Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 103 1 2 3 4 102 103

Er Rapha bra eller bare ser det kult ut?

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: Alpers] #2084823 04/02/2011 23:13
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Alex har i alle fall ambisjoner om showroom.

Jeg kan forøvrig bekrefte at den nye generasjonen løse armer er vesentlig bedre, og at merinosokkene tåler lite. Men det har aldri falt meg inn å reklamere !

pedalistisk !
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: parkprest] #2084824 05/02/2011 09:25
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
De løse armene som følger med classic jerseyen er ihvertfall top notch. Mine personlige favoritter er foreløpig regnjakken som er det første regnplagget jeg har opplevd som faktisk holder deg tørr utenifra uten at du blir like våt inne ifra.

Buksene er gull, de beste etter min oppfatning (les anmeldelse på bloggen min), og da har jeg prøvd alt Assos, flere PI, Campa 11s, DeMarchi toppmodell, xxx bionic og Castellis topmodell.

Den lange buksa er også veldig bra, men den har jeg foreløpig bare fått brukt en gang så jeg har ikke fått evaluert den enda.

Merino V neck base later er et av de mest anvendbare plaggene du vil finne. Funker topp i et svært bredt temperaturspekter og er dessuten topp til hverdags. I vinter har jeg brukt mine daglig under skjorta på jobb. Ikke for varmt innendørs, men holder varmen når man løper fra møte til møte.

En annen favoritt er Tourmalet Jersey. Ikke først og fremst på grunn av funksjon men fordi den bare er utrolig kul.

Ellers er jeg meget fornøyd med alle trøyene, kommer snart med en anmeldere på bloggen min.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: RobG] #2084825 05/02/2011 10:13
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Fux

Stilig lua! Som skapt for Larsb.

Joda, schtilig lue, og tøfft med Kaizerbart - men er virkelig Raphafolket så raffe i markedsføring at vi synes det er åkei med lue i stedet for hjelm? ER det egentlig så kult med bart?

Har sett mange bilder på rapha.cc med hjelmløse hoder, sogar Assos avbilder modeller uten hjelm - er det ok? VI skjønner jo selvsagt at hjelmknoll er det eneste riktige, men dog...

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: Slemmis] #2084826 05/02/2011 10:51
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Slemmis
Har sett mange bilder på rapha.cc med hjelmløse hoder, sogar Assos avbilder modeller uten hjelm - er det ok?

Hvor går grensen for hva som er akseptabelt? Kan vi vise personer som røyker når vi vet det ikke er sunt? Hva med noen som nyter alkohol? Eller spiser usunn mat? Hva med alle bildene av fixie-hipstere uten bremser men med fastgir?
Så lenge det ikke er hjelmpåbud i mesteparten av verden synes jeg det går for langt når man påpeker slike detaljer i en reklamekampanje. Det får være opp til hver og enkelt å avgjøre om hodet deres er såpass verdifullt at man putter en hjelm på toppen.

Og bare for at det er sagt så vil jeg aldri finne på å ta ut på veien uten hjelm. Rapha-lua passer fint under slike ICON_WINK

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: anderz] #2084827 05/02/2011 11:05
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Det er i og for seg riktig. For Rapha gjelder det å markedsføre sine produkter, ikke sikkerhet. Men det er en grunn til at vi her på forumet foretrekker å vise folk på sykkel iført hjelm, da dette er offentlig tilgjengelige websider og således holdningsskapende. Noe som prinsipielt også gjelder for Rapha.

Man signaliserer også noe ved å sette trend over sikkerhet. Det synes jeg er uheldig. Synd at Rapha ikke tar utfordringen og prøver å kombinere trend og sikkerhet ved å lansere Rapha-hjelmer (som sikkert vil være sorte, glatte, fine og med en hvit stripe i midten).

Martin

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: Slemmis] #2084828 05/02/2011 11:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Slemmis
Joda, schtilig lue, og tøfft med Kaizerbart - men er virkelig Raphafolket så raffe i markedsføring at vi synes det er åkei med lue i stedet for hjelm? ER det egentlig så kult med bart?

Hjelm er en selvfølge. Lue brukes enten under racerhjelm ved dårlig vær eller etter turen for å varme, beskytte mot solen eller gjemme hjelmsveisen.

Bart er et personlig valg. Noen klær det mens andre ser ut som fjotter. En bart kan aldri se bra ut før den har blitt en del av personligheten, og det tar noen år. I mellomtiden ser man ut som en fjott. Dermed kan bart aldri bli "kult".

Til slutt, Rapha er blitt så hipsterfisert at det er sosialt belastet å bruke klærne. (Det har det sikkert vært hele tiden, bare at jeg ikke så det i begynnelsen.) Men på en måte er det jo fint. Backlashen blir jo selvfølgelig at Rapha blir for folk som er så kvalitetsbevisste at de driter i at de ser ut som hipstere.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: Dan] #2084829 05/02/2011 13:00
esp Offline
Veteran
Veteran
Nokon som har prøvd vinterhanskane: http://www.rapha.cc/winter-gloves ?

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: test] #2084830 05/02/2011 18:33
Alexandre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: test
Er vel mulig å bytte, dersom det viser seg at størrelsene ikke passer?

Det er gratis å bytte hos oss, vi dekker frakten.

http://www.rapha.cc/returns

Alex
R A P H A

Redigert av Alexandre; 05/02/2011 18:46.

Rapha Performance Roadwear, www.rapha.cc
KNIGHT, www.knightcomposites.com
PARLEE, www.parleecycles.com
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: AllanHov] #2084831 05/02/2011 18:38
Alexandre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: AllanHov

Burde ikke Rapha hatt en lite showroom i Norge egentlig???

Jo det burde vi, og det jobbes med å få til noe. Enn så lenge så vil vi være tilgjengelige via events ol.
Det er også mulig å kontakte meg, har endel samples, så kan man bli enig om evt møte sted og tid. Jeg bor i Oslo.

Alex
R A P H A
alex.ceselli@rapha.cc

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: esp] #2084832 05/02/2011 18:42
Alexandre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: esp

Hei,
De er super nice, men det er ikke en Norsk vinter hanske. Passer nok best når gradestokken ikke er på det blå.

Alex
R A P H A

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: Alexandre] #2084833 05/02/2011 23:33
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Alexandre
Sitat: esp

Hei,
De er super nice, men det er ikke en Norsk vinter hanske. Passer nok best når gradestokken ikke er på det blå.

Alex
R A P H A

Haha, så pysete du er Alex, de hanskene holder fint til -5. For meg hadde de holdt til -10 hvis de ikke var så små. Innerforet er litt slarkete, men det er egentlig ikke noe problem, man må bare hjelpe til litt når man tar de på.

Over til et annet produkt: Hvor mange "Tailored Jacket"s har der solgt til Norge ?

pedalistisk !
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: RobG] #2084834 07/02/2011 15:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Stilig lua! Som skapt for Larsb.

Hmmm.
Sier du det?
Kanskje jeg skulle supplere med en fra Rapha i tillegg til de fra Kalas og Farm Frites.

LarsB

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: larsb] #2084835 07/02/2011 15:46
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Ikke kjøp den sorte med hvit stripe som røper på 500m avstand at du er en raphahipster. Kjøp den sorte med sort stripe!

Martin

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: M@rtin] #2084836 07/02/2011 16:19
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Neinei, jeg tenkte på de med Swift logo`en.

#Pedalenkrs
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: M@rtin] #2084837 07/02/2011 16:46
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: M@rtin
Ikke kjøp den sorte med hvit stripe som røper på 500m avstand at du er en raphahipster. Kjøp den sorte med sort stripe!

Martin

....hmmmm
Jeg har en sort med hvit stripe.
Men det er en DeMarchi.
Blir det helt feil det da?

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: RobG] #2084838 07/02/2011 17:05
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: M@rtin

Jeg er jammen glad jeg bor i Bergen da jeg har tilgode å treffe en eneste syklist ikledd Rapha. Kanskje de holder seg i sentrum? Eller kanskje det er jeg som er Raphahipsteren her i vest? Og ikke minst: Gjør det noe?

Neinei, jeg tenkte på de med Swift logo`en.

Den svalen er logoen til Ira Ryan (som har luen på hodet).

.Anders
Med luer i alle varianter

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: anderz] #2084839 07/02/2011 17:20
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg har heller ikke truffet noen Raphahipstere her i syden.

Assos er det MYE av her.

#Pedalenkrs
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: RobG] #2084840 07/02/2011 18:15
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Deep Winter Tights har imponert meg ila vinteren på Nord-Jæren, jeg har brukt den nesten hver eneste dag, og den har syv-åtte firetimers turer i tillegg til jobbsyklinga og en haug med to timersturer. Varm, behagelig og god isolasjon mot regn, slaps og vind.

Har bare to mnd i Classic SoftShell jakka, men den har vært bra.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: stanleytislavold] #2084841 07/02/2011 18:17
K
Kriztoffer Offline
Entusiast
Entusiast
K
Syns de luene ser så fete ut, må nesten skaffe meg en!:D

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: Kriztoffer] #2084842 07/02/2011 20:08
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
Brukte den lange halsen under HKSM for å bevare syklisten i meg. Funker utmerket som hals, men uller vel ull i 9 av 10 tilfeller.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: anderz] #2084843 08/02/2011 08:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: anderz
Den svalen er logoen til Ira Ryan (som har luen på hodet).

Sikkert, men han er i så fall ikke førstmann til å bruke en sånn fuggel til logo. Det er disse Fux tenker på:

Redigert av larsb; 08/02/2011 08:57.
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: larsb] #2084844 08/02/2011 12:51
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Personlig syns jeg det beste Rapha kjøpet er buksa.

Veldig god pute (en fascinerende verden forøvrig, hvor det er mulig å drive et selskap som bare lager puter til sykkelbukser link her) og en passform som passer meg bra.

Stoffet kjennes veldig behagelig mot huden, særlig når man blir skikkelig svett og det er ingenting som gnager noe sted.

Redigert av sigmund1; 08/02/2011 16:24.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: sigmund1] #2084845 08/02/2011 13:40
kjull Offline
Besatt
Besatt
Du må vel legge til 25%mva og ha litt flaks for å unngå toll - det er vel strengt tatt toll på klær men ikke på sykkelutstyr.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: sigmund1] #2084846 08/02/2011 13:42
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
$170? + mva og tollbehandlingsgebyr på ca. 100 kr er man kjapt oppe i 1325 kr.

og ja, som kjull påpeker er det også tolltariffer på klær, noe innfløkte til at jeg kan gi en eksakt beregning her, men det er garantert allerede betalt på trøyen man kjøper i butikken rundt hjørnet.

Redigert av TashkentTerror; 08/02/2011 13:43.
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: TashkentTerror] #2084847 08/02/2011 15:03
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Flott at alpers, alexandre og sigmund1 kjem med betraktninger rundt Rapha. Likevel så har me hatt nokre diskusjonar her på TS om å skriva om utstyr som ein har "kommersielle" interesser i. Eg synes det er ryddig å halda slik informasjon til sakleg, objektiv informasjon (pris, tilgjengelighet, praktisk informasjon, tekniske løysingar, kva skil Rapha frå konkurrentane). Reine reklametekstar kan ein godt kjøpa betalt reklameplass for (eller merka som produktomtale?). Kva ein skriv på bloggar eller eigne nettsider er sjølvsagt òg noko anna.

Fleire andre småimportørar klarar dette fint. Eg vil trekka fram radioresepsjonens: Er det lov å si...
...kolleksjonen ser rå ut.
...buksene er direkte billige.
...det er ikke mange kvalitetsykkelshortser du får for under NOK 1000 (utan å underbygga).

Inntrykket mitt frå diverse nettforum og testar er at det er ganske polariserte meiningar om Rapha, noko blanda kritikk. Kanskje har produktene fått litt betre byggekvalitet dei siste åra? Det var nyleg ein diskusjon om dette på WW:

Raphahansker

Fann eit konkret svar til tittelen på tråden, definisjon av den typiske "Rapha fan boy": "they're the only ones who endlessly defend the brand regardless of its many flaws and products that are designed more with looking cool in mid-ride photos than performing super well or holding up well. I've owned quite a few of their products and the only thing that hasn't broken in the first month was the softshell. Its great that they accept returns, but stuff that is that expensive shouldn't break like that."

IKEA har òg finfin returpolitikk, men akkurat det er ikkje eit argument for at dei har den beste kvaliteten.

Linkar til eit par andre testar:

Long sleeve jersey

bibshorts

knebukse

Eg synes Rapha lagar lekre ting, men høyrer gjerne kva som skil Rapha frå andre produkt i samme segment.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: thasle] #2084848 08/02/2011 15:31
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: thasle
Flott at alpers, alexandre og sigmund1 kjem med betraktninger rundt Rapha. Likevel så har me hatt nokre diskusjonar her på TS om å skriva om utstyr som ein har "kommersielle" interesser i. Eg synes det er ryddig å halda slik informasjon til sakleg, objektiv informasjon (pris, tilgjengelighet, praktisk informasjon, tekniske løysingar, kva skil Rapha frå konkurrentane). Reine reklametekstar kan ein godt kjøpa betalt reklameplass for (eller merka som produktomtale?). Kva ein skriv på bloggar eller eigne nettsider er sjølvsagt òg noko anna.

Fleire andre småimportørar klarar dette fint. Eg vil trekka fram radioresepsjonens: Er det lov å si...
...kolleksjonen ser rå ut.
...buksene er direkte billige.
...det er ikke mange kvalitetsykkelshortser du får for under NOK 1000 (utan å underbygga).

Inntrykket mitt frå diverse nettforum og testar er at det er ganske polariserte meiningar om Rapha, noko blanda kritikk. Kanskje har produktene fått litt betre byggekvalitet dei siste åra? Det var nyleg ein diskusjon om dette på WW:

Raphahansker

Fann eit konkret svar til tittelen på tråden, definisjon av den typiske "Rapha fan boy": "they're the only ones who endlessly defend the brand regardless of its many flaws and products that are designed more with looking cool in mid-ride photos than performing super well or holding up well. I've owned quite a few of their products and the only thing that hasn't broken in the first month was the softshell. Its great that they accept returns, but stuff that is that expensive shouldn't break like that."

IKEA har òg finfin returpolitikk, men akkurat det er ikkje eit argument for at dei har den beste kvaliteten.

Linkar til eit par andre testar:

Long sleeve jersey

bibshorts

knebukse

Eg synes Rapha lagar lekre ting, men høyrer gjerne kva som skil Rapha frå andre produkt i samme segment.

Det er gode innspill. Dog vil jeg legge til at selv om jeg har en avtale med Rapha betaler jeg for mesteparten av Raphaklærne mine selv.

Jeg mener vel at iogmed at design er et viktig element i alle klesdiskusjoner bør vel dette være lov å ta med som kriterie for kvalitet selvom det selvfølgelig alltid vil være subjektivt.

Det er forøvrig behørig markert at innlegget ikke er 100% objektivt gjennom signaturen.

Uavhengig av dette legger jeg meg flat for betimelig kritikk og har endret innlegget.

Redigert av sigmund1; 08/02/2011 16:32.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: sigmund1] #2084849 08/02/2011 15:37
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Hmmrf.

Jeg synes Rapha er drit dyrt.

Kjører heller customklær i akkurat den designen jeg vil ha til en brøkdel av prisen.

Dessuten blir av erfaring sykkeltøy fort kjedelig eller ødelagt av fall og annet tullball.

Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: lim3] #2084850 08/02/2011 16:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Min kortversjon:
Raphas vanlige bib-shorts er ikke helt patent. Den ser bra ut, men er litt slapp i stoffet og puta er for smal.Den er også litt stor i størrelsen. Team-shortsen med Sharp på rumpa er derimot veldig god.
Trøyene, både Classic og country er komfortable, stilige og ull-blandingen er både passe varm og passe luftig.
En favoritt rett og slett. Dog er den laget for briter og australere med refleksen på ryggen på høyre side i stedet for venstre. Supert med litt vanntett utenpålomme med glidlås. Litt rart at midtlomma er trangere og smalere enn sidelommene. Det er i midtlomma det er mest komfortabel og ha de største og tyngste tingene på tur, men lomma har en pumpeslire som er smart.

Vindjakka er kompakt og fin med god passform og veldig lav vekt.
Luene er gode og kommer i to størrelser som gir bedre passform en andre sykkelcapser.
De løse beina er noe av det beste jeg har prøvd.

Iphone-taska/lommeboken er forresten super.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: lim3] #2084851 08/02/2011 16:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: lim3
Hmmrf.

Jeg synes Rapha er drit dyrt.

Kjører heller customklær i akkurat den designen jeg vil ha til en brøkdel av prisen.

Dessuten blir av erfaring sykkeltøy fort kjedelig eller ødelagt av fall og annet tullball.

Når det gjelder sykkelkær så koster det vel strengt talt litt hvis man skal ha det skikkelig. En sykkelbukse er liksom ikke en sykkelbukse.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er Rapha bra eller bare ser det kult ut? [Re: olechr] #2084852 08/02/2011 16:42
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Sant

Men jeg bruker ikke så mye penger på å sjekke om shortsen f.eks har en padding jeg liker eller ikke. Samtidig har jeg erfart at pris ikke alltid henger sammen med komfort. Det kanskje heller i forhold til kvalitet som dyre og billige shortser skiller seg i fra hverandre.

Beste er å gjøre som proffene som ofte bytter ut paddingen i buksa med deres egen favoritt.

Side 2 av 103 1 2 3 4 102 103

Moderator  support, Valentino