Det er ikke alltid teknologien vinner. Saken er kanskje ikke veldig relevant for de fleste landeveisyklister men det belyser noen potensielle problemer og et vått Trondheim-Oslo eller Jotunheimen Rundt kan nok ta livet av noen sett bremseklosser. Når det gjelder subb og irriterende lyder så har jeg mer en nok av det på potet-cx'en min(mekaniske bremser dog). Jeg har ikke vært på lange grusturer i regn men det virker som ekstra bremseklosser bør være med. Og en liten OT: neste gang jeg skal kjøpe ny ramme så håper jeg det fortsatt finnes gjengende krankhus.
Selvfølgelig vinner skivebremser uansett om vi trenger det eller ikke, et påskudd for industrien til å selge nye rammer, gruppesett OG hjulsett... de kommer til å pushe dette som gale når de begynner å få dreis på produktene.
Jeg har ikke vært på lange grusturer i regn men det virker som ekstra bremseklosser bør være med. Og en liten OT: neste gang jeg skal kjøpe ny ramme så håper jeg det fortsatt finnes gjengende krankhus.
Rett type bremseklosser fra starten av er nok et enda bedre tips. "Resin"/organiske bremseklosser varer ikke så himla lenge på gjennombløt grusvei, du kan fint slite tvers gjennom disse på et ritt - f.eks en skikkelig søleutgave av Birken. "Sintered"/metalliske varer mye lenger i slike forhold