Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Shimano Saint for dummies

Shimano Saint for dummies #2200475 02/05/2016 15:56
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Hepp...

Gleden var stor(og er det for så vidt fortsatt). Kliss nye fete bremser ble montert på sti-bomberen. Skal jo være vanvittig bremsekraft det.

Men. Etter noen timer på sykkelen er jeg langt fra imponert. Tenker at det må være brukerrelatert feil. Tar det ekstra lang tid å kjøre inn klossene? Har jeg misforstått noe?


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200513 02/05/2016 17:58
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 449
J
JoM Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 449
Jeg hadde samme følelsen som deg på downhillsykkelen. Men etter noen nedkjøringer ble det veldig mye bedre. Jeg tror disse krever hardere innkjøring enn du klarer på vanlig sti. Hva med en tur til Åre?

Re: Shimano Saint for dummies [Re: JoM] #2200517 02/05/2016 18:14
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Sitat: JoM
Jeg hadde samme følelsen som deg på downhillsykkelen. Men etter noen nedkjøringer ble det veldig mye bedre. Jeg tror disse krever hardere innkjøring enn du klarer på vanlig sti. Hva med en tur til Åre?


Oh. Ja. Fruen kjøper sikkert den unnskyldningen :-p

-hepp! Jeg stikker til Åre. Skal kjøre inn bremsene.

Liker det!

Har også tenkt at det må hjelpe med innkjøring. Foreløpig har jeg vel ikke mer enn 3-4 timer på sykkelen.


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200526 02/05/2016 18:40
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
Det tok ikke mer enn en intens 10 minutters nerroverstitur i Nesbyen før min kliss nye Shimano XT brems var kjørt inn. Kanskje dumt spørsmål, men du har ikke klart og sølt noe olje eller.no på bremseskiva?

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200530 02/05/2016 18:48
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Har heller ikke opplevd at det har tatt lang tid før. Nye SLX trengte nesten ikke tid... Men har hørt at saint trenger mer.

Trur ikke det er sølt noe på skivene. Ville det ikke vært pipelyd også, om så var?

Redigert av erlendisme; 02/05/2016 18:48.

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200531 02/05/2016 18:52
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
Tviler på at det kommer pipelyd fra en bremseskive smurt inn med olje ICON_WINK

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200532 02/05/2016 18:52
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
Kloss-materialet kan ha noe å si for hvor lang tid det tar med innkjøringa.
Jeg tar bestandig 5-6 turer ned en passe lang og bratt bakke med bremsene klemt inn så de akkurat tar borti skiva. Fungerer fint i etterkant.

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200536 02/05/2016 19:00
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Noen klosstyper må vel få litt temp før de bremser godt selv etter innkjøring.

Jeg kjører semi metallic på slx og de føles fæle ut før de blir kjørt varme, er slik hver tur :/

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200541 02/05/2016 19:13
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Saint må kjøres skikkelig inn, både når bremsene er nye og gjerne etter vinterlagring av sykkelen. Finn deg en lang bakke og få kjørt de skikkelig varme så begynner det nok å hjelpe.
Har du kutta slangene uten å lufte? Noen ganger sniker det seg inn litt luft da som gjør bremsene litt ugreie.

Jeg har Saint både på DH og stisykkelen. Da jeg sykla første turen på stisykkelen som hadde stått stille et par måneder var det ikke før på slutten av en 2-3 timers stitur at de begynte å ta brukbart igjen.

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200548 02/05/2016 19:25
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Jeg klarer, hvis jeg tar i litt, å dra hjulet rundt med håndmakt. Selv om jeg klemmer bremsehendelen helt inn....


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200553 02/05/2016 19:30
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: erlendisme
Jeg klarer, hvis jeg tar i litt, å dra hjulet rundt med håndmakt. Selv om jeg klemmer bremsehendelen helt inn....



Sånn var mine også etter vinterlagring. XT og SLX var også sløve, men tok kortere tid å kjøre inn igjen.

Re: Shimano Saint for dummies [Re: krankdrev] #2200580 02/05/2016 20:46
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Sitat: krankdrev

Har du kutta slangene uten å lufte? Noen ganger sniker det seg inn litt luft da som gjør bremsene litt ugreie.


Har lufta de 2 ganger, for å forsikre meg om at det ikke var dårlig lufting som førte til svamp-bremser. Hendlene føles perfekt...akkurat som det skal være.

Sitat: krankdrev

Jeg har Saint både på DH og stisykkelen. Da jeg sykla første turen på stisykkelen som hadde stått stille et par måneder var det ikke før på slutten av en 2-3 timers stitur at de begynte å ta brukbart igjen.


