Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Norge på Langs

Norge på Langs #2190034 14/03/2013 13:50
S
simendahl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Skal sykle Norge på Langs til sommeren. Trenger meninger om;

-Sykkel type, Vurderer Diamant Photon 30
-Vesker vs henger (BOB?)

Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190035 14/03/2013 14:13
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Vil i utgangspunktet anbefale en etthjulshenger;
kjøpte en i fjor og den var topp på asfalt, ok på grus men vel spretten på stier.
Merker lite til den på flata ICON_SMILE

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190036 22/03/2013 14:58
E
EMM Offline
Fersking
Fersking
E
Hei. Jeg ser det ligger en Thorn Sherpa touringsykkel til salgs på forumet. Det er etter min mening en ideell type sykkel til formålet.
Henger eller vesker? Jeg har begge deler (enhjulshenger - Bob Ibex) og foretrekker vesker på langtur. Sparer litt vekt og hele oppsettet blir mer kompakt og enklere å håndtere. Et godt sted for info om tursykler/-ing er crazyguyonabike.com

Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190037 22/03/2013 19:23
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Bra opplegg! Køyr på og skryt når du kjem tilbake. Har ein kompis - tysker sjøvlsagt - som sykla Nordkapp - Gibraltar for fire-fem år sidan. Han nytta vesker, men det var truleg pga økonomi.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190038 23/03/2013 09:01
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Om du skal velge henger eller vesker tror jeg nesten du må bestemme selv. Virker som langtursyklister er ganske delt på hva de foretrekker.
Mellomtingen er vel Extrawheel.. (Var vel en til salgs på forumet nylig)

Når det kommer til sykkelvalg må du velge en sykkel som gir deg lyst til å sykle, har behagelig sittestilling, som gjør deg glad og som funker. Kanskje litt flåsete sagt, men jeg tror det er viktig å ikke henge seg opp i utstyret. Det aller meste av sykler i dag er mer enn kapable til en tur Norge på langs.

En god mann med tanker om dette er Paul:
http://www.paulsplanet.no/pauls%20base/site_content/09_utstyr/Foss%20Sykler.html

-Rune-
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190039 10/04/2013 18:33
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Har sykla tusenvis av kilometer med BOB-henger i kombinasjon med styreveske. Har en langtur med vesker, men opplevde det som vinglete og ustabilt. Både jeg og turkompisen fikk brekkasje på bagasjebrettene. Siden 2004 har jeg brukt en standard BOB-henger uten fjæring, og denne har aldri sviktet. Den medfølgende bagen rommer 80 liter og har god plass til telt, sovepose, stormkjøkken, klær etc. Fester en 50 liters duffelbag på toppen med stropper. I styreveska ligger kamera, lommebok og andre nødvendigheter. Lappesaker i en liten sadelveske. Henger blir som en forlengelse av sykkelen og oppleves som veldig stabilt og sikkert. Etter noen dager på tur vil den føles som å være i ett med sykkelen.
Etter litt hoderegning har BOB-hengeren rullet ca 15 000 km og fungerer like fint i dag.

Aleksander
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190040 11/04/2013 18:38
B
benn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sykla Nordkapp - Lindesnes for noen somrer siden. Vi var 4 stykker, og alle hadde vesker på bagasjebrett. Ca bagasjevekt 12 kg per person. Jeg kjøpte meg et nytt forsterka mavichjulsett i forkant, og var den eneste i turfølget som ikke hadde eikebrekkasje... Et sterkt og godt bygga bakhjul er viktig når det blir såpass mye ekstra vekt på bakhjulet.

Ved bruk av hybridsykkel ville jeg gått for vesker. Vil dog tippe at en racersykkel med enhjulstralle vil være det "raskeste" alternativet.

Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190041 11/04/2013 19:33
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Ja, et godt poeng dette med belastning på bakhjulet. Ingenting er mer trøstesløst enn et fucked up hjul 20 mil unna nærmeste sykkelsjappe midt i ferietida...

Aleksander
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190042 11/04/2013 19:43
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Lesetips: I neste utgave av magasinet UTE er det en artikkel om redaktør-Sandra's Norge på langs sykkeltur i fjor. Hun syklet på en Trek Madone (ræser, altså), om jeg tolker «neste nummer»-bildet i bladet her rett.

Del stien, skru av Strava
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190043 11/04/2013 20:08
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
OK. I og med at eg har ein tursykkel til sals, har eg interesser her.

Ein vanleg hybrid à la Diamanten du vurderer, er neppe det beste verktøyet til formålet. Slike syklar er sjeldan dei beste om du skal ha litt bagasje. Dei blir fort ustabile, og kjedestaga er ofte for korte til at det er praktisk med sidevesker.

Tre faktorar du må ta høgde for:
– sitjestilling
– stabilitet med bagasje
– reparasjonar undervegs

For å ta det siste først: Du må vera brennsikker på at utstyret du bruker, enkelt kan fiksast undervegs.

Dersom du skal sykla fortast mogleg, er nok racer med hengjar det beste alternativet, men da nedprioriterer du on-the-fly-mekking og fleksibilitet med omsyn til vegkvalitet.

Burley Nomad er ein fin tohjulshengjar med god kapasitet og enormt gode eigenskapar på asfalt. Eg brukte ein sånn på Island for norke år sidan. To ting taler mot dette alternativet. For det første er den ikkje solid nok til ekspedisjonsbruk. Min ville ikkje ha tolt enda ein tur som den eg hadde. På ein Norge-på-langs-tur ser eg likevel ikkje for meg at dette vil vera noko stort problem. Mitt andre ankepunkt vil vera meir relevant: Med ein tohjulshengjar får du tre hjulspor. På vegar med «rumlestriper» er dette ekstremt irriterande, og i praksik blir du liggjande langt ute i køyrefeltet – noko som har ein tendens til å tirra bilistane.

Eitthjulshengjarar er betre på humpete veg, men noko mindre stabilt. Bob har god kapasitet, Extrawheel litt mindre.

Alt i alt heller eg mot å meina at ein klassisk tursykkel med bukkestyre, friksjongir, 26" hjul og sidevesker er det aller beste alternativet så lenge det ikkje er snakk om stisykling med bagasje. Eg har ein eg vurderer å selja.

Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190044 15/05/2013 00:47
Stian Torland Offline
Fersking
Fersking
Hei!

Har syklet både Nordkapp - Lindesnes og Hirtshals - Livorno i 2011 og 2012, jeg var veldig fornøyd med bob hengerene uten demper.

Har ikke hatt noe problem, lavt tyngdepunkt er det også, så den oppfører seg veldig stabilt bak sykkelen. Rommer mye også og du finner fort ut hvordan du skal pakke og hva som skal være lett tilgjengelig i løpet av de første dagene evt. første treningshelgene.

Når det kommer til sykkelvalget så brukte jeg personlig en Nakamura Nitro 7.0 som i den tid lå på rundt 14 000,- og var veldig fornøyd med den. Den har vert med på begge turene og jeg har ikke hatt en eneste brukket eike eller noe lignende.

Men det gjelder å være forsiktig på kanter som feks fortau osv. Ver snill med sykkelen så er det en større mulighet for at du gjennomfører heile prosjektet uten de store utfordringene når det kommer til utstyret.

Når du er på en tur som dette, så er i utgangspunktet de viktigste tingene med utstyret å finne noe du stoler på, noe som du tror vil få deg gjennom turen uten de store problem, så lenge du vedlikeholder underveis... Utstyr uten problemer = en mye kjekkere tur.

Bror min gikk for en billigere variant av Nakamura og endte opp med å måtte skifte felgen pga. eiker som brakk hele tiden. Samme skjedde med søstera mi som hadde en Hard Rocx sykkel til rundt 9000,- på Danmark - Italia turen.

Du kan finne mer om begge turene på http://challenge4you.com og bare ta kontakt om det skulle være noe du lurer på!

Mvh
Stian

Navn: Stian Torland
Nettside: Challenge4you.com
Fullførte langturer: Nordkapp - Lindesnes, Hirtshals - Livorno og Trondheim-Oslo
Kommende langtur: The Iron Curtain Trail
Re: Norge på Langs [Re: simendahl] #2190045 15/05/2013 13:45
mbh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg sykla Norge på langs på en GT Transeo Ultra sommeren 2011. Hadde to stk vesker på sidene av bagasjebrettet, teltet på toppen og en liten styreveske. Det fungerte veldig fint, mer enn god nok plass!

Re: Norge på Langs [Re: Lillosti29] #2190046 15/05/2013 14:43
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jo_Inge
Lesetips: I neste utgave av magasinet UTE er det en artikkel om redaktør-Sandra's Norge på langs sykkeltur i fjor. Hun syklet på en Trek Madone (ræser, altså), om jeg tolker «neste nummer»-bildet i bladet her rett.

Leste denne artikkelen i går (har abo og fikk bladet tidligere i uken) og tror det kan være mye nyttig info for trådstarter i denne artikkelen, Vil vel tippe at bladet er hos Narvesen innen kort tid!

Moderator  support