Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvem vinner NM-fellesstarten(e)?

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: thasle] #2098564 29/06/2015 21:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: thasle

Då kan eg like godt hevda at ryttarar som kjem frå terrenget manglar den taktiske teften som må til for å vinna ein slik fellesstart. Lars Petter er den norske proffen med mest terrengbakgrunn, han slit jo stadig med å gjera taktiske disposisjonar som skaffar han sigrar. Fantastiske rykk, men ikkje like god timing. Om ein ser på dei største bragdene, NM-titlane og UCI-poengsankarane dei siste åra på landeveien, kvar kjem terrengbakgrunn inn? Kristoff (OL, Flandern, MSR, GT-etapper), Hushovd (VM, GT-etapper), Bystrøm (VM), Edvald (GT-etapper)?

Er faktisk enig med deg her. Det kryr av sterke eks terrengsyklister som sitter i gode posisjoner, men det krøller seg til gang på gang. Både nå og på Tour of Norway reiv jeg meg i håret. Eneste eks terrengsyklisten jeg kan huske som ble taktisk smart var Joakim Bøhler. Resten av oss sliter litt for å si det snilt. ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: olechr] #2098565 29/06/2015 21:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr
Sitat: thasle

Då kan eg like godt hevda at ryttarar som kjem frå terrenget manglar den taktiske teften som må til for å vinna ein slik fellesstart. Lars Petter er den norske proffen med mest terrengbakgrunn, han slit jo stadig med å gjera taktiske disposisjonar som skaffar han sigrar. Fantastiske rykk, men ikkje like god timing. Om ein ser på dei største bragdene, NM-titlane og UCI-poengsankarane dei siste åra på landeveien, kvar kjem terrengbakgrunn inn? Kristoff (OL, Flandern, MSR, GT-etapper), Hushovd (VM, GT-etapper), Bystrøm (VM), Edvald (GT-etapper)?

Er faktisk enig med deg her. Det kryr av sterke eks terrengsyklister som sitter i gode posisjoner, men det krøller seg til gang på gang. Både nå og på Tour of Norway reiv jeg meg i håret. Eneste eks terrengsyklisten jeg kan huske som ble taktisk smart var Joakim Bøhler. Resten av oss sliter litt for å si det snilt. ;-)

Hehe.. Er jo jævlig vanskelig derre landeveissyklinga og da.. Mye enklere å bare ta i litt i 1,5 time i riktig fart.. ICON_SMILE
Men Lappe fikk jo beskjeder fra Gabba der og Gino var vel i bil bak, de burde jo i allefall greid å gjøre de lure siste 7-8 km..

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Kriss] #2098566 30/06/2015 10:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Sitat: sveinaa
Det jeg allikevel ikke helt skjønte "live" eller nå etterpå er at de to Joker gutta ikke begynte å støte annenhver gang fra "halen" på LPN. Begge må da være bedre til å kjøre "tempo" i det terrenget der enn LPN som vel neppe hadde klart å tette luker i det uendelige?

Du får spørre Gino! Det eneste de ikke skulle gjort var det de gjorde, så post gjerne svaret her for er nok flere som lurer på det samme.. ICON_WINK
Eiking kommer "gratis" til spurten, men Edvald i sånn powerlangspurt er så godt som umulig for en halvdårlig spurter uansett, så Jokers sjanse var og holde unna for gruppa og det gjør man ikke ved å se på hverandre, se bakover, snakke med bilen osv..

Haha, tror egentlig han har ligget søvnløs pga. det der (sitte sånn å se på hverandre i motvind a gitt)... ICON_WINK

Trist at de gutta ikke bare banka på etter tur. Tror LPN hadde blitt pinne stiv etter kun få runder med støting (De joker gutta har punsj på flata.). Skal man kjøre "hodeløst" er det på en måte bedre å kjøre til man får hammer´n å gå ned med flagget til topps enn å la det renne bort mellom fingrene. Gøy at EBH vinner, men fyttigrisen hvor artig om Vegard og Truls hadde kjørt fletta av, og dumpa LPN et stykke før brua ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: sveinaa] #2098567 30/06/2015 17:05
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det jeg allikevel ikke helt skjønte "live" eller nå etterpå er at de to Joker gutta ikke begynte å støte annenhver gang fra "halen" på LPN. Begge må da være bedre til å kjøre "tempo" i det terrenget der enn LPN som vel neppe hadde klart å tette luker i det uendelige?

Du får spørre Gino! Det eneste de ikke skulle gjort var det de gjorde, så post gjerne svaret her for er nok flere som lurer på det samme.. ICON_WINK
Eiking kommer "gratis" til spurten, men Edvald i sånn powerlangspurt er så godt som umulig for en halvdårlig spurter uansett, så Jokers sjanse var og holde unna for gruppa og det gjør man ikke ved å se på hverandre, se bakover, snakke med bilen osv..

Haha, tror egentlig han har ligget søvnløs pga. det der (sitte sånn å se på hverandre i motvind a gitt)... ICON_WINK

Trist at de gutta ikke bare banka på etter tur. Tror LPN hadde blitt pinne stiv etter kun få runder med støting (De joker gutta har punsj på flata.). Skal man kjøre "hodeløst" er det på en måte bedre å kjøre til man får hammer´n å gå ned med flagget til topps enn å la det renne bort mellom fingrene. Gøy at EBH vinner, men fyttigrisen hvor artig om Vegard og Truls hadde kjørt fletta av, og dumpa LPN et stykke før brua ICON_SMILE

Årsaken til at Vegard eller Truls IKKE vant ligger neppe i at de glemte å gå på forumet å få råd fra oss. Jeg er 99 prosent sikker på at de gjorde alt de kunne, men at de hadde hammer'n så inni gamperæva mye mer enn det noen av oss noen gang kommer til å få til.

Hva om en vet at ett støt er det som skal til for å miste de to andre? Hva om en vet at blir luken til mannen foran mer enn en meter så er en av? Da velger de færreste å støte til fordi andre mener det er lurt. I EPO-tiden var jo slik støting regelen, men så preppa er jo ikke gutta i dag..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098568 30/06/2015 17:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Alpers

Årsaken til at Vegard eller Truls IKKE vant ligger neppe i at de glemte å gå på forumet å få råd fra oss. Jeg er 99 prosent sikker på at de gjorde alt de kunne, men at de hadde hammer'n så inni gamperæva mye mer enn det noen av oss noen gang kommer til å få til.

Hva om en vet at ett støt er det som skal til for å miste de to andre? Hva om en vet at blir luken til mannen foran mer enn en meter så er en av? Da velger de færreste å støte til fordi andre mener det er lurt. I EPO-tiden var jo slik støting regelen, men så preppa er jo ikke gutta i dag..

Håper de har annet å finne på enn og søke råd her..
Men at de surra bort for mange sekunder på å se på hverandre, se bakover, snakke med bil osv er ganske tydelig.. Føringene så halvhjerta ut og bar litt preg av sparing til spurten. Hadde de tre kjørt maks hadde de aldri tatt de igjen og Stake hadde kanskje tatt lappe..
Var ikke full tank på de tre som kjørte bak heller akkurat så 1 min hadde vært mer enn nok på den flata uten nøling.
Støting kunne ødelagt, men jevn kjøring ville holdt i massevis..

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098569 30/06/2015 17:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva om en vet at ett støt er det som skal til for å miste de to andre? Hva om en vet at blir luken til mannen foran mer enn en meter så er en av?

Men da kan vel lagkompisen vente?

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098570 30/06/2015 19:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg er helt sikker på at de ikke trenger råd herfra ICON_SMILE

Jeg tror allikevel minst en av dem angrer på at han ikke forsøkte. Er ikke så ofte man får lignende muligheter. Hammer'n eller ikke. Noe mer futt en det de la opp til var det igjen. De var jo i tillegg 2 stk. Hadde en falt av så hadde det vært en tilbake. Eller Vegard kunne kjør pace på Truls med LPN hengende som et slips etter ICON_WINK

Du kan da ikke for alvor mene at de løste den situasjonen på best mulig måte?

Redigert av sveinaa; 30/06/2015 20:06.

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098571 30/06/2015 20:08
olechr Offline
More than words
More than words

Du har da syklet landevei du Alpers? ;-) Når man sitter med 2 mot enn så har man jo en kjempe fordel av 2 grunner: Man kan støte annenhver gang eller han ene kan ofre seg for han andre så de ikke blir tatt igjen. Tipper at de angrer nå på at de ikke prøvde. Hadde de tatt 1 prat mindre med gino så hadde det vært nok til at Vegard hadde vunnet.

Redigert av olechr; 30/06/2015 20:11.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: olechr] #2098572 30/06/2015 20:22
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du har da syklet landevei du Alpers? ;-) Når man sitter med 2 mot enn så har man jo en kjempe fordel av 2 grunner: Man kan støte annenhver gang eller han ene kan ofre seg for han andre så de ikke blir tatt igjen. Tipper at de angrer nå på at de ikke prøvde. Hadde de tatt 1 prat mindre med gino så hadde det vært nok til at Vegard hadde vunnet.

Joda, jeg har sånn landeveisblogg og greier. Men når gutta ikke prøver, så er det stort sett fordi de er så grønnsak i hodet at de ikke orker, greier å tenke, eller en kombinasjon. Kanskje de orket, men tenkte det var lurere å vente.

Synes bare det er bra bedrøvelig med alle nettsynserne som har løsningen. Blir litt som å si at «det er jo bare å sykle fortere da» til deg fordi du ikke vinner Megavalance.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098573 30/06/2015 20:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Gino var vel ikke så sliten?
Han burde gitt beskjed med en gang, få i gang rulla, Truls tar lengst føringer og Vegard spurter om seieren..
Når det er så tydelig at det var nøling som ødela bør det være lov å lufte litt kritikk på et forum.
Synd en taktisk brøler på slutten skal ødelegge for et ellers perfekt kjørt ritt..
Og det gremmer nok Gino, det er jeg ganske sikker på, uansett hva han måtte si utad..
Å være grinete på Coop blir tåpelig, skal han være grinete så kan han være det på seg selv..

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098574 30/06/2015 21:17
olechr Offline
More than words
More than words

Joda, jeg har sånn landeveisblogg og greier. Men når gutta ikke prøver, så er det stort sett fordi de er så grønnsak i hodet at de ikke orker, greier å tenke, eller en kombinasjon. Kanskje de orket, men tenkte det var lurere å vente.

Synes bare det er bra bedrøvelig med alle nettsynserne som har løsningen. Blir litt som å si at «det er jo bare å sykle fortere da» til deg fordi du ikke vinner Megavalance.

Du skal nok være glad for nettsynserne, ellers hadde du ikke hatt så fet jobb ;-)

Blir ikke helt det samme som å si at jeg bare skal sykle fortere. For er ikke en taktisk vurdering som gjør at jeg ikke vinner. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: sykkeloyvind] #2098575 30/06/2015 21:19
olechr Offline
More than words
More than words
Men for all del det var fantastisk kjørt av Joker, noe av det bedre jeg har sett. Likevel ble det litt passivt på slutten. Alle er slitne på slutten, det er jo liksom hele poenget. Det er da de råeste seierne kommer når noen tørr noe ekstra ordinært som avgjør.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098576 01/07/2015 08:18
sveinaa Offline
More than words
More than words

Er dette noe å være gretten for da? Er jo nettopp det her som gjør at landeveissykling og fellesstart er noe mer enn å sykle fra A til B på full spiker. Det taktiske spillet, lagsamarbeidet, litt flaks og god styring fra bilen + + +. Edvald vinner jo fordi de 3 foran nøler og farten deres går ned ift. gruppa som jager, samtidig som Bystrøm gjør et monster drag på brua. Se sånn som dette på det. De 3 foran hadde lett fått til en rulle med god fart de første kilometerne langs elva (LPN jobbe jo desperat for å få det til.). Og når det nærmet seg kunne feks Truls lagt seg foran og tatt noen skikkelige føringer og forsøkt å sette Vegard i posisjon til å støte rett etter brua (Er jo ikke sikkert det hadde gått, men fy søren for en finale det hadde blitt.). Vegar ble jo nummer 3 så kan jo hende han hadde klart å distansere LPN om han hadde blitt satt skikkelig opp ICON_WINK

Og sammenligningen med Megavalance er jo ikke relevant. Da måtte det i så fall være at olechr hadde valgt et annet spor en planlagt i kampens hete og mistet masse tid på det. Eller valgt Race King 2,0 eller noe og punga etter 250 meter. Da hadde han svikta på det taktiske.

Er jo ingen som synes Joker gutta gjør en dårlig fysisk prestasjon, det er bare det at når Joker kjører så perfekt frem til da så oppleves det litt som om de bommer på åpent mål.

Redigert av sveinaa; 01/07/2015 08:21.

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: sveinaa] #2098577 01/07/2015 19:32
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Etter å ha ristet av meg skuffelsen over Jokers nøling så gledet jeg meg til å se trøya i Tdf..
Men det gikk over gitt, den var jaggu ganske trist..

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Kriss] #2098578 02/07/2015 08:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Enig. Jeg er liker Edvald godt, og det blir en fryd å se han i mestertrøya nå som han har fått tilbake trykket.

Jeg tror jeg bare sletter opptaket fra fellestarten sånn at frustrasjonen ikke kommer tilbake når jeg ser det igjen.... ICON_WINK

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Kriss] #2098579 02/07/2015 09:04
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter å ha ristet av meg skuffelsen over Jokers nøling så gledet jeg meg til å se trøya i Tdf..

Er det noe som helst i livet ditt som er positivt eller Tokle? ICON_WINK

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098580 02/07/2015 09:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvorfor så gretten når det diskuteres taktiske disposisjoner? Du vet jo bedre enn de fleste at man sjelden vinner sykkelløp uten god taktikk. Er jo en grunn til at meget erfarne folk sitter i bilene og gir beskjeder/ordrer underveis. Joker kjørte som helter og da er det synd det glipper på taktikken. Og selv om du mener Joker gutta hadde hammer'n og ikke hadde mer å kjøre med må det da være lov for andre å tro at Vegard hadde tatt LPN om de 3 hadde kommet alene over broa:)

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: sveinaa] #2098581 02/07/2015 11:21
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nå har jo Alpers sagt at det er 99 % sikkert at gutta var dritslitne og ikke kunne løst dette på en annen måte, så da må vi (dere) bedrøvelige, bedrevitende nettdebatanter ta det for god fisk og slutte og tro noe annet. Og om dere mener noe annet, hold det for dere selv og slutt å generer trafikk til dette forumet.

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: sveinaa] #2098582 02/07/2015 11:28
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor så gretten når det diskuteres taktiske disposisjoner? Du vet jo bedre enn de fleste at man sjelden vinner sykkelløp uten god taktikk. Er jo en grunn til at meget erfarne folk sitter i bilene og gir beskjeder/ordrer underveis. Joker kjørte som helter og da er det synd det glipper på taktikken. Og selv om du mener Joker gutta hadde hammer'n og ikke hadde mer å kjøre med må det da være lov for andre å tro at Vegard hadde tatt LPN om de 3 hadde kommet alene over broa:)

Gretten? Har du møtt meg eller! Det var jo en sinnsykt spennende finale, mer moro har jeg aldri hatt på stadion noen gang. Å se dette live var alldeles fantastisk. Flere av gutta greide verken å snakke eller redgjøre for seg selv etter målgang, så det var tydelig at det var et sinnsykt hardt ritt. Personlig tror jeg faktisk de slet med å tenke klart i situasjonen, selv om de helt sikkert fikk beskjed av Gino og de faktisk har sykling som heltidsaktivitet. Ja, jeg tar de gjerne litt i forsvar, tenk, så det så!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Øyvind V] #2098583 02/07/2015 11:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Høi, ikke ødelegg diskusjonen om Edvalds mesterskapstrøye med on topic-babling.

Anonym5
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Øyvind V] #2098584 02/07/2015 11:39
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Nå har jo Alpers sagt at det er 99 % sikkert at gutta var dritslitne og ikke kunne løst dette på en annen måte, så da må vi (dere) bedrøvelige, bedrevitende nettdebatanter ta det for god fisk og slutte og tro noe annet. Og om dere mener noe annet, hold det for dere selv og slutt å generer trafikk til dette forumet.

Jeg mener en ting, noen mener en annen ting. Det er jo det som er et diskusjonsforum!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: anonym5] #2098585 02/07/2015 11:40
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Høi, ikke ødelegg diskusjonen om Edvalds mesterskapstrøye med on topic-babling.

Ja, er den kul eller ikke? Børsa har allerede sendt sin stemme!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098586 02/07/2015 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words

Gretten? Har du møtt meg eller! Det var jo en sinnsykt spennende finale, mer moro har jeg aldri hatt på stadion noen gang. Å se dette live var alldeles fantastisk. Flere av gutta greide verken å snakke eller redgjøre for seg selv etter målgang, så det var tydelig at det var et sinnsykt hardt ritt. Personlig tror jeg faktisk de slet med å tenke klart i situasjonen, selv om de helt sikkert fikk beskjed av Gino og de faktisk har sykling som heltidsaktivitet. Ja, jeg tar de gjerne litt i forsvar, tenk, så det så!

Har vel aldri sagt at du er en gretten type. Jeg oppfattet bare svarene dine som litt gretne ( Nesten som at du var litt sår). Du har jo rett, med den utviklingen det ble, så ble det jo en thriller. Spesielt når alle satt å håpet på Edvald, og når hans gruppe fikk til det umulige, så ble så klart dette vanvittig spennende.

For å ta et annet eksempel. Milan San Remo 2015. Det er nærliggende å tro at Paolini var på stålet etter monsterføringen opp bakken. Allikevel sitter han først med Alex på hjul når finalen skal kjøres. Og det ble ikke akkurat kjørt sakte sånn at han kunne cruise seg frem til den posisjonen nedover og på flata. Jeg tror Paolini får til det han får til, fordi hodet hans fungerer selv når han har hammer´n.

Innleggene er uansett ikke vondt ment, og jeg håper (og tror) at Joker gutta tåler dette ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 02/07/2015 12:33.

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098587 02/07/2015 12:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Jeg mener en ting, noen mener en annen ting. Det er jo det som er et diskusjonsforum!

Vet da det, derfor synes jeg det var litt underlig å komme med kommentaren om bedrøvelig nettsynsing.

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Kriss] #2098588 02/07/2015 12:37
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Trist? - Holder ikke Kriss..
Den er et hån mot alt som mesterskapstrøyer skal være.
Det ser ut som en kødd for at sånne som oss skal hisse oss opp..

Barberer legga:)
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Kriss] #2098589 02/07/2015 13:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Se det positive i det. Mestertrøya er finere enn standardtrøya med de stripene ICON_SMILE

Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Alpers] #2098590 02/07/2015 14:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Er det noe som helst i livet ditt som er positivt eller Tokle? ICON_WINK

Ganske mye, men ikke mye positivt og si om Joker sin kjøring siste 7 km og Edvald sin trøye nei.. Men i forhold til trøya så var kjøringa bra! Irritasjonen over Joker sin nøling bærer nok litt preg av at jeg var veldig imponert over de og håpet de skulle greie det da de hadde fortjent det.. Så selv om det egentlig var fint at Edvald vant, holdt jeg med Joker under rittet.

Kjører Edvald fortest og vinner etapper blir den fin. Kjører man fortest kan man til og med ha forferdelig stygge klær! ICON_SMILE

Redigert av Kriss; 02/07/2015 14:32.
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)? [Re: Kriss] #2098591 02/07/2015 14:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kjører man fortest kan man til og med ha forferdelig stygge klær! ICON_SMILE

Da sliter jeg....

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino