Hei! Har nettopp gjenopptatt treningen og startet opp med litt løping. Etter et par uker med jogging har jeg nå begynt å få sterk smerte i et kne når jeg løper i nedoverbakker. Smerten er på utsiden av kneet, i underkant av kneskålen. Kan det være slitasje? En typisk joggetur er 10 km i skog- og fjellterreng.
Høres som det samme som jeg hadde. Betennelse i fett-puten under kneskålen. Jeg snakket både med lege og idretts-fysoterapaut. Løsningen ble å tape kneet slik at fettputen fikk litt pause. Etter taping i 2-3 mnd så var problemet borte. Betennelsen kom fra av at jeg tråkket feil med kneet innover. Måtte da også jobbe med bedre gang/løpestilling.
Tøying? Tja. Somme rapporterer at dei opplever ein effekt av det, men for dei fleste er det heilt andre ting som skal til. Godt innlegg om problemet på Facebook-sida til Löplabbet i Trondheim.
Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker
[Re: endred]
#220490815/05/201620:12
Høyrest akkurat ut det samma som eg har slitt med i eit år nå. Vert hos legen to gangar. Fekk voltarol-kur som ikkje virka første gangen, og nå i Juni skal eg inn å få tatt eit bilete av kneet.
#220491415/05/201620:26
Kan høres ut som Jumpers Knee. Har ikke kunnet jogge på snart 2 år. Du bør holde deg unna jogging fra nå til du har funnet årsak og blitt kurert. Jeg løp videre, havnet på krykker og angrer stort på at jeg ikke ga meg med en gang. Oppsøk en god fysio, trykkbølgebehandling hjelper mange.
[Re: kolli]
#220500416/05/201607:49
Tøying av senen som går på utsiden av låret, fra hofta og til kneet, pleier å ha god effekt på dette.
+1
Hadde samme symptomer som trådstarter.
Fysioterapeut så på det og konstaterte at stram sene på utsiden av låret forårsaket smerten. Stram sene oppstår typisk ved sykling uten tøying og slår ut i smerter ved kneet under f.eks. løping.
Ble anbefalt å anskaffe foam roller. Man legger seg på siden oppå rullen og ruller utsiden av låret over rullen. Dersom det gjør sinnsykt vondt, har man truffet jackpot og vet hva man bør gjøre daglig i en uke eller to, deretter regelmessig.
Ble raskt kvitt smertene.
Anbefaler uansett å høre med en fagperson og ikke prøve å løse dette etter tips på nettet
#220502716/05/201609:01
Jeg har gode erfaringer med å bruke en reim rundt leggen, rett nedenfor kneskjellet (patella-strap). Den jeg har nå har neopren innerst. Da får man varmet pluss at reimen stabiliserer sener, slik at det blir mindre friksjon. Fungerte fra dag en for meg.
Har trappet ned bruken gradvis, så bruker ikke dette lenge nå.
#220554518/05/201611:59
Jumpers knee, runners knee.. Ikke godt å si hva det er, men jeg får ta en pause fra joggingen og se om det går over. Godt en har sykkel:-)
Vanskelig å stille en eksakt diagnose, men dette kan være et klassisk problem med litt stram sene på utsiden av låret. Denne er festet i kneet, og kan føre til smerter/betennelse der. Ved å tøye denne senen kan du redusere belastningen på senefestet.
Et par øvelser som er verdt å prøve:
1. Ligg på ryggen. Bruk hendene, og trekk det vonde kneet opp mot brystet, og trekk/press det på skrå over mot motsatt side. Bøy gjerne overkroppen i motsatt retning, altså mot siden med det vonde kneet. Du skal kjenne at du nå tøyer utsiden av låret.
2. Sitt på en lav benk, med strake bein. Legg beinet med det vonde kneet over det andre, slik at beina krysses ca ved anklene. Med beina fortsatt strake bøyer du overkroppen nedover og utover mot siden med det vonde kneet. Også her skal du kjenner at du tøyer utsiden av låret.
#220557718/05/201613:04
Takk for tips! Skal redusere aktivitetsnivået litt og prøve å tøye litt. Satser på at det er litt overbelastning og at kroppen er uvant.. Hvis ikke det bedrer seg skal jeg få det sjekket opp.
Er jo også en gylden mulighet til å kjøpe seg nye sko!
Skjønte ikke helt nr 2. Får det bare til å tøye på baksiden av låret
Sitat: Girona
Sitat: endred
Hvilke tøyeøvelser er det som anbefales?
Jumpers knee, runners knee.. Ikke godt å si hva det er, men jeg får ta en pause fra joggingen og se om det går over. Godt en har sykkel:-)
Vanskelig å stille en eksakt diagnose, men dette kan være et klassisk problem med litt stram sene på utsiden av låret. Denne er festet i kneet, og kan føre til smerter/betennelse der. Ved å tøye denne senen kan du redusere belastningen på senefestet.
Et par øvelser som er verdt å prøve:
1. Ligg på ryggen. Bruk hendene, og trekk det vonde kneet opp mot brystet, og trekk/press det på skrå over mot motsatt side. Bøy gjerne overkroppen i motsatt retning, altså mot siden med det vonde kneet. Du skal kjenne at du nå tøyer utsiden av låret.
2. Sitt på en lav benk, med strake bein. Legg beinet med det vonde kneet over det andre, slik at beina krysses ca ved anklene. Med beina fortsatt strake bøyer du overkroppen nedover og utover mot siden med det vonde kneet. Også her skal du kjenner at du tøyer utsiden av låret.
Skjønte ikke helt nr 2. Får det bare til å tøye på baksiden av låret
Sitat: Girona
Hvis det er høyre bein du skal tøye, så legger du dette over det venstre, og bøyer overkroppen mot høyre og nedover. Hvis du ikke kjenner noe på utsiden av låret, så må du kanskje bøye overkroppen enda mer mot høyre.
Når det er sagt, så er øvelse nr 1. muligens mer spesifikk, og lettere å kjenne at det "tar".
#220559618/05/201613:35