Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Test av falske rammer

Test av falske rammer #2094304 01/07/2015 07:35
O
Open 1.0 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
Denne testen burde gi de som sykler på falske rammer noe å tenke på:

http://velonews.competitor.com/not-all-f...unterfeit-bikes

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094305 01/07/2015 07:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg vil nesten trekke det ett skritt videre. Dette kan fort være sannheten for mange kinesiske produsenter som opererer i open mould markedet og. Hvorfor skal de investere mer penger i rammene enn de må (Man lurer lett seg selv ved å tro at de som står bak disse fabrikkene er ute etter noe annet enn profitt)?

Og før noen tar opp husmerkene så vil jeg presisere at mange husmerker ikke er made in china men made in taiwan ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094306 01/07/2015 08:46
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Testen er på ingen måte overraskende. Dessverre er den veldig lite interessant for de fleste av oss. "Alle" (tydeligvis ikke den litt snurte mannen som brukes som vitne) forstår at en karbonramme hvis fremste egenskap er å likne på noe annet vil ha problemer. I tillegg til å være harry og ulovlig i mange land.

En mer interessant test ville vært å sjekket de anerkjente no-brand-produsentene opp mot de dyrere merkene.

Jeg er også litt usikke på hvordan testen er gjort. Når vi leser hva Canyon etc sier om nye sykler så snakker de om forholdet mellom stivhet, komfort, vekt osv. I testen virker det som om de ikke ser så mye på praktisk bruk. Og feks 11% forskjell i stivhet er ikke mer enn hva noen av de store merkene sier er forskjellen fra et år til et annet når de skal fortelle hvorfor 2016-modellen bare MÅ kjøpes.

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094307 01/07/2015 11:37
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
If in doubt: do the math ICON_SMILE

Jeg kom på denne tråden igjen nå. Relatert tråd for de som vil ha mer lesestoff.

Det er galskap å kjøpe ramme der ingen forhandler eller fabrikk kan stå til ansvar for kvaliteten. Om man er på lavt budsjett er en brukt sykkel med aluramme et åpenbart bedre valg. Og er man besatt av at det må være karbon må man skjerpe seg. Ingen disrespect til de som måtte ha en "kinaramme" i boden, men når etterhvert mer fakta kommer på bordet er det fristende å påstå at den bare egner seg på rulla eller i containeren.

Re: Test av falske rammer [Re: mad_quads] #2094308 01/07/2015 20:51
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Rart at ikke rammer knekker i hytt og pine på forumet da... eller jo, stort sett bare merkekomponenter som knekker. Hva er forholdet "Kina-ramme" til merkevare på forumet. Det hadde vært interessant å vite. ICON_TONGUE

I
Sitat: mad_quads

Jeg tror det er samme tråden hvor jeg postet linker til andre tråder om karbonfibersvikt. Stort sett bare merkevarer.

Jeg sykler på original Cervelo S5-ramme. Fikk den som erstatning for den gamle Cervelo-ramma mi som sprakk. Fulldemperen min har ramme fra HongFu.

Redigert av Tor Arne; 01/07/2015 20:53.
Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094309 01/07/2015 21:45
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tipper det er en god grunn til at de store merkene ikke offentliggjør tester av sine egne rammer opp mot de billige noname-merkene fra blant annet HongFu. Er det noen som i det hele tatt har hørt om nettsiden de kjøpte kopien fra? (DHGate.com).

Skulle ikke forundre meg om de allerede har testet rammer fra HongFu, men at det ikke var så galt, og at de derfor ikke vil skrive om det.

Det er jo flere merker i Norge som bruker disse noname-rammene, og de gjør det jo bra i tester rett som det er. Siste var vel Bikeshop sin racer som fikk «Landevei anbefaler» stempelet.

Dere kan jo gjette hvilken av mine karbonrammer som har knukket … (tips; det er ingen av kinarammene)
• Everest 26" HT
• Lapierre Pro Race 29" HT
• Trek Superfly 100 29" FS
• Lapierre XR 29" FS
• Hong Fu 29" HT
• Hong Fu landeveisramme

Re: Test av falske rammer [Re: magnusc] #2094310 01/07/2015 22:56
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: magnusc

Dere kan jo gjette hvilken av mine karbonrammer som har knukket … (tips; det er ingen av kinarammene)
• Everest 26" HT
• Lapierre XR 29" FS
• Hong Fu 29" HT
• Hong Fu landeveisramme

Superflyen? Tidligere generasjoner av GF-fulldempere knall vel i hytt og gevær..

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094311 02/07/2015 12:29
O
Open 1.0 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
Det er mange såkalte kina-rammer og kina-hjul som helt sikkert har en bra kvalitet enten de er produsert i Kina eller på Taiwan. Det som tester omtaler, og som jeg synes alle bør være skeptiske til, er de rammene som gir seg ut for å være noe annet enn de er. Hvis produsenten er så useriøs at han lager en kopi av et kjent merke så bør man heller kjøpe fra en produsent som selger "no-brand" rammer.

Re: Test av falske rammer [Re: magnusc] #2094312 02/07/2015 12:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: magnusc
Jeg tipper det er en god grunn til at de store merkene ikke offentliggjør tester av sine egne rammer opp mot de billige noname-merkene fra blant annet HongFu. Er det noen som i det hele tatt har hørt om nettsiden de kjøpte kopien fra? (DHGate.com).

Skulle ikke forundre meg om de allerede har testet rammer fra HongFu, men at det ikke var så galt, og at de derfor ikke vil skrive om det.

Det er jo flere merker i Norge som bruker disse noname-rammene, og de gjør det jo bra i tester rett som det er. Siste var vel Bikeshop sin racer som fikk «Landevei anbefaler» stempelet.

• Everest 26" HT
• Lapierre XR 29" FS
• Hong Fu 29" HT
• Hong Fu landeveisramme

Jeg har en bikeshop sykkel. Den er ikke laget i Kina men i Taiwan. Dette trenger selvfølgelig ikke å bety noe.

Det jeg finner mest snodig i debatten om sykkel deler i karbon er at veldig mange er så ukritiske. Lurer jo litt på hvorfor flere ikke kjøper no name barneseter til bilen, no name deler til bilen osv.

Hvorfor kjøper ikke flere no name driv linje til syklene sine?

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094313 02/07/2015 14:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Cannondale med flere lager rammer i Kina, så akkurat landet har ikke så mye å si.

Folk må gjerne kjøpe No-name-rammer for min del, men hvis de tror at de får tilsvarende produkter som kjente merkevarer tror jeg de blir lurt.
Jeg setter i hvert fall pris på kvalitetssjekken, testingen, utviklingen, reklamasjonsmulighetene osv som merkevarene koster på seg.
I tillegg koster det mye å bygge en merkevare, slik at å få merkevaren ødelagt av dårlige varer er tilsvarende dyrt. No-name-produsentene har ingen slik risiko ved salg til enkeltpersoner.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Test av falske rammer [Re: sykkeloyvind] #2094314 02/07/2015 16:29
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hvorfor er det ingen medier (feks Landevei/Terrengsykkel) som tester no name-rammer (Hong Fu osv) mot merker? Får de (evt dere) problemer med feks å få sykler til neste test dersom kinarammene hadde gjort det bra/best? En slik test hadde vel nesten hatt internasjonal interesse?

Re: Test av falske rammer [Re: mad_quads] #2094315 02/07/2015 16:40
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: mad_quads

Og da er spørsmålet, hva sier matten?

Påstanden er så vidt jeg forstår at kinesiske no-name-merker ikke bryr seg om kvalitet. Underforstått, at dårlige rammer ikke skader omdømmet deres.

Aller først vil jeg trekke vekk de som selger kopier av kjente merker med design hele pakken. Dette virker for meg ganske useriøst.

Hva med de andre, type Hongfu, Dengfu etc? Jeg tror at _alle_ som vurderer en ramme fra dem gjør litt research for å finne ut om akkurat dette med kvalitet. Hvor mye tester gjør den vanlige sykkelkjøper som ender med en Merida eller Giant på XXL? For meg sier matten at Hongfu etc ikke tåler å sende ut dårlig kvalitet, mens Merida (tilfeldig valgt eksempel) kan sende ut hva de vil og gjemme seg bak at "Er det gått nok for Rui Costa og Lampre, da er det godt nok for deg også".

Videre tror jeg, ref havarikommisjonstråden, at om man spiller av en video av en kræsj som ødelegger rammen vil de som ser på svar hhv ramme og slag/vei/krefter avhengig av om de får opplyst at de ser på en kinarkarbon eller et kjent merke.

Re: Test av falske rammer [Re: traktoregg] #2094316 02/07/2015 16:41
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: traktoregg
Hvorfor er det ingen medier (feks Landevei/Terrengsykkel) som tester no name-rammer (Hong Fu osv) mot merker? Får de (evt dere) problemer med feks å få sykler til neste test dersom kinarammene hadde gjort det bra/best? En slik test hadde vel nesten hatt internasjonal interesse?

100% enig. Landevei har vært eksemplariske med å ta en uavhengig posisjon og burde ta utfordringen. Er det noen på forumet som har bygget opp sin egen og kan låne ut til redaksjonen for en testperiode?

Re: Test av falske rammer [Re: Gråstein] #2094317 02/07/2015 18:26
A
AndersR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
En sånn test kan være farlig for testpersonene!

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094318 02/07/2015 19:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Lurer litt på hvorfor bilblader ikke tester kinesiske bilmerker tuftet på modeller fra kjente merker ICON_WINK

http://e24.no/bil/sjekk-ut-disse-elleville-kinesiske-bilkopiene/20267031

Re: Test av falske rammer [Re: AndersR] #2094319 02/07/2015 19:58
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: AndersR
En sånn test kan være farlig for testpersonene!

Really? Hvis du leser deg opp litt ser du at de seriøse no-brand-aktørene virker å ha god kvalitet. Det er nettopp derfor en test hadde vært interessant. En av dem har vel også offisielt vært brukt av dameryttere i OL, så helt ille kan det ikke være.

Redigert av Gråstein; 02/07/2015 19:58.
Re: Test av falske rammer [Re: sveinaa] #2094320 02/07/2015 20:01
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: sveinaa
Lurer litt på hvorfor bilblader ikke tester kinesiske bilmerker tuftet på modeller fra kjente merker ICON_WINK

http://e24.no/bil/sjekk-ut-disse-elleville-kinesiske-bilkopiene/20267031

Hvis de bilene kan typegodkjennes i Norge og ryktes å ha god value-for-money burde bilblader absolutt teste dem. Min mistanke er at dette er bensinslukende metallbokser som klapper sammen med en gang de kræsjer. Litt slik det virker som mange forventer av kinesiske sykler. (Kanskje unntatt det med bensin, da.)

Men. Japanske biler hadde vel tilsvarende dårlig rykte i starten?

PS: En del av kopi-bildene i artiklen. Eks nr 2 (Mercedes) var kreativt å kalle kopiering.

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094321 02/07/2015 20:05
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Og nå ble jeg litt nysgjerrig og googlet det. Geely, en av aktørene klarte æren å få 0 (!) stjerner i NCAP-tester. Så der har vi kanskje en grunn til å ikke teste dem videre. Men så er de i hvertfall testet av en seriøst, uavhengig aktør. Det er har jeg ennå ikke sett vært gjort av sykler.

Så skal det sies at Geely fort kan bli et spennende merke fremover. De kjøpte en ikke ukjent svensk bilfabrikk kalt Volvo...

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094322 02/07/2015 20:07
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Uten å mene noe om det, men kan man hevde at Hong Fu og Deng Fu og tilsvarende firmaer som begynner å bli allment kjent, etterhvert er som en slags merkevare å regne og at de med det har mer å tape enn andre litt mer ukjente aktører om noe skulle gå galt?

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094323 02/07/2015 22:00
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Dette synes jeg var en skikkelig elendig test, hvis den i det hele tatt kan kalles det.

-Kopien er 11% mindre vertikal stiv enn originalen. Hva er de faktiske tallene, og hva er forskjellen mellom en s-works og en ikke-s-works ramme. Reklamerer ikke ofte produsentene med at den nye modellen er 20% stivere enn den gamle? Eller er egentlig dette det samme som "vertical compliance", noe produsentene pusher som bra for stjert-komforten?

Hvorfor har de ikke gjort noen objektive, standardiserte tester? Sakset fra slowtwitch:
"I wish they would have performed the EU 14781:2005 tests for fork (section 4.9) and frame (section 4.8) on the replica. I don't see any objective evidence aside from specialized hearsay about the bonded alloy cups failing their destructive test. Either the replica frame can pass the EU standards or it can't... that is the objective measure. The showed that there was less stiffness in the frame and the carbon has a lower tensile modulus... but this doesn't mean the bike is unsafe. I read this article as a bit of fear mongering with difference to a velonews advertiser. "

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Test av falske rammer [Re: Gråstein] #2094324 02/07/2015 22:28
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Gråstein

100% enig. Landevei har vært eksemplariske med å ta en uavhengig posisjon og burde ta utfordringen. Er det noen på forumet som har bygget opp sin egen og kan låne ut til redaksjonen for en testperiode?

Det er bortimot umulig å gjøre en blindtest, så jeg hadde ikke brydd meg om en sånn test. Redaksjonen tror folk som kjøper ramme til 1/0 pris blir lurt, så noen objektiv vurdering tror jeg ikke du får.

Re: Test av falske rammer [Re: Tor Arne] #2094325 03/07/2015 05:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tor Arne
Sitat: Gråstein

Redaksjonen tror folk som kjøper ramme til 1/0 pris blir lurt,

Gjør vi det?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Test av falske rammer [Re: Alpers] #2094326 03/07/2015 06:08
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Folk må gjerne kjøpe No-name-rammer for min del, men hvis de tror at de får tilsvarende produkter som kjente merkevarer tror jeg de blir lurt.

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094327 03/07/2015 06:23
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Mitt motto er "du får det du betaler for", men har hørt ok ting om selgere som Miracle Bikes.

(Og med OK mener jeg "faller ikke fra hverandre")

// Too many roads, too little time
Re: Test av falske rammer [Re: Trond Helge] #2094328 03/07/2015 06:37
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond Helge
Mitt motto er "du får det du betaler for",

Det er ikkje nødvendigvis riktig. Kjøper du eit kjent merke, så betaler du gjerne mykje for design, importørledd, sponsing av profflag, marknadsføring og bedre reklamasjonsmoglegheiter. Noko av dette kan jo vera verdt å betale for, men det er ikkje sikkert du får ein bedre sykkel fordi.

Re: Test av falske rammer [Re: -Jan] #2094329 03/07/2015 07:07
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sitat: -Jan
Sitat: sykkeloyvind

Dette er helt riktig etter min oppfatning, og sier ikke at en automatisk blir lurt ved å kjøpe en noname ramme.
Det hender relativt ofte at en merke ramme har avvik, og da er det hjelp å få fra produsent. Det blir nok vrient på en Dannondale Superswix.
En får det en betaler for etter min mening, og anerkjente merker koster dyrt men det er helt greit. Topprammer er ikke laget for meg (godt under middelmådig både på prestasjoner og økonomi skull.

Re: Test av falske rammer [Re: -Jan] #2094330 03/07/2015 07:24
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: -Jan
Sitat: Trond Helge
Mitt motto er "du får det du betaler for",

Det er ikkje nødvendigvis riktig. Kjøper du eit kjent merke, så betaler du gjerne mykje for design, importørledd, sponsing av profflag, marknadsføring og bedre reklamasjonsmoglegheiter. Noko av dette kan jo vera verdt å betale for, men det er ikkje sikkert du får ein bedre sykkel fordi.

Selvsagt, burde tatt den med ICON_SMILE En Specialized / Pinarello ramme f.eks har nok en ekstra høy pris pga merke. På samme måte som en Skoda er billigere enn en Audi selv om de gjerner deler veldig mye av delene.

(Sier han som kjøpte seg rimelig alu-ramme med gaffel til 3000,- )

// Too many roads, too little time
Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094331 03/07/2015 07:26
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Erfarne syklister vet hva de vil ha. Noen vil ha merkevare, andre vil ha no-name. Det er da helt uproblematisk?

Skeptikeren i meg mener imidlertid at nybegynnere bør tenke seg godt om før de handler karbon på nett, med pris som eneste fokus.

Re: Test av falske rammer [Re: Open 1.0] #2094332 03/07/2015 07:27
R
Rumath Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Det dukket opp en påstand om redaksjonen, og den ble besvart av et spørsmål fra redaksjonen. Jeg kan sikkert skjønne at spørsmålet, egentlig var et "Nei, det tror vi ikke", man da burde det vært svaret.

Når det kommer til testing: Få tak i et par no-name rammer. Gjennomføre røntgen av de, og lydtesting av rammene, for å sjekke at dette er ekte karbonrammer.

Ta ordinære rundetester med syklene, og se hvordan de presterer.

Når man hevder sin uavhengighet, og blir utfordret, bør man gjøre sitt ytterste for å akseptere utfordringen. ICON_SMILE

Selv vil jeg neppe kjøpe en no-name ramme/sykkel noen gang, men jeg er nok ikke representativ.

Rune

Re: Test av falske rammer [Re: Rumath] #2094333 03/07/2015 07:42
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Rumath
lydtesting av rammene, for å sjekke at dette er ekte karbonrammer.

Hæ?

LarsB

Redigert av larsb; 03/07/2015 07:42.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino