| 

| 

Tubeless på racer, noen erfaringer??

| 

Re: Tubeless på racer, noen erfaringer??
[Re: KnutAa]
26/03/2014 15:10
 | 

thamg

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Til dere som har hutchinson sector 28 mm - hvor godt holder dekkene på lufta? Bakdekket mitt blir mer eller mindre flatt etter 3 døgn, fordekket holder noe bedre på lufta. Har satt de opp på et Easton Ea 90 rt hjulsett. Bruker Joe`s no flats guffe. 

Mye lengre enn 3 dager, men nok til at jeg sjekker trykket før hver tur, bruker tape og stans guffe på Velocity a23 felg  Jeg har ikke prøvd hutchinson sector, men jeg vil anta at det ikke er dekket som er problemet. Mer sannsynlig vil være at det siger luft mellom felg og dekk (eller i eikehullene?). Flatt etter 3 døgn ville jeg ikke levd med - jeg ville prøvd å ta av å rengjøre felg og felgbådn (samt kanten av dekket), og montert på nytt - med ny guffe og hele balletten.. Jeg har satt opp Fusion 3, og opplevde at det ene hjulet ble helt tett med en gang, mens det andre mistet trykk i løpet av noen dager. Jeg fortsatte å jobbe litt med sistnevnte dekk, og nå er det ikke nevneverdig tap av trykk over en uke. Samme erfaring har jeg også med andre ikke-tubless dekk til mtb og cx.  
Redigert av thamg; 26/03/2014 15:11.

|  

| 

| 

[Re: thamg]
26/03/2014 15:18
 | 

larsb

Bjolsen Zeit 
 | 

Bjolsen Zeit 
MIne Fusion3 holder trykket i månedsvis. Nok til at jeg har pumpet to eller tre ganger i løpet av rullesesongen. Montert med guffe på A23.
  LarsB 

|  

| 

| 

28/03/2014 11:31
 | 

Byråkratsiggen

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
[quote Jeg har ikke prøvd hutchinson sector, men jeg vil anta at det ikke er dekket som er problemet. Mer sannsynlig vil være at det siger luft mellom felg og dekk (eller i eikehullene?). Flatt etter 3 døgn ville jeg ikke levd med - jeg ville prøvd å ta av å rengjøre felg og felgbådn (samt kanten av dekket), og montert på nytt - med ny guffe og hele balletten..  [/quote]
  Hm. Jeg har sykla langtur (alt er relativt, 12 mil..) og det har gått helt fint - virker ikke som de slipper mer luft ved bruk enn ved å stå urørt i stua. Sector dekkene må ha guffe i for å bli tett i følge Hutchinson (til forskjell fra f.eks Atom), kanskje de rett og slett ikke holder like godt på lufta? Jeg skal uansett følge rådet ditt - men ikke før etter Flandern rundt neste lørdag. 

|  

| 

| 

[Re: el_mundo]
01/04/2014 07:57
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Har fått en litt kronglete start på tubeless-karrieren, så vidt jeg har klart å analysere meg frem til med vanntest er ett av mine nye Fusion 3 lekk langs store deler av overgangen fra kant til slitasjeflaten på dekket, guffe hjelper ikke på problemet.
  Jeg slet noe inn i granskauen med å montere de på DA C24, så mulig jeg rett og slett revnet de i den prosessen. Ev. at de har råtnet av å stå ubrukt en sesong.
  Uansett, til spørsmålet: Noen som vet om et sted i Oslo som kan skaffe et 25mm tubeless dekk på dagen? 

Create the problem and sell the solution
 |  

| 

| 

01/04/2014 12:00
 | 

kodax

Veteran 
 | 

Veteran 
Easton EC90 Aero 55...siklesikle... 

|  

| 

| 

[Re: DuffMcShank]
01/04/2014 20:43
 | 

polkaDOT

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Har fått en litt kronglete start på tubeless-karrieren, så vidt jeg har klart å analysere meg frem til med vanntest er ett av mine nye Fusion 3 lekk langs store deler av overgangen fra kant til slitasjeflaten på dekket, guffe hjelper ikke på problemet.
  Jeg slet noe inn i granskauen med å montere de på DA C24, så mulig jeg rett og slett revnet de i den prosessen. Ev. at de har råtnet av å stå ubrukt en sesong.
  Uansett, til spørsmålet: Noen som vet om et sted i Oslo som kan skaffe et 25mm tubeless dekk på dagen?   Du kan be så og si hvilken som helst butikk om å bestille Schwalbe One i 25 mm.  

|  

| 

| 

01/04/2014 20:44
 | 

polkaDOT

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Tester Schwalbe One 25 om dagen. Men jeg kjører med ZTR Iron Cross. Og felgen tåler bare 45 psi. Mens dekket har som min 60 psi eller noe i den duren. Så jeg kjører på kanten av hva som er mulig. Men har ikke hatt noen gjennomslag og ruller bra. 

|  

| 

| 

[Re: polkaDOT]
01/04/2014 21:02
 | 

eracing

Veteran 
 | 

Veteran 
Tester Schwalbe One 25 om dagen. Men jeg kjører med ZTR Iron Cross. Og felgen tåler bare 45 psi. Mens dekket har som min 60 psi eller noe i den duren. Så jeg kjører på kanten av hva som er mulig. Men har ikke hatt noen gjennomslag og ruller bra.   Veide du dekkene før du la dem på?  

Giant Propel Trek Stache 7
 |  

| 

| 

01/04/2014 21:45
 | 

polkaDOT

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Nei. Driver ikke med sånt. 

|  

| 

| 

07/04/2014 22:57
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Hva er normalt tap av lufttrykk, og er det ev. noen enkle måter å bøte for det på (har 30 ml guffe i hvert dekk, må pumpe på nytt etter 2 dager)? 

|  

| 

| 

08/04/2014 05:32
 | 

thamg

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Jeg vil si alt er "normalt", men det bør være mulig (så lenge felg, feltape, ventil og dekk er i orden) å komme ned mot "0" tap.
  Nå synes jeg ikke pumping annenhver dag høres så galt ut da - det er jo det jeg må gjøre på de hjulene der jeg har latexslange.. Men om du ikke er fornøyd, ville jeg prøvd å montere på nytt. Sjekk da;  - ventil er i orden og sitter skikkelig (tetter godt mot felgbunnen)  - felgtape (hvis ikke hel bunn) er iorden og dekker eiekehullene godt  - felgen er hel, jevn og ren  - dekket (kanten) er helt og rent Vask felgen og dekket godt med zalovann og monter på nytt, med ny guffe. Pump opp og risk godt - la hjulet ligge på siden (oppå en bøtte) noen timer - rist godt og snu hjulet - etterfyll luft etter behov - gjenta operasjonen over noen ganger, til lufttapet er eliminert. Kanskje kan det være behov for å etterfylle guffe - og da er det lurt (om du får det til) å gjøre dette gjennom ventilen, slik at du ikke tuller med kanttråden du allerede har fått tettet. 

|  

| 

| 

08/04/2014 07:32
 | 

imag

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Jeg har Schwalbe Ultremo ZX på Easton EA90 RT med 30ml guffe fra Stan's i hvert dekk. Dekkene ble pumpet opp til passe trykk da sykkelen ble pakket ut av sykkelkofferten 15.mars og har holdt seg på samme trykk siden det.
  Har også samme erfaring fra mine to foregående slangeløse kombinasjoner, Campa Zonda + Ultremo ZX + guffe og Shimano Ultegra 6700 + Hutchinson Fusion 3 uten guffe. 

|  

| 

| 

08/04/2014 13:59
 | 

polkaDOT

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Bruker omtrent 30 ml på mine Schwalbe. Mister litt luft, men omtrent 5 - 8 psi annen hver dag. 

|  

| 

| 

09/06/2014 17:22
 | 

Bakkeklatrer

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Noen som har prøvd å sette opp Mavic Aksium for tubeless? Tror hjulene mine er fra 2012 

|  

| 

| 

15/06/2014 20:28
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Må bumpe denne, er det ennå ikke noe sted det er mulig å oppdrive 25mm tubeless? Eneste stedet jeg fant er Amazon, og der er det 20 dagers leveringstid.
  Ikke veldig imponert over de norske importørene, det bugner over av 23mm tubeless-dekk i butikkene selv om 25 og 28 er "all the rage". 

|  

| 

| 

17/06/2014 18:02
 | 

MaximoBongo

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Sykler på Hutchinson Intensive 25mm som er innkjøpt fra wiggle. Har rullet snart 3000km på de hittil i år uten punktering eller annet trøbbel. Mine er montert på et sett fulcrum racing 3 2-way fit. Ingen problemer med å anbefale hverken disse dekkene eller wiggle som jeg handler mye både stort og smått fra.  http://www.wiggle.co.uk/hutchinson-intensive-tubeless-road-folding-tyre/ 

|  

| 

| 

14/09/2014 15:27
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Etter 3 måneder på Schwalbe One TL 23 mm skjer dette... pumpet opp til 120 PSI før turen, sjekket dekkene for glasskår o.l. før turen, ingen tegn til at noe slik skulle skje midt på flat, ny asfalt langs gamle mossevei... Hva har egentlig skjedd her, og er det en reklamasjonssak?    

|  

| 

| 

14/09/2014 16:44
 | 

Valentino

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
120 psi? Det var mye, og jeg tror det kan medvirke.  Ser nesten ut som en bremseskade, uten at det trenger å være det.  Da jeg pensjonerte settet jeg testet for Landevei hadde det ikke tendenser til urundhet, men andre Schwalbedekk har jeg måttet pensjonere fordi dekkstammen har gitt seg. Dette kan være en reklamasjonssak, men en bråbrems kan også gjøre at dekkstammen blir svekket av varmgang, og senere revner. . 
  Forøvrig kjører jeg på Hutchinson Fusion 3  23 mm nå, med 5,6 bar foran og 6 bar bak, og så har jeg et par Hutchinson Atom Galactic TL 23 mm som skal bli framdekk, og et par Hutchinson Secteur 28mm  som skal bli eventyrdekk på vei.    

|  

| 

| 

14/09/2014 16:45
 | 

t_lars

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
 pumpet opp til 120 PSI før turen Er litt av poenget med slangeløst oppsett og bruke lavere trykk for bedre komfort? Jeg bruker slange latex(grønn) og 25mm,men ligger ikke over 100 PSI. Nå er vel myten om bedre rullemotstand ved høyere trykk knust for lengst. Hva har egentlig skjedd her, og er det en reklamasjonssak?  Nå er ikke sikkert at høy PSI har noe med hva som skjedd her.   
Redigert av t_lars; 14/09/2014 16:50.

Canyon Aeroad | Circo Volante 29" | Cannodale CAAD4
 |  

| 

| 

14/09/2014 17:12
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Det er under max psi (125), og de lekker såpass at jeg pleier å pumpe de til 120 når jeg først gidder det. I mine øyne blir landeveisdekk aldri komfortable uansett, så forskjellen med 1-2 bar mindre for "komfort" er neglisjerbar i mine øyne. 
  Men artig at du skulle nevne bremseskade, jeg låste bakhjulet i en oppbremsing  20 min. før, da jeg møtte en gjørmebader som synes det var lurt å legge seg i motsatt kjørebane og å kikke ned på pedalene sine rundt en blind sving i bunnen av en bakke. Så tipper det var utløsende faktor. Ikke veldig imponert over holdbarheten dog, det var snakk om låsing i ca. 2-3 meter fra kanskje 20 km/t til 5 

|  

| 

| 

14/09/2014 18:35
 | 

thasle

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Klassisk "låseskade" kanskje du har eit lite kast eller ujevnhet i felgen, då vi dekket låse seg samme stad kvar gong du låser bakhjulet. 
  Eg bremsa meg rett gjennom eit konkurransedekk frå Vittoria under sykkeltesting i Spania. Det var dog i 50 km/t + over ein bakketopp ned frå fjellet. Der var det eit villsvin og 7 ungar som akkurat kryssa vegen. 
  Forskellen mellom 8 og 6-7 bar er kanskje neglisjerbar, prøv deg enno lengre ned neste gong, det er der "the magic" happens.  
  T 

|  

| 

| 

14/09/2014 19:04
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Har ikke kast, men har hatt noen hakk jeg har jevnet ut med sandpapir. Kan ikke huske sist gang jeg låste, usikker på om det har skjedd i det hele tatt med disse dekkene før i dag.
  Det lukter vel uansett nye 25 mm tubeless dekk på meg til neste sesong, noen anbefalinger? 

|  

| 

| 

14/09/2014 19:45
 | 

Valentino

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
thasle har jo likt Hutchinson Secteur/Sector 28, som måler 26 mm på 15c felg. http://landevei.no/Tester/Utstyr/TJUKK-OG-UTEN-SUBSTANSEllers finnes jo Schwalbe One Tubeless som 25 mm, og Hutchinson Fusion 3 25 mm ha blitt markedsført i USA i år.  

|  

| 

| 

[Re: Valentino]
03/10/2014 11:18
 | 

Byråkratsiggen

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
Jeg er litt lysten på høyprofil hjul som er tubeless ready - Easton sine EC 90 aero 55 er et alternativ, men over budsjettet. I tillegg ønsker jeg alu-bremsebane.  Det eneste alternativet jeg har klart å finne, er    Bontrager aura 5 Er det noen som har prøvd dette hjulsettet, eller som vet om forhandlere som selger det? Og prisnivået? Hilsen Byråkratsiggen  

|  

| 

| 

09/10/2014 20:45
 | 

KnutAa

Besatt 
 | 

Besatt 
Har syklet 200 mil på et sett Hutchinson Sector og noe deromkring på Hutchinson Fusion 3 også. Med begge dekken har jeg rett og slett hatt ingen problemer eller uhell. Fusion 3 er som nevnt av flere uslitelig, og det funker med masse hakk og sår i rullebanen på bakdekket og nyheten om at det kommer i 25 ble mottatt med stor glede! Hutchinson Sector-settet mitt har syklet på verdens mest beryktede brostein i tørt og regnvær, mange ganger opp Muur van Geraardsbergen, Koppenberg, Paterberg +++ i tillegg til grusveier og sti og de lokale veiene i Belgia som byr på det meste. Dessuten var jeg en habil terrengsyklist en gang i tiden og trår masse watt inntil jeg blir sliten,så jeg kjører på ganske hardt til tider. Etter å ha fått pålitelig måleutsyr viser det seg at dekktrykk mellom fire og tre bar(!) er det som gjelder. Da har man en sykkel som kjører på femsjerners sektorer på en helt annen måte, rett og slett. Det som overrasker er hvor vanlig dette føles ellers. Kompresjonen av dekket er ganske treg og lineær ellers, så følelsen av å tape kraft er forholdsvis liten. Jeg veier mellom 85 og 88 kg, forresten. Smeller nedi når jeg bommer og hvis det er for røft, men som sagt ingen problemer på alle disse milene. Noe jeg ikke oppdaget før mye sykling på samme steder med ulike konfigurasjoner er at rulleegenskapene er formidable, selv når underlaget er ganske jevnt også. Ved et par anledninger er jeg blitt tatt litt på sengen av sykkelen trekker meg avgårde i nedoverbakkene. Rullebanen ser uberørt ut, jeg har ikke vedlikeholdt guffa. Hadde det ikke vært for at dekket sprekker opp antageligvis pga belastningen av det lave trykket, ville det vært superfantastisk. Dette har gradvis forverret seg siden i sommer og etter dagens 13milstur som gikk på dårlige sykkelfortau, forbi Kapelmuur og Bosberg, noe singeltrack, elendig grusvei, en brosteinsKOM i 44 km/t osv osv ser det ut som det går mot slutten, men det har vært bra og jeg er fornøyd.      Jeg har et nytt sett liggende klart, men jeg skal teste ut pariserdekk også fremover. Tenkte å sende en mail til Hutchinson også om dette for å høre hva de mener. Rå ytelse for hvermansen dette og brukbar levetid. Nesten superfantastisk, og noe alle burde prøve... Jeg demonterte mitt Fusion3 bakdekk som hadde sittet på lenge. Slik så det ut.           Antageligvis er det et stort hull som har blitt tettet, med denne cysten som resultat.  
Redigert av KnutAa; 09/10/2014 21:02.

No added style
 |  

| 

| 

09/10/2014 20:58
 | 

DuffMcShank

Besatt 
 | 

Besatt 
Mine gamle Fusion 3 har sprukket langs sideveggene også, men det er kortere, mindre rifter. Har stort sett kjørt de på 90-120 psi. Så er ikke helt sikker på om ditt lave dekktrykk alene har skylda. Veier 80-82kg. Har tilsynelatende ikke noe å si bortsett fra at de lekker såpass at de må pumpes annenhver tur.
  Har uansett hamstret inn Schwalbe One 25mm til neste sesong, da jeg endelig fant disse i en norsk, fysisk butikk. 

|  

| 

| 

10/10/2014 19:02
 | 

Valentino

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Takk for flott rapport, KnutAa.
  Hva slags guffe har du brukt, og hvilke hjul (beklager om du har nevnt det før, jeg er glemsk)? 

|  

| 

| 

[Re: Valentino]
10/10/2014 19:50
 | 

KnutAa

Besatt 
 | 

Besatt 
Sector-dekkene har utelukkende stått på Velocity A23 felger med stans guffe, teip og ventiler.
  Fusion 3 har vært på A23, Mavic open pro og det aller billigste shimano forhjulet uten at jeg har merket noe forskjell på bredde eller noe annet. Alt med Stans Notubes. Pga bulket Mavic, overgang til 11-delt og diverse bygger jeg et bakhjul med Notubes Alpha 400 as we speak
  Mens vi er inne på det mener jeg at mange kanskje overvurderer kravet til at felgene skal være "tubeless" (men greit å være på den trygge siden...)
  Nå som jeg har handlet pariser dekk og felger, blir det jo spennende å se hvordan dette kan sammenlignes. Skal teste ut rimelige grønne Vittoria pave 25mm og Challenge strada 25 fremover før jeg eventuelt klinker til med FMB eller Dugast. Må følge de lokale skikkene!

No added style
 |  

| 

| 

12/10/2014 19:28
 | 

eracing

Veteran 
 | 

Veteran 
Noen som har prøvd sector på ultegra 6800-hjulene? 

Giant Propel Trek Stache 7
 |  

| 

| 

[Re: KnutAa]
13/10/2014 06:36
 | 

Valentino

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Mens vi er inne på det mener jeg at mange kanskje overvurderer kravet til at felgene skal være "tubeless" (men greit å være på den trygge siden...)  Felger for tubeless gjør det iallefall enklere å få inn luft med en vanlig gulvpumpe. Forøvrig 1: Mavic Ksyrium har en innerprofil som passer slangeløst godt, både mhp. montering og tetting. Forøvrig 2: DT Swiss RR1450 Tricon er tatt ut av produksjon. Oppsiden: RR 21 Dicut og RR 46 Dicut H er nå begge "Tubeless Compatible". 16c, lavprofil (21) og høyprofil (46).   

|  

| 

| 

|  

|