Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Erfaring med å skifte beite i voksen alder?

Erfaring med å skifte beite i voksen alder? #2084555 28/04/2016 07:12
B
Bjartulf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei, Lurte på om det var noen her inne som har erfaring med å skifte beite og gå gjennom ett bachelorstudie etter at de har passert 30. Jeg har fram til nå jobbet i oljebransen med ingeniørbakgrunn, men har hele tiden lengtet etter å drive med noe mer variert. for å ta backstoryen her... jeg ber ikke dere om å ta beslutningen for meg, men håper kanskje noen har gjort seg noen tanker rundt samme tema.

I fjor vår søkte jeg til PHS og kom inn, men grunnet det jeg pleier å beskrive som "litt kreft" fikk jeg utsatt oppstart til 2016. siden den gang har jeg blitt frisk, og tryggheten rundt min egen arbeidsplass blitt mindre "frisk" Jeg har stående tilbud om sluttpakke som kan beskrives som "ok+" noe som vil hjelpe dramatisk på det økonomiske puslespillet, jeg har også sterke signaler på at neste kuttrunde vil omfatte meg, og da er pakke "off the table" Fruen jobber i konsulentselskap og har fått gode signaler i forhold til å overføres til Oslo om det blir aktuelt. Så forutsetningene er veldig gode og jeg opplever at det er nå eller aldri.

så er spørsmålet, tørr jeg å kaste meg ut i det ukjente? har snakket med PHS i går, de forventer svar på om jeg stiller til de fysiske testene (eneste jeg må ta opp igjen, for å vise at jeg ikke har tilbrakt året i en sky av sommerboller og sukkervann). grunnen til at jeg henvender meg her er at alle rundt meg er så fordømt positive og sier go for it. så jeg prøver å finne noen som kan være litt mer rasjonelle, også liker jeg at dette forumet har rom for diskusjoner om alt fra badeender til bruken av capolini. så jeg tenkte å misbruke the great hivemind of terrengsykkel.no

(og ja, langt bedre sykkelmuligheter i området rundt Oslo er ett godt argument for, nordmarka kan faktisk få meg til å vurdere sykkel med demper)

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2084558 28/04/2016 07:25
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Go for it! Da jeg studerte hadde vi endel "mature students", altså 28+ da vi startet masteren. En god kompis har også begynt på PHS etter å utdannet seg til pilot men ikke funnet jobb etter noen år. Det er aldri for sent, og alle mine politikompiser elsker jobben sin, enten de er på gata eller jobber på etterforskning.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: pharynx] #2084570 28/04/2016 07:50
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har en kompis som utfordret maks-aldersgrensa på phs da han kom inn. Kjenner en annen "ung pike" som gikk i kullet hans. Han hadde livserfaring og kunne på den måten bidra med et annet perspektiv i undervisningssituasjonene. Etter fullført utdanning ble han raskt en betrodd betjent, og han slapp unna "aspirant"-feelingen som juniorene vanligvis opplever.
Kjør på

- Stefan
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2084591 28/04/2016 08:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg gikk rett fra videregående og ut i jobb i 1987 (idiot) og har tatt bachelor + div kurs i Finans og Ledelse ved siden av jobben. Jeg var ferdig langt opp i 30-årene. Massevis av spirrevipper med lange utdannelser som tror de kan alt men som mangler erfaring. Det er en fordel med livserfaring fra annet enn promping på guttreommet når man skal igang med et slikt løp ville jeg tenkt. La ikke alder stoppe deg.

Er du likevel nær ved å miste jobben og sluttpakkene er mulig å få (eller at de er så dårlige at fallhøyden er lav) burde valget være lettere. Og du er heldig som har en fleksibel dame til flyttelasset....

Vi har faktisk behov for flinke ingeniører i Oslo området også om du skulle finne ut at det tross alt er det du liker best. Uansett en veldig god backup plan !

En ting du bør tenke på som har hatt "litt kreft" er hva slags forsikringsordinger arbeidsgiver har ifm uføre/sykdom. Jeg vil anta det er meget stor forskjell om du skulle få sykdommen igjen (og bli ufør) om du har en jobb med gode løsninger og har vært der siden før sykdommen inntraff vs å være student.

Skal du bli godværssyklist og ikke slite ut regntøyet ditt er Oslo et supert alternativ ! !

.... og "alle" som ikke må leve med konsekvensene av andres spreke beslutninger har en tendens til å være positive. Jeg kjenner masse folk i 40/50-årene som ikke tør å ta sjansen men fortsetter med det trygge der de er (og det er helt ok synes jeg). Kjenner også en del som har byttet beite med stort hell og dessverre noen med motsatt fortegn.

Lykke til og velkommen til Østlandet ! ! !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2084609 28/04/2016 09:05
B
Bjartulf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Jepp, tror jeg lander på at jeg gjør østlending av meg. Arbeidsgiver spiller på lag i forhold til sluttdato og pakke, så jeg tror jeg får til en god løsning. Jeg er litt fan av klisjeèn om at en skal angre på det man har gjort, og ikke det man har latt være. Jeg får fullføre fysiske tester før vi selger rekkehuset, og så må man vel prøve å finne ett fornuftig sted å bo i nærheten av oslo. innbiller meg at jeg må ett stykke utenom sentrum for å finne noe fornuftig uten å måtte betale alt for mye. Jeg har litt slekt på Lillestrøm så kanskje den veien er fornuftig. Jeg tror egentlig kona er mer gira enn meg med tanken på å flytte, da hun opprinnelig er fra Nittedal.

Ad kreft. Emilzipp drar fram ett godt poeng, jeg har en temmelig stor sjanse for å få minst en ny runde, jeg tror at om jeg kommer meg gjennom ett treårig studie uten mer kluss bør staten være en fornuftig arbeidsgiver sånn sett. Egentlig kan jeg takke kreften for at jeg i det hele tatt har denne diskusjonen, å bli syk gjorde at jeg ble mye flinkere med trening og gikk fra sofapotet til å trene 4-6 ganger i uken. jeg innså og at livet er mer enn solidworks og overtid.

At jeg kanskje får mulighet til å sykle uten å ha gabbajakken i beredskap hele året er jo også ett pluss.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2084635 28/04/2016 10:56
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg begynte på ny utdannelse ved 35. Tok til slutt en master. Ikke angret i det hele tatt, selv om jobbutsiktene endret seg pga. krisen i oljebransjen.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2097359 28/04/2016 11:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvordan er jobbutsiktene etter endt utdanning? Og hvor i landet er disse utsiktene?
Bortsett fra det: Go for it ICON_SMILE

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2099398 28/04/2016 11:31
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Hei,

Jeg har ikke noen -personlig- erfaring med dette, men kjenner etter hvert en god del mennesker som har tatt "ny" utdanning i voksen alder. Husk at du har 30 år igjen å jobbe etter utdanning- det er altså på ingen måte for sent. Ballasten du har med deg fra tidligere utdanning skal du ikke se bort fra at du, på en eller annen måte, får bruk også i politiet. Hva angår politiet tror jeg for øvrig bare det er en fordel å være over 30 når du er ferdig utdannet. Du stiller da med mer "pondus" i de fleste situasjonene og du vil, slik jeg ser det, være bedre rustet til å håndtere de fleste situasjoner.

Har du lyst har du lov. Og etter hvordan du har lagt dette frem, virker det som du har lyst. Jeg synes det høres smart ut. Det er vel heller ikke slik at du brenner noen broer med tre år på PHS.

Med andre ord..Jeg føyer meg inn i rekken av de som er "fordømt positive". Kjør på, og lykke til:)

Redigert av Den glade amatør; 28/04/2016 11:32.
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2118696 28/04/2016 11:38
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Innspill i forhold til hvilken retning fra Oslo dere bør vurdere for å få greit med bolig for pengene: Det begynner å bli stive priser i alle retninger, men jeg tror at Ski om ikke lenge vil oppleve et oppsving.

Alle vet at Follobanen (som gir 11-12 minutters reisetid fra Ski til Oslo) er under bygging. Men utifra prisene å dømme, har ikke boligmarkedet ennå tatt høyde for at dersom man f.eks. jobber i Barcode går det raskere å pendle fra Ski enn fra Torshov.

Dette betyr at man foreløpig kan gjøre noen gode kjøp i fornuftig avstand fra Ski stasjon, og selv om man senere velger å flytte fra Ski vil det antakelig vise seg å være en god investering.

Og i forhold til at du vurderer PHS-utdannelse, er det jo verdt å merke seg at Ski har fått hovedsetet for det nye politidistrikt Øst, som er et av Norges største med totalt ca. 1.700 ansatte.

Sykkelmessig ligger Ski i overgangen mellom det kuperte Oslo-terrenget og det flate bondelandet lenger sør/øst, så man har muligheter både til spennende terrengsykling i Sør- og Østmarka, og flotte turmuligheter på racersykkel (dersom man driver med sånt) østover eller sørover.

Dessuten har vi en svært hyggelig MC-Klubb, der både klubben og de fleste av medlemmene er blitt 24 år eldre siden 1992.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2183009 28/04/2016 11:55
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
PHS har jo et svært nytt bygg midt i lillestrøm, så enten om man bosetter seg der eller om man velger å ta toget så er det 8 min å traske ifra stasjonen og dit.

usikker om alle går på skole der eller om det er noe igjen i Oslo?
men det har du sikkert kontroll på selv =)

Edit. Glem det over. Er krus som er i Lillestrøm ICON_SMILE.

Redigert av Homecast; 28/04/2016 14:14.
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199226 28/04/2016 22:05
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Jeg trodde denne tråden var langt mer spenstig.... karriere er ikke beite, det er jo bare, ja, karriere.. ICON_LAUGH!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199234 29/04/2016 03:29
H
Hugomidt Offline
Fersking
Fersking
H
gji gass! stå på , lær nye ting!!

er litt misunnelig over at du har sjangs på sluttpakke som er ok+,
som vil hjelpe økonomisk under utdannelsen.
eg og har lyst å ta fatt på ny utdannelse, i en alder av 37 , alder er ingen hindring.
er sugen på å lære nye fag/yrker, har fagbrev som kokk og bilmekaniker. jobber som bilmekkanikker/ tekniker no.

så hadde eg vert deg så hadde eg hoppa idet , det er mykje betre å
prøve også evnt. gji seg , en å ikkje prøve og angre lenge etterpå på at en ikkje prøvde.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: ingeplinge] #2199283 29/04/2016 07:34
B
Bjartulf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: ingeplinge
Jeg trodde denne tråden var langt mer spenstig.... karriere er ikke beite, det er jo bare, ja, karriere.. ICON_LAUGH!

Tar selvkritikk på dette punktet, neste gang jeg drar i gang en sånn trå skal jeg heller ta ett kjønnskifte for laget.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199288 29/04/2016 07:46
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Jeg er 31 og skal begynne helt pånytt, vil heller jobbe med noe jeg liker enn noe som gir maksimalt antall dubloner i kassa.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199315 29/04/2016 08:57
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: Bjartulf
Jeg har fram til nå jobbet i oljebransen med ingeniørbakgrunn, men har hele tiden lengtet etter å drive med noe mer variert.

Du har ikke vurdert å bruke ingeniørbakgrunnen til noe mer variert? I Oslo er det for eksempel stor etterspørsel etter planleggere med ingeniørutdanning. Både Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten har ofte ledige stillinger ute, og med dagens byråd skjer det mange spennende ting innen by- og trafikkplanlegging. Bilfritt sentrum, nye sykkelruter, Hovinbyen etc.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199347 29/04/2016 10:13
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
kanskje vi alle burde gi litt faen og ta ett par sjanser av og til slik at vi kan gjøre det vi egentlig har lyst til ?

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199366 29/04/2016 10:39
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jobber selv på PHS i Oslo, og kan bekrefte at dette er en utdannelse med futt i! Teori og lesing, joda....som alle andre studier. Men fy flate så mye variert og fysisk de gjør!

Som det sies lenger opp her, så settes det egentlig stor pris på litt "eldre" studenter fordi de har mer erfaring på egentlig alle områder enn de ferske studentene i starten av 20-åra som er mer interessert i om fadderuka er top notch eller ikke.

Lettere å komme seg "opp og frem" i yrkeslivet om du er litt eldre også.
Go for it!!

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: CarlGustav] #2199457 29/04/2016 13:08
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: CarlGustav
kanskje vi alle burde gi litt faen og ta ett par sjanser av og til slik at vi kan gjøre det vi egentlig har lyst til ?

Definitivt ! Ikke vær så himla redde for å skifte beite, også etter magefølelsen og hva som gir energi. Bedre å gjøre det når du er 30 enn å finne ut når du er 50 at du er på feil tog ...

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199475 29/04/2016 13:58
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Er det for sent å bli profesjonell sykkelrytter i en alder av 47,5 år ??? Tror det hadde vært midt i blinken for meg.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2199783 30/04/2016 12:41
A
alfegutt Offline
Medlem
Medlem
A
Bjartulf, fin tråd

En ting kan jeg skråsikkert på beste subjektive vis avkrefte. Du er ikke for gammel til å utdanne deg, eller skifte beite som 30 åring. Jeg utdanna meg ferdig i fjor, var 48, og det funka veldig bra. Fordelen er at en ofte er mer indre motivert enn mer skoletrøtte "ungdommer".

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2204106 13/05/2016 06:47
B
Bjartulf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Oppdatering: Fysiske tester gjennomført, som avtalt ble jeg da tildelt plass på PHS i Oslo siden jeg utsatte i fjor. Fruen har fått bekreftet nytt arbeidssted i Sandvika etter fellesferien og vi skal ha privat visning på boligen om en drøy uke.

Også har jeg begynt å anlegge bart, alle politifolk bør ha bart

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2204110 13/05/2016 06:48
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Gratulerer. Er nok et bra valg, både av deg og politihøgskolen. Motiverte "voksne" med noe levd liv er godt å ha i politistyrken.

Jeg vet av ei politidame som bruker mye tid, penger og bekymringer på å bli kvitt sin

Redigert av Stefan77; 13/05/2016 06:49.

- Stefan
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Stefan77] #2204138 13/05/2016 07:57
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stefan77
Gratulerer. Er nok et bra valg, både av deg og politihøgskolen. Motiverte "voksne" med noe levd liv er godt å ha i politistyrken.

Jeg vet av ei politidame som bruker mye tid, penger og bekymringer på å bli kvitt sin
HAHA!

Da var det helg! ICON_LAUGH

PS: Grattis til trådstarter!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Stefan77] #2209650 27/05/2016 07:44
B
Bjartulf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: Stefan77

Fantastisk...

Update: kåken solgt for mer enn jeg trodde, helgejobb der jeg kan velge omfanget i veldig stor grad selv linet opp (ikke kjempegira på å jobbe deltid med cad-ifisering av papirtegninger, men betraktelig bedre utbytte per time enn å jobbe på 7/11)

Trenger nå desperat tips til hvor i alle dager vi skal bosette oss, skal å se på ett rekkehus akkurat ved begynnelsen til Nittedal, men føler kanskje at det blir feil side av oslo i forhold til konas nye arbeidsted i sandvika/lysaker. Muttern mente det var veldig fint på snarøya, men selv om det ikke er mye jeg vet om boligmarkedet østpå, så kunne jeg lattermildt konstantere at det, det blir det ikke.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2209655 27/05/2016 07:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du ser etter noe rimelig og vil bo nærme marka er Rykkinn eller Bærums Verk fint. Går ekspressbusser til Oslo i rushtiden.

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2209705 27/05/2016 08:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan attestere på Bærums verk. Flytta fra Carl Berners plass og hit i fjor sommer. Ekspressbussene tar ca 30 min til Lysaker - litt varierende ut fra når man drar. Jeg er dør til dør på Lysaker på 30 min om jeg drar hjemmefra 0730. Bussene som går senere bruker litt lenger tid pga kø.

Dessuten kunne vi trengt en med bakgrunn fra PHS i området, det er noen som tror 60-sone forbi en skole er et passende sted å teste 5-giret på bilen sin ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Anders A-R] #2209720 27/05/2016 08:56
B
Bjartulf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: Anders A-R
Kan attestere på Bærums verk. Flytta fra Carl Berners plass og hit i fjor sommer. Ekspressbussene tar ca 30 min til Lysaker - litt varierende ut fra når man drar. Jeg er dør til dør på Lysaker på 30 min om jeg drar hjemmefra 0730. Bussene som går senere bruker litt lenger tid pga kø.

Dessuten kunne vi trengt en med bakgrunn fra PHS i området, det er noen som tror 60-sone forbi en skole er et passende sted å teste 5-giret på bilen sin ICON_SMILE
Så lenge de gjør det på lavt nok turtall er det vel bare å slå seg løs...men jeg bør kanskje ihvertfall ha begynt skolegangen før jeg begynner å leke sheriff ICON_SMILE

skal definitivt sjekke ut Bærums verk. hvor lang tid bruker man til Majorstua derifra om morgenen tro?

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2209730 27/05/2016 09:05
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Blir ikke Bærums Verk ganske langt unna? Veldig fint, men langt av gårde. Det vil gå bort mye tid i hverdagen til pendlingen. Om du skal til Majorstuen så ville jeg forsøkt å komme meg vesentlig nærmere skinnebasert transport til sentrum/lysaker. Kolsåsbanen eller banen til Østerås om man ikke velger tog/lokaltog.

Ut på tur!

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2209734 27/05/2016 09:12
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hva med Nesodden? Det går hurtigbåt til Lysaker i rushtiden, og det er grei forbindelse til Majorstua også. Og fine sykkelmuligheter!

Re: Erfaring med å skifte beite i voksen alder? [Re: Bjartulf] #2209735 27/05/2016 09:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Anbefaler å sjekke ut noe i nærheten av Bogstadvannet. Området Voksenskog og "innerste" Røa. Da er det kjapt til både Lysaker og Majorstua. Og kort til Marka, både inn i Sørkedalen og rett opp i høyden til Tryvann.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå