Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2012358
18/09/2015 20:28
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
BBS01 250 W liker seg over 60 rpm. Tomgang skal være ca 80 rpm. Drevet på motoren er 46t. Med det som utgangspunkt tenker jeg 15-16 bak er en god start. Vet ikke hva som er normalt på SS. Jeg bruker ofte denne: http://sheldonbrown.com/gears/
Redigert av Tor Arne; 18/09/2015 20:29.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Espen]
#2016728
30/09/2015 08:05
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 1,175
Finn
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 1,175 |
Synes Bafang ser ut som en kjempefin løsning.
Men, kunne man slippe unna gir, ville jo det være en kjempefordel.
Hvordan finner man ut hva slags utveksling som ikke blir for tungt for motoren?
...og kanskje enda viktigere, hvorfor leveres alle elsykler med gir?
e Hei Espen Jeg har bygget meg en singlespeed med bafang motor. Kjører 38/16 utveksling og det fungerer finfint både oppover og bortover. Må stå og trå de bratteste bakkene men motoren hjelper godt til så jeg kommer opp de fleste steder. Jeg har postet et bilde av sykkelen litt lenger opp i tråden. Surly 1x1 med 26+ oppsett 
No Brakes, No Freewheel, No Worries !! #13aka RAMMSTEIN
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2016854
30/09/2015 11:17
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Evo Elsykler har solgt BH Easygo Race en stund, så man får definitivt elsykler uten gir  Syklen er kul, overraskende god å sykle på men føltes litt liten for min 191cm lange kropp. http://evoelsykler.no/produkt/easygo-race/
Thomas
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Tor Arne]
#2017052
30/09/2015 19:31
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029 |
Jeg fant også dette batteriet og det finnes faktisk i en 15Ah 36v-utgave. Problemet er et det må skyves inn i holderen i lengderetning hvilket krever 10 - 20 mm mer plass i trianglet, men det er mulig det går.
Redigert av egbl; 30/09/2015 19:32.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: kjerts]
#2018607
05/10/2015 18:49
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
Oppdatering: det er kretskortet som er defekt. Det er 42V på batteriet før kretskortet, og bare en tullespenning på 20V på selve utgangen som skal til motor. Pønsker på å bygte den eller bare montere en DPDT-bryter for å bare hente ut batterispenningen utenom kretskortet. Ladingen virket åpenbart OK..
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2019344
07/10/2015 13:16
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: kjerts]
#2019361
07/10/2015 13:51
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
På Velomobilen min kjører jeg uten BMS. BMS-en brukes kun når jeg lader. Jeg har ikke giddi å ordne til enda, og dessuten så tror jeg BMS-en jeg har er for svak.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Tor Arne]
#2020107
09/10/2015 10:17
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
OK, fint. Vil det fungere å koble lederen som nå står på P- (forsyningen til motor) via en solid bryter, og rett på B- (som har full batterispenning)? Tenkte i utgangspunktet en kraftig DPDT-bryter, men det er unødvendig komplisert og tar mye plass.. 
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2020153
09/10/2015 11:46
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Ja, det burde ikke være noe problem. Eneste forskjellen er at BMS ikke lenger vil kutte strømmen når batteriet er tomt.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2030860
10/11/2015 13:43
|
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 5
Swansons
Fersking
|
Fersking
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 5 |
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2032685
15/11/2015 22:07
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 367
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 367 |
Vil jeg pendle betydelig raskere med en krankmotor? Jeg har en lett-rullende hybrid, ca 20km til jobb, ca 190 høydemeter og bruker drøyt én time. På flatene gjør jeg raskt 30-40, avhengig av vindforholdene, men innimellom er det motbakker på et par hundre meter som trekker farten ned til 15. Det ville betydd en del for gjennomnittet å holde 25 opp disse bakkene.
Min erfaring med el-sykler er kun nav-basert og da opplevdes motstanden i motoren som såpass betydelig at i praksis er toppfarten 25 på flat mark. Vil jeg få "det beste fra begge verdener" med en krankmontert Bafang: kjapt opp bakkene og full fart på flatene?
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: alltid_motvind]
#2032778
16/11/2015 10:50
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Jeg vil si at det er betydelig motstand i krankmotoren slik at jeg synes det er ganske kjipt å sykle med den uten assistanse. Jeg vet ikke hvordan mer avanserte systemer funker, men jeg vil at neste elsykkel skal være bedre å sykle også uten assistanse. Jeg synes også at det er vanskelig å trø sykkelen opp til høyere fart enn makshastigheten, igjen mener jeg at det må komme fra motstanden i kranken.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2033009
17/11/2015 06:45
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
Sniker inn et spørsmål til dere som kan dette - er Cube Reaction Hybrid HPA Pro 29 en ok elsykkel ?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2046156
06/01/2016 08:05
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Jeg planlegger å bygge om en sykkel til eldrift for fruen.
Hovedmålsetningen er å gjøre det mulig for henne (en kvinnelig ikke-sykkelentusiast) å komme seg opp en bakke med nesten 15% stigning (i de verste partiene) og med rned en fullastet Chariot Cougar 2 sykkelvogn.
Jeg snuser på en 36Volts 500W løsning fra Bafang som kommer med 46T chainring, og lurer på om dette vil holde hvis jeg setter en 12-30 kassett på bakhjulet. Sykkelen har 29 tommers hjul.
Risikerer hun å sprenge controlleren og presse systemet for hardt i bakkene med dette oppsettet. Bør man gå for en mindre chainring, eller får sykkelen da helt tullete oppførsel på flatmark.
En annen ting jeg lurer på er batterivalg og hvilke teknologihensyn man bør ta. Jeg ser at det finnes både Li-ion eller LiFePO4 løsninger. Funker begge deler, eller bør man holde seg til det siste?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2046178
06/01/2016 08:49
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Via transportsykkel-gruppa til Geir Anders på Facebook kom jeg over denne http://www.techbikes.nz/250w-torque-controlled-mid-motor-kit-techbikes-tbdz2/Standard spider og momentsensor virker lovende, og prismessig ser den ut til å være i samme leia som Bafang, evt litt dyrere. Skal bli interessant å se om dette kitet blir å skaffe her hjemme etterhvert. For øyeblikket er det vel litt diskusjon om dette er Østerike-produsert eller om det er kinavarer  Samme kit ser ut til å finnes her: http://elektrobikes.com
Per B.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: perbl]
#2058789
08/02/2016 06:30
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379 |
Trenger litt hjelp til litt troubleshooting. Jeg monterte en 500W 48V Bafang på min datters sykkel i høst, og det har fungert fantastisk bra. Nå får vi imidlertid en feilmelding, og vi får den ikke til å gå. Feilmeldingen er "Er 30", som etter litt googling skal bety "Communication has problem". Er det noen som har vært borti dette?
Når vi slår på displayet fremstår dette normalt, men etter noen sekunder slår det over i feilmodus og viser kun denne feilmeldingen.
Det slo for øvrig en liten gnist sist gang jeg putta inn ladepluggen i batteriet, men en sjekk av batteriet tyder på at dette er helt OK. Kan det være en sikring et annet sted i systemet som har gått grunnet dette? Jeg har ikke klart å finne noe, ei heller etter litt googling, men jeg har heller ikke åpna selve enheten enda - det sitter vel en styringsenhet sammen med motoren under kranken (?).
sv
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2058795
08/02/2016 07:36
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
En eller annen kobling med dårlig kontakt etter å ha blitt utsatt for vann, salt og griseri i vinter? Ellers har jeg fått feilmelding når hjulsensoren har kommet ut av posisjon, men husker ikke hvilken kode det var. Kan være lurt å stikke ladepluggen i batteriet før du setter laderen i stikkontakten.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: perbl]
#2058806
08/02/2016 08:29
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Via transportsykkel-gruppa til Geir Anders på Facebook kom jeg over denne http://www.techbikes.nz/250w-torque-controlled-mid-motor-kit-techbikes-tbdz2/Standard spider og momentsensor virker lovende, og prismessig ser den ut til å være i samme leia som Bafang, evt litt dyrere. Skal bli interessant å se om dette kitet blir å skaffe her hjemme etterhvert. For øyeblikket er det vel litt diskusjon om dette er Østerike-produsert eller om det er kinavarer  Samme kit ser ut til å finnes her: http://elektrobikes.com Flott at det kommer flere slike alternativer. Jeg er veldig spent på hvordan det neste året blir med Bafangen min, for snart er jeg redd for at det er en del lagre osv. som må skiftes. Håper at den viser seg å være overkommelig å vedlikeholde. Min har holdt seg godt, men dessverre så har to av mine naboer med Bafang måttet skifte controller (minst en gang). Slik som dollarkursen har utviklet seg er det ikke så billig lengre.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2059029
08/02/2016 20:18
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174
Brafja
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174 |
Har hatt er30 på min bafang og da var eikemagneten fallt av. Sjekk om fartsensoren og magneten er på linje.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2073070
28/03/2016 15:29
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461 |
Hei folkens.
Jeg har nettopp montert på throttle-saken på en BBS02 som er handlet fra Fjuk i fjor høst. Har brukt den uten så langt. Problemet som oppstår er at motoren og displayet dør etter noen sekunder når jeg bruker boost funksjonen. Hvis jeg kobler fra og til batteriet, fungerer det fint igjen helt til jeg bruker boost funksjonen. Hva kan være galt?
Lars
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2073175
28/03/2016 20:47
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461 |
Tror jeg fant ut av det. Batterinivået på displayet er ikke til å stole på. Lot det stå en drøy time i laderen, så fungerte det bedre. Var batteri cut-off som slo inn.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2073343
29/03/2016 11:35
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Hvor handler man BBS02 billigst fra nå for tida? Og trenger man egentlig handle noe mer enn settet med motoren og et batteri? Lurer på å kjøpe 500W, går man da for 36V eller 48V? Og hvor mange Ah på batteriet?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: rasmusic]
#2073486
29/03/2016 15:42
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Kjøp fjuk sin 250w/36v motor med større kontroller. Bra med kraft og lovlig. Norsk garanti. Og såvidt jeg vet spinner den motoren på ca 80rpm og ikke 120rpm som på BBS02. Lettere å tråkke sammen med motoren når den holder 80rpm.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: larshkj]
#2073488
29/03/2016 15:43
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Tror jeg fant ut av det. Batterinivået på displayet er ikke til å stole på. Lot det stå en drøy time i laderen, så fungerte det bedre. Var batteri cut-off som slo inn. Høres riktig ut, akkurat den motoren trekker langt flere ampere ved bruk av håndgassen.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: svegar]
#2076708
06/04/2016 19:48
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379 |
Trenger litt hjelp til litt troubleshooting. Jeg monterte en 500W 48V Bafang på min datters sykkel i høst, og det har fungert fantastisk bra. Nå får vi imidlertid en feilmelding, og vi får den ikke til å gå. Feilmeldingen er "Er 30", som etter litt googling skal bety "Communication has problem". Er det noen som har vært borti dette?
Når vi slår på displayet fremstår dette normalt, men etter noen sekunder slår det over i feilmodus "Er 30" og viser kun denne feilmeldingen.
Det slo for øvrig en liten gnist sist gang jeg putta inn ladepluggen i batteriet, men en sjekk av batteriet tyder på at dette er helt OK. Kan det være en sikring et annet sted i systemet som har gått grunnet dette? Jeg har ikke klart å finne noe, ei heller etter litt googling, men jeg har heller ikke åpna selve enheten enda - det sitter vel en styringsenhet sammen med motoren under kranken (?).
sv Hei, ref. denne feilen over. Jeg er usikker på om det var en sammenheng mellom feilene, men kranken hadde låst seg mekanisk fordi koppen på non-drive siden hadde skrudd seg utover. Dette fiksa jeg enkelt. Jeg veit ikke om dette kan ha ført til en feil på styringssystemet. Jeg skrur den på, men displayet dør fortsatt etter noen sekunder, men sykkelen fungerer for øvrig og motoren slår inn når pedalene går rundt. Dog er det nå ingen begrensninger, nå trekker den uansett hastighet. Ungene synes det er flott, jeg er litt mer usikker, er jo reine motorsykkelen. Noen som har tips til feilsøking? Må jeg kjøpe ny styringsenhet, eller er det noen sykkelverksteder som tilbyr service på (selvmontert) Bafang? sv
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2080563
17/04/2016 07:17
|
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 1
Sven-Ove
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 1 |
Er det noen som trenger et sett med bremsesensorer? Jeg har et sett til overs.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2081081
18/04/2016 08:47
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29
arildstoteles
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29 |
Ach, det var nokon som lurte på kor lenge flaskebatteria frå BMS Battery holdt: https://bmsbattery.com/ebike-battery/683-36v125ah-bottle-09-e-bike-battery-charger-battery.html Mitt tok akkurat kvelden, vil ikkje lenger slå seg på - men den innebygde batteriindikatoren viser at det er straum på batteriet. Har så langt skifta bladsikringa, og funne fram multimeteret, men er usikker på feilsøking vidare. Frykter ei kortslutting, av ein eller annan grunn Finnast det ein batteridoktor, eller nokon som kan ta service på batteriet i Bergen? Er redd det er mest aktuelt å kjøpe nytt (etter 2000 km).
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2083625
25/04/2016 16:57
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Er montering virkelig så enkelt som beskrevet her, eller er det hund begravet et sted?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2083629
25/04/2016 17:10
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Ion at Bafang i praksis fortsatt er eneste alternativ for seriøs etter-elektrifisering av sykler, tipper jeg det blir et kit på meg i løpet av våren/sommeren.
Er det veldig åpenbart at man burde handle av det kraftigere Fjuk-settet, eller kan jeg anta jeg vil klare meg med standardutgaven kjøpt lokalt fra en sjappe jeg kunne tenke meg å støtte? Skal brukes på droget av en lang transportsykkel.
Per B.
|
|
|
|
|