|
|
Sykkel til jobbsykling, sykkelvogn og enkle stier
|
Re: Sykkel til jobbsykling, sykkelvogn og enkle stier
[Re: Lars V]
13/05/2016 13:35
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Traff en fyr med cx og barn i henger i Nordmarka i går. Det var en Fuji cx og fyren sa det fungerte fint.
Vil du ha cx er det vel bare å kjøre på!
|
|
|
13/05/2016 13:58
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Syklet mye med junior i vogn med raceren med klossbremser i pappapermen i fjor vår. Syntes det funket knall jeg. Følte meg aldri utrygg på noen måte. Man må jo ta sine forehåndsregler. Blir jo som å kjøre bil med henger. Er ikke det samme som å kjøre bil uten henger det heller. Hvor trygt det hele blir kommer vell mer ann på syklisten enn sykkelen. Starte pent og prøve seg frem. Man har jo noe kjært i vogna som man ønsker skal komme helskinnet hjem 
|
|
|
13/05/2016 18:15
|
lc
Medlem
|
Medlem
Har syklet i mange år med CX med henger (og uten) sommer og vinter. Synes det er en veldig fleksibel og god kombinasjon. Foretrekker absolutt det som helårssykkel fremfor hybrid eller mtb, men det er jo min preferanse. Oppgraderte til hydrauliske skivebremser nylig og bedre modulasjon og kraft når du får 30-40 kilo ekstra i ekvipasjen er et klart pluss.
|
|
|
[Re: Storkopp]
13/05/2016 18:21
|
Lars V
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Når trådstarter ikke er interessert i å smelle stiv gaffel og slicks på halvdemperen han alt har, (vet ikke hvor dårlig stand den er i?) så indikerer det at noe med bukkestyre er veien å gå!? Må bytte stort sett hele drivverket.. Og da er man fort halvveis til ny sykkel.. Tror nok jeg heller mot CX med alle de gode erfaringene her  Takker!
|
|
|
14/05/2016 05:43
|
jOSa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Canyon Inflite med hydrauliske skivebremser her. Brukes som jobbsykkel og til sykkelvogn. Det er også lenge siden jeg har smilt så mye på grusturer i marka. Halvdemperen er solgt og er ikke savnet. CX er knall!
|
|
|
14/05/2016 06:52
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan bare henge meg på anbefalingene om CX. Har syklet mye med barnevogn både med hardtail og landeveisykkel med felgbremser. Aldri vært noe tema med bremsekraft eller stabilitet. Sykler dog veldig lite i bytrafikk, blir langs landeveien eller på sykkelstier. Følg hjertet ditt og kjøp CX, du kommer ikke til å angre.
|
|
|
14/05/2016 07:14
|
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Hvilken utveksling er å anbefale på CX med 20-40 kg vogn? Bor på nordvestlandet med mange bakker...
|
|
|
[Re: Talgos]
14/05/2016 07:27
|
lc
Medlem
|
Medlem
Kjører CX krank (46-36) med 11-28 og fornøyd med det, men i disse 11-delte tider er det vel bare å kjøre 11-32 for å ha litt ekstra å gå på i de bratteste bakkene.
|
|
|
14/05/2016 07:55
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har 1x11 på min, og med 46drev og 11-40 kasset er utvekslingen ganske så allsidig. Har også testet 42 foran, og det er å foretrekke om turen går via noen stier med lite flyt.
|
|
|
[Re: Simons1]
14/05/2016 09:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan bare henge meg på anbefalingene om CX. Har syklet mye med barnevogn både med hardtail og landeveisykkel med felgbremser. Aldri vært noe tema med bremsekraft eller stabilitet. Sykler dog veldig lite i bytrafikk, blir langs landeveien eller på sykkelstier. Følg hjertet ditt og kjøp CX, du kommer ikke til å angre. Det er når en skal rundt i tettbygd strøk med mye folk og biler samt usammenhengende sykkelinfrastruktur og bruke sykkelhengeren som erstatning for bil at den merker den store forskjellen mellom halvdemper og sykkel med bukkestyre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/05/2016 09:34
|
lc
Medlem
|
Medlem
Kan du nyansere litt? Er det bremsekraft, grep, demping, sittestilling eller annet du ser som den store forskjellen her? Jeg opplever vel at med den bedringen som hydrauliske bremser har bidratt med så fungerer CX'en vel så godt også i brukermiljøene du refererer til....(uten at jeg med det utelukker MTB som et helt utmerket alternativ for mange)
|
|
|
[Re: GeirK]
14/05/2016 10:51
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Det er når en skal rundt i tettbygd strøk med mye folk og biler samt usammenhengende sykkelinfrastruktur og bruke sykkelhengeren som erstatning for bil at den merker den store forskjellen mellom halvdemper og sykkel med bukkestyre. Jeg sykler til/fra jobb og barnehage m/henger stort sett hele året. Bruker stort sett racer i sommerhalvåret og HT på vinteren (med lettrullende dekk når det ikke er is og piggdekk når det er is). Merker svært liten forskjell (om noen). Føler jeg har like god (evt. dårlig) kontroll på bremsene samme hvilken sykkel jeg er på. Det store unntaket er løsgrus; det er det en stor fordel med bredere dekk enn 23mm... Jeg tror kanskje at forskjellene i oppfatningene våre bunner i hva vi er vant med å bruke. Jeg tilbringer mesteparten av sykkeltiden min på en racer, mens du sannsynligvis tilbringer langt mer tid på en terrengsykkel.
|
|
|
15/05/2016 18:56
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har pendlet på CX til jobb ett år nå (Oslo). Føles tryggere enn racer og mer fleksibelt å ta svipptur via grusveier hjemover. Godt fornøyd med det.
Bruker også CX'en med henger med poden oppi. Noen få turer i fjor fra han var 5 mnd, inkludert en tur til Kikut på grusveiene i marka. I år har jeg fått til to turer med han foreløpig (14 mnd nå). En gang opp til Tryvann (på fortau) og senest i dag 4 mil på grusveiene i Nordmarka. Flere steder i dag hadde nygrus som nok var 2-3 uker gammelt, uten at det føles ubehagelig.
CX'en er en Colnago i aluminium, oppgradert fra mekanisk til hydrauliske skiver, og utveksling 50/34 og 11-32. Er storfornøyd med dette. Utvekslingen er grei nok til motbakkene i marka. Av dekk bruker jeg nå Schwalbe Racing Ralph (Continental Cyclocross Race i fjor). Foreløpig liker jeg lettrulletheten og trygghetsfølelsen til knastene til dette dekket. Virker å sitte godt.
HT'en har nesten stått ubrukt etter at CX'en ble tatt i bruk. Føler ikke noe behov for å bruke en annen sykkel til hengerfrakting. Kommer til å gå for denne komboen når det skal fraktes til barnehage.
Vet ikke helt hva jeg skulle utsatt på komboen CX og henger. Man har jo med seg dyrebar last og kjører deretter. Har aldri følt noe ustabilitet.
|
|
|
16/05/2016 21:06
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har lest testen og konklusjonen er sikkert riktig.. Men det smerter meg å kjøpe en hardtail terreng igjen.. Hodet sier hardtail terreng, mens sykkelhjertet sier CX.. Hater når andre har rett En utfordring i dag er at CX, eller sykkelkross som vi sier på norsk, omfatter alt fra fullblods rittrigger fra Belgia til sedate opplevelsessykler. Selv om de er iøynefallende like er forskjellende store. Den Gaviaen er en rittrigg og intet annet. Det at du kan sykle på den til jobb betyr ikke at den er egnet. Jeg kan fint sykle til jobb på mammas tregirs konesykkel, men den er omtrent like egnet til det. Nå vet jeg Tore i redaksjonen bygget en Ibis Hakkalugi som han har brukt med henger en god del, satt opp noe mer tilpasset et hverdagsliv heller enn gjørmeritt. Hva som er best aner jeg ikke. Hybrid?
|
|
|
16/05/2016 21:07
|
andreer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har kjørt med CX (Kona Jake 2013) og henger i mange år, også om vinteren. Noen poeng her som kanskje ikke er nevnt: Har en relativt bratt bakke ned til / opp fra barnehagen og setter stor pris på trippelkrank - selv om det ikke er så hipt. Hadde i utgangspunktet mekaniske skivebremser med 140-skiver - skiftet til semi-hydraulisk med 160-skiver og synes det var en stor forbedring for sykling med henger - mye kortere bremselengde. Har også opplevd at mye trekking av henger - kanskje i kombinasjon med salt om vinteren? sliter mye på QR og dropouts bak. Noen ganger kommer også bakhjulet ut av stilling - ved en enkelt anledning løsnet det helt(!) under oppbremsing. Jeg ville selv gått for en sykkel med gjennomgående aksling bank og feste fra https://robertaxleproject.com/ . Ref en annen tråd om liknende erfaringer. Jeg har også satt på skjermer i full lengde og får faktisk plass til dem sammen med vinterdekkene også - det er _veldig_ behagelig når det er sørpe og sølevær. Smale piggdekk skjærer seg fint igjennom snøen ned til underlaget hvor de kan bite seg ordentlig fast, men flest mulig pigger er som alltid en fordel når det er glatt. Lytt til hjertet og hodet, og lykke til!
|
|
|
|
|