Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gran Canaria, stisykling?

Gran Canaria, stisykling? #2193409 04/02/2014 16:53
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Funker det på denne tiden av året? Hvor bør jeg dra? Er det greit å ha med egen sykkel?

Vurderer restplasstur fra Evenes, men er ufattelig usikker på hvor jeg bør dra. Om det er meningsløst I utgangspunktet.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193410 04/02/2014 17:09
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Drar nedover nå neste tirsdag og skal bo i Puerto Rico. Har ikke vært der før, men har lest flere tråder her på forumet som har gode referanser og GPS spor. Så det virker å være helt knall både på tynne dekk og stisykling. Jeg tar en guidet tur med freemotions for å utvide horisonten litt;-) har bestilt leie av sykkel i 14 dager.

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193411 05/02/2014 07:55
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: H.Iversen
Funker det på denne tiden av året? Hvor bør jeg dra? Er det greit å ha med egen sykkel?

Vurderer restplasstur fra Evenes, men er ufattelig usikker på hvor jeg bør dra. Om det er meningsløst I utgangspunktet.

Ta med egen sykkel. Alltid å foretrekke om du får det til praktisk.

Har vært en del tråder på forumet tidligere både om GC og Mallarco. Søk i vei ICON_SMILE

Eller, bare bestill og så finner du ut av dette ifør avreise ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193412 05/02/2014 08:21
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Veldig bra å sykle der, men velg et bosted på sørsiden av øya, dvs mellom Bahia Feliz og Puerto Mogan. 99% av hotellene ligger her så du må lete for å finne noe som ligger andre steder.

Alltid en fordel med egen sykkel, men du får også leid bra sykler. Her har de både sykler til utleie og de arrangerer bra turer hvis du ønsker noen å sykle sammen med.

http://www.free-motion.net/en

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193413 05/02/2014 11:16
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kanskje jeg bare må booke en tur da. ICON_SMILE

Finne meg en restplass og eventuelt fise nedover alene. Eller blir det for sært? ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193414 05/02/2014 11:45
olechr Offline
More than words
More than words
Nope det er ikke for sært, eller er det bare jeg som er sær? :-)

Er masse folk å sykle med der, også nordmenn. Bli med på noen av de guidede turene feks. Knall gøy

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193415 05/02/2014 11:46
Nanok Offline
Veteran
Veteran

Finne meg en restplass og eventuelt fise nedover alene. Eller blir det for sært? ICON_SMILE

Synes det er innafor hvis du har sjans. Jeg hadde i alle fall gjordt det. Skal ned den 13 med familen, men håper å komme meg avgårde på noen turer. Tar ikke med egen sykkel

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193416 05/02/2014 11:49
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde jeg hatt dager å ta av skulle jeg jaggu hevet meg med. Uansett om du tar med egen sykkel eller leier, så stikk innom Free-Motion og kjøp sykkelkart. 5 euro, så får du et topografisk plastkart som dekker hele sørsiden av øya med forslag til turer både på terreng- og landeveissykkel. Syklene på Free-Motion var i topp stand, men de var SVÆRT nøye med å sjekke for unormal slitasje ved retur (type velt o.l.), og du kan heller ikke kjøpe forsikring for sånne ting. Neste gang vi drar, og det kommer helt klart til å BLI en neste gang tar vi med egne sykler for å unngå å gå på en smell der.

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: olechr] #2193417 05/02/2014 12:03
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: DeepFu
Hadde jeg hatt dager å ta av skulle jeg jaggu hevet meg med. Uansett om du tar med egen sykkel eller leier, så stikk innom Free-Motion og kjøp sykkelkart. 5 euro, så får du et topografisk plastkart som dekker hele sørsiden av øya med forslag til turer både på terreng- og landeveissykkel. Syklene på Free-Motion var i topp stand, men de var SVÆRT nøye med å sjekke for unormal slitasje ved retur (type velt o.l.), og du kan heller ikke kjøpe forsikring for sånne ting. Neste gang vi drar, og det kommer helt klart til å BLI en neste gang tar vi med egne sykler for å unngå å gå på en smell der.
oi! Notert. Er ei skikkelig kløne så da e det jo greit! ICON_SMILE

Sitat: olechr
Nope det er ikke for sært, eller er det bare jeg som er sær? :-)

Er masse folk å sykle med der, også nordmenn. Bli med på noen av de guidede turene feks. Knall gøy
Ja dæven...kanskje det blir.

Men...det spørs om min høygravide samboer er så sugen på at jeg skal dra alene til GC og bo på hotellrom alene ei uke. ICON_WINK

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193418 05/02/2014 14:17
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O

Har ofte reist nedover alene, det er ikke sært! Hvis du ønsker er det aldri vanskelig å finne noen å sykle sammen med, hvis du ønsker å sykle alene så er det bare å fylle flaskene og rulle avgårde.

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: Open 1.0] #2193419 05/02/2014 14:44
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Open 1.0

Har ofte reist nedover alene, det er ikke sært! Hvis du ønsker er det aldri vanskelig å finne noen å sykle sammen med, hvis du ønsker å sykle alene så er det bare å fylle flaskene og rulle avgårde.
Flasker? På stisykkelen? ICON_WINK

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193420 05/02/2014 19:04
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sært å dra på sykkelferie aleine? Det er sært å IKKE dra på sykkelferie aleine om en har mulighet for det.
Og om kjærringen alt er gravid, så har jo du gjort ditt.

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193421 05/02/2014 20:32
B
bjarneper Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg og Rofstad her på forumet var nettop ei uke på Gran Canaria, vi hadde med egen sykkel. Vi fløy med Norwegian og det kosta 299,- hver vei for sykkelbagasje opp til 25 kg, og det funker glimrende. Det eneste som kan være litt sketchy er transport til og fra hotellet med såppas stor bagasje, da de fleste drosjene er type Mercedes C-klasse, i bestefall stasjonsvogn. Vi fikk huka inn en kar med varebil da vi kom, men på vei tilbake til flyplassen uka etter tok vi buss og det gikk bra. Bussene som går til og fra flyplassene er av typen "flybuss", som her til lands, og har store bagasjerom. De lokale bussene du må benytte deg av om du ikke er mann til å sykle 4 mil opp på 2000 høydemeter (som jeg ikke er...) er betydlig mindre og der er man prisgitt en bussjåfør i godt humør for å komme med, men det lar seg visst gjøre har jeg hørt. Noe av det første vi gjorde, foruten å bli svindlet av en gjeng med afrikanske vodoo-hekser, var å oppsøke FreeMotion og kjøpte det kartet mange her snakker om. Det koster 5.99 euro og er verdt hver cent. Vi bodde på Playa del Ingles og hadde OK utgangspunkt til stiene på den siden av øya. Problemet er som nevnt at man må opp på en del høydemeter for å finne de beste stiene der, så pga. min ekstremt dårlige fysiske form og teknikk ble vi værende i "lavlandet" i ruta som kalles "Grand Canyon" på FreeMotion-sida. Fin rute det også, men utelukkende grusvei og noe asfalt. Helt konge utsikt og artige nedkjøringer (ca 650 høydemeter) på grus og stein. Veldig mange sykler den berømte Chira-stien, som visstnok skal være ganske heftig, men vi kom oss aldri opp dit desverre. Det går busser opp til der hvor Chira starter, og man kan også haike med Free Motion når de kjører de turene med guide, selv om det koster 30-40 euro. Været var fantastisk å sykle i når vi var der, i snitt 20 grader, men med topper på 25-27 grader nede på stranda. Oppe på toppene blåser det friskt og kan være ganske kaldt. Rofstad var på en tur uten meg for å speide etter bedre stier i fjellheimen, og han meldte om temperaturer ned mot 10-12 grader. Som en god nordnorsk sommer, altså...Du bør absolutt dra en tur, det var verdt hver krone (og det koster svært lite)! Vi reiste fra Bodø med Norwegian og betalte vel 3250 pr. pers for fly (med sykkel hver vei) og 6 netter i leilighetshotell. Billig cerveza og gode appelsiner, masse rosiner (pensjonister) og gærne afrikanske vodoo-kjerringer som sagt, men styr unna strandpaviljongen på Playa´n så er du vel trygg ICON_WINK God tur!

Redigert av bjarneper; 05/02/2014 20:34.
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193422 05/02/2014 22:47
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Tjohei! Reis på tur!!

Ta bilder - post her!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193423 06/02/2014 09:34
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Har selv vært på tur med Free Motion på Gran Canaria. Syntes det var et bra opplegg,altså. Gjør det gjerne igjen.

Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: bjarneper] #2193424 06/02/2014 10:01
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: bjarneper
Jeg og Rofstad her på forumet var nettop ei uke på Gran Canaria, vi hadde med egen sykkel. Vi fløy med Norwegian og det kosta 299,- hver vei for sykkelbagasje opp til 25 kg, og det funker glimrende. Det eneste som kan være litt sketchy er transport til og fra hotellet med såppas stor bagasje, da de fleste drosjene er type Mercedes C-klasse, i bestefall stasjonsvogn. Vi fikk huka inn en kar med varebil da vi kom, men på vei tilbake til flyplassen uka etter tok vi buss og det gikk bra. Bussene som går til og fra flyplassene er av typen "flybuss", som her til lands, og har store bagasjerom. De lokale bussene du må benytte deg av om du ikke er mann til å sykle 4 mil opp på 2000 høydemeter (som jeg ikke er...) er betydlig mindre og der er man prisgitt en bussjåfør i godt humør for å komme med, men det lar seg visst gjøre har jeg hørt. Noe av det første vi gjorde, foruten å bli svindlet av en gjeng med afrikanske vodoo-hekser, var å oppsøke FreeMotion og kjøpte det kartet mange her snakker om. Det koster 5.99 euro og er verdt hver cent. Vi bodde på Playa del Ingles og hadde OK utgangspunkt til stiene på den siden av øya. Problemet er som nevnt at man må opp på en del høydemeter for å finne de beste stiene der, så pga. min ekstremt dårlige fysiske form og teknikk ble vi værende i "lavlandet" i ruta som kalles "Grand Canyon" på FreeMotion-sida. Fin rute det også, men utelukkende grusvei og noe asfalt. Helt konge utsikt og artige nedkjøringer (ca 650 høydemeter) på grus og stein. Veldig mange sykler den berømte Chira-stien, som visstnok skal være ganske heftig, men vi kom oss aldri opp dit desverre. Det går busser opp til der hvor Chira starter, og man kan også haike med Free Motion når de kjører de turene med guide, selv om det koster 30-40 euro. Været var fantastisk å sykle i når vi var der, i snitt 20 grader, men med topper på 25-27 grader nede på stranda. Oppe på toppene blåser det friskt og kan være ganske kaldt. Rofstad var på en tur uten meg for å speide etter bedre stier i fjellheimen, og han meldte om temperaturer ned mot 10-12 grader. Som en god nordnorsk sommer, altså...Du bør absolutt dra en tur, det var verdt hver krone (og det koster svært lite)! Vi reiste fra Bodø med Norwegian og betalte vel 3250 pr. pers for fly (med sykkel hver vei) og 6 netter i leilighetshotell. Billig cerveza og gode appelsiner, masse rosiner (pensjonister) og gærne afrikanske vodoo-kjerringer som sagt, men styr unna strandpaviljongen på Playa´n så er du vel trygg ICON_WINK God tur!

God lesning;-) Gleder meg enda mer nå å kan nesten ikke vente til jeg drar på tirsdag og blir i 14 dager:-)

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193425 07/02/2014 09:49
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for gode tips og tilbakemeldinger! Er i tenkeboksen da jeg er avhengig av godkjennelse fra økonomisjefen. ICON_WINK

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193426 07/02/2014 14:28
front biker Offline
Besatt
Besatt
Har gjort to ganger, og gjør gjerne igjen:
1) reise alene eller med noen ikke-sykkelinteresserte: OK
2) la sykkelen stå hjemme.
3) leie sykkel for hel uke hos Free Motion (Cannondale, Lefty, fabrikknye sykler, ingen problemer ved innlevering)
4) ut på tur med Free Motion. Hver dag. Om du drar alene, treffer du tyskere, sveitsere, østerrikere, skandinaver som du kan henge med på kvelden.

Jeg synes man får for lite av oppholdet å sykle ut fra Playa på egenhånd. Mye bedre å bli kjørt opp i høyden med FM's busser; de har gode guider, og det er sosialt.

God tur!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Gran Canaria, stisykling? [Re: H.Iversen] #2193427 08/02/2014 11:48
B
bjarneper Offline
Fersking
Fersking
B
Fikk veldig godt inntrykk av Free Motion da vi var innom dem. Tipp topp utstyr og velholdt, så det ut til. Vi vurderte å kjøpe en "uke-pakke" av Free Motion, som inkluderer alt du trenger, til og med lunsj, men det baller fort på seg om man vil oppgradere syklene til litt djervere modeller. Om økonomien legger føringer for turen kan man kose seg på egen hånd og medbrakt sykkel, men jeg er helt klart med på at en pakke med Free Motion absolutt er å foretrekke om man vil få mest mulig ut av øya og stiene! Det blir nok flere turer til Gran Canaria for min del også, og da håper jeg økonomien tilsier at jeg kan benytte meg mer av Free Motion sine tilbud, særlig med tanke på transport og guiding!

Moderator  support