Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 15 1 2 11 12 13 14 15

Erfaringer med Stages Power?

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: larssr] #2088918 11/05/2015 07:52
U
Undertow Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Sitat: larssr
Sitat: hundenjanson
Er det noen som føler at man får lav watt med sin Stages? Jeg kjørte fra Skeidbanen til Grefsenkollen i dag 1 min raskere enn min beste tid med Powertap, men nå var resultatet 30 watt lavere.. Det var nok bra forhold, men jeg synes avviket var mye?

Hadde Stages på landeveisykkelen i fjor, og har kjøpt det på terrengsykkelen nå i var. Akkurat samme problem som deg på begge to, viser ca 30 watt for lite.

Med kun måling på venstre ben kan dette være en konsekvens? Om man varierer mellom ulike wattmålere blir det en utfordring, bruker man kun Stages er det viktigste at måleren ikke varierer. Jeg opplever Stages veldig stabil men vet ikke om det er eksakte watt-data, for meg er det helt uvesentlig så lenge måleren viser likt hver økt. Går man fra en type wattmåler til en annen må man alltid kjøre test så man får kjørt inn ny måler.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: hundenjanson] #2088919 11/05/2015 08:28
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Er det noen som føler at man får lav watt med sin Stages?

Ja. Dessverre bekreftes de lave Watt-målingene av resultatlistene på ritt. Hver gang.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Undertow] #2088920 11/05/2015 10:35
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Undertow
Er det noen som føler at man får lav watt med sin Stages? Jeg kjørte fra Skeidbanen til Grefsenkollen i dag 1 min raskere enn min beste tid med Powertap, men nå var resultatet 30 watt lavere.. Det var nok bra forhold, men jeg synes avviket var mye?

Hadde Stages på landeveisykkelen i fjor, og har kjøpt det på terrengsykkelen nå i var. Akkurat samme problem som deg på begge to, viser ca 30 watt for lite.

Med kun måling på venstre ben kan dette være en konsekvens? Om man varierer mellom ulike wattmålere blir det en utfordring, bruker man kun Stages er det viktigste at måleren ikke varierer. Jeg opplever Stages veldig stabil men vet ikke om det er eksakte watt-data, for meg er det helt uvesentlig så lenge måleren viser likt hver økt. Går man fra en type wattmåler til en annen må man alltid kjøre test så man får kjørt inn ny måler.

Handler ikke om det, og det blir en for enkel forklaring.

Har stort sett alltid 50/50 i balanse mellom høyre og venstre med vectorene (kan ha 1% den ene eller andre veien på noen laps).

Hadde forresten en tur igjen på terrengsykkelen i går, og kan virke som om den er mer riktig nå. Eneste jeg har gjort er å skifte et kjede som var veldig slitt, men kan ikke forstå hvordan det skal ha noe å si for wattmålingen på venstre krankarm..Må uansett få tatt en tur med noen drag før jeg vet sikkert. Tidligere måtte jeg tråkke godt på for å komme over 200 watt med den, virket ikke slik i går.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: larssr] #2088921 11/05/2015 11:35
U
Undertow Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Sitat: Undertow

Handler ikke om det, og det blir en for enkel forklaring.

Har stort sett alltid 50/50 i balanse mellom høyre og venstre med vectorene (kan ha 1% den ene eller andre veien på noen laps).

Hadde forresten en tur igjen på terrengsykkelen i går, og kan virke som om den er mer riktig nå. Eneste jeg har gjort er å skifte et kjede som var veldig slitt, men kan ikke forstå hvordan det skal ha noe å si for wattmålingen på venstre krankarm..Må uansett få tatt en tur med noen drag før jeg vet sikkert. Tidligere måtte jeg tråkke godt på for å komme over 200 watt med den, virket ikke slik i går.

Mitt poeng er at for treningen sin skyld gjør det ingenting at Stages viser noe annet enn andre wattmålere så lenge den viser samme verdier hver økt. Hvor ofte kjører du null-kalibrering?

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088922 11/05/2015 12:54
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Selvsagt ikke, for treningens skyld kunne jeg like greit skrudd av garminen også og kjørt på følelsen. Hadde nok ikke vært rare forskjellen. Kalibrerer den ikke så ofte. Når jeg sluttet med det på min gamle Dura-Ace krankarm virket det som om den ble litt bedre faktisk.

Poenget mitt er derimot en wattmåler til ca 6-8000 kroner burde fungere som lovet (skal vel være innenfor 2% feilmargin fortsatt). Men lest om ganske mange som har dette problemet på diverse utenlandske forum også. Lurer på hvorfor det egentlig er sånn..

