som om Alpers har det mest balanserte og "riktige" synet av alt som er skrevet her...

Når det gjelder de to innleggene, så kan man sikkert tolke det som man vil.

Var ikke det ene bildet egentlig en fremstilling av Sagan som en mannegris? Så kan man lese det som at man oppfordrer til at han skal være sånn, eller som en kommentar om imaget.

Skoen har jeg virkelig problemer med å se problemene med. Selvfølgelig burde Landevei presisert at den også er for transer og andre som liker å gå med høye hæler, men jeg tilgir dem det. Jeg synes det var en kul ting. Skulle ønske de kom med Sidi-sko for ballspill, langrenn og løping også. Og gjerne noe som går med dress!

Bosch kommer med vinopptrekker for "mannen". Er det sexistisk at han ikke skal bruke en vanlig vinopptrekker, men trenger noe som ser ut som en drill?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino