Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dindalshytta - Vangshaugen

Dindalshytta - Vangshaugen #2183018 07/01/2012 20:15
xscream Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei

holder på å sy sammen et opplegg for en lengre sykkeltur til sommeren som skal ta meg høyt, lavt, langt og bratt...starter på Oppdal og ender trolig i Geiranger. Litt på asfalt, litt på sti og litt på grus.

En av strekningene som er uviss mht lengde og farbarhet er strekningen fra Dindalshytta i Sørtrøndelag/oppdal og til Vangshaugen i Sunndal kommune.

Noen som har syklet denne strekningen og kan komme med en beskrivelse av lengde/tidsbruk og hvilket underlag man sykler på ?

Re: Dindalshytta - Vangshaugen [Re: xscream] #2183019 07/01/2012 22:16
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Mener å huske fra ei av årbøkene til TT (Trondheim Turistforening) at en kar som syklet fra Oppdal til Dindalshytta, videre vestover mot Gammelsettra og etterhvert ned mot Åmotan og opp igjen mot Vangshaugen.

Fra Oppdal opp mot parkeringsplassen mot Dindalshytta er det grusvei, også kjerrevei et stykke mot Dindalshytta. Grei sti resten såvidt jeg husker. Mener at artikkelforfatteren hadde syklet med cargohenger innover der, riktignok med noe hindre men ikke mange. Fra Dindalshytta til Gammelsetra er jeg usikker på stien, men det er ikke vanskelig terreng. Fra Gammelsetra er det fint å sykle. Kan nesten kjøre helt frem til Gammelsetra. Grusvei ned i dalen og opp igjen andre sida av Åmotan og opp mot Vangshaugen.

Spør på TT-kontoret evt karene på VPG på Oppdal.

Sett av nok tid! Det er veldig fint inne i området der... Spesielt en gåtur ned mot Åmotan, der elvene møtes er et fascinerende stykke natur.

Bj.

Re: Dindalshytta - Vangshaugen [Re: xscream] #2183020 07/01/2012 23:46
perbl Offline
More than words
More than words
Sykla dette strekket forrige sommer, og det er helt greit å ta seg fram fra hytta til Gammelsetra, ikke akkurat flytsti, men kombinasjon av litt trilling og litt sykling utfra mine tekniske ferdigheter (måtte nok hatt et par skillpoints i trial for å ta alle hindrene). Det kan nok være litt tungvint hvis man har tilhenger, men med ordinær sykkel var det bare å gå av og trille enkelte strekk.

Deretter er det grei vei fram til Jenstad og videre ned til brua i bunnen for så å starte en slitsom klatring på andre siden (skal sies jeg aldri har syklet opp her, har dog kjørt mye bil opp ifm at familien har hatt hytte i Grødalen).

Sett bort fra den nevne strekningen er det vel helt grei og pen grus-, asfalt og traktorvei hele strekket. Nydelig fjellandskap med innslag av spektakulær fosseformasjon (fottur ned i Åmotan kan anbefales) og en fin tur ellers.

Redigert av perbl; 07/01/2012 23:48.

Per B.
Re: Dindalshytta - Vangshaugen [Re: xscream] #2183021 07/01/2012 23:51
perbl Offline
More than words
More than words
Mesteparten av veiene/grus-/traktorveiene du ser i denne videoen er fra den aktuelle strekningen: http://www.youtube.com/watch?v=absSPv_rbg8

Når det gjelder tidsbruk er det litt vanskelig å anslå, da vi hadde skyss et stykke opp i veien fra Oppdal, og syklet ned til Gjøra der vi ble henta, så missa den tunge turen opp på andre sida.

Redigert av perbl; 07/01/2012 23:54.

Per B.
Re: Dindalshytta - Vangshaugen [Re: xscream] #2183022 08/01/2012 04:01
xscream Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tusen takk for info, gode råd og ikke minst video. Dette var nyttig og forklarende.

Moderator  support