Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny resept med ny lege?

Ny resept med ny lege? #2205566 18/05/2016 12:53
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Forumet her vet jo alt så jeg fyrer løs. Jeg har nylig byttet fastlege og trenger å fornye en resept på allergimedisin. Er det virkelig slik at jeg må inn for nye prøver og konsultasjon hos den nye legen for å fornye resepten? Dem ville ikke fornye resept basert på undersøkelser gjort av en annen lege. Sikkert en grei praksis for tunge medisiner, men er unødig dyrt og tidkrevende når det bare gjelder allergi.

Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205568 18/05/2016 12:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette skal være grei skuring for de fleste, gitt at de får oversendt journal fra din gamle lege. Jeg gjorde dette for noen måneder siden. Det koster vanligvis litt over en hundrelapp. Ring tidligere legesenter og be de sende journalen din til ny lege. Da skal de normalt ha det de trenger for å kunne sette opp en ny resept på deg. Jeg trengte ikke vente på at journalen kom frem til ny lege, de la bare inn ny resept på min gamle allergimedisin basert på at journalen var rett rundt hjørnet.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205569 18/05/2016 12:57
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har byttet fastlege flere ganger etter at jeg tok de testene. Den ene brydde seg ikk, og bare skrev ut ny resept, mens jeg videreformidlet
resultatene fra forrige fastlege til den andre.
Din forrige fastlege skal jo ha all nødvendig dokumentasjon, så må det bare videreformidles til den nye.

Redigert av Ruppert; 18/05/2016 12:58.
Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205586 18/05/2016 13:16
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Har flyttet og byttet (fast)leger og legekontorer en del ganger, har aldri oversendt journal, har alltid bare sagt hva jeg skal ha og for hva. Har gjerne tatt med pakning med reseptlapp eller tidligere resept, for detaljenes skyld, selv om jeg aldri har fått inntrykk av at det er et krav. Astma, allergi og eksem er jo ganske standard.

Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205590 18/05/2016 13:25
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Problemet her er altså at ny lege har journalen min, men vil ikke fornye resept uten at han får ta testene selv... Jeg synes det lukter litt snusk og at legekontoret bare er ute etter noen raske tusenlapper :/

Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205594 18/05/2016 13:33
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har aldri tatt allergitester, men har fått medisiner på grunnlag av mine gjenfortellinger av egne opplevelser.
Har også byttet fastlege 3 ganger og har aldri tatt med noe journal eller noe fra en lege til en annen. Nettopp fått ny fastlege og årets allergimedisin fikk jeg på denne måten, Jeg fortalte hva jeg brukte og hvilken effekt jeg får av dem, min nye lege fortalte meg at jeg trygt kan dosere opp de verste 2-3 ukene og ba meg komme tilbake til høsten så kunne vi ta tester da og vurdere eventuelle vaksinasjoner.

- Stefan
Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205606 18/05/2016 13:54
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flo
Problemet her er altså at ny lege har journalen min, men vil ikke fornye resept uten at han får ta testene selv... Jeg synes det lukter litt snusk og at legekontoret bare er ute etter noen raske tusenlapper :/
Jeg ville stillet legen det spørsmålet. Om du ikke får en god forklaring på hvorfor han krever nye tester ville jeg klaget han inn til legeforeningen (eller hvem det nå er som man kan klage på i sånne tilfelle)

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205642 18/05/2016 15:37
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
En lege er i utgangspunktet ikke pliktig til å ordinere legemidler basert på en annens lege vurderinger. Tvert imot kan det sies å være god medisin å basere egne resepter på egne undersøkelser og funn.

Samtidig synes jeg man bør se det an. Her burde sykdom- og legemiddeltype, samt journalnotattype være avgjørende: Er det snakk om allminnelige allergimedisiner, kan dette tale for at man skriver ut medisiner basert på tidligere legers funn. På samme måte om det er en spesialist som har stilt en diagnose innenfor deres spesialitet, og man selv ikke er spesialist innenfor et relevant område.

Man kan altså diskutere om legen bør skrive ut legemidler basert på andres funn, men du har neppe noe å klage på om han selv vil ta opp sykehistorie og undersøke deg. (I forhold til siste svar i tråden: Uten at jeg kjenner til hele saken din, har du etter det opplyste sannsynligvis ingen juridiske rettigheter som det foreligger brudd på. Forsvarlighetsbestemmelsen i helsepersonelloven § 4 er riktignok en komplisert bestemmelse som åpner for skjønn, men det skal antakelig mer til for at det skal foreligge brudd på denne.)

Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205644 18/05/2016 15:42
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev

Tja, eller så kan det være at legen tar deg, din helse og sin oppgave på alvor. Det skal du egentlig være lykkelig for, men jeg skjønner at det her oppleves som tungvindt.
Alt for mange reordineringer baseres på "jeg har alltid fått - gidder du?"-samtaler.
Er dette avslaget basert på en telefonsamtale eller en konsultasjon? Kanskje er konsultasjon det som skal til?

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Ny resept med ny lege? [Re: H.Iversen] #2205647 18/05/2016 15:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: H.Iversen
Jeg ville stillet legen det spørsmålet. Om du ikke får en god forklaring på hvorfor han krever nye tester ville jeg klaget han inn til legeforeningen (eller hvem det nå er som man kan klage på i sånne tilfelle)

Helsetilsynet er vel bedre sted, mulig det er andre også. Men først, som sagt, spør legen. Hadde det vært B- eller A-preparater det var snakk om, kunne det vært forståelig, men allergimedisin er vel C-preparater alt sammen?

Re: Ny resept med ny lege? [Re: RoyK] #2205648 18/05/2016 15:54
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: RoyK
Sitat: H.Iversen

Helsetilsynet er vel bedre sted, mulig det er andre også. Men først, som sagt, spør legen. Hadde det vært B- eller A-preparater det var snakk om, kunne det vært forståelig, men allergimedisin er vel C-preparater alt sammen?
Dersom man skal klage, er de to vanligste klageinstansene i utgangspunktet (Legeforeningens) Råd for legeetikk og fylkesmannen. Det er fylkesmannen som avgjør om saker skal oversendes Statens helsetilsyn.

Re: Ny resept med ny lege? [Re: Flo] #2205991 19/05/2016 12:06
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg synes dette hørtes litt gammeldags ut, å re-teste for allergi hvis du fortsatt har symptomer og fortsatt har effekt av de vanlige medisinene (antihistamin og steroid-nesespray).
BMJ Best practice anbefaler ikke testing nå men derimot terapeutisk utprøvning som tilstrekkelig for å sette diagnosen. http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/232.html (for fagfolk)
Hvis du fortsatt har en aktiv resept i e-reseptsystemet burde ny fastlege kunne fornye denne på forespørsel. Sjekk på "mine resepter" om noen ligger der.
Hvis ikke få tak i journalnotatet som dokumenterer din allergi.

Klaging:
Fylkesmannen er 1.linje for alle klager; "Hvis du mener at du er blitt feilbehandlet, eller det av andre grunner kan være grunn til å kritisere helsepersonells opptreden i forbindelse med ditt møte med helse- og omsorgstjenester, kan du be fylkesmannen i ditt fylke om å vurdere dette." Fylkeslegen hos fylkesmannen er underlagt Helsetilsynet (2.linje)

Rådet for legeetikk "Rådet for legeetikk behandler klager på leger med grunnlag i Etiske regler for leger og Reglement for Rådet for legeetikk, som begge vedtas av landsstyret i Den norske legeforening."

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!

Moderator  support