|
Landveisykkling Chaniakysten
|
Landveisykkling Chaniakysten
21/07/2015 06:41
|
DanielAarum
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei,.
jeg skal 1 uke på ferie på chaniakysten, agia maria/ Platanias. Hvordan er forholdene for landveisykling der?
Daniel
|
|
|
Re: Landveisykkling Chaniakysten
[Re: DanielAarum]
21/07/2015 07:07
|
Fatchance
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Grekern er jo klin gærne i trafikken så hovedveien ville jeg ha styrt unna. Mulig du finner noen gode veier som går opp i fjellene?
Martin Hagen
|
|
|
21/07/2015 07:44
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Bare hold deg unna hovedveien/motorveien så går det utrolig nok helt fint! Syklet i Rethymnon en uke i fjor, selv da også midt inni sentrum i tett trafikk. Gikk fin fint! Men motorveien holdt jeg meg langt unna. Der kjøres det fort. Det er utrolig mange fine veier innover landet som det er lite trafikk på og som er deilig å sykle på. Neste år bruker jeg racer istedenfor terrengsykkel der. CX ville nok faktisk vært det perfekte. Da kan man sykle sykkelruter som inneholder "terreng". Ihvertfall de rutene jeg prøvde å sykle via leid gps kunne jeg fint brukt CX kontra terrengsykkel.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
21/07/2015 07:54
|
Zett
Fersking
|
Fersking
Ta kontakt med Hellas Bike i Palatonas, de arrangerer turer på landeveien med guide (dyktige syklister med lang erfaring). De har også ruteforslag.
Det er fine veier med relativt lite trafikk både langs kysten og opp i fjellet. Jeg fikk en tur i lett kupert terreng langs kysten, med gresk kaffestopp på 50 km og en fjelltur med 20 km stigning opp til drøye 1000 moh
|
|
|
21/07/2015 08:44
|
hakonp
Fersking
|
Fersking
Har hatt sykkel med på ferie flere ganger til dette området. Det er helt greit å sykle her, og grekerne er ikke noe verre trafikkanter enn nordmenn (kanskje tvert imot). Har også syklet med ungene her fra de var tretten fjorten år. Veien langs kysten gjennom turistplassene langs kysten vestover kan være sterkt trafikkert, med mye busser. Anbefaler deg å dra litt innover i landet. Mye fine småveier her. Asfaltkvaliteten kan variere, og kan være litt grov enkelte steder. Enkelte bakker, spesielt på småveier kan være ganske bratt, så kassett med passende utveksling er greit. "Motorveien" ovenfor turistplassene (vestover) har bred veieskulder og går greit til transport.
Bakken opp til Omalosplatået gjennom Laki er verdt å få med seg. Ca 20 km med klatring i flotte omgivelser. Deler av veien er nylig restaurert. Her går det an å fortsette over platået og få en runde ut av turen.
|
|
|
21/07/2015 09:35
|
DanielAarum
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
21/07/2015 11:27
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Er flott på Kreta. Følg veien mellom Chania mot Kissamos langs kysten og velg en dal innover i landet. Stiger jevnt og pent til det går mer oppover og du som regel kan krysse over et høydedrag og deretter ut en ny dal og tilbake til kysten. Start rundt 0700 om morgenen, gjerne en halv time tidligere og du har drøyt tre timer før temperaturen går over 30 grader. På den tiden av døgnet er det og liten trafikk. Som nevnt over, motorveien er "no go", så noen greske tempogutter trente der om morgenen, men det fristet lite. Trafikken ellers er ok med lite stress på veiene. Det er mye skumlere langs Slemmestadveien enn Kreta for å si det sånn. Her er noen av mine turer fra i fjor https://www.strava.com/activities/175639166https://www.strava.com/activities/175152350https://www.strava.com/activities/174173460https://www.strava.com/activities/172926041https://www.strava.com/activities/170963084
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: hbakken]
21/07/2015 13:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Neste år bruker jeg racer istedenfor terrengsykkel der.
Var det ikke det det opprinnelige rådet gikk ut på? =)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/07/2015 21:15
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Neste år bruker jeg racer istedenfor terrengsykkel der.
Var det ikke det det opprinnelige rådet gikk ut på? =) Nei nei kan jeg ALDRI tru! (ps: vent litt med å søke opp den tråden, skal slette den først)
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
02/08/2015 22:52
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Kan skrive under på at Platanias / Chania / Kreta er en fin plass å sykle. Bodde i Platanias og leide halvjalla MTB sykler med offroad og slicks dekk på for 7 Euro per dag. Litt varierende kvalitet. Er mange som leier ut i hovedgaten ved stranden, men de mest seriøse jeg fant er Hellas Bike i Agia Marina mellom Platanias og Chania. De arrangerer også sykkelturer med forskjellige vanskelighetsgrader hvor de plukker deg opp på hotellet (de har med sykkel og hjelm basert på oppgitt høyde) og leverer deg tilbake nesten like hel. Sikkert og kjekt å ta bare for å gjøre deg kjent med hvor en kan sykle. Jeg tok med sønnen min som blir 9år på Jungle Tour hvor vi blir kjørt opp på ca 750 moh og starter med fin utsikt og bratt nedoverbakke på asfalt. Der startet vi en gåtur på 1 time gjennom en skog av trær og urter i en uttørket ravine. Deretter syklet vi videre nedover, totalt 22km. De har mange flere turer, også mye lengre knallharde turer med mange klatremeter. Det som og var fint var at på bilturen opp guidet grekeren oss i Kreta-livet osv. Kostet 60 Euro totalt for voksen og barn.
De dagene jeg syklet alene var det bare å sykle innover øyen fra nærmeste vei. Jeg bodde på Hotel Majestic (Ving), og Olive Hills løype sto skiltet 10 meter fra hotellet. Ble litt i varmeste laget da jeg ikke kom meg avgårde før i 10-11 tiden på dagen (pga kone og barn), men var godt likevel. Er ganske tørr luft og ofte litt vind på tross av par og tredve grader. PS: Det går og an å leie sykkel på Hellas bike sine hjemmesider og få den levert på døren. Jeg syntes det var greit med MTB pga utveksling, varme og bratte fjell. Stort sett fin asfalt der jeg syklet. Og greit med alle de små landsbyene og utsalgssteder ellers som har iskald cola og nyplukkede appelsiner. Eneste idiotiske var lokale MC-tøffinger som dro på på hovedveien ved stranden blant unger og voksne som prøvde å krysse. De brukte verken hjelm eller briller. Deilig sted uten pollen (to siste ukene i juli)....
|
|
|
|
|
|