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088923 12/05/2015 06:00
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Kjører du med begge måler samtidig?
- hvis nei, hvordan kan du være sikker på at det er så stor forskjell?
- hvis ja, hvordan vet du at den ene måler riktig og den andre feil?

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088924 12/05/2015 07:42
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg anbefaler skamløst min egen nerdetråd der jeg drøfter forskjeller mellom min Stages og Powertap. Riktignok er utgangspunktet akkurat motsatt. Jeg logger høyere watt med Stages enn Powertap. Men til slutt blir alt bra. Innimellom har tråden tøtchet borti det meste inkludert den spesifikke gravitasjonen på Bjølsen.

Rainman - nerdetråd om ulikheter mellom effektmålere

LarsB

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088925 12/05/2015 07:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Stages er forøvrig ventet til test her i Terrengsykkelredaksjonen om kort tid. Vil bli testet mot XX1-Quarq.

Når det gjelder sammenligning mellom nav- og krankbasert måling så må det også tas høyde for litt svinn på veien mellom pedal og baknav.
I så måte bør et Powertap-nav måle ørlitegrann lavere enn en krankmåler.

At effektmålere ikke skal være sammenlignbare stemmer ikke. De skryter alle av lav feilprosent og presis måling. Ikke bare med tanke på stabilitet, men også med tanke på sammenlignbarhet over tid og på tvers av målere.
Jeg har veldig tilsvarende målinger på de to målerne jeg har nå i hvertfall.
Rotor Power på raceren og XX1 Quarq på terrengsykkelen. Får selvfølgelig ikke testet dem samtidig, men intervall-økter den samme uken føles like på lik watt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: thamg] #2088926 12/05/2015 09:24
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: thamg

Ja, jeg har kjørt med vectorpedalene på terrengsykkelen. Har trent med watt såpass lenge nå at jeg merker forskjell når jeg kjører drag over terskel, men som i følge Stages er godt under terskel.
Si at jeg triller lett på flata med 150 watt, mens stages viser 120 watt, det er faktisk 25% feilmargin. Skal love deg at det merkes.

Har du prøvd selv forresten? Alle som har trent med watt en stund hadde merket denne feilmarginen med en gang. Føler du er kritisk bare for å være kritisk til det her. Men det skal du jo få lov til.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: larssr] #2088927 12/05/2015 13:30
thamg Offline
Ivrig
Ivrig

Ja, jeg har kjørt med vectorpedalene på terrengsykkelen. Har trent med watt såpass lenge nå at jeg merker forskjell når jeg kjører drag over terskel, men som i følge Stages er godt under terskel.
Si at jeg triller lett på flata med 150 watt, mens stages viser 120 watt, det er faktisk 25% feilmargin. Skal love deg at det merkes.

Har du prøvd selv forresten? Alle som har trent med watt en stund hadde merket denne feilmarginen med en gang. Føler du er kritisk bare for å være kritisk til det her. Men det skal du jo få lov til.

Jeg har kjørt med Stages i 14 måneder - har ingen erfaring med andre wattmålere.
Jeg er ikke kritisk (og mener slett ikke å være frekk ICON_WINK ) - jeg spør av genuin nysgjerrighet.

Selv synes jeg ikke det er åpenbart å merke forskjellen (fysisk) på belastningen ved 120 vs 150 watt - jeg synes vindforhold, terreng og dagsform er vesentlig større variabler enn 30W i et slikt tilfelle - men så har sikkert du vesentlig lenger erfaring med å trene wattbasert enn det jeg har.

I den grad noe av spørsmålet mitt touchet innom noe "kritisk", så må det isåfall være dersom du kun har kjørt med 2 målere, hvordan kan du da "vite" hvilken som måler riktig og hvilken som måler feil (for mye/lite)? Det må du gjerne utdype.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: thamg] #2088928 12/05/2015 13:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Selv synes jeg ikke det er åpenbart å merke forskjellen (fysisk) på belastningen ved 120 vs 150 watt - jeg synes vindforhold, terreng og dagsform er vesentlig større variabler enn 30W i et slikt tilfelle - men så har sikkert du vesentlig lenger erfaring med å trene wattbasert enn det jeg har.

Forskjellen er kanskje ikke så stor ved 120w og 150w, men om du legger på/trekker av 25% på din FTP så snakker vi stor forskjell ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: thamg] #2088929 12/05/2015 15:57
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L

Jeg har kjørt med Stages i 14 måneder - har ingen erfaring med andre wattmålere.
Jeg er ikke kritisk (og mener slett ikke å være frekk ICON_WINK ) - jeg spør av genuin nysgjerrighet.

I den grad noe av spørsmålet mitt touchet innom noe "kritisk", så må det isåfall være dersom du kun har kjørt med 2 målere, hvordan kan du da "vite" hvilken som måler riktig og hvilken som måler feil (for mye/lite)? Det må du gjerne utdype.

Sammenlignet mye med andre målere også, i hvert fall nok til å vite at det er Stages som er feil. Har som sagt brukt bakkekalkulatoren på computrainer.no mye, og stemmer spot on med vectorene. Hvis jeg plotter inn samme data, og kjører etter denne tiden (watten) i noen lange stigninger går det betydelig fortere hvis jeg bruker Stages når den har denne feilmarginen. Dette resulterte blant annet i noen overraskende greie tider på noen kjente klatringer på Mallorca i fjor vår ICON_WINK Så er kun egen erfaring og sammenligning med andre også, samt noe så enkelt som kalkulator som faktisk stemmer veldig bra på sammenhengende stigninger, tro det eller ei ICON_TONGUE Vanskelig å "bevise" dette på noen annen måte her og nå..Syklet forøvrig en flat runde på noen mål sammen med en annen i påsken, omtrent helt likt oppsett, han noen kg tyngre enn meg. Syklet rolig ved siden av hverandre og jeg hadde 40 watt mindre i snittwatt på eksakt samme segmentet på en drøy time. Han også med Stages forøvrig ICON_SMILE

Men som sagt tror og håper jeg at min er mer riktig nå. Skal faktisk ut på en tur nå straks, så kan komme med en tilbakemelding i kveld igjen.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: sveinaa] #2088930 12/05/2015 16:00
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: sveinaa

Forskjellen er kanskje ikke så stor ved 120w og 150w, men om du legger på/trekker av 25% på din FTP så snakker vi stor forskjell ICON_SMILE

Min har vært ca 30 watt for lav på alle verdier, så er størst prosentvis feil på lave wattverdier. Derfor det eksemplet med 120/150 watt som da blir 25%. Men merker god forskjell der også. 150 watt på helt slett asfalt med mtben er faktisk 2,5 km/t eller 10% høyere hastighet enn 120 watt. Merkes på snitthastigheten om det er en runde med snittwatt på si 150 eller 180!

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088931 13/05/2015 21:32
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hadde en 3 timers tur i går kveld, og min viser utvilsomt riktig nå. Merkelig at den plutselig ble riktig etter kjedebytte..Synes det nesten er rart hvis det er helt tilfeldig også.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088932 27/05/2015 15:00
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Funker det å bruke Stages X9 sammen men en Sram Red krank, eller omvendt å bruke en Stages Rival sammne med en XX1 krank?

Det jeg håpet var mulig var å bruke samme watt-krankarm både til terreng og landevei, bare bytte mellom sykklene.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: perbaa] #2088933 27/05/2015 19:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: perbaa
Funker det å bruke Stages X9 sammen men en Sram Red krank, eller omvendt å bruke en Stages Rival sammne med en XX1 krank?

Det jeg håpet var mulig var å bruke samme watt-krankarm både til terreng og landevei, bare bytte mellom sykklene.

Godt spørsmål. Jeg har lurt på det samme.
Sjekk med cycleservicenordic kanskje? De bør vite om venstre-armene på landeveisgruppene og terrenggruppene er like.
Sansynligvis er de bøyd forskjellig for lavere q-faktor på landeveiskranken. Terrengkranken må bøyes mer ut for å gå klar av kjedestaget.
Du kan i så fall bruke terrengkrank på landeveissykkelen, men vil ende opp med en asymmetrisk beinstilling.

Øyvind Aas
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088934 27/05/2015 19:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Første test med Stages i samme bakker som jeg tidligere har kjørt Quarq-krank i tyder i hvert fall på at disse måler ganske så likt.

Tilsvarende snittwatt på tilsvarende tider i 4-5 minutters klatringer.

Øyvind Aas
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: sykkeloyvind] #2088935 27/05/2015 21:30
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: perbaa

Godt spørsmål. Jeg har lurt på det samme.
Sjekk med cycleservicenordic kanskje? De bør vite om venstre-armene på landeveisgruppene og terrenggruppene er like.
Sansynligvis er de bøyd forskjellig for lavere q-faktor på landeveiskranken. Terrengkranken må bøyes mer ut for å gå klar av kjedestaget.
Du kan i så fall bruke terrengkrank på landeveissykkelen, men vil ende opp med en asymmetrisk beinstilling.

Søkte litt på nettet, og det skal visst funke å bruke om hverandre. Men problemet kommer med Q-faktoren som du nevner. Man må evt ha en forlenger av noe slag på pedalene for å få ordnet det her på en grei måte, men kan tyde på at det blir mye styr. Eller finnes det andre muligheter som spacer eller lignende?

Vet ikke hva asymmetrisk Q-faktor kan føre til, men sikkert ikke bra for knær/bein?

Redigert av perbaa; 27/05/2015 21:32.
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: perbaa] #2088936 29/05/2015 11:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis du alltid skal kjøre sånn er det jo bare å flytte pedalklossene under skoene. Dessuten tror jeg ikke det merkes så veldig godt. I alle fall ikke om du ikke jobber 35 timers uke på raceren.

LarsB

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: larsb] #2088937 29/05/2015 12:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Hvis du alltid skal kjøre sånn er det jo bare å flytte pedalklossene under skoene. Dessuten tror jeg ikke det merkes så veldig godt. I alle fall ikke om du ikke jobber 35 timers uke på raceren.

LarsB

Susanne Ljungskog klarte jo å sykle ganske brukbart med litt uvanlig klosseplassering...

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088938 20/08/2015 13:51
C
claav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Ser dette riktig ut for batterilokket, ser liksom pakningen?

Redigert av claav; 20/08/2015 13:51.
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088939 20/08/2015 14:09
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
O-ringen er alltid synlig på det stedet, så ja, det er normalt.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088940 07/09/2015 20:16
D
DaX Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Stages Power announces carbon crank options, talks a bit about dual leg power

http://www.dcrainmaker.com/images/2015/08/IMG_6851.jpg
Har forøvrig forhørt meg om når den nye versjonen med forbedret lokk kommer til Ultegra 6800. Den kommer i oktober! Tror jeg hopper på watt-trenden da ICON_SMILE

Redigert av DaX; 07/09/2015 20:33.
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088941 07/10/2015 15:00
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Er det noen mulighet for å bruke en Stages 105-arm på en terrengsykkel med Shimano-krank? Søkte litt rundt på nettet og det var endel snakk om Q-faktor, men ble ikke klok på om det går eller ikke.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: claav] #2088942 07/10/2015 17:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: claav
Ser dette riktig ut for batterilokket, ser liksom pakningen?

Jeg fikk tilsendt nye lokk med grønn O-ring her om dagen.
Sjekk om lokkene dine har nyere dato-stempel. Jeg måtte kasere lokk som var stemplet 02/15 og fikk noen med 07/15-stempel.
Les forresten test av Stages vs Quarq på forsiden om kort tid.

Øyvind Aas
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: pharynx] #2088943 07/10/2015 17:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: pharynx
Er det noen mulighet for å bruke en Stages 105-arm på en terrengsykkel med Shimano-krank? Søkte litt rundt på nettet og det var endel snakk om Q-faktor, men ble ikke klok på om det går eller ikke.

Så lenge ikke armen slår borti bakrammen på terrengsykkel går det fint, men du vil få litt asymmetrisk sittestilling med venstre pedal nærmere senter enn høyre. I praksis vil det ha liten betydning, eller du kan evt kompensere ved å flytte klossen på venstre sko litt mot senter.

Øyvind Aas
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: sykkeloyvind] #2088944 08/10/2015 06:39
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: pharynx

Så lenge ikke armen slår borti bakrammen på terrengsykkel går det fint, men du vil få litt asymmetrisk sittestilling med venstre pedal nærmere senter enn høyre. I praksis vil det ha liten betydning, eller du kan evt kompensere ved å flytte klossen på venstre sko litt mot senter.
Takk skal du ha. Den endringen med pedal nærmere senter tror jeg er ubetydelig, er vel snakk om noen millimeter forskjell og menneskekroppen er laget til å takle større forandringer enn som så.

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088945 08/10/2015 07:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: sykkeloyvind] #2088946 08/10/2015 07:25
pharynx Offline
Besatt
Besatt
"Modulen ble ikke funnet"

Re: Erfaringer med Stages Power? [Re: Erlend L] #2088947 08/10/2015 07:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
http://terrengsykkel.no/Utstyr/Test/quarq_stages-test

Klønete URL med punktum i, den forrige. Beklager.

Øyvind Aas
Side 13 av 15 1 2 11 12 13 14 15

Moderator  support, Valentino