Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Montebellorittet 21. mai 2016

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2206911 21/05/2016 21:33
T
Truls V Offline
Fersking
Fersking
T
Her legger frivillige ned timer med ulønnet arbeid for at vi skal kunne sykle et flott ritt. Så klager dere over at løypa er for kort, for vanskelig osv.. En klarer kunststykke å klage over smaken på lapskausen! Ta dere en bolle a folkens! Har dere gjort det beste dere kan i dag? Takk til alle funksjonærer som gjør sitt beste for at vi skal ha en så fin dag på setet som mulig :-)

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Oddefa] #2206937 22/05/2016 05:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oddefa
Mitt første Montebelloritt, og om jeg klaget på at vi i mastersklassen bare syklet 42 km (eller 40 som det jo var, dog fikk vi vel 100 hm mer en annonsert så even steven), så er dette av de hardere 4 mils ritt jeg har syklet. Hjelper jo selvsagt ikke at nivået er såpass høyt at starttempoet blir over the hills and far away. Er uenig i at terrenget ikke er noe teknisk, som førstegangs syklende ble jeg overrasket hvor teknisk det var....

Der er vi nok flere ICON_WINK
Var også førstegangsdeltaker på Montebello og sitter med det samme inntrykket. Høydemeter i fleng, og mye fint terreng.
For en som har vært ute av rittmodus noen år (knapt syklet ritt de siste 4-5 årene, og er helt ute av rittrening) ble den første mila såpass frisk at jeg egentlig aldri kom meg noe særlig over dorgefart på resten. Her er det mao stort rom for forbedringer...
Med unntak av logistikken var det meste knallbra, så dette frister til gjentakelse.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Giantxtc2] #2206963 22/05/2016 08:44
PålP Offline
Veldig
Veldig
Hvor er du mener merkingen ikke var god? Jeg forstår ikke helt hvor du mener. Jeg var med og merket løypa fra Sagdammen og inn og skulle gjerne vite hvor vi eventuelt kan forbedre oss.

Redigert av PålP; 22/05/2016 09:45.

PÅL
Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Oddefa] #2206968 22/05/2016 08:58
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: oddefa
Er uenig i at terrenget ikke er noe teknisk, som førstegangs syklende ble jeg overrasket hvor teknisk det var.
Helt enig. Og rittet har fin combo grus/terreng som gjør at typiske grus- og terrengryttere møtes samme dagen for moro. Hadde rittet vært mere teknisk ville det vært uinteressant for de som trives best på grusen. Det er f.eks. periodevis en del gåing i partier som er fint sykkelbare for en stihauk. Sånn sett er det even steven for min del. Kjører en del saktere i stipartiene pga. to-i-bredden gåing og generelt litt lavere fart, men utnytter grustråkkerne kynisk oppe på platået (med mindre de pusher så hardt at jeg kjenner litt syre, da får de fare av gårde).

Redigert av kadensfjerner; 22/05/2016 12:54.
Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: PålP] #2207015 22/05/2016 12:10
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: PålP
Hvor er du mener merkingen ikke var god? Jeg forstår ikke helt hvor du mener. Jeg var med og merket løypa fra Sagdammen og inn og skulle gjerne vite hvor vi eventuelt kan forbedre oss.
Det eneste stedet jeg ble litt usikker på var inne i rundbaneløypa, der hvor det bare hang noen bånd i trærne. Ble litt usikker på om jeg hadde syklet feil.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207031 22/05/2016 13:19
M
MrNoob Offline
Medlem
Medlem
M
Takk for et godt arrangement. Merkingen det refereres til var nok den siste nedoverbakken rett før man kommer inn på asfalt-spurten, tror et bånd hadde falt ned slik at man ikke kunne se om man skulle rett frem eller til venstre.

Hvordan er Vestmarkarittet sammenlignet med dette? Er terrengpartiene enklere eller vanskeligere?

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: MrNoob] #2207042 22/05/2016 13:58
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: MrNoob
Takk for et godt arrangement. Merkingen det refereres til var nok den siste nedoverbakken rett før man kommer inn på asfalt-spurten, tror et bånd hadde falt ned slik at man ikke kunne se om man skulle rett frem eller til venstre.

Hvordan er Vestmarkarittet sammenlignet med dette? Er terrengpartiene enklere eller vanskeligere?

Det er 800 meter med litt knot som nok er noe vanskeligere enn skiløypene i Montebellorittet. Ellers er det ganske likt. Den største forskjellen er at det er mye mindre å tjene på å ha en god rygg foran seg på Vestmarkrittet. De siste 25 kilometerne kjører man like fort alene som i en gruppe.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Cyload] #2207053 22/05/2016 14:30
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Bare for rettelsen sin del: Løypa går skrått til høyre inn på skistadion før man kommer inn på rulleskiløypa.
Tar man rett frem/venstre nederst i siste nedoverkjøringa så blir det feil.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207066 22/05/2016 15:16
M
MrNoob Offline
Medlem
Medlem
M
Takk for info.

Hvis det var til høyre man skulle svinge så var det mer misvisende, for det sto en funksjonær i bunnen på venstre side (etter at man evt hadde kjørt feil), og viste at man deretter skulle 90 grader til høyre igjen. Det var uansett ikke noe stort problem for meg, men det var nok dette det ble referert til angående merking. For øvrig var alt perfekt.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207078 22/05/2016 15:36
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Alle tilgjengelege tomlar opp frå mi side - eg har i grunn ikkje noko småtteri eg føler for å klage på heller ICON_WINK Oppi alt vart det ein god og noko uventa pers. Så takk til alt dugnadsfolk som står på og gir oss eit så flott ritt! ICON_SMILE

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: PålP] #2207085 22/05/2016 15:53
G
Giantxtc2 Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: PålP

3 steder jeg ble "usikker"
- Grubegata. (Jeg tok inn mot Eleanoras vei.)
- Når vi kjørte under brua Konnerudveien fra Drafnkollen. (han som lå 100meter foran meg kjørte rett frem og måtte snu.)
- Rett før rettstrekka til mål lå sperrebandet over veien. (gikk greit når jeg hadde noen foran meg)

Ellers var det veldig bra merket, både med vakter \ funksjonærer, og merker!
Thumbs up!!

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207086 22/05/2016 15:55
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Er så glad for at rittet ikke ble arrangert i dag. Det hadde blitt en helt annen opplevelse.
Synes det manglet noen avstandsmarkører de siste km inn mot mål.
Ser også flere som skriver at de har logget ca 39,6 km i motsetning til de 42 som er oppgitt. Hadde tenkt å ta ut det siste fra 40 og inn men det rakk jeg aldri.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207088 22/05/2016 15:58
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Fra start og inn til første bakke begynner er det en fordel å være flere samt oppe på slettene noen hundre meter av gangen Utover dette spiller det liten rolle er min erfaring. På 71km er det vel kun utover dette fra Stadion og inn til Heia ved runding.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207092 22/05/2016 16:11
T
trekie Offline
Fersking
Fersking
T
Gledet meg stort til dette rittet etter gjennomkjøringen tidligere i uka. Var påmeldt Masterklassen for første gang for å gi meg selv litt ekstra utfordringer, og det fikk jeg føle skikkelig i den lange bakken opp til setra. Ble frakjørt av de fleste, men det var jeg forberedt på. Hadde tunge bein og sleit med å finne flyt i terrengpartiene, og hadde ingen rygger å henge på i gruspartiene. Men alt i alt gikk det ganske greit og lå an til å nå målet om under 2 timer.

Etter asfaltpartiet gledet jeg meg til utforkjøringen ned mot den bratte stigningen gjennom boligfeltet mot slutten, men det ble ikke akkurat den morosomme opplevelsen jeg hadde sett for meg. Noen hundre meter før slutten av bakken lå jeg langt til venstre i løypa og hadde en foran meg som bremset ganske brått pga et steinete parti. Hadde grei avstand og klarte også å bremse samt justere kursen 20 cm mot venstre. Da smalt det. Han bak meg klarte enten ikke å bremse eller så prøvde han å kjøre forbi meg på den halvmeteren som var til rådighet til venstre for meg. Resultatet var at han dunket borti styret og jeg havnet i steinrøysa før jeg visste ordet av det. Det hele skjedde så fort at jeg ikke engang vet hvordan jeg trynet, men sannsynligvis så tverrvendte styret mitt. Det første jeg kjente da jeg hadde landet var krampe i leggen, og tenkte at jeg måtte strekke ut så jeg kunne fortsette. Men skjønte fort at det ikke var mulig da blodet rant ganske heftig fra ansiktet. Heldigvis var det en som stoppet og ga meg god hjelp, og som kunne opplyse om at jeg hadde et dypt kutt på kinnet inn til beinet. Etter mye fram og tilbake med sanitetspersonell, ambulansetransport, legevakt og sykehuset i Drammen er resultatet et 8 cm langt kutt fra øyet og nedover og et venstre kinn som er dobbelt så stort som det høyre. Selvfølgelig kjipt med Frankenstein-arr i ansiktet for resten av livet, men når jeg tenker over hva som faktisk skjedde, så er jeg antakelig veldig heldig som har både syn og tenner intakt.

Vet selvfølgelig at det ikke er risikofritt å drive med denne fantastiske sporten, men skulle ønske at det ikke var samme grad av tankeløshet blant enkelte ryttere. En ting er å kjøre forbi langs kanten av en grusvei, snike seg forbi i et litt trangt knoteparti der det ikke går fort, eller rope "hold høyre/venstre" når det er plass til å kjøre forbi. Men å kjøre forbi på innsiden i en relativt teknisk utforkjøring der det går i 25-30 km/t når det egentlig ikke er plass burde vi alle unnngå. Så min oppfordring til alle her på forumet er å holde avstand og tenke seg om en gang ekstra før man kjører forbi i slike situasjoner, samt oppfordre andre til å tenke på samme måte. Vet at de av fleste av oss gjør det, men det kan antakelig ikke sies for ofte.

Må forøvrig takke han som hjalp meg. Han forsikret meg om at det ikke var noe stress at han måtte stoppe, fordi det hadde gått så dårlig likevel :-), og så vidt jeg husker var han der helt til løypevakten kom. Et eksempel til etterfølgelse. Hvis noen av dere så denne hendelsen, så er jeg veldig nyskjerrig på hva som faktisk skjedde. Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan ha kuttet opp ansiktet på den måten uten å skade andre deler av hode og kropp mer enn jeg gjorde.

Så gjenstår det å se om jeg blir klar til Vestmarkrittet eller om jeg må vente til etter ferien før det blir ritt igjen.

Dersom noen har funnet noen røde Oakley briller i denne bakken, så send meg gjerne en PM.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: trekie] #2207100 22/05/2016 16:29
Williambiker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Høres ut som rittet ditt endte ganske likt som mitt.
Jeg gikk på trynet ut i grøfta på slutten av en utforkjøring med løs grus, noe som resulterte i at jeg slo ut fire tenner og fikk et stygt kutt i underleppa.

Fikk god hjelp fra en rytter som stoppet og ventet med meg til helsepersonell dukket opp og fraktet meg ned så fatter'n fikk plukket meg opp og tatt meg med til legevakta.
Veldig hyggelig å få en telefon fra arrangørene i dag hvor de spurte litt om hvordan det gikk og sånt ICON_SMILE

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207122 22/05/2016 17:28
T
trekie Offline
Fersking
Fersking
T
Uff, hørtes ikke bra ut. Kjipt med tenner. Tror kanskje jeg så deg, hvis du startet kl 11 og det var i den venstresvingen på grusen som hadde den kjipe dumpa innerst i svingen. Det så ut til at hjelp var på plass. God bedring :-)

Forresten, noen som vet om man bør kontakte arrangør i forhold til oppfølging av skader etc? Jeg har ikke hørt noe og usikker på om de har registrert noe.

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: trekie] #2207135 22/05/2016 18:01
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trekie
Forresten, noen som vet om man bør kontakte arrangør i forhold til oppfølging av skader etc? Jeg har ikke hørt noe og usikker på om de har registrert noe.

Skaden din er et forhold mellom deg og forsikringsselskapet. Du bør fylle ut og sende inn skademeldingsskjemaet du finner på sykling.no

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207160 22/05/2016 18:53
T
trekie Offline
Fersking
Fersking
T
Takk for tipset om skademelding.

Vil også bare legge til at jeg fikk en veldig hyggelig telefon nå i kveld fra han som kjørte i meg. Han beklaget det som skjedde og forklarte at han hadde ligget for nærme og ikke klart å bremse. Altså ingen forbikjøring. Han hadde også skadet seg skikkelig. Respect til ham for å søke meg opp og ringe - det gjorde at jeg sitter igjen med et helt annet inntrykk av hendelsen.

Nå gleder jeg meg til stingene er tatt og jeg igjen kan svette på sykkelsetet :-)

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207164 22/05/2016 19:07
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Mens vi snakker om skader, så hørte jeg det var noen som hadde kjørt inn i en fjellvegg. Noen som vet hvordan det gikk med dem?

Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Morten G] #2207302 23/05/2016 06:34
D
Dorado Offline
Fersking
Fersking
D
Kjipt å høre at folk har blitt utsatt for uhell og ulykker. God bedring.

Jeg kjørte rittet for andre gang, og synes det er et morsomt og krevende ritt. Velorganisert og passe utfordrende løype (bortsett fra terrengparti 2 som er over mitt nivå).

Det sto en fotograf i den ene utforkjøringen (parti 3 eller 4?) omtrent der han ene fyren skadet seg ganske stygt i fjor. Noen som aner hvor bildene dukker opp?

Bottecciha Zoncolan 27,5" SRAM X01 (2014)
Specialized Tarmac SL4 Comp Ultegra Di2 (2014)
Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Cyload] #2207353 23/05/2016 07:33
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cyload
Mens vi snakker om skader, så hørte jeg det var noen som hadde kjørt inn i en fjellvegg. Noen som vet hvordan det gikk med dem?

Tipper det var Williambiker som skriver rett over her (startet 11.05/sammen med master 45+ ?, ungutta startet også sammen med oss, og kjørte flette av oss gamlinger oppover åsen). Var en som hadde trynet i en av de skarpe svingene på grusveien etter første terrengparti, der var det en fjellvegg og sykkelen lå i grøften mot fjellet, så det kunne se ut som at noen hadde gått i fjellveggen, eller i mot. Men den skadde (williambiker ?) sto på beina og en annen person (hjelperen ?) vinket oss videre. Tipper dette skjedd bare halvminuttet før jeg kom forbi. Ren antagelse fra min side at dette har fått folk til å tro at han hadde gått inn i veggen, men samtidig så sto han oppe, så vi antok vel at det hadde gått bra tross alt (men kjipt med skaden da). God bedring til dere som skadde dere.

Redigert av oddefa; 23/05/2016 07:35.
Re: Montebellorittet 21. mai 2016 [Re: Oddefa] #2207400 23/05/2016 08:38
Williambiker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Var nok meg ja. Startet i pulje 1. Gikk over styret og ned i grøfta og ikke inn i fjellveggen noe som var fint ettersom jeg hadde 50km/t ICON_SMILE

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support