Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

I-landsproblem: XTR er for billig

Re: Skøteski [Re: baronKanon] #2203133 10/05/2016 11:23
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Kaster ikke bort tiden med å bekymre meg over skrivefeil. legger man godsiden til forstår man hva skribenten mener.

Faktafeil derimot syntes jeg har større konsekvenser

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Skøteski [Re: Kanondal] #2203217 10/05/2016 15:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Kanondal
Når man kritiserer redaksjonen for dårlig korrektur. Burde man ikke da lese over sitt eget innlegg og luke bort skrivefeil?

Til redaksjonen; Hva med å involvere den selvutnevnte sykkelnerd i faktakorrektur? Da kan han og andre sykkelnerder slippe smerten.

Nei, ikke nødvendigvis. Redaksjonen leverer en vare som de tar betalt for. Hvis noen synes at denne varen skal inkludere god korrekturlesing så synes jeg faktisk at de har lov til å synes dette og la dette avgjøre om de vil kjøpe produktet eller ikke. Jeg sier ikke at dette er tilfelle her, men et eller annet punkt kan språkbruket bli såpass dårlig at man mister tiltroen til hvor seriøst et firma tar seg selv.
Man trenger ikke nødvendigvis være perfekt selv for å kunne påpeke feil hos andre.

Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: Homecast] #2203219 10/05/2016 15:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Homecast
Av alle ting jeg kan velge å irritere meg over er dette en av tingene jeg ikke buker en eneste kallori på!

Hadde jeg skulle hengt meg opp i alt her i verden hadde jeg blitt utrolig sliten. Må være et fryktelig fint liv mange har som kan bruke så mye energi på en liten fille ting som ikke skader noen eller går ut over andre!

For å sette det på spissen.
Leier du in et malerfirma for å male huset ditt, i blått og du kommer hjem for å se at de har malt det rosa er det vel ingen grunn til å klage over, er jo bare en farge. Det skader vel ingen og rosa maling er sikkert like holdbar som blå.

Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: Tange] #2203248 10/05/2016 17:35
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Av alle ting jeg kan velge å irritere meg over er dette en av tingene jeg ikke buker en eneste kallori på!

Hadde jeg skulle hengt meg opp i alt her i verden hadde jeg blitt utrolig sliten. Må være et fryktelig fint liv mange har som kan bruke så mye energi på en liten fille ting som ikke skader noen eller går ut over andre!

Leier du in et malerfirma for å male huset ditt, i blått og du kommer hjem for å se at de har malt det rosa er det vel ingen grunn til å klage over, er jo bare en farge. Det skader vel ingen og rosa maling er sikkert like holdbar som blå.

Ser poenget ditt, men jeg synes ditt eksempel er mer ekvivalent med at redaksjonen hadde valgt å la en hel utgave handle om løping, ikke sykling. Det skader jo (nesten) ingen, og løping er jo like god mosjon som sykkel.

Et bedre eksempel hadde vært om malerfirmaet hadde brukt pensel på 99 % av bordene, men så ser du plutselig at det er brukt rull et par plasser. Skjemmende for de som evner å legge merke til det, men av mindre praktisk betydning. Det er nå min mening.

Men, som sagt: Poenget ditt er gyldig likevel..

Redigert av EHAa; 10/05/2016 17:42.
Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: Tange] #2203281 10/05/2016 20:00
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H

Ikke enig i din sammenligning, mer enig i forrige taler her ang kost vs rulle.
Og det er ikke snakk om at hele bladet er fylt opp med MASSE feil, det er småfeil som dukker opp fra tid til annen ettersom jeg har skjønt på de som kalger.

Terrengsykkel [Re: EHAa] #2203474 11/05/2016 09:38
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: EHAa
Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av øyet til din bror. (Matteus 7:3)

Sitat: Supermann

Voldsomt skyts fra redaktøren!

... at baronen ikke reellt sett mener at dere ikke leser korrektur, men at korrekturen er mangelfull. ... og det har ihvertfall jeg stor forståelse for.... Det tok meg ikke mange minuttene å finne skrivefeil etc i siste utgave heller, og for oss som er litt opptatt av dette så er det frustrerende. Det svir i øynene på en måte. ... Jeg har abb nå som følge av at det var bundlet med trailcampen på nesbyen, men jeg har sluttet som ordinært abbonement(som jeg var flere år fra begynnelsen(aug 05 med ole heff på forsiden) av). Senere år har jeg også sluttet å kjøpe på flyplasser etc(jeg flyr endel) fordi bladet er ikke verdt 119kr, for meg.

Hyggelig du tok deg tid til å lese korrektur på innlegget mitt, men jeg skjønner ikke hva du vil oppnå? At du(og Kameo) forsøker å latterligjøre noen som ytrer seg på et nettforum og forsøker å få til konstruktiv diskusjon er bare dumt. Faktum er at jeg har skrevet et raskt tilsvar med begrunnelse i en forumtråd. Ikke publisert tekst en publikasjon som folk er forventet å betale for. En vesentlig nyanseforskjell, synes du ikke?

Jeg har stor forståelse for at det er skrivefeil i Terrengsykkel og andre publikasjoner. Terrengsykkel er nok av de bedre i klassen virker det som.

@ Kristoffer: Jeg tror jeg venter med å gi min endelige tilbakemelding på hva jeg ønsker for at bladet skal gi meg verdi mer verdi etter at jeg får lest noen utgaver nå fremover. Fra tidligere så var det mest det at mye plass ble brukt på utstyrsomtaler som jeg fant overfladisk og uinteressant. Unntaket er presentasjonen av personlige sykler som ofte gir innblikk i spennende løsninger(som bøttesmettens monster i siste utgave), men teksten kunne med fordel vært dobbelt så lang.

Reiseguider, sykkelpolitikk, racingstoff(med analyse!), tekniske artikler og dybdeintervjuer er ting jeg liker. Personlig er jeg tilhenger av tekster som går mer i dybden enn hva man finner i (forskjellige)nettpublikasjoner. Føler kanskje det var mer av dette i starten. Utfordringen er kanskje at dette er stoff som koster å produsere, og det er ikke sikkert markedet er villige til å betale for dette. Ikke vil jeg hevde å være representativ heller ;-)

Redigert av Supermann; 11/05/2016 09:39.

Ut på tur!

Re: Terrengsykkel [Re: Supermann] #2203495 11/05/2016 10:37
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Hei Supermann!

Beklager, jeg var nok bare litt lei av alle som skal klage på trykkleifer hele tiden. Derfor lot jeg det tydeligvis gå ut over deg. Du har selvsagt rett til å uttale deg, og noen skrivefeil kan ikke brukes for å sverte argumentene dine.

Der og da tenkte jeg likevel at det var litt ironisk å hevde at leseopplevelsen ble ødelagt (lov å ergre seg, svir i øynene, frustrerende...) av at du fant en skrivefeil etter "ikke mange minutter", når det var tett i tett med feil i ditt eget innlegg.

Nok en gang: Beklager, det var unødvendig av meg å utforme svaret på den måten. Takk for at du minnet meg på at jeg burde unngå slikt.

Mvh Erlend

Redigert av EHAa; 11/05/2016 10:52.
Re: Terrengsykkel [Re: EHAa] #2203509 11/05/2016 10:57
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: EHAa
Hei Supermann!

Beklager, jeg var nok bare litt lei av alle som skal klage på trykkleifer hele tiden. Derfor lot jeg det tydeligvis gå ut over deg. Du har selvsagt rett til å uttale deg, og noen skrivefeil kan ikke brukes for å sverte argumentene dine.

Der og da tenkte jeg likevel at det var litt ironisk å hevde at leseopplevelsen ble ødelagt (lov å ergre seg, svir i øynene, frustrerende...) av at du fant en skrivefeil etter "ikke mange minutter", når det var tett i tett med feil i ditt eget innlegg.

Nok en gang: Beklager, det var unødvendig av meg å utforme svaret på den måten. Takk for at du minnet meg på at jeg burde unngå slikt.

Mvh Erlend

Null stress!

Og for all del, din frustrasjon er det også lett å forstå :-)

Ut på tur!

Re: Hvordan kan man skytte ski [Re: Homecast] #2203512 11/05/2016 11:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ikke enig i din sammenligning, mer enig i forrige taler her ang kost vs rulle.
Og det er ikke snakk om at hele bladet er fylt opp med MASSE feil, det er småfeil som dukker opp fra tid til annen ettersom jeg har skjønt på de som kalger.

Så du mener at det å sammenligne med kost vs. rulle er virkelig 'å sette det på spissen' ICON_WINK ?

Poenget er som jeg har nevnt før og Supermann gjentar. Når noen betaler for noe så er det lov å stille krav. Jeg satt det på spissen for å vise at 'alle' har sin grense for hvor langt man vil stille krav. Hvor grensen går er individuelt.

Som nevnt, noe skrivefeil skader ikke, men mange skrivefeil viser ofte hvor seriøst et firma tar jobben og seg selv. Når jeg skriver på TS blir det sjeldent utbredt korrekturlesing, skriver jeg en jobbsøknad leses det korrektur minst 10 ganger og blir korrekturlesing i tillegg overlatt til fruen.

Og som sagt før og. Det siste er generelt, ikke myntet på TS. Jeg har ikke abo, men trur som andre nevner at TS tar jobben sin ganske seriøst. Noe de må for de kan ikke bygge sin eksistens på et overskudd av rosablogglesere. Om enn ressurssterk så er leserne også godt kjent som en gjeng med pirkete nerder som ikke lar en mulighet gå forbi for å diskutere én millimeter ekstra vandring eller endrede vinkler pga. nedslitte dekk.

Re: Hvordan kan man skytte ski [Re: baronKanon] #2203823 12/05/2016 10:01
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
http://www.natgeobloggen.no/2016/05/02/studie-sprak-nazier-er-ubehagelige-folk/

Supermann, jeg sa bare at jeg ikke er verdensmester. Dessuten stavet du nicket mitt feil ICON_TONGUE

Uansett så beklager jeg hvis du følte deg truffet. Den var ikke myntet på deg, men jeg skjønner også at dere ikke kan noe for det ICON_TONGUE

Redigert av Kamao; 12/05/2016 10:05.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support