Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Et hjertesukk, jobbrelatert

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2061559 16/02/2016 16:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Et rask søk på finn.no forteller meg at ikke alle har vannet ut stillingen KAM. Denne stillingen er langt fra noen telefonselger jobb: http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=70109178

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: grr] #2061651 16/02/2016 22:05
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: grr

Sitat: Espen J
Trainee er vel også et moteord. Siden vi med bachelorgrad eller høyere tydeligvis ikke finner oss i å bli sammenlignet med gutta på gulvet, så har de funnet ut at ordet lærling ikke duger. Og så høres det jo unektelig mer internasjonalt ut da.

Lærling og trainee er to forskjellige ting. Lærling må fullføre lærlingetiden sin for å få fagbrevet/utdannelsen sin. En ingeniør i trainee-stilling har som regel bachelorgraden sin på plass, men går i en "læreperiode" mot å rykke raskt opp i gradene etter 2-3 år. Gjerne da få en jobb som med normal arbeidserfaring ville kreve flere år før en kunne tatt, enn når en får en spesialisert opplæring direkte mot den ene stillingen. Ingeniøren er som kjent som poteten... bred basiskunnskap og kan i prinsippet brukes til "alt", spesialiseringen foregår i hovedsak via jobb.

Forsåvidt enig, men samtidig: det er jo, om man skal oversette tittelen til norsk, en lærlingestilling. Selv om både selve opplæringsperioden og nivået man ender opp på etter endt lærlingetid er høyere enn hos en snekker.

Trønder osv
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081466 18/04/2016 22:54
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ser nå at det ligger en stilling ute med overskriften "Ingeniør med teknisk bakgrunn". Greit at Ingeniør ikke er en beskyttet tittel, men er ikke det litt smør på flesk? Greit å luke ut alle rettsvitenskap-ingeniørene liksom...

Redigert av Espen J; 18/04/2016 22:56.

Trønder osv
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081470 19/04/2016 03:27
Espen Offline
More than words
More than words
Ingeniør uten teknisk bakgrunn går sikkert greit så lenge du er:

Proaktiv, foroverlent og ikke minst selvstendig, men også god i team.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081539 19/04/2016 08:55
B
Bjartulf Offline
Fersking
Fersking
B
Ingeniører uten teknisk bakgrunn er svøpen til min eksistens. Jeg er ikke noe unikum jeg heller, men jeg har heldigvis ett mekanisk fagbrev i bakhånd som forteller meg at når jeg tegner noe som er veldig trangt og ufyselig å montere, da må jeg gå en runde å sjekke at det faktisk er plass til verktøy og minst en mekanikerhånd i tilkomst til bolter/skruer og annet tjafs.

Men jeg klager ikke, i min bransje er mottoet "du har fortsatt jobb, smil og hold kjeft"

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081576 19/04/2016 10:10
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Ser nå at det ligger en stilling ute med overskriften "Ingeniør med teknisk bakgrunn". Greit at Ingeniør ikke er en beskyttet tittel, men er ikke det litt smør på flesk? Greit å luke ut alle rettsvitenskap-ingeniørene liksom...

Min sambo har en master of science (på dansk civil ingeniør) i urban planlægning. Jeg kan roligt sige at hun ikke har en teknisk baggrund ICON_SMILE

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Bishop007] #2081677 19/04/2016 14:06
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Bishop007

Min sambo har en master of science (på dansk civil ingeniør) i urban planlægning. Jeg kan roligt sige at hun ikke har en teknisk baggrund ICON_SMILE

"master of science" brukes også innen arkitektur.
En del av stillingsutlysningene jeg har sett med tittelen "Ingeniør med teknisk bakgrunn" ønsker en ingeniør med fagbrev i bunn.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081690 19/04/2016 14:28
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Det går fint an å utdanne seg til el-kraft ingeniør her i landet, uten å vite hvordan en stikkontakt ser ut inni.
3 år almenfag og så 3 år på høgskole er en måte.
Med teknisk bakgrunn må man ha følgende.
3 år videregående yrkesfaglig. Et år forkurs, så 3 år høgskole.
5 års praksis, så forkurs og så 3 år høgskole....

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081695 19/04/2016 14:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Man kan være ingeniør og ha jobbet som salgsingeniør, lærer, rekrutterer, leder, etc. Selv om man har en teknisk utdannelse trenger man ikke ha jobbet i en stilling der man jobber med noe teknisk direkte. ...så du har båre rett og samtidig ikke. ICON_WINK

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081717 19/04/2016 16:26
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
greit, innser at den ikke var så selvsagt som jeg trodde. på min definisjonsliste står ingeniør og teknisk som nesten synonyme. Jeg mener forøvrig å ha hørt at ingeniørdelen av høgskolen i sør-trøndelag (nå en del av ntnu, vanskelig dette) før het trondheims tekniske høgskole, eller "teknikkern" i dagligtale. å være utdannet innen teknikk innebærer iallefall ikke noe krav om at man fysisk har jobbet med tekniske komponanter slik jeg ser det.

Trønder osv
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081723 19/04/2016 16:38
stosu Offline
Besatt
Besatt
greit, innser at den ikke var så selvsagt som jeg trodde. på min definisjonsliste står ingeniør og teknisk som nesten synonyme. Jeg mener forøvrig å ha hørt at ingeniørdelen av høgskolen i sør-trøndelag (nå en del av ntnu, vanskelig dette) før het trondheims tekniske høgskole, eller "teknikkern" i dagligtale. å være utdannet innen teknikk innebærer iallefall ikke noe krav om at man fysisk har jobbet med tekniske komponanter slik jeg ser det.

Slik var det på Høgskolen i Gjøvik, hvor jeg tok min utdannelse (som nå også heter NTNU). Denne skolen het "tekniker'n" i dagligtalen, antar at dette var før fagskolen ble etablert på Gjøvik.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081726 19/04/2016 16:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hadde du samlet mitt avgangskull i elektronikk fra NTH i et auditorium og bedt dem tegne et forslag til en krets som får en lysdiode til å blinke, tipper jeg at 95% hadde hatt store problemer med å gjøre det uten hjelpemidler.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: GeirK] #2081850 20/04/2016 01:49
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GeirK

Hadde du samlet mitt avgangskull i elektronikk fra NTH i et auditorium og bedt dem tegne et forslag til en krets som får en lysdiode til å blinke, tipper jeg at 95% hadde hatt store problemer med å gjøre det uten hjelpemidler.

Det samme i mitt avgangskull. Men teknikk er da også mye mer enn elektronikk.

Trønder osv
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: GeirK] #2081903 20/04/2016 07:36
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Det slo meg at stort sett eneste grunn til at jeg trolig ville tatt utfordringen på strak arm var på grunn av at jeg var oppslukt av et slikt:

I flere år da jeg var 8-12 år.

Så denne ligger i ROM, hos meg:

Jeg undres over hva man skal skaffe til ungene om de har lyst å ha tilsvarende interesser, nå til dags. For meg hadde det trolig vært et helt annerledes liv, nå, om jeg ikke hadde holdt på med de greiene, hele åttitallet.

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: ØysteinS] #2081921 20/04/2016 08:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØysteinS

Så denne ligger i ROM, hos meg:

Jeg undres over hva man skal skaffe til ungene om de har lyst å ha tilsvarende interesser, nå til dags. For meg hadde det trolig vært et helt annerledes liv, nå, om jeg ikke hadde holdt på med de greiene, hele åttitallet.

Bistabil multivibrator!

Dette satte også kursen for meg. Jeg fikk et slikt kit av mine foreldre da jeg var 12 - og etter flere påbyggingskit og mye opp- og nedkoblign var jeg 14 år da jeg bestemte meg for at jeg skulle studere elektronikk ved NTH. Jeg avvek aldri fra målet og nå, 35 år senere innser jeg at det var et veldig bra valg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: GeirK] #2081926 20/04/2016 08:11
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Dette satte også kursen for meg.
Badam tish!

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: ØysteinS] #2081950 20/04/2016 08:49
O
Oddwau Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: ØysteinS

Da tenker jeg man skal kjøpe et Arduino kit. Da får ungene (og far eller mor) både koble kretsene, og programmert i C/C++ . fantastisk gøy.

eventuelt Lego Mindstorm, men da ser man ikke helt hva som skjer inni.

Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Oddwau] #2081954 20/04/2016 08:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Oddwau

Da tenker jeg man skal kjøpe et Arduino kit. Da får ungene (og far eller mor) både koble kretsene, og programmert i C/C++ . fantastisk gøy.

Støttes. SPESIELT hvis kit-et har en AVR-kontroller

- Robert Green Ingersoll
Re: Et hjertesukk, jobbrelatert [Re: Espen J] #2081970 20/04/2016 09:19
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Far bygger CNC-maskin, med Arduino-kontroller, og ungene forteller andre unger i barnehagen at pappan deres er oppfinner, så jeg tror jeg er inne på noe, foreløpig.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support