Enebakk rundt 2015 nekter racer med skivebrems!
|
Enebakk rundt 2015 nekter racer med skivebrems!
27/04/2015 14:41
|
Kvikken
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
https://www.facebook.com/events/642819642498401/permalink/753671788079852/Kommisæren vil være ved start å sjekke syklene. Er ikke dette litt merkelig? Heldigvis kjøper ikke jeg meg ny racer som jeg hadde planlagt nå denne tiden, kunne fort vært skivebrems på den da det vil være det på min neste racer.
Redigert av Kvikken; 27/04/2015 21:21.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
Re: Enebakk rundt 2015 forbyr racer med skivebrems!
[Re: Kvikken]
27/04/2015 14:44
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Kom mail fra forbundet om forbud mot skivebrems i aktive- og turritt(landevei ofc.) ang dette, så tipper det er derfor.
|
|
|
27/04/2015 15:16
|
Kvikken
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Går bra for min del, men er det ikke litt sent å gå ut med dette kun få dager før rittet? Altså fra forbundet (ikke rittarangør som bare retter seg etter pålegg fra forbundet).
Edit: Så at det var snakket om det 9. april også men jeg var ikke klar over det før nå (bortreist). Dog ingen problem for min del.
Redigert av Kvikken; 27/04/2015 21:20.
|
|
|
27/04/2015 19:19
|
AndersD
Fersking
|
Fersking
DETTE GÅR IKKE BRA FOR MIN DEL
Er det mulig!!!!! Her har jeg kjøpt meg sykkel med skivebremser og skal(skulle) delta på Enebakk Rundt og Lillehammer- Oslo.
Jeg er en av mange som har startet med å sykle på landeveien og hadde virkelig den formening om at skivebremser var tillatt på turritt. Jeg så fram til å debutere i titt på Enebakk rundt på fredag og følge opp med Lillehammer-Oslo som jeg fikk i julepresang av familien. Lurte også på å melde meg på Tyrifjorden rundt.
Ref Turrittreglementet: " Dette regelverket omhandler Turritt. Turritt er et av Norges Cykleforbunds (via regioner og klubber) tilbud til alle sykkelinteresserte, og har som formål å være til inspirasjon for mosjon og trening"
Når det gjelder utstyr sies det:
Deltakernes forhold a) Det er påbudt å benytte CE-godkjent hjelm. b) I fellesstart skal standard landeveissykkel benyttes. Det er forbudt å montere utstyr for temporitt (jfr. NCF Utstyrsreglement). c) Øreplugger med musikk eller kommunikasjon er ikke tillatt. d) Vegtrafikkloven og rittreglement skal overholdes. e) Alle deltakere plikter å stanse og yte bistand ved ulykke. f) All hjelp/langing må skje på høyre side av veien, langing/hjelp fra kjøretøy i fart er ikke tillatt. g) Følgekjøretøy er IKKE tillatt i turritt. h) Forsøpling er ikke tillatt, avfall skal tas med og kastes på de steder arrangøren anviser.
Trodde jeg hadde en standard landeveissykkel når jeg kjøpte en Synapse med disc!!!!! Og jeg som var bekymret over værmeldingen for 1 mai!!
|
|
|
27/04/2015 19:31
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forbundståke.
Dersom de tidligere hadde håndhevd "standard landeveissykkel" som UCI-godkjent landeveissykkel og intet annet hadde det vært hold i det, men det har de aldri gjort. MTB og hybrider med skiver har vi måttet tråkle oss forbi i årevis, men det var jo ikke så farlig, for "alle skal med". Kyss meg.
Og så kommer meldingen 4 dager før årets første landeveisturitt. Latterlig.
|
|
|
[Re: AndersD]
27/04/2015 19:41
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Slapp av og still til start med den nye flotte sykkelen din. Ingen kommer til å stoppe deg eller se skrått på deg. God tur!
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
27/04/2015 20:52
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Er det mulig!!!!! Her har jeg kjøpt meg sykkel med skivebremser og skal(skulle) delta på Enebakk Rundt og Lillehammer- Oslo.
Jeg er en av mange som har startet med å sykle på landeveien og hadde virkelig den formening om at skivebremser var tillatt på turritt. Jeg så fram til å debutere i titt på Enebakk rundt på fredag og følge opp med Lillehammer-Oslo som jeg fikk i julepresang av familien. Lurte også på å melde meg på Tyrifjorden rundt. Men det er jo ingen som kan nekte deg å sykle på veien. Det eneste arrangøren kan nekte deg er å registrere tida, gi medalje/mat/etc. Det viktigste, selve turen, kan du fortsatt gjøre, selv om du skulle bli tatt i kontroll. (Om du kjører privat opplegg har du også lov å forsøple, høre på musikk, kjøre uten hjelm, slippe å betale påmeldingsavgift, etc. Mao. mange fordeler. ;-)))) )
Redigert av kjetilsm; 27/04/2015 20:56.
|
|
|
[Re: RoyE]
27/04/2015 21:11
|
AndersD
Fersking
|
Fersking
Takk for det, men synes dette er veldig ugreit.
Fra arrangørens FB side i dag:
"Husk at landeveissykkel med skivebrems ikke er tillatt i turritt. Kommissærene vil være ved start og sjekke dette. Hybrid eller MTB med skivebrems er tillatt, men vil ikke få starte med expresslagene"
|
|
|
[Re: kjetilsm]
27/04/2015 21:13
|
AndersD
Fersking
|
Fersking
Jeg er en av mange som har startet med å sykle på landeveien og hadde virkelig den formening om at skivebremser var tillatt på turritt. Jeg så fram til å debutere i titt på Enebakk rundt på fredag og følge opp med Lillehammer-Oslo som jeg fikk i julepresang av familien. Lurte også på å melde meg på Tyrifjorden rundt. Men det er jo ingen som kan nekte deg å sykle på veien. Det eneste arrangøren kan nekte deg er å registrere tida, gi medalje/mat/etc. Det viktigste, selve turen, kan du fortsatt gjøre, selv om du skulle bli tatt i kontroll. (Om du kjører privat opplegg har du også lov å forsøple, høre på musikk, kjøre uten hjelm, slippe å betale påmeldingsavgift, etc. Mao. mange fordeler. ;-)))) ) Har jo betalt, men tar poenget:.)
|
|
|
27/04/2015 21:17
|
Kvikken
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg ville syklet uansett om ikke annet i protest mot tåpelig rotete håndheving av regelverk. Blir du nektet start bare gir du startnummeret til vedkommende og sykler.
Redigert av Kvikken; 27/04/2015 21:19.
|
|
|
27/04/2015 21:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
"Husk at landeveissykkel med skivebrems ikke er tillatt i turritt. Kommissærene vil være ved start og sjekke dette. Hybrid eller MTB med skivebrems er tillatt, men vil ikke få starte med expresslagene"
Dette er jo bare toppen av idioti. Tillate flate styrer med de hektemulighetene det åpner for, men utelukke landeveissykler. Hva er argumentet da liksom? Hvis skivene er problemet så er det jo samme problem med terrengsykkel eller hybrid med skiver. Snakk om å mangle totalt evnen til å utvise skjønn.
Redigert av sykkeloyvind; 27/04/2015 21:19.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/04/2015 21:32
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Utforbremser, 203mm skiver og 80cm bredt styre er helt greit altså?
|
|
|
27/04/2015 22:51
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er fortsatt april... selv en nostalgiker som jeg sliter med å ta dette seriøst.
|
|
|
28/04/2015 07:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Informasjon er vanskelige greier, og her har det i beste fall skjedd en glipp... - Det er IKKE forbud mot skivebremser i norske turritt - I aktive ritt vil det være forbudt med skivebremser inntil UCI tillater det (dvs trolig tillatt fra 2017)
Info/presiering vil plutselig bli sendt ut fra NCF
|
|
|
28/04/2015 08:32
|
thomasr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Presisering fra NCF? Var ganske tydelig det som ble sendt ut. Til alle NCFs klubber, Norges Cykleforbund vil informere om at det ikke er tillatt med skivebremser i landeveisritt, hverken i turritt eller i aktive ritt. Vi ber om at klubbene gir denne informasjonen videre til sine ryttere. Med vennlig hilsen / Best regards
NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION Så selv om arrangøren i utgangspunktet er en kjip, grådig gjeng er det vanskelig å gi dem skylda for dette. Uansett. Hvem har noensinne blitt sjekka før et turritt?
Redigert av thomasr; 28/04/2015 08:33.
|
|
|
[Re: thomasr]
28/04/2015 08:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Presisering fra NCF? Var ganske tydelig det som ble sendt ut. Til alle NCFs klubber, Norges Cykleforbund vil informere om at det ikke er tillatt med skivebremser i landeveisritt, hverken i turritt eller i aktive ritt. Vi ber om at klubbene gir denne informasjonen videre til sine ryttere. Med vennlig hilsen / Best regards
NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION Så selv om arrangøren i utgangspunktet er en kjip, grådig gjeng er det vanskelig å gi dem skylda for dette. Uansett. Hvem har noensinne blitt sjekka før et turritt? Ja, det er klart og tydelig, men like fordømt feil. Ny info kommer som nevnt plutselig
|
|
|
28/04/2015 10:34
|
thomasr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jepp, altså per def ingen presisering  Hei igjen, Vi sendte ut en informasjon angående skivebremser i går, som resulterte i en rekke henvendelser. I UCIs reglement (General, Equipment art. 1.3.004 og 1.3.025) er regelen at det ikke er tillatt med skivebrems i noen typer ritt, men NCF åpner for at det kan benyttes skivebremser i turritt. Det vil bli vanskelig å håndheve en regel der det normalt ikke er kommissærer tilstede. I tillegg tillater vi allerede terreng-,hybrid og cyclocross-sykler i turritt landevei. UCI er nå i en fase der de vil tillate skivebremser i profesjonelle ritt, og konklusjonen kan bli at skivebremser blir tillatt fra sesongen 2017. Det er fortsatt ikke lov med skivebremser i noen aktive ritt i landeveisritt, inkludert masters. Med vennlig hilsen / Best regards
NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION Da kan alle med sånne nymotens glødende dødsfeller bare glede seg til fredag.
|
|
|
[Re: thomasr]
28/04/2015 10:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jepp, altså per def ingen presisering  Hei igjen, Vi sendte ut en informasjon angående skivebremser i går, som resulterte i en rekke henvendelser. I UCIs reglement (General, Equipment art. 1.3.004 og 1.3.025) er regelen at det ikke er tillatt med skivebrems i noen typer ritt, men NCF åpner for at det kan benyttes skivebremser i turritt. Det vil bli vanskelig å håndheve en regel der det normalt ikke er kommissærer tilstede. I tillegg tillater vi allerede terreng-,hybrid og cyclocross-sykler i turritt landevei. UCI er nå i en fase der de vil tillate skivebremser i profesjonelle ritt, og konklusjonen kan bli at skivebremser blir tillatt fra sesongen 2017. Det er fortsatt ikke lov med skivebremser i noen aktive ritt i landeveisritt, inkludert masters. Med vennlig hilsen / Best regards
NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION Da kan alle med sånne nymotens glødende dødsfeller bare glede seg til fredag. Bortsett fra de som har skivebremser og hadde planlagt å sykle med en av tempolagene. De må stå på sidelinjen med sirkelknivene sine å klø seg i rumpa.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
28/04/2015 11:33
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bortsett fra de som har skivebremser og hadde planlagt å sykle med en av tempolagene. De må stå på sidelinjen med sirkelknivene sine å klø seg i rumpa.
Enebakk rundt er vel kun turritt, så med mindre IK Hero vil forby skivebremser i noen klasser er det jo fritt frem...
|
|
|
28/04/2015 14:01
|
Kvikken
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Den første informasjonsmailen fra NCF til klubbene kan ha vært en glipp/feil? Samt ift. denne NCF: Det vil bli vanskelig å håndheve en regel der det normalt ikke er kommissærer tilstede IK Hero skrev på facebook at det ville være kommisærer tilstede å sjekke før start så da regner jeg med at de også har fått beskjed. IK Hero Marie Ommundsen i går kl. 10:02 · Redigert
Husk at landeveissykkel med skivebrems ikke er tillatt i turritt. Kommissærene vil være ved start og sjekke dette. Hybrid eller MTB med skivebrems er tillatt, men vil ikke få starte med expresslagene. Uansett godt at NCF har ryddet opp i misforståelsen  NCF: men NCF åpner for at det kan benyttes skivebremser i turritt. Så får vi håpe værmeldingen spikrer inn opphold 
Redigert av Kvikken; 28/04/2015 14:15.
|
|
|
28/04/2015 15:19
|
Mortenlk
Fersking
|
Fersking
Sendte mail til forbundet. Kan ikke se av svaret at det er forbud mot skiver i turritt: " Hei igjen, Vi sendte ut en informasjon angående skivebremser i går, som resulterte i en rekke henvendelser. I UCIs reglement (General, Equipment art. 1.3.004 og 1.3.025) er regelen at det ikke er tillatt med skivebrems i noen typer ritt, men NCF åpner for at det kan benyttes skivebremser i turritt. Det vil bli vanskelig å håndheve en regel der det normalt ikke er kommissærer tilstede. I tillegg tillater vi allerede terreng-,hybrid og cyclocross-sykler i turritt landevei. UCI er nå i en fase der de vil tillate skivebremser i profesjonelle ritt, og konklusjonen kan bli at skivebremser blir tillatt fra sesongen 2017. Det er fortsatt ikke lov med skivebremser i noen aktive ritt i landeveisritt, inkludert masters. Med vennlig hilsen / Best regards NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION Beate Stenberg Konsulent + 47 911 37 568 www.sykling.no "
Morten Kallevig Lørenskog ck
|
|
|
28/04/2015 18:12
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION Da kan alle med sånne nymotens glødende dødsfeller bare glede seg til fredag. Bortsett fra de som har skivebremser og hadde planlagt å sykle med en av tempolagene. De må stå på sidelinjen med sirkelknivene sine å klø seg i rumpa. Sjansen er forhåpentligvis ikke så stor for det ettersom det har vært kjent at Styrkeprøvens lagkonkurranser skal kjøres som aktive ritt siden i høst.
|
|
|
|
|