Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Storlagstempo får ikke NM-status

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Panda] #2099307 24/02/2016 11:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fullstendig enig med Panda her.

Arrangementsmessig er storlagtempo også ekstremt krøkkete. Man måtte lukke/enveiskjøre en trasé, type rundløype f.eks 50 km* x 3 i 5 timer for å få sikkerheten opp på NM-standard. Går ikke. Ikke er det nok inntekter i det til å dekke utgiftene for arrangørklubben heller.

*Med 5 min startintervall ville man i eksempelet fått plass til 10 lag som hver ville trenge frontbil og minst et par motorsykler om man skulle bruke "rullende stengning". Dertil kommer en eller to vakter i hvert eneste kryss.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Øyvind V] #2099308 01/03/2016 12:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hva er greia at det må være NM egentlig? Mer å skryte om på jobb?

Syntes du det er morro å sykle lagtempo, eller syntes du det er morro å få NM-medalje? Hvis det er så morro med NM, så er det jo plenty av sykkelgrener der det er NM.

Som Valentino sier så er det jo veldig mye jobb for en uoffisiell "norsk-40åring-gren". Generelt er det jo mye jobb når alle starter med intervall, og man til en viss grad bør sperre veier. Nå er jo jeg ung, så jeg har vel ikke så mye peiling på denne grenen (med unntak av et par T-O), men hvorfor ikke sykle vanlige landeveisritt? Litt vanskeligere å vinne og kunne skryte på jobben da selvfølgelig.

Nå ble det jo satt litt på spissen her, men som sagt så skjønner jeg ikke helt greia med at det må være NM.

Og en ting til: Trening til lagtempo, det bør skje på lukket område. I fjor sommer så jeg T-O-lag som var ute langs landeveien i puljer på 15-20stk. Det må være lov å bruke hjernen også.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: aug11x] #2099309 02/03/2016 06:53
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: aug11x

Og en ting til: Trening til lagtempo, det bør skje på lukket område. I fjor sommer så jeg T-O-lag som var ute langs landeveien i puljer på 15-20stk. Det må være lov å bruke hjernen også.

Er du aldri ute på gruppeturer sammen med 15-20 stk? Det er da ganske vanlig, og nokså uproblematisk så lenge man viser litt hensyn og ikke velger de aller mest trafikkerte veiene. Ellers ser jeg ikke helt hvilke lukkede områder man kan trene lagtempo på. Nedlagte flystriper?

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: aug11x] #2099310 02/03/2016 07:17
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Storlagtempotrening er ikke annet enn sykling på to rekker der man bytter frontryttere kontinuerlig. Det fine med det er at det aldri blir tre (eller fire, som noen praktiserer, merkelig nok) rekker ved bytte.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Øyvind V] #2099311 02/03/2016 09:39
Panda Offline
Besatt
Besatt
"Er du aldri ute på gruppeturer sammen med 15-20 stk? "

Er man 15-20 ryttere til fellestrening, da deler man seg i 2 grupper.
Det er da helt elementært!
Er bare utrolig mange klubber som ikke skjønner dette.

Trening blir like god om dere er 10 i gruppen eller 20.
Ja, kanskje den faktisk blir bedre om dere er 10, men det er kanskje det som er problemet?!

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Panda] #2099312 02/03/2016 10:48
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom man regner 3 meter per rytter er 12 ryttere i gruppen det maksimale man bør tillate seg på trening. Da er gruppen like lang som et vogntog, og lenger bør den ikke være nei.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: ] #2099314 03/03/2016 12:34
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forbundstinget sa etter hva jeg forstår nei til å gi Styrkeprøven fast NM-status til klubbkonkurransen på Lillehammer-Oslo, delvis med henvisning til sikerhetssituasjonen.

Kan ikke se at Tinget har sagt evig nei til storlagtempo som NM-øvelse.

Forbehold: Jeg har ikke klart å finne noen protokoll fra Tinget. Den kommer nok.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Valentino] #2099315 03/03/2016 12:49
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Forbundstinget sa etter hva jeg forstår nei til å gi Styrkeprøven fast NM-status til klubbkonkurransen på Lillehammer-Oslo, delvis med henvisning til sikerhetssituasjonen.

Kan ikke se at Tinget har sagt evig nei til storlagtempo som NM-øvelse.

Forbehold: Jeg har ikke klart å finne noen protokoll fra Tinget. Den kommer nok.

Det stemmer

Gjentar for ordens skyld det som er beskrevet tidligere i tråden;

For UCI-grener er veien frem til et offisielt NM normalt relativt lang (jfr. CX, som nettopp har fått offisielt NM). For grener som ikke eksisterer i UCI er nok ikke veien noe kortere...
- Først skal grenen etableres, og regelverk for aktive ritt skal skrives og godkjennes.
- Deretter skal nasjonale aktive ritt settes i system og arrangeres på regulær basis (jfr. NC i CX).
- Så kommer et par uoffisielle mesterskap, som så skal evalueres før forslag om endringer i ØPM legges frem for tinget - og forhåpentligvis stemmes i gjennom.
- Deretter kan offisielle mesterskap tildeles (gjennom ordinær utlysning og tildeling).

Til Info; så langt har man enda ikke avviklet et aktivt ritt av denne typen, til det mangler både regelverk og forankring hos politi og vegmyndigheter (og tilbakemeldingene fra fjoråret indikerer at vi er relativt langt fra å ha den trafikkavvikling og sikkerhet som kreves i et NM)

Redigert av Oystein L; 03/03/2016 12:54.
Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Øyvind V] #2099316 03/03/2016 13:12
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til ditt siste avsnitt.
Jeg mente å huske riktig da: At kommisæren jeg hadde med meg i Ottestad sin tekniske bil i fjor sa at det allikevel ikke var et aktivt ritt vi holdt på med, men et turritt.
Dette som Morten Mørk i Styrkeprøven skrev i forrige uke er i følge deg, og min husk ikke riktig:
Quote:
NM Lagtempo, Lang distanse ble i 2015 arrangert som et aktivt ritt, og var uoffisielt NM i den nye øvelsen. Vi presiserer - Lagtempo fra Lillehammer til Oslo er et aktivt ritt som arrangeres på samme dag som Styrkeprøven.

http://www.landevei.no/Nyheter/SYKKELPRESIDENTEN-SKYTER-FRA-HOFTA

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Valentino] #2099317 03/03/2016 13:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det skulle arrangeres som et aktivt ritt, men det ble stoppet av politiet.
De forlangte at det ble kjørt som et turritt hvor deltakere plikter å forholde seg til vegtrafikkloven.

Dette er OK i et turritt, men tenk deg et NM, uten stengte veier, og hvor lagets lederbil/sykkel må følge alle ordinære trafikkregler....

Redigert av Oystein L; 03/03/2016 13:32.
Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Oystein L] #2099318 03/03/2016 13:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg vet. Eneste grunnen til at storlagtempo (og turritt på norsk forøvrig) går bra er at medtrafikkanter stort sett oppfører seg som om de har å gjøre med aktive ritt.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: ] #2099320 07/03/2016 11:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: LilleEyolf
Sitat: Oystein L
Det skulle arrangeres som et aktivt ritt, men det ble stoppet av politiet.
De forlangte at det ble kjørt som et turritt hvor deltakere plikter å forholde seg til vegtrafikkloven.

Så klubbene dro på seg utgifter ifbm dedikerte servicebiler og dommerbiler uten grunn?

Nå er det jo opp til den enkelte arrangør hva han gjør for å bedre sikkerhet og sportslig rettferdighet utover minstekravene i turrittreglementet.
Med X antall lagtempolag som kjører uoffisielt NM i sterkt trafikkerte områder er det vel ikke så unaturlig at lista legges temmelig høyt for påbudt støtteapparat.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Øyvind V] #2099322 07/03/2016 13:37
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frontbil + teknisk bil hjalp på sikkerheten, spesielt hvis de var uniformerte. Det så iallefall slik ut fra der jeg satt, som sjåfør i Ottestads tekniske bil. Øvrig trafikk oppfattet frontbilen, så rytterne og den tekniske, og ventet.
Dommeren satt i passasjersetet, og det var plass til mekaniker og hjul i baksetet. Ingen ekstra dommerbil, m.a.o.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: ] #2099323 07/03/2016 13:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei dommere er jo fullstendig unødvendige - helt til du behøver dem...

Sjefskommisær hadde løpende kontakt med ledemotorsykler og de øvrige kommisærer, så om det ikke har betydning for sikkerheten kan nok diskuteres.
I et uoff. NM ønsker man f. eks også å vite hvorvidt lagene følger avtalte spilleregler, eller om det jukses, bedras og kjøres pes.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: ] #2099325 07/03/2016 20:44
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er da overkill med en dommer pr. lag i et turritt. Det var det som var poenget mitt.
Du overser glatt at dommerne allerede var bestilt fordi rittet i utgangspunktet skulle gå som et aktivt ritt. Kontraen kom så sent at til og med Mørk i Styrkeprøven tror at de arrangerte et aktivt ritt i fjor. NCF hadde uansett interesse av å se hvordan rittet ble avviklet, og det fikk de jo med en dommer i hver tekniske bil.
Quote:
Reglene for dommerbilen gjorde det uansett helt uaktuelt å tenke på den som teknisk assistanse.
Pes/motorpace er ikke lov i aktive ritt.

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: ] #2099327 07/03/2016 22:02
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dommerbilen var jo ettertrykkelig ikke til teknisk bruk.
Det er jo bare tull å ikke si ifra til klubbene så dommere kunne slippe å bruke fredagskveld og lørdag på tull og laget slapp å bruke penger på transport, overnatting og mat.
Som jeg allerede har vært inne på: Kommisærene fikk et godt inntrykk av hvordan det som skulle være prøve-NM i storlagtempo artet seg.
Quote:

Sitat: Valentino
Quote:
Reglene for dommerbilen gjorde det uansett helt uaktuelt å tenke på den som teknisk assistanse.
Pes/motorpace er ikke lov i aktive ritt.
Hvor fikk du motorpes fra? Jeg snakker om følgebil som blir nektet av dommerbil å hjelpe en på laget som hadde punktert.
Jeg misforsto. Jeg hadde som nevnt dommer i Ottestads tekniske bil. Vi hadde tre punkteringer. Alle fikk hjul.
Hvilken klubb representerer du? Kan det være trafikale hensyn som gjorde at dommeren dere hadde ikke lot dere hjelpe ved den punkteringen?

Re: Storlagstempo får ikke NM-status [Re: Øyvind V] #2099328 09/03/2016 16:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Sitat: Kjekkas
Og til deg som mener dette er en gren for bare "gamliser" så vil jeg si at du tar litt feil.
Ja det er nok sikkert flertall godt etablerte som satser her, men det finnes også flere unge som er med på disse lagene.

Jeg mener ikke at dette bare er en gren for gamliser, men inntrykket jeg sitter med er at det per i dag er en gren som hovedsakelig utøves av gutter/menn i sin beste alder. Husker jeg leste på bloggen til Fjæra at han droppet rekordforsøket T-O med Atea bl.a. på grunn av alder (jada, vet det er forskjell på T-O og L-O):

Sitat: fjaera.blogg.no
Hovedgrunnen er at i en alder av 24 år føler jeg ikke at jeg har grunnlaget til å sitte med inn til Oslo på 12 timer og 30 minutter. Det kreves litt annen type trening for å bli god i langdistanse enn det gjør i feks NC. Turer på godt over 200 km bør gjøres jevnlig. Timer som teller.

Man kan alltids trøste seg med at det er langturene som mangler, men de som henger med helt inn i Atea-laget sykler nok bedre i NC enn ham, også..

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino