|
|
Test av falske rammer
|
Re: Test av falske rammer
[Re: Rumath]
03/07/2015 07:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Om man ikke kjører en fullblods test hadde det uansett vært interessant om redaksjonen prøvesyklet kinasykler og formidlet til allmuen hvordan disse faktisk er å sykle på sammenlignet med årntli´e sykler. Basert på andre beskrivelser fra diverse tester virker det som det er fullt mulig å kjenne forskjell på ulike rammer, så da bør det vel la seg gjøre å beskrive en kina-ramme også.
Redigert av Øyvind V; 03/07/2015 07:45.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/07/2015 07:55
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vel, ved å teste en "Kina-ramme" har man faktisk testet kun èn stk. Vil en slik test ha noen verdi, uansett konklusjon?
Redigert av Deckard; 03/07/2015 07:56.
|
|
|
[Re: Deckard]
03/07/2015 08:04
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kanskje ikke, men jeg synes uansett det hadde vært interessant å høre hva folk som virkelig kan sykkel synes om denne ene kina-rammen. Om redaksjonen hadde fått tilgang til å teste den sykkelen som veide 2,9 kilo eller hva det var, ser jeg for meg at de hadde benyttet muligheten. Det ville jo vært en morsom sak, selv om det er en unik sykkel. På samme måte med en tilfeldig kina-ramme; hvor ræva er egentlig en tilfeldig kina-ramme?
|
|
|
[Re: -Jan]
03/07/2015 08:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Folk må gjerne kjøpe No-name-rammer for min del, men hvis de tror at de får tilsvarende produkter som kjente merkevarer tror jeg de blir lurt. Ja, jeg tror det. Men det hadde vært spennende å bli overrasket. Utfordringen er innkjøp av ramme og byggedeler osv. Vi låner jo testsykler en kortere periode vanligvis. En slik test krever vel også ideelt sett at man destruerer rammene og tar en titt inni dem. Også merkevare-rammene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/07/2015 08:28
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dere prøvekjører jo f.eks. nye Canyon CF SLX og beskriver hvordan den oppleves; ble den destruert etterpå? Eller nye Trek Madone? Merida Scultura? Hvorfor kan man ikke prøvekjøre en kinaramme og fortelle hvordan det føles?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/07/2015 08:29
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Destruksjonen går vel på å se inni rammen for å sammenlikne med en vanlig merkeramme?
|
|
|
[Re: Rumath]
03/07/2015 08:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det dukket opp en påstand om redaksjonen, og den ble besvart av et spørsmål fra redaksjonen. Jeg kan sikkert skjønne at spørsmålet, egentlig var et "Nei, det tror vi ikke", man da burde det vært svaret. Når det kommer til testing: Få tak i et par no-name rammer. Gjennomføre røntgen av de, og lydtesting av rammene, for å sjekke at dette er ekte karbonrammer. Ta ordinære rundetester med syklene, og se hvordan de presterer. Når man hevder sin uavhengighet, og blir utfordret, bør man gjøre sitt ytterste for å akseptere utfordringen.  Selv vil jeg neppe kjøpe en no-name ramme/sykkel noen gang, men jeg er nok ikke representativ. Rune Tror ikke det er så mange som tror de bruker "fake" karbon i sykkelen 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
03/07/2015 08:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skjønner det, men jeg ser ikke poenget med at man må sammenligne tverrsnitt av rammene for å beskrive hvordan det oppleves å sykle på dem. I artikkelen hvor Landevei har prøvekjørt den nye Canyonen hevdes det at man kjenner stor forskjell på CF SL og SLX, men det aner meg at man ikke har destruert begge rammene for å se etter faktiske forskjeller i konstruksjonen.
|
|
|
03/07/2015 08:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vel, ved å teste en "Kina-ramme" har man faktisk testet kun èn stk. Vil en slik test ha noen verdi, uansett konklusjon? Meget interessant problemstilling. Jeg vil mene at en test av "Kina-rammer" kun har relevans om fabrikken som lager rammen har et kvalitetssikringssystem med sporbarhet. Uten å vite det regner jeg med at alle som lager rammer gjør det for å tjene penger (Til og med de som lager no name rammer.). Det jeg sliter med å begripe er at så mange tror at de som støper rammer i open mould former har andre motiver enn de som støper rammer basert på kjente modeller og maler dem etter kundens ønske. Her ønsker jo bare mange å lure seg selv og lage sannheter de absolutt ikke kan forsvare. I disse ferie tider. Hadde folk vært like happy om kapteinen på flyvemaskinen til sydligere strøk hadde annonsert at grunnet et stort innkjøp av service deler i karbon på aliexpress så holder vi fortsatt kostnadene nede og tilbyr reduserte priser på neste reise...
|
|
|
03/07/2015 09:14
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk må gjerne kjøpe No-name-rammer for min del, men hvis de tror at de får tilsvarende produkter som kjente merkevarer tror jeg de blir lurt. Ja, jeg tror det. Men det hadde vært spennende å bli overrasket. Utfordringen er innkjøp av ramme og byggedeler osv. Vi låner jo testsykler en kortere periode vanligvis. En slik test krever vel også ideelt sett at man destruerer rammene og tar en titt inni dem. Også merkevare-rammene. Jeg vil bli skuffet og overrasket om Terrengsykkel / Landevei lager en test av kinakopier og presenterer dette som et godt alternativ. Et bitte lite hakk bedre er "no name sykler" som i større grad ikke utgir seg for å være "the real thing" men også disse bør dere styre godt unna, synes jeg. Også jeg forstår at det meste produseres i Asia uansett men jeg synes det er å krysse en grense. Hadde jeg vært markedsdirektør for et ordentlig sykkelmerke og lest en test i Landevei av kopi mot original hadde jeg stengt døra for videre samarbeid.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/07/2015 09:33
|
make art
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville lest en slik test med stor interesse. Om kinakarbon kommer godt ut av en slik test ville jeg ikke bli skuffet, men snarere imponert over en redaksjon med integritet.
Det virker som mange med meg etterlyser en slik test. Redaksjonen burde gripe sjansen begjærlig og ikke gjemme seg bak unskyldninger om at rammer må kuttes opp i testen.
Uten at det er helt sammenlignbart har jeg som smaker for Vinmonopolet erfart at kjente og dyre viner kan gjøre det ganske slett mot ukjente og mye billigere viner.
Anders
|
|
|
[Re: Open 1.0]
03/07/2015 09:54
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
"Man får det man betaler for," sies det. Selv i tester av etablerte merker/husmerker har Landevei m.fl. av og til konkludert med at sykler kan være like gode som andre alternativer som koster 10' mer. Og skal vi flytte oss vekk fra sykkelverden er jeg sikker på at noen produserer "oppbevaringsenhet til å forflytte dame-ting" som overgår Luis Vuitton i fysisk kvalitet på produktet.
Går man på aliexpress er det mulig å finne rammer ned til noen hundre dollar. Så ligger det i alle priser opp mot 750$ for de mest omtalte rammene fra Hongfu (069 og 098) og videre opp til 1500$ for noen Cervelo-kopier (som da må være bra, siden man får det man betaler for? :-)
|
|
|
[Re: make art]
03/07/2015 10:07
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det virker som mange med meg etterlyser en slik test. Redaksjonen burde gripe sjansen begjærlig og ikke gjemme seg bak unskyldninger om at rammer må kuttes opp i testen. Anders
Vi gjemmer oss da ikke bak noe. Voldsomt til konfronterende da. Jeg bare presenterer utfordringene med en slik test. Hva bransjen forøvrig vil mene om en slik test er ikke en av disse. Men gitt et scenario der kjørefølelsen i to sykler er ganske like har vi fortsatt ikke noe særlig grunnlag for å uttale oss om sikkerheten, og om hver Hong-fu er like god eller ikke. Dette har vi forsåvidt heller ikke med kjente merkevarer, men der har vi garantier og forbruker-rettigheter på lag.
|
|
|
03/07/2015 10:19
|
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er en økonomisk begrensning som gjør at landevei/terrengsykkel ikke kan teste disse rammene skulle det vel være mulig med en kronerulling fra forumets medlemmer. Etter endt test kan syklene selges og overskuddet kan gå til en veldedig org eller NOTS feks?
Jeg er forøvrig i min tredje sesong på en Dengfu landeveisramme, storfornøyd!
|
|
|
[Re: krisch]
03/07/2015 10:48
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vil inntrykket ditt endres av en eventuell test?
Jeg er storfornøyd med min 2011 Diamant Apex T3 med 26" hjul, ingen test endrer på det. Men er det egentlig relevant informasjon for andre enn meg selv?
Jeg skjønner godt om redaksjonen ikke ønsker å stå for en slik test. Det å sette anbefalt på et no-name produkt med ukjent/begrenset kvalitetssikring og garanti vil jeg kalle galskap.
|
|
|
03/07/2015 10:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg skjønner godt om redaksjonen ikke ønsker å stå for en slik test. Det å sette anbefalt på et no-name produkt med ukjent/begrenset kvalitetssikring og garanti vil jeg kalle galskap.
+1
|
|
|
03/07/2015 11:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En mye artigere test hadde jo vært om man kunne spekke en lett anerkjent alu-ramme med topp gaffel, topp hjul og topp komponenter (som sete pinne med flex). Hvor god hadde en sånn budsjett maskin vært?
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/07/2015 11:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
+1 Må man sette godkjent-stempel da? Jeg har til en viss grad forståelse for enkelte av innvendingene, men skjønner ikke at det skulle være så vanskelig å skrive en sak (ikke test!) om hvordan man oppfatter kjørefølelsen på en kina-ramme. Mens Trek Madone har en ramme og hjul med moment som helst vil rett frem, kan det jo tenkes at Hong Fu er mer svingvillig. Eller myk som spaghetti. Kina-rammer er jo aktuelt, all den tid det er mange som kjøper det og (kanskje?) tror dette er like bra som rammer fra en anerkjent produsent. At Landevei tar opp problemstillingen synes jeg er høyst relevant, og som redaksjonelt innhold kan man jo fint skrive at slike rammer mangler garanti- og forbrukerrettigheter, at de er utrygge (?) osv. Dette er jo en del av pakka! Sett at en norsk rammebygger får dreisen på sveising av stålrammer og bygger (etter sigende) sykt gode landeveisrammer i stål. Rammene slår an og blir den nye snakkisen. Kommer redaksjonen til å avstå fra å omtale dem fordi de ikke kan stå inne for sikkerheten?
|
|
|
03/07/2015 11:39
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Redaksjonen tror folk som kjøper ramme til 1/0 pris blir lurt,
Gjør vi det? Folk må gjerne kjøpe No-name-rammer for min del, men hvis de tror at de får tilsvarende produkter som kjente merkevarer tror jeg de blir lurt.
OK da. Litt flåsete av meg, men nesten.
Redigert av Tor Arne; 03/07/2015 11:40.
|
|
|
03/07/2015 12:00
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
En mye artigere test hadde jo vært om man kunne spekke en lett anerkjent alu-ramme med topp gaffel, topp hjul og topp komponenter (som sete pinne med flex). Hvor god hadde en sånn budsjett maskin vært? Om jeg ikke husker feil var det en artikkelserie på det i fjor der det ble spekket opp en CAAD10 med gode komponenter og kjørt langtidstest. Korrekt, link her: http://www.landevei.no/Tester/Sykler/FERDIG
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Espen E]
03/07/2015 12:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En mye artigere test hadde jo vært om man kunne spekke en lett anerkjent alu-ramme med topp gaffel, topp hjul og topp komponenter (som sete pinne med flex). Hvor god hadde en sånn budsjett maskin vært? Om jeg ikke husker feil var det en artikkelserie på det i fjor der det ble spekket opp en CAAD10 med gode komponenter og kjørt langtidstest. Korrekt, link her: http://www.landevei.no/Tester/Sykler/FERDIG CAAD10 er jo en toppramme. Jeg mente samme type test på en alu terreng 
|
|
|
03/07/2015 12:54
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ordet "terreng" kanskje gjør at det ikke blir mat for Landevei :-)
|
|
|
[Re: Espen E]
03/07/2015 13:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En mye artigere test hadde jo vært om man kunne spekke en lett anerkjent alu-ramme med topp gaffel, topp hjul og topp komponenter (som sete pinne med flex). Hvor god hadde en sånn budsjett maskin vært? Om jeg ikke husker feil var det en artikkelserie på det i fjor der det ble spekket opp en CAAD10 med gode komponenter og kjørt langtidstest. Korrekt, link her: http://www.landevei.no/Tester/Sykler/FERDIG Når jeg tenker meg om har jeg satt sammen en lignende selv. Kjøpte en ny Giant TCR alu ramme anno 2013 som har fått Sram RED gruppe og svindyre FastForward hjul. De andre komponentene er dog ikke så fete med sadel fra Planet X, setepinne, styre og styrefremspring fra Giant. Var aldri aktuelt å kjøpe no name ramme.
|
|
|
[Re: Gråstein]
03/07/2015 13:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror ordet "terreng" kanskje gjør at det ikke blir mat for Landevei :-) Her ser jeg at jeg har ønsket meg mye i landeveisdelen av forumet 
|
|
|
03/07/2015 13:11
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Er enig at det ville vært spennende å se en test av en noname karbonramme, og tviler ikke et sekund på at du kan få en like god eller tom bedre ramme i noen tilfeller.
Men, og det er et stort MEN; variasjonen hos en noname produsent tror jeg vil være betydelig større enn hos et merke som Giant. Hadde man kuttet opp 10 stk TCR og 10 stk noname rammer, tror jeg man ville sett mer variasjon i de rimelige noname rammene.
Det finnes nok variasjon hos de store merkene også, men er nok betydelig lavere. Det hadde rett og slett ikke vært mulig for et merke som Giant å levere rammer med opptil 200 gram forskjell i vekt på samme modell/str når mye av salget går på nettopp "22 grams lighter than last year's model..."
Det burde nok etableres et par underkategorier her.
1. "Noname" merker Hungfu, Dengfu, Yoeleo etc. Omtrent å regne som merkevare, begynt å etablere en track record, og utvikler vel noen modeller i tillegg. Hvis jeg ikke husker feil lanserte Dengfu en landeveissykkel med disc lignende Endurace før Endurace ble lansert. Her har de nok blitt inspirert av Canyon (veldig tynne seatstays feks), men gjort det til sin egen, så noen har faktisk gjort seg en tanke om design og funksjonalitet (forhåpentligvis).
2. Noname produsenter Typisk selgere på Aliexpress, lokale og lite kjente navn, standardrammmer/open-mould, uten å være rene kopier.
3. Ren kopi De som selger valgfritt merke og refererer direkte til modellnavn etc. Vil tror det kreves en litt mer stødig hånd å kopiere en Pinarello enn en helt "standard" ramme med enklere former.
Ville selv kunne kjøpt en Hongfu som et hobbyprosjekt, vært skeptisk til en kat 2 og holdt meg langt unna kat 3.
Blir ikke forundret om merker som Dengfu/Hongfu e.l. slår seg opp som en Asiatisk Canyon om et par år.
Tilleggspunkt: Relativt enkel, men ressurskrevende, produksjon av karbondeler har nok stort potensiale. For eksempel setepinner, styrer, seter og felger ikke minst. Ville nok hatt en lokal hjulbygger til å bygge det for meg, men karbonfelg med disc er ikke en ekstremt avansert konstruksjon, uansett hvor mye golfball huller du putter i felgen.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
03/07/2015 14:48
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Bra oppsummert, mshoydal. Det er først og fremst rammene i kategori 1 det hadde vært interessant å få testa mot merkevarer. Jeg har en ramme i kategori 2 stående på rulla. Klarer noen å erstatte den med en passe stor aluminium- eller karbonramme er dere hjertelig velkomne til å kutte opp den.
|
|
|
03/07/2015 18:21
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Syns også det hadde vært kult, og veldig interessant, om det ble gjort test av noen Kina-sykler.
At det skal være farlig for testerne er useriøs påstand, en må kjøpe noe som er velprøvd f.eks. med mange referanser på MTBR.com (for MTB-rammer), og halve poenget er også at det må gå an å få tak i samme ramme/sykkel uten å forholde seg til en enkelt selger ved navn marylou93203 på Aliexpress.
Det er flere høyt oppe på elitenivå på MTB i Norge som kjører på Kina-rammer, f.eks. LTK019 og LTK023 har vært solgt i et stort antall, og selges under forskjellige merkenavn i Norge.
Diamant/Nakamura, Bike Brothers m.fl. har (eller har hatt) rammer fra Axman i Taiwan. Noen som vet hva Edge, Hardrocx, Vipera, osv. benytter seg av?
|
|
|
03/07/2015 19:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Rammer som får et merkevare-navn på seg blir noe helt annet. Da har de med en gang en ansvarlig selger som kan tape ansikt og anseelse på dårlig vare. Når Diamant, Nakamura, m.fl setter navnet sitt på en hyllevare-ramme har de med en gang ansvaret for kvalitetskontroll osv.
|
|
|
03/07/2015 19:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är det så många som har skadats av dårliga noname rammar att det är så viktigt att bry sig om en eventuell brist på ansvar och kontrol? (det verkar ju inte ens som att de vanliga "nomane" rammarna ens kan anses savna ansvar eftersom de sälgs under ett namn som vill sälga många rammar).
Det jag tänker på är att det är väl opp till den som köper en ramme att ta den extra risken at man kan få en dårlig ramme och om risken för alvarlig person skada är liten så borde det väl inte vara något som terrängsykkel eller landevei bör bry sig om?
Vad hände när dx lykterna kom? Kom samma argument opp då eller snakkede man om dem och kanske till och med testade dem?
|
|
|
04/07/2015 09:20
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Rammer som får et merkevare-navn på seg blir noe helt annet. Da har de med en gang en ansvarlig selger som kan tape ansikt og anseelse på dårlig vare. Når Diamant, Nakamura, m.fl setter navnet sitt på en hyllevare-ramme har de med en gang ansvaret for kvalitetskontroll osv. Ja, men de bruker jo også Taiwan-rammer fra en forholdsvis anerkjent produsent, noe en nok må anta at er tryggere, men det er flere små merker i Norge som bruker Kinarammer, uten at de på noen måte har rykte på seg for dårlige rammer, heller tvert i mot for noen av de. Som nevnt, de presterer jo også på høyt nivå i Norge (trooor det har blitt tatt NM-gull i terreng på Kinaramme (LTK019)). Syns absolutt det er interessant å se hva som finnes der ute.
|
|
|
|
|