Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt i et kne, løping i nedoverbakker

Vondt i et kne, løping i nedoverbakker #2204833 15/05/2016 15:32
E
endred Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Hei!
Har nettopp gjenopptatt treningen og startet opp med litt løping. Etter et par uker med jogging har jeg nå begynt å få sterk smerte i et kne når jeg løper i nedoverbakker. Smerten er på utsiden av kneet, i underkant av kneskålen. Kan det være slitasje? En typisk joggetur er 10 km i skog- og fjellterreng.

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2204861 15/05/2016 17:11
T
Tommy strandvold Offline
Fersking
Fersking
T
Høres som det samme som jeg hadde. Betennelse i fett-puten under kneskålen. Jeg snakket både med lege og idretts-fysoterapaut. Løsningen ble å tape kneet slik at fettputen fikk litt pause. Etter taping i 2-3 mnd så var problemet borte. Betennelsen kom fra av at jeg tråkket feil med kneet innover. Måtte da også jobbe med bedre gang/løpestilling.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3338...0McConnell.docx

/Tommy

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2204863 15/05/2016 17:18
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2204879 15/05/2016 18:06
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Tøying av senen som går på utsiden av låret, fra hofta og til kneet, pleier å ha god effekt på dette.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: Girona] #2204897 15/05/2016 19:27
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Tøying? Tja. Somme rapporterer at dei opplever ein effekt av det, men for dei fleste er det heilt andre ting som skal til. Godt innlegg om problemet på Facebook-sida til Löplabbet i Trondheim.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2204908 15/05/2016 20:12
J
JHA85 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Høyrest akkurat ut det samma som eg har slitt med i eit år nå. Vert hos legen to gangar. Fekk voltarol-kur som ikkje virka første gangen, og nå i Juni skal eg inn å få tatt eit bilete av kneet.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2204914 15/05/2016 20:26
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kan høres ut som Jumpers Knee. Har ikke kunnet jogge på snart 2 år. Du bør holde deg unna jogging fra nå til du har funnet årsak og blitt kurert. Jeg løp videre, havnet på krykker og angrer stort på at jeg ikke ga meg med en gang. Oppsøk en god fysio, trykkbølgebehandling hjelper mange.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: kolli] #2205004 16/05/2016 07:49
E
endred Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Hvilke tøyeøvelser er det som anbefales?

Jumpers knee, runners knee.. Ikke godt å si hva det er, men jeg får ta en pause fra joggingen og se om det går over. Godt en har sykkel:-)

Strava
Instagram
Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: Girona] #2205016 16/05/2016 08:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Girona
Tøying av senen som går på utsiden av låret, fra hofta og til kneet, pleier å ha god effekt på dette.

+1

Hadde samme symptomer som trådstarter.

Fysioterapeut så på det og konstaterte at stram sene på utsiden av låret forårsaket smerten. Stram sene oppstår typisk ved sykling uten tøying og slår ut i smerter ved kneet under f.eks. løping.

Ble anbefalt å anskaffe foam roller. Man legger seg på siden oppå rullen og ruller utsiden av låret over rullen. Dersom det gjør sinnsykt vondt, har man truffet jackpot og vet hva man bør gjøre daglig i en uke eller to, deretter regelmessig.

Ble raskt kvitt smertene.

Anbefaler uansett å høre med en fagperson og ikke prøve å løse dette etter tips på nettet ICON_WINK

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2205027 16/05/2016 09:01
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du skal til fysioterapi, så anbefaler jeg Trine hos Arena. Hun er flink med gamle snekkerknær. Tape og sykling hjelper for meg ICON_SMILE

Redigert av bsmell; 16/05/2016 09:21.

Bjørn
Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2205114 16/05/2016 13:46
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Eg fikk noe lignende i fjor etter å ha hevet meg på løpinga.

Viste seg at jeg som landeveissyklist hadde alt for dårlig stabilitet i hoftepartiet og løp alt for anspent.

Så måtte begynne helt fra start igjen og få nok styrke i stabiliserende muskulatur før eg kunne løpe mer enn 2km uten smerter.

Gikk i sideveis step up, diverse varianter knebøy med strikk mellom knærne, klokka, gå sideveis med strikk mellom anklene etc.

Gjorde underverker. Kan nå løpe og føle meg sterk, og sitter også mye bedre på sykkelen, og får heller ikke vondt i ryggen i lange klatringer.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2205340 17/05/2016 20:29
W
wika Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Jeg har gode erfaringer med å bruke en reim rundt leggen, rett nedenfor kneskjellet (patella-strap). Den jeg har nå har neopren innerst. Da får man varmet pluss at reimen stabiliserer sener, slik at det blir mindre friksjon. Fungerte fra dag en for meg.

Har trappet ned bruken gradvis, så bruker ikke dette lenge nå.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2205545 18/05/2016 11:59
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: endred

Jumpers knee, runners knee.. Ikke godt å si hva det er, men jeg får ta en pause fra joggingen og se om det går over. Godt en har sykkel:-)
Vanskelig å stille en eksakt diagnose, men dette kan være et klassisk problem med litt stram sene på utsiden av låret. Denne er festet i kneet, og kan føre til smerter/betennelse der. Ved å tøye denne senen kan du redusere belastningen på senefestet.

Et par øvelser som er verdt å prøve:

1. Ligg på ryggen. Bruk hendene, og trekk det vonde kneet opp mot brystet, og trekk/press det på skrå over mot motsatt side. Bøy gjerne overkroppen i motsatt retning, altså mot siden med det vonde kneet. Du skal kjenne at du nå tøyer utsiden av låret.

2. Sitt på en lav benk, med strake bein. Legg beinet med det vonde kneet over det andre, slik at beina krysses ca ved anklene. Med beina fortsatt strake bøyer du overkroppen nedover og utover mot siden med det vonde kneet. Også her skal du kjenner at du tøyer utsiden av låret.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2205577 18/05/2016 13:04
E
endred Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Takk for tips! Skal redusere aktivitetsnivået litt og prøve å tøye litt. Satser på at det er litt overbelastning og at kroppen er uvant.. Hvis ikke det bedrer seg skal jeg få det sjekket opp.

Er jo også en gylden mulighet til å kjøpe seg nye sko!

Strava
Instagram
Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: Girona] #2205593 18/05/2016 13:29
K
kennywild Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Skjønte ikke helt nr 2. Får det bare til å tøye på baksiden av låret
Sitat: endred

Vanskelig å stille en eksakt diagnose, men dette kan være et klassisk problem med litt stram sene på utsiden av låret. Denne er festet i kneet, og kan føre til smerter/betennelse der. Ved å tøye denne senen kan du redusere belastningen på senefestet.

Et par øvelser som er verdt å prøve:

1. Ligg på ryggen. Bruk hendene, og trekk det vonde kneet opp mot brystet, og trekk/press det på skrå over mot motsatt side. Bøy gjerne overkroppen i motsatt retning, altså mot siden med det vonde kneet. Du skal kjenne at du nå tøyer utsiden av låret.

2. Sitt på en lav benk, med strake bein. Legg beinet med det vonde kneet over det andre, slik at beina krysses ca ved anklene. Med beina fortsatt strake bøyer du overkroppen nedover og utover mot siden med det vonde kneet. Også her skal du kjenner at du tøyer utsiden av låret.

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: kennywild] #2205595 18/05/2016 13:35
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: kennywild
Skjønte ikke helt nr 2. Får det bare til å tøye på baksiden av låret

Hvis det er høyre bein du skal tøye, så legger du dette over det venstre, og bøyer overkroppen mot høyre og nedover. Hvis du ikke kjenner noe på utsiden av låret, så må du kanskje bøye overkroppen enda mer mot høyre.

Når det er sagt, så er øvelse nr 1. muligens mer spesifikk, og lettere å kjenne at det "tar".

Re: Vondt i et kne, løping i nedoverbakker [Re: endred] #2205596 18/05/2016 13:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som sagt - foam roller ICON_SMILE

Nyttige øvelser for syklister:

For mindre avansert tøying, har jeg hatt nytte av denne: 6 strekkøvelser for syklister (obs - to sider).

Poster øvelser for syklister ettersom jeg antar at du primært sykler (?) og vil unngå problemer med kombinasjonen sykling og jogging,

Moderator  support