Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Storulvån - Blåhammaren?

Storulvån - Blåhammaren? #2195901 16/07/2014 19:20
frodebo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Til helga blir det fjellsykling med utgangspunkt Storulvån. Planlegger trekanten via Sylstasjonen og Gåsåns vindskydd lørdag, men er usikker på hva vi skal ta på søndag. Har noen prøvd Storulvån - Blåhammaren? Evt. Storulvån - Ulvåtjern - Enkälen - Retur via Endalen til Storulvån? Andre forslag til kongetur på søndagen?

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195902 16/07/2014 22:44
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Fargene på kartet er ganske "foreløpige" (trenger korrekturlesing/kalibrering): http://mtbmap.no/topo.php#11/63.0769/12.3905

Har ikke sykla i området selv, men jeg hørte et rykte om at Storulvån-Blåhammaren kunne være litt knotete/steinete. Men hva det betyr er jo umulig å vite før man har prøvd selv ICON_WINK

Dere kan jo vurdere å dra videre inn til Helags.

En kompis av meg bruker å sykle i området:
http://baard.multiadventures.net/bilder/2009/Helags/index.html (Storulvån-Helags-Sylstasjonen-Storulvån)
http://www.friflyt.no/Ski/Tour-de-Sylan (Storulvån-Sylstasjonen-Helags-Gåsen-Storulvån, 75 km)

Send ham en epost eller facebookmelding hvis du vil ha mer info, for jeg har altså ikke vært der selv ICON_SMILE

PS. Når du har vært der er det fint om du forteller meg om fargene på kartet er rett...

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195903 17/07/2014 18:01
frodebo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tror nok Blåhammaren er litt for mye knot, men vi får se. Morsomt med litt variasjon mellom flyt og teknisk, litt mindre morsomt dersom det blir skikkelig knot og steinur.

Vi skal vurdere Helags når vi tar pausen på Sylstasjonen, men jeg tipper vi tar strekket over til Gåsån direkte derfra. Skal jo ha tid til over for mat, øl og lyging etter lørdagsturen også.

Skal naturligvis gi tilbakemelding. Og legge ut film ;-)

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195904 17/07/2014 18:35
J
joakimbp Offline
Fersking
Fersking
J
Syklet Storulvån-veiskillet like før Sylstasjonen- Enkalen - Ulvåtjern - Storulvån for noen dager siden. Veldig fin tur, med tekniske stier og kule utforkjøringer. Anbefales

Storulvån - Blåhammaren frarådes. Den er veldig steinete og tung, men hvis du klarer å holde høyden langs Getryggen så lar det seg sykle opp.

En siste mulighet er å sykle en delvis gjengrodd sti mellom Storulvån og Handøl. Tidvis skikkelig fin flytsti, men den går over noen myrer og stien er litt vanskelig å finne

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: joakimbp] #2195905 17/07/2014 19:00
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jøss - det var visst hold i de løse ryktene jeg hadde hørt. Makan.

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: anderfo] #2195906 18/07/2014 06:43
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Et forslag som kan funke på hjemtur:

Der hvor E-14 gjør en markant knekk, like øst for grensa. Stiene er i området fra Rundhøgen P-plass og noe sørover/østover. Fin flytsti i fjellet ned til og over elva og videre sørøst mpt Blåhammaren.

Du tar av der det er skiltet Rundhøgen (ca 1.5 mil fra grensa) og følger stien sør/vestover fra parkeringen.Noe bredt og traktoraktig i starten, men mye bedre singletrack etterhvert. spesielt etter at du har passert elva.. Akkurat passe bratt oppover fjellet etter elva til at det kan sykles i lange strekk, og veldig bra tilbake samme vei.

Vi syklet ikke hele veien til Blåhammaren, så jeg vet ikke om terrenget blir mer steinete nærmere toppen men vanligvis blir det sånn.

Bjørn

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195907 18/07/2014 07:17
anderfo Offline
Besatt
Besatt
http://labs.strava.com/heatmap/#10/12.17011/63.18234/gray/bike
gir en pekepinn på hvor de fleste sykler i området.