Såpass ja. Får prøve det.

Enten er det noen dråper med olje på klossene, eller så er er det mer innkjøring som skal til.

Har nye skiver og reserveklosser på vei...så da får jeg jo testa det.


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200598 02/05/2016 21:53
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
https://youtu.be/ADUhNVQQ4u8

Jeg skal prøve å lufte på denne måten hvis mine ikke blir bedre snart

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200655 03/05/2016 07:09
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Oh. Det var omstendelige saker. Jeg gjør ikke alt det der i hvert fall...

Bruker ikke pose ved kalipper i hvert fall.


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200685 03/05/2016 07:58
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Har nye xt-bremser på to sykler, og disse trengte kun noen harde stopp på asfalten før de bet som bare det.


Big wheels keep on turning
Re: Shimano Saint for dummies [Re: Kjartandaddy] #2200690 03/05/2016 08:06
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Sitat: Kjartandaddy
Har nye xt-bremser på to sykler, og disse trengte kun noen harde stopp på asfalten før de bet som bare det.


Sånn var det, som nevnt over, på mine SLX også. Derfor jeg stusser litt.

Litt snedig at hendlene føles så bra om luftinga ikke er bra nok?

Lurer på om det må være litt olje på skivene jeg altså...er vel ikke så mye som skal til.


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200695 03/05/2016 08:15
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Quote:
1. Accelerate the bike to a moderate speed. Then firmly apply the brakes until you are at walking speed. Repeat approximately twenty times.
2. Accelerate the bike to a faster speed. Then firmly apply the brakes until you are at walking speed. Repeat approximately ten times.
3. Allow the brakes to cool prior to any additional riding.
***Do not lock up the wheels at any point during the bed-in procedure***

http://enduromag.com.au/site/wp-content/uploads/2013/05/Avid-Brake-Bed-in-Theory-3.pdf

Eller les denne (relevant for alle bremser):
http://www.sram.com.cn/sites/default/fil...es_overview.pdf
Quote:
Adherent friction begins with depositing a thin transfer layer of pad material on the rotor during an initial burnishing, or bed-in
procedure. Once this layer is established, applying the brakes creates molecular bonds between the pads and the transfer layer on the
rotor that are instantaneously established and then immediately broken, providing friction. Proper bed-in is absolutely critical to braking
performance, as an uneven layer of pad material on the rotor can cause excessive noise and uneven braking. This may be imperceptible
at first, but as the layer continues to build unevenly, these issues could arise after several rides. Adherent friction is the primary
contributor to overall braking friction, and pad material is the key component in creating adherent friction. This is why pads wear much
quicker than rotors.

Quote:
When switching from from organic to metal sintered pads, or vice-versa, it is important to install a new rotor in order to establish a new transfer layer


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200768 03/05/2016 10:39
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Sitat: erlendisme
Oh. Det var omstendelige saker. Jeg gjør ikke alt det der i hvert fall...

Bruker ikke pose ved kalipper i hvert fall.


Jeg har brukt pose men ikke latt det renne igjenom før man setter trykk på systemet og åpner litt og litt. Mulig det er overkill, men verdt forsøket.

Jeg har nok syndet på innbremsing av nye klosser :/

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200881 03/05/2016 14:17
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Utfordrende med riktig diagnose. Jeg tenker som følger:

1. Dersom hendlene kjennes riktige ut. God mostand og modulasjon som forventet. Da kan det ikke være lufting som er problemet, og derfor neppe luft i systemet.
2. I den logikken er det bare to alternativ: olje på skive/klosser eller innkjøring.


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200898 03/05/2016 15:10
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Jeg tenker at selv om du kanskje ikke har kjørt de inn riktig, så skal du ha så Mye kraft at du ikke greier å dreie rundt hjulet med håndmak.

Har du spylt sykkelen med relativt kraftig stråle?

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2200950 03/05/2016 19:02
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 88
M
MVinter Offline
Medlem
Offline
Medlem
M
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 88
Jeg har hatt akkurat samme på mine gamle XT bremser. Prøvde alt mulig fra isopropanol, sliping av klosser og skiver, lufting osv. Tilslutt byttet jeg skiver og klosser med helt perfekt resultat. Jeg vet ikke hva dette kom av, men jeg har en teori på at guffelekkasje fra vinterdekkene har dryppet på skivene, men om dette stemmer vet jeg ikke...

Problemet du opplever har ingenting med innkjøring å gjøre. Mine XT bet bra etter bare et par bråstopp i bakken i nabolaget. Jeg har forøvrig akkurat byttet til Saint bremser og de ble også innkjørt på samme metode. Kongebremser, bedre modulering og om mulig enda bedre maksbitt enn XT!

Re: Shimano Saint for dummies [Re: MVinter] #2201071 04/05/2016 07:11
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Sitat: MVinter
Jeg har hatt akkurat samme på mine gamle XT bremser. Prøvde alt mulig fra isopropanol, sliping av klosser og skiver, lufting osv. Tilslutt byttet jeg skiver og klosser med helt perfekt resultat. Jeg vet ikke hva dette kom av, men jeg har en teori på at guffelekkasje fra vinterdekkene har dryppet på skivene, men om dette stemmer vet jeg ikke...

Problemet du opplever har ingenting med innkjøring å gjøre. Mine XT bet bra etter bare et par bråstopp i bakken i nabolaget. Jeg har forøvrig akkurat byttet til Saint bremser og de ble også innkjørt på samme metode. Kongebremser, bedre modulering og om mulig enda bedre maksbitt enn XT!


Frykter vel at du har rett.. prøvde meg med isopropanol og pussepapir i dag tidlig. Hjalp ingenting.

klosser er jo ikke akkurat billige greier til Saint-bremser. Nye skiver kommer i posten i dag. På Sportsbua i Trondheim tar de godt over 500 kr for ett sett med klosser... får jo nesten komplette XTbremser for prisen av 2 sett klosser da. Må finnes noen billigere...


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2201076 04/05/2016 07:18
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Sjuk pris på sportsbua, vanlig pris er nok 25dollars, de blir litt dyrere med finner :/

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2201077 04/05/2016 07:18
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Jeg hadde noen klosser som hadde fått litt olje på seg. En runde på gassgrillen fikset det. Virket som bare pokker etter på.

Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2201097 04/05/2016 07:40
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
På gassgrillen???


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2201101 04/05/2016 07:45
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: erlendisme
klosser er jo ikke akkurat billige greier til Saint-bremser. Nye skiver kommer i posten i dag. På Sportsbua i Trondheim tar de godt over 500 kr for ett sett med klosser... får jo nesten komplette XTbremser for prisen av 2 sett klosser da. Må finnes noen billigere...


Sport Support har hatt veldig greie priser på klosser, så kan være verdt å sjekke der hvis du skal handle lokalt.


Per B.
Re: Shimano Saint for dummies [Re: perbl] #2201103 04/05/2016 07:47
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Sitat: perbl
Sitat: erlendisme
klosser er jo ikke akkurat billige greier til Saint-bremser. Nye skiver kommer i posten i dag. På Sportsbua i Trondheim tar de godt over 500 kr for ett sett med klosser... får jo nesten komplette XTbremser for prisen av 2 sett klosser da. Må finnes noen billigere...


Sport Support har hatt veldig greie priser på klosser, så kan være verdt å sjekke der hvis du skal handle lokalt.


Har akkurat fått svar derfra ja. (Sjekker alltid der)
kommer ut ca 200,- under prisen til Sportsbua pr sett.

Forstår nesten ikke at det er mulig å ta sånn blodpris...


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2201106 04/05/2016 07:55
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Eller du kjøper noe uoriginalt.
F.eks. fra TruckerCo

Jeg har XT, ikke Saint, men bruker klosser fra både TruckerCo og Clarks på mine sykler (når de originale Shimano med ribber er utslitt). Kan ikke si jeg merker noe særlig forskjell, ikke på DH-sykkelen engang (og gubbe på 43 bremser en god del på downhill, kan jeg si).


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Shimano Saint for dummies [Re: parob] #2201108 04/05/2016 07:59
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
Sitat: parob
Eller du kjøper noe uoriginalt.
F.eks. fra TruckerCo

Jeg har XT, ikke Saint, men bruker klosser fra både TruckerCo og Clarks på mine sykler (når de originale Shimano med ribber er utslitt). Kan ikke si jeg merker noe særlig forskjell, ikke på DH-sykkelen engang (og gubbe på 43 bremser en god del på downhill, kan jeg si).


Verdt å prøve. Bestilte et par sett derfra. Takk for tips.


Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Shimano Saint for dummies [Re: erlendisme] #2201140 04/05/2016 09:16
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
M
MAN Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,996
Erlend, du skulle kjøpt deg Magurat MT7.


Yeti SB130

Strava
Instagram
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support