Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ???

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Brusdalen] #2098646 24/08/2015 11:40
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mange store stjerner som har reddet et godt resultat og helt sikkert seire på tilsvarende ting tidligere. Jeg synes egentlig ikke det er så ille når det er på grunn av en massevelt som i går. Problemet er rett og slett at det ser for dumt ut med dagens mediadekning. Og ikke minst at det kunne ha vært flere sammenlagtkandidater i gruppa som ikke hadde fått samme fordel. Han får uansett ikke noen fordel i forhold til de som slapp unna velten og at han drar fra noen spurtere og gregarios har egentlig ikke noe å si synes jeg. Men det blir umulig å skape et rettferdig utfall uansett så reglene må være klare. Man må heller prøve å gjøre noe med veltene.

Synes allikevel denne kommentaren fra inrng er ganske presis:
"This sort of thing was so so common practise especially when a big name needed a lift, before we had the judge jury and executioner of social media and many more peeps watching via different platforms. Great race loses a great rider before the whole show has warmed up."

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: skubisan] #2098647 24/08/2015 13:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det der går jo ikke an. Bilen presser seg jo inn i "rulla" for å ta med seg Nibali. Synes sånn oppførsel bare er trist for sporten.

Når det kommer til velting. Det er tross alt en del av syklingen. En del av taktikken handler jo til og med om å plassere seg sånn at man er minst utsatt for velt og det å bli hindret av velt. Har man ikke et lag som skal kjøre opp stjerna??????

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: sveinaa] #2098648 24/08/2015 13:49
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Når det kommer til velting. Det er tross alt en del av syklingen. En del av taktikken handler jo til og med om å plassere seg sånn at man er minst utsatt for velt og det å bli hindret av velt. Har man ikke et lag som skal kjøre opp stjerna??????

Der har du hele årsaken til alle veltene ICON_WINK

Det har blitt en del av syklingen de siste årene, det har ikke alltid vært sånn. Jeg synes det er en trist utvikling og mener det går an å gjøre noe med det.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: skubisan] #2098649 24/08/2015 14:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan

Der har du hele årsaken til alle veltene ICON_WINK

Det har blitt en del av syklingen de siste årene, det har ikke alltid vært sånn. Jeg synes det er en trist utvikling og mener det går an å gjøre noe med det.

Hva skal man gjøre med det?

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: sveinaa] #2098650 24/08/2015 14:29
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mindre felt. Og organisasjonene, lagene, sportsdirektørene og rytterne må ta konsekvens av problemet og tenke og kjøre smartere. Ta ansvar enkelt og greit.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: skubisan] #2098651 24/08/2015 15:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Mindre felt. Og organisasjonene, lagene, sportsdirektørene og rytterne må ta konsekvens av problemet og tenke og kjøre smartere. Ta ansvar enkelt og greit.

GT's med færre lag eller færre ryttere per lag er neppe løsningen. Har man færre ryttere per lag kan man jo rett og slett tape fordi tilfeldighetene vil det. Mindre offensiv kjøring har jeg heller ikke tro på at det blir. Man kunne kanskje laget løyper som splitter feltet mer, men da ødelegger man jo på en måte en del av sykkelsporten; de lange flate løypene.

Problemet er jo at det er så mange råsterke hjelperyttere. De er sterke som hester og klare til å gå i krigen for kapteinen.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: sveinaa] #2098652 24/08/2015 15:45
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Problemet er jo at det er så mange råsterke hjelperyttere. De er sterke som hester og klare til å gå i krigen for kapteinen.

Nettopp. Men for hvilken gevinst? Kanskje de skulle brukt kjempekreftene sine på å faktisk vinne noe i stedet?

Resten følger jeg deg rett og slett ikke på. Hovedgrunnen til at det er mindre massevelt mot slutten av ettapperit er sannsynligvis at feltet er redusert. Og jeg vil selvfølgelig ha mer offensiv sykling! Men mindre lag blir det vanskelige å kjøre i 50 hele dagen og derfor lettere å gå i brudd og lettere å holde unna. Og lagene må velge sine fighter med mer omhu, i stedet for å kjempe om hver eneste millimeter hele tiden, da vil det også bli mere taktiske nyanser i løpet.

Ædit: Håpløs avslutning av dagens etappe men tydligvis mange som var klar over det og holdt god avstand i utforkjøringen og slapp seg tilbake på slutten. Disiplinert. Og gøy at Sagan vant igjen ICON_SMILE

Redigert av skubisan; 24/08/2015 16:02.
Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098653 24/08/2015 16:01
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Erlend L
Jaja, flat etappe i dag, med en liten knekker på 150-200hm 5km før mål. En dag kommer Sagan til å vinne igjen, så jeg tipper ham i dag, som så mange ganger før. Degenkolb og Bouhanni er sikkert kandidater til seieren, men jeg holder meg altså til Sagan.
Hehe, det gjelder å holde ut... Sagan slo Bouhanni og Degenkolb i en flat massespurt, mann mot mann. Bouhanni hadde riktignok en tøff reise i dag med velt og etterfølgende tempokjøring for å komme opp til feltet, men ingen kan ta fra Sagan at han var best i spurten i dag.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: skubisan] #2098654 24/08/2015 16:22
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nettopp. Men for hvilken gevinst? Kanskje de skulle brukt kjempekreftene sine på å faktisk vinne noe i stedet?

Resten følger jeg deg rett og slett ikke på. Hovedgrunnen til at det er mindre massevelt mot slutten av ettapperit er sannsynligvis at feltet er redusert. Og jeg vil selvfølgelig ha mer offensiv sykling! Men mindre lag blir det vanskelige å kjøre i 50 hele dagen og derfor lettere å gå i brudd og lettere å holde unna. Og lagene må velge sine fighter med mer omhu, i stedet for å kjempe om hver eneste millimeter hele tiden, da vil det også bli mere taktiske nyanser i løpet.

Du ønsker deg jo mer enn du kan få. Per nå er sykling en lagidrett der de fleste sykler for kapteinen sin og ikke egne sjanser.

Jeg tror ikke færre velt på slutten ene og alene handler om det du påpeker. Jeg tror egentlig det er naturlig at feltet blir mindre aggressivt, både fysisk og mentalt etter 2 uker beinhard sykling (Det går i tillegg sikkert færre ordre om å plassere seg pga at det ikke er like viktig osv. og).

Jeg tror ikke lagene kan prioritere annerledes med færre ryttere. Skal man gå for sammenlagt seier handler det jo kun om hva de andre som går for totalen gjør. For laget handler det jo om til en hver tid å sette kapteinen i en posisjon der han taper minst mulig til konkurrentene eller plassere kapteinen sånn at han kan øke til konkurrentene. Må man kjøre de tøy og remmer tåler så må man jo bare det ellers så taper man jo kampen om sammenlagt seier.

Tror nesten det blir mer defensiv kjøring fra de lagene som går for sammenlagt da de er nødt til å holde laget samlet til en hver tid.

Redigert av sveinaa; 24/08/2015 16:31.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: sveinaa] #2098655 24/08/2015 16:36
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi blir nok aldri enige. Men det man har hatt før kan man ofte få igjen ICON_WINK Det viser hvertfall at det ikke er umulig. Men idretten utvikler seg selvfølgelig, på godt og vondt. Det gode er dopingarbeidet og rytternes lønninger og juridiske rettigheter, betingelser og forhold utenom konkurranse. Det negative er at sporten har blitt veldig farlig og ganske kjedelig. "Cycling has become robotic" sa David Millar, kaskje en parallel til samfunnet ellers.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: skubisan] #2098656 24/08/2015 17:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Vi blir nok aldri enige. Men det man har hatt før kan man ofte få igjen ICON_WINK Det viser hvertfall at det ikke er umulig. Men idretten utvikler seg selvfølgelig, på godt og vondt. Det gode er dopingarbeidet og rytternes lønninger og juridiske rettigheter, betingelser og forhold utenom konkurranse. Det negative er at sporten har blitt veldig farlig og ganske kjedelig. "Cycling has become robotic" sa David Millar, kaskje en parallel til samfunnet ellers.

Kanskje derfor flere burde følge terrengsykling, hehe...

Vi trenger jo ikke bli enige heller. Dynamikken i samfunnet og alt annet kommer jo av at ting ikke er likt. Jeg sliter bare litt med å se at GT's vil få den utviklingen du ønsker.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: EmilZipp] #2098657 25/08/2015 15:13
D
danz Offline
Medlem
Medlem
D
Hvor kan man se Vueltaen på "nårsk teve" ? Fant det på Eurosport i går, men det var redigert opptake..

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: danz] #2098658 25/08/2015 15:17
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: danz
Hvor kan man se Vueltaen på "nårsk teve" ? Fant det på Eurosport i går, men det var redigert opptake..

Går jo både på Eurosport og TV2 Sportskanalen nå...

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: larssr] #2098659 26/08/2015 06:22
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Luringen Valverde tok 4.etappe i går, Sagan var på hjul, men hadde ikke sjans og havnet på sin sedvanlige 2.plass. Han sa etterpå at han nok hadde brukt litt for mye krefter i bunn av bakken, da var han jo i spissen av feltet. Jeg har jo tippet Valverde til å vinne hele Vueltaen, dette er jo en bra begynnelse. Vi får se hvordan det går når det går skikkelig oppover.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098660 26/08/2015 06:27
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
5.etappe i dag, paddeflatt - det betyr massespurt. Jeg holder meg til trekløveret Bouhanni, Degenkolb, Sagan. Bouhanni er nok ute etter noe i dag, men siden spurten går i oppoverbakke tipper jeg Sagan igjen. Noen har også nevnt Caleb Ewan; han var langt borte fra teten på mandag, men er kanskje heldigere i dag.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098661 27/08/2015 05:18
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Første proffseier der altså til Caleb Ewen, the Pocket Rocket (21 år, 165cm, 61kg). Liten og kjapp passer vel godt her. Han hadde et kjempelangt opptrekk av Orica, kom litt bakpå (eller la seg bak?) helt mot slutten og var bare sterkest mot mål, Degenkolb og Sagan ble kjørt fra. Ikke verst å ha vunnet en GC-etappe når man er 21...

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098662 27/08/2015 14:43
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Toppavslutning i dag etter en tøff etappe, men ikke så voldsomt lang bakke (2-3km). Dette er mat for Valverde, iallfall hvis Quintana kjører for ham og Froome ikke klinker til. Kanskje det blir rød trøye på ham i dag også?

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098663 28/08/2015 06:35
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Toppavslutning i dag etter en tøff etappe, men ikke så voldsomt lang bakke (2-3km). Dette er mat for Valverde, iallfall hvis Quintana kjører for ham og Froome ikke klinker til. Kanskje det blir rød trøye på ham i dag også?

Obs....her blir det heftigere enn du skriver Erlend (eller er det jeg som roter ?)
De siste 18 km består av 5 km med 300 høydemetre, deretter 5 km flatt og avsluttes med 8 km med 520 høydemetre og et skikkelig bratt parti rett før slutt.
Tidlig hjem fra jobb og rett i sofaen (skulle helst vært på Peloton med en pils og sykkelcaps)... Første mulighet for de største kanonene.

Jeg tror bakken er for kort for de store tidsforskjellene men gøy blir det helt sikkert !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098664 28/08/2015 11:54
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Esteban Chavez ville ikke ha noe av dette, han var ute etter trøya og klarte det ved å vinne 6.etappe i går. Jeg var sikker på at han hadde gått for tidlig ved å dra i fra helt i starten av bakken, men han holdt helt inn. Movistar så ut til å ville ta det, men oppdaget vel at det ble for hardt. Valverde var der framme hele tida, men det var ikke nok. Dumoulin gjorde alt han kunne for å beholde trøya, men havnet 5 sek bak og mistet dermed trøya. Og Dan Martin var for sein igjen - litt tidligere ute, så hadde han kanskje tatt Chavez.

Moro var det iallfall, og Chavez er jo et funn for fjernsynet - en sjarmerende liten (164cm) kar med dagens bredeste smil.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: EmilZipp] #2098665 28/08/2015 11:55
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: EmilZipp
Obs....her blir det heftigere enn du skriver Erlend (eller er det jeg som roter ?)
Neida, du snakker om etappe 7 i dag, jeg snakket om etappe 6 i går. Og i dag er det jo bratt nok for sammenlagt-gutta, men det er fryktelig varmt, så jeg tipper de tar det med ro og lar bruddet gå inn, og at de store kommer samlet til mål med Valverde i spiss.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098666 28/08/2015 12:26
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: EmilZipp
Neida, du snakker om etappe 7 i dag, jeg snakket om etappe 6 i går. Og i dag er det jo bratt nok for sammenlagt-gutta, men det er fryktelig varmt, så jeg tipper de tar det med ro og lar bruddet gå inn, og at de store kommer samlet til mål med Valverde i spiss.

Fint om de tar det pent idag. Har noen Strava-KOMer fra høsten 2011 som godt kan leve litt til ICON_LAUGH

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: bjerkseth] #2098667 28/08/2015 18:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det virker som om mange kan slå Van Garderen. Må si jeg blir like blid hver gang Chaves snakker på tv. Snakk om solstråle. Måtte han ha trøya lenge!

Anonym5
Re: Vuelta a Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: EmilZipp] #2098668 28/08/2015 19:40
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Dette var en bra etappe, iallfall frem til den siste kilometeren. Synd med Cousin, jeg heier overraskende ofte på laget til Bernaudeau, og det ser det ut til at jeg får fortsette med til neste år.

Re: Vuelta a Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: knut77] #2098669 29/08/2015 10:27
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: knut77
Dette var en bra etappe, iallfall frem til den siste kilometeren. Synd med Cousin, jeg heier overraskende ofte på laget til Bernaudeau, og det ser det ut til at jeg får fortsette med til neste år.
Cousin må vel skylde seg selv, jeg så på uhellet en del ganger og kom til at han tråkket ut av pedalen eller rett og slett bare ramlet av sykkelen i den bratte hellingen. Uheldig for ham, han var jo absolutt i stand til å ta etappen.

Ellers gikk det vel som ventet med resten, ikke spesielt spennende bak bruddet. Froome tapte litt og Aru angrep, mens Quintano ser ut til å være samvittighetsfull hjelperytter for Valverde. Chavez forsvarte rød trøye på en flott måte; er han muligens i stand til å holde helt fram?

Re: Vuelta a Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098670 29/08/2015 10:36
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Lørdag 29, 8. etappe: Underlig profil på dagens etappe, starter på 1300+moh med målgang 50moh. Det er to 3.kat mot slutten av etappen; hvis Sagan klarer seg over dem (og han ikke er for sliten av TdF og/eller utslått av varmen), så vinner han i dag. Ellers tipper jeg Valverde; ikke nødvendigvis den sterkeste bestandig, men han er en luring. Dessuten er Valverde født i Las Lumbreras, en 6-7km unna dagens målgang i Murcia; denslags gir også litt ekstra motivasjon.

Re: Vuelta a Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098671 31/08/2015 07:07
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Dramatisk 8. etappe på lørdag, med Sagan som ble påkjørt av motorsykkel, han har nå trukket seg fra Vueltaen med brannskader(!). Ellers vant jo Jasper Stuyven, han lot seg ikke vippe av pinnen i spurten og tok den klart.

Chavez var i bakken selv, men beholdt trøya og hadde som vanlig et sjarmerende intervju: "Today, for me, is normal crash, in the, ehh, ass and in the shoulder, hehe..." og alle flira godt.

Re: Vuelta a Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098672 31/08/2015 10:41
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Og dramatisk også på 9.etappe i går søndag, heldigvis ikke pga velt og påkjørsler, men fordi det var en feiende flott og spennende avslutning av løpet. Froome ga svar på tiltale til de som hadde avskrevet ham etter lørdag, det var såvidt det holdt helt fram. Og Dumoulin vant både etappe og rød trøye; sterkt av en rytter som vel først og fremst er tempohest; han har jo ambisjoner i VM.

Re: Vuelta a Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: Erlend L] #2098673 31/08/2015 10:46
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
10.etappe i dag 31 august; de må altså gjennom enda en etappe før hviledagen. Knappe 15mil, to kategoriserte stigninger, den siste med 400hm 15km før mål. I dag tror jeg går bruddet inn. Hvis ikke, så er det jo nesten bare Degenkolb igjen av spurterne, så da tipper jeg ham.

Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: EmilZipp] #2098674 31/08/2015 19:11
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Det blir litt klatring på onsdagen...

http://www.lavuelta.com/la-vuelta/2015/us/stage-11.html

Redigert av anonym; 31/08/2015 19:12.
Re: Vuela de Espana, hvem kan slå Van Garderen ??? [Re: anonym] #2098675 31/08/2015 21:20
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det der ser slitsomt ut. Jeg tror Dumoulin sprekker men gjør han ikke det så kan vi begynne å snakke om en kommende Grand Tour vinner. Han blir nok uansett en stor syklist, det virker som han har det lille ekstra som det er vanskelig å sette fingeren på.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino