Prøver meg på en liten rapport m/film fra en 2 dagers stitur på Hardangervidda
Startet på Rjukan - Krossobanen løfter en 483 meter opp til Gvepseborg. DNT-sti via Helleberghytta og inn til Kalhovd. Turen er 29.2 km i følge Strava. I km tipper jeg ca. 80 % sykling og 20 % "hike-a-bike". Bra uttelling det, med tanke på at dette er høyfjell. Kalhovd turisthytte har alle fasiliteter en trenger etter en lang dag på setet Brukte litt over 5 timer på turen. Etter en natts god søvn på Kalhovd gikk turen videre til Mogen. 36 km. Tipper 70 % sykling og 30 % dytting. Mest fordi man på denne etappen må over 3 "fjell". Her går stien for bratt oppover til å sykle. Men man får det jo igjen på andre siden. Lang tur - brukte litt over 6 timer fra Kalhovd til Mogen. Fra Mogen tar man båt (Fjellvåken) ut til Skinnarbu. Tar 2 timer.
Totalinntrykk: Veldig mye bra sti, noen legendariske nedkjøringer. Lite mennesker å se, her er man ganske alene. Foruten masse folk på hytta og båten, traff jeg 3 mennesker på stien over 2 dager. Det er for det meste ganske teknisk sykling (ikke det jeg har filmet ), man slipper røtter, men det er mye stein, som gjør at det er slitsomt, også mentalt, å sykle. De stedene som ikke er syklebare, er ofte veldig kronglete å dytte sykkelen også. Mye lyng og store steiner. Greit å ha gjort turen, men blir nok ikke til at jeg tar den igjen. Dagsetappene blir egentlig litt for lange. Spesielt dag 2 ble stress. Frokost ble servert på Kalhovd kl 8, kom derfra kl 0830. Båt fra Mogen gikk kl. 15. Trodde egentlig jeg hadde ganske god tid, men blingset litt på kartet, så den 3. "fjell-overgangen" kom litt overraskende på meg. Rakk båten, men bare med 10 min margin.
Har prøvd å klippe sammen en tur-film (burde kanskje ligget under "foto/film", men tenkte det passet bedre her under "utflukt") - Er bare en amatør, så ikke kikk med altfor kritiske øyne Men tilbakemeldinger mottas selvsagt med takk
Gir så absolutt inspirasjon til å følge etter, men ser av innlegget at det kanskje er en god del mer slit enn hva som fremkommer av filmen.
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
Gir så absolutt inspirasjon til å følge etter, men ser av innlegget at det kanskje er en god del mer slit enn hva som fremkommer av filmen.
Det er nok riktig ja
Det ER mye bra sti, men tidivis er det mye av og på sykkelen. Det går fra nydelig flytsti til særs kronglete steinete partier veldig brått. Som i og for seg er syklbart i små doser, men når det vedvarer over lang tid, og man er sliten, blir det fort for vanskelig. Dag 2 brukte jeg over seks timer, men kun 10 min full stopp for å spise. Kl. 13 (to timer til båten går) skjønner jeg at jeg begynner å få dårlig tid. Da ble det litt for mye pes. Fikk egentlig ikke tid til å nyte nedkjøringen til Mogen - 250 høydemeter på 3 km. Ble bare å bombe på for å rekke båten. Bombing kombinert med slitent hode og kropp, er ikke den beste komboen
Men fint å ha tatt turen. Er jo hele opplevelsen av natur, vær og høyfjellm med sykkel som gjør den til en fin tur
Har hatt tur i området på blokka en stund etter å gått inn til Helberghytta et par ganger. Kjempekult at du delte rapport og film. Ser at jeg må beregne god tid hvis jeg skal prøve meg
Skribent. Fotograf. Jakter kunsten å leve et enkelt liv. http://villglede.no
Jeg tok (nesten) samme tur med en kamerat i går og tenkte å delen våre opplevelser.
Vi parkerte bilen ved fergekaia på Skinnarbu. Derfra trillet vi ned til Krossobanen som tok oss opp til Gvepseborg. Forholdene var bra og stiene var tørre bortsett fra stedene det vanligvis er myr. Begynnelsen er en del oppover, og sammen med mye stein gjør dette at det blir mye gåing. Det fortsetter egentlig mye slik forbi Helberghytta fram til man har nådd toppen av Bergbu (1275moh). Her ble det vesentlig mindre stein og vi kunne sykle lengre strekninger uten å bære. Utforkjøringen ned til Øvre Grottetjøn er helt konge! Her har man alle ingrediensene på plass: fantastisk utsikt, og kule stier. Siste delen til demningen er håpløst å sykle på grunn av mye stein og myr. Fordi vi begynte å få dårlig tid og vi ikke ville gå glipp av middagen på Kalhovd tok vi grusveien de siste 10km.
Da vi satt og koste oss med en øl snakket vi om den andre etappen til Mogen. Dagens erfaringen sammen med beskriveselen av Pez D Spencer gjorde at vi begynte å tvile om vi burde ta turen til Mogen. Største bekymringen var å miste ferga som går kl14:45. Vi bestemte derfor å ta omtrentlig samme rute tilbake med noen endringer for å holde spenningen oppe.
Vi startet med å sykle (les gå) T merket sti til Vøgårhovde. Bratt, vått og mye stein gjør at dette ikke er vært å prøve å sykle. På toppen ventet oss en behagelig overraskelse i form av en magisk flytt sti. Her kunne vi sykle nesten alt: nedover, oppover og overmyrene som ikke var dype. Den siste delen langs Haraldsjå har mer stein, så her måtte vi bære en del. Men mye bra sti her. For å tråkke vekk noen km syklet vi over grusveien fram til det står skiltet mot Rjukan Fjellstua. Her sykler man man et stykke sammen med Solstien. Starten er veldig bra sti hvor man kan bygge opp solid hastighet og flyt. Etter at vi hadde gått over ei bru like ved Karehovdnut endret stien seg til bratte stigninger, mye vegetasjon og mye, mye stein. På den relativ korte strekningen til Fjellstua brukte vi mye tid og begge ble veldig sliten og frustrert over stivalget. Grusveien som visst finnes tilbake til Skinnarbu lot vi være, og vi valgte asfaltveien tilbake til bilen.
Det har vært fint å ha gjort denne turen. Omgivelsen er fantastisk og utsiktene man får oppleve er magiske. Kvaliteten på stien er veldig varierende. Man må ofre mye krefter for å få kjøre noen kule stier. Om vi kommer til å ta turen en gang til? Jeg tror vi prøver oss et annet sted neste gang, selv om vi synes området rundt Rjukan er veldig vakkert.
Jeg syklet nettopp fra Rjukan til Imingfjell med en kamerat, og lærte på turen at høydemeterene tas lettest på traktorsti. Neste gang jeg skal sykle til Kalhovd, blir det grusvei til Kviburiset og traktorveien opp til Bergbu før nedkjøring mot Grottetjønn.
Vi har diskutert muligheten av å kopiere turen til Pez d Spencer, men føler man er avhengig av en overnatting på vei mot Mogen for å få tid til å nyte turen. Stordalsbu er et alternativ, men denne stenger for reinsjakten19.08.