Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reisetips for tur gjennom Europa

Reisetips for tur gjennom Europa #2204173 13/05/2016 09:27
T
TorkilS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hei!

Lurer på om noen har noen gode tips til sider med "fantastiske sykkelturer" i Europa, topp 10 liste eller lignende? Og om dere har noen andre gode ressurs-sider annet enn Strava-heatmaps?

I sommer skal jeg og kjæresten bruke ca 3 uker på å kjøre fra Norge til Barcelona (og flyr hjem med syklene), og vi har med oss landeveissykler. Vi tar vel danskebåten rundt 22. juni og flyr fra Barcelona 14. juli.

Vi tenkte å finne oss et sted i pyreneene via AirBnB e.l., og blir der i 4-5 dager rundt 6-10. juli for å se på TDF, og sykle i området, og ellers har vi lyst til å være litt turister i Nederland, og se på deres urbane syklingsområder (Utrecht).

Hvis noen har noen fantastiske tips så er det veldig kjærkomment! msnheart1
Vi føler litt at vi burde gjøre noe annet enn bare Frankrike, siden vi har en tendens til å bruke feriene våre der, men samtidig så har vi ikke syklet i Provence, så det frister også å være der noen dager. I fjor sommer syklet vi i den franske rivieraen, som jo var fantastisk, men det betyr at vi ikke nødvendigvis trenger å sykle der i år ;-)

Håper på gode tips, og ressurssider!
Takk, -Torkil

Re: Reisetips for tur gjennom Europa [Re: TorkilS] #2204177 13/05/2016 09:55
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Æh, Frankrike er fint.
Alle "ballongene" i Alsace? Nesten Tyskland, Alsace. ICON_SMILE
Vosges-fjellene?
Kanskje dra innom Barcelonette for to overnattinger og sykle den formidable Allos-Champs-Cayolle-runden, 3100 km på 120 km? Sistnevnte er en av de fineste turene jeg har gjort, og jeg anbefaler å kjøre den moturs slik vi gjorde i fjor med Bergodal, og ikke medurs slik de fleste ressurser beskriver den.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Reisetips for tur gjennom Europa [Re: TorkilS] #2204203 13/05/2016 10:35
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Nevnte det i en annen tråd: Kysten i Nederland er flott. Det er gode sykkelveier også gjennom byer, havner og industriområder, og alle dijkenen er sykkelbare. Det skaper litt fin avveksling å kunne få med seg litt bymiljø på sykkelturen uten å måtte risikere livet.

Redigert av jorlie; 13/05/2016 10:36.
Re: Reisetips for tur gjennom Europa [Re: TorkilS] #2213979 08/06/2016 12:07
T
TorkilS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for svar! Ballongene og Vosges er samme område, eller har jeg misforstått? Det høres fint ut å stoppe innom der noen dager. Det ligger ganske bra i forhold til reiseruten vi har tenkt. Tar nok en sykkeltur rundt Geneve-sjøen, og tenker oss også noen dager i Alpes des hautes Provence, og som sagt noen dager i Pyreneene. Satser på å få med oss den 8. etappen med Tourmalet.

Dette blir nok ca reiserute, så om noen har noen "dette må dere få med dere, dere kjører jo nesten forbi"-tips - rop ut ICON_SMILE

Reiserute

Re: Reisetips for tur gjennom Europa [Re: TorkilS] #2215159 11/06/2016 10:27
S
Steinolini Offline
Fersking
Fersking
S
Grensen mellom Spania og Frankrike langs middelhavskyten er en fantastisk sykkeldestinasjon. var her en uke sommeren 2014 og kan virkelig anbefale veien fra Colera (ESP) - Argeles sur mer (FRA) via Cerbere og Tour de Madeloc. Anbefaler å sjekke litt google streetvew på veien som går oppom Tour de Madeloc ovenfor Port Vendres, helt fantastisk! møtte to biler på de to gangene jeg syklet dette strekket på 16 km(?) Heller ikke langt unna sykkeldestinasjonene Girona og Ceret så her er det mye bra å velge mellom

Re: Reisetips for tur gjennom Europa [Re: TorkilS] #2215181 11/06/2016 12:34
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ballongene og Vosges er samme område, ja.
Jeg skrev Vosges og mente Jura, vest for Genevesjøen. Duh!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Moderator  support, Valentino