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195908 18/07/2014 11:26
zaskar1 Offline
Entusiast
Entusiast
Hei Frode. Vi var der sist helg. Ta med deg noe middel mot klegg og andre stikkende insekt. Heldigvis hadde vi med Autan myggmiddel som fungerte bra. Selv om det var varmt så måtte vi sitte inne i Sylen og gåsen vindskydd å ta lunsj grunnet svære nærgående klegg. Snakket med en svensk fjellvandrer som mente at blåhammarn var ok med sykkel om man la veien inn til sylen vindskydd og syklet tilbake opp stien derfra. mot Blåhammarn. Da vil man kunne sykle nedover knot/stein fra Blåhammarn retning Storulvån.

Rock on, on the rocks.....

www.speedturtles.com
Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195909 21/07/2014 07:05
frodebo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da har vi gjort Jämtlandstriangelen (Storulvån - Sylstasjonen - Gåsåns Vindskydd - Storulvån). Fantastisk vær og en utrolig bra runde. Naturligvis også en del partier med vel mye knot, tenker da spesielt på deler av stigningen fra Storulvån og partiet oppover dalsida mellom Sylstasjonen og Gåsåns vindskydd.

Perfekt vær og ypperlige forhold. Gjorde selv en litt for heftig OTB på lørdag, da jeg ble litt for offensiv på bekkepassering. Planta framhjulet godt mellom plankene og havnet selv som trollet under broa. Sånt går lett nokså hardt utover ribbeina....

Søndag ble derfor benyttet til nokså rolig Ibux-trilling for min del. Det positive med det, er at man har en god grunn til å ta turen igjen ;-)

Uansett, morsomme greier for gamle gutter dette ;-) Har snekra sammen noen minutter fra turen her: https://www.youtube.com/watch?v=rgm72ZsqXV4&list=UUUSwdAwgFAfJflPmPg9uFfQ

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195910 26/07/2014 15:05
M
MaxPulse 911 Offline
Fersking
Fersking
M
D har jeg og min bror syklet jamtlandstriangelen,, jeg på fatbike og bruttern på rittfulldemper ,,, en fantastisk fin tur , vi startet på storulvån , 16 km til sylstasjonen, 19 km til blåhammaren 12 km tilbake til storulvån ,, dette er den perfekte runden ,, konge nedkjøring fra blåhammaren tilbake til start ,,, anbefaler å kjøre denne runde i denne retning , altså med klokka ,,, ca 5,5 time sykkeltid , 7,5 totaltid ,, Anbefales

Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195911 07/08/2014 22:36
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: frodebo
Da har vi gjort Jämtlandstriangelen (Storulvån - Sylstasjonen - Gåsåns Vindskydd - Storulvån). Fantastisk vær og en utrolig bra runde. Naturligvis også en del partier med vel mye knot, tenker da spesielt på deler av stigningen fra Storulvån og partiet oppover dalsida mellom Sylstasjonen og Gåsåns vindskydd.

Perfekt vær og ypperlige forhold. Gjorde selv en litt for heftig OTB på lørdag, da jeg ble litt for offensiv på bekkepassering. Planta framhjulet godt mellom plankene og havnet selv som trollet under broa. Sånt går lett nokså hardt utover ribbeina....

Søndag ble derfor benyttet til nokså rolig Ibux-trilling for min del. Det positive med det, er at man har en god grunn til å ta turen igjen ;-)

Uansett, morsomme greier for gamle gutter dette ;-) Har snekra sammen noen minutter fra turen her: https://www.youtube.com/watch?v=rgm72ZsqXV4&list=UUUSwdAwgFAfJflPmPg9uFfQ

Bra film.
Så veldig trivelig ut!

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Storulvån - Blåhammaren? [Re: frodebo] #2195912 11/08/2014 20:19
G
GustavP Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Jeg syklet triangelen i Lørdags. Kjempeflott tur. Overhode ikke for mye knoting for min smak, men det kan være greit med litt luft i dekken. Mye stein. Mye fin flyt på flotte stier og så blir man flink til å balansere på spångar/klopper ICON_SMILE

http://www.strava.com/activities/177769796

Og Storulvån-Blåhammaren og tillbake, med en gulaschsuppe på Blåhammaren, er en super liten dagstur med en kjempeflott nedovertur hjem

Men husk å sykle på sångarna! Ikke noe juks og stygge spor i myrpartiene! Klarer man ikke å sykle på spång får man gå. Ellers blir folk sint

Redigert av GustavP; 12/08/2014 05:28.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå