Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forskjell på 10- og 11-delt krank?

Forskjell på 10- og 11-delt krank? #2094807 14/08/2015 06:48
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 24
J
Jens77 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 24
Hei.

Er det egentlig noen forskjell på såkalte 10- og 11-delte kranker?

Kan disse brukes om hverandre? (Gitt at begge er todelte kompaktkranker).

Re: Forskjell på 10- og 11-delt krank? [Re: Jens77] #2094808 14/08/2015 06:58
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
11-delte kjeder er smalere enn 10-delte.
Du kan godt bruke en 11-delt krank til 10-delt drivverk. Motsatt vet jeg ikke om går så bra.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Forskjell på 10- og 11-delt krank? [Re: Valentino] #2094809 14/08/2015 07:08
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 24
J
Jens77 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 24
Ok. Takk for raskt svar.

Re: Forskjell på 10- og 11-delt krank? [Re: Jens77] #2094810 14/08/2015 08:58
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 494
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 494
Jeg benytter 10-delt Ultegra-krank på 11-delt og så langt har det fungert problemfritt!

Re: Forskjell på 10- og 11-delt krank? [Re: Jens77] #2094811 14/08/2015 09:03
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
M
mpe Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
Tror det er lik avstand mellom platene, mens platene, på 11-delt, er tynnere slik at kjedet dermed blir smalere.
Dermed har vel 10-delt og 11-delt krank like tykke klinger, tror jeg.

Re: Forskjell på 10- og 11-delt krank? [Re: Snorre 1967] #2094812 14/08/2015 09:11
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
M
mpe Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
Sitat: Snorre 1967
Jeg benytter 10-delt Ultegra-krank på 11-delt og så langt har det fungert problemfritt!

Og mitt oppsett er akkurat motsatt, så da er den saken oppe og avgjort.

Re: Forskjell på 10- og 11-delt krank? [Re: Jens77] #2094813 15/08/2015 07:23
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Fra SRAM:
Quote:
Ten-speed chainrings can be installed on an 11-speed crank, just as 11-speed chainrings can be installed on a 10-speed crank. The spiders are identical. However, all of our groups are designed to function as complete groups, so if a 10-speed crank is installed in an 11-speed group or vice versa, we strongly recommend changing to the appropriate chainrings. Ten- and 11-speed should not be mixed. Our 22 groups actually have the chainrings slightly farther apart than our 10-speed groups, in order to ensure that all cogs can be safely reached in the small ring, and the chain and front derailleur are specifically designed to work with that gap. Running a 10-speed chain on 11-speed rings or an 11-speed chain on 10-speed rings could cause chain jams or derailments.

So yes, purchase the power meter of your choice, knowing that it will still be usable when you go 11-speed, but make sure you have 10-speed rings on it when you run it with a 10-speed group.
—Dan Lee
Public relations specialist, road and cyclocross, SRAM/Zipp/Quarq


Read more at http://velonews.competitor.com/2013/11/b...u3jpUBeoCX0w.99


Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino