Jeg så en skikkelig kul trøye på nett, men i beskrivelsen står det at den er for landeveissykling. Er det noen forskjell på terrengklær og landeveisklær?
Oj, dette er et av de enkle spørsmålene som kan avføde lange diskusjoner her på forumet
Åpenbart mange og betydelige forskjeller mellom klær for sti/terreng- og landeveissykling, men om du ikke kjører baggy stil for grovere stisykling, vil en landeveistrøye som regel fungere utmerket.
Rittsyklingsklær til terrengsykling er til forveksling like klær til landevei. Dog finnes det noen unntak. Assos har f.eks laget egen selebukse og egen trøye med funksjoner som kun kommer til sin rett i terrenget. Buksa har polstringen plassert litt annerledes enn i en landeveisbukse, og trøya har polstring på skuldre og rygg for sekkebruk. Denne polstringen fungerer også som utlufting i lav fart.
Det kan være verdt å være obs på at terrengsykling stiller noe høyere krav til baklommene på en sykkeltrøye, hvis disse skal brukes til oppbevaring av reserveslange og pumpe, f.eks. Da er det viktigere med strammere lommer i terrenget enn på veien. I terrenget er det også viktigere med glidelåslomme bak til oppbevaring av nøkler/miniverktøy/mynter/andre tunge småting som lett rister ut av åpne lommer i terrenget.
Klær tiltenkt bruk på landeveien tar ofte mye hensyn til luftmotstand, noe du ikke trenger å bekymre det så mye over i terrenget. Derfor kan man unne seg videre klær i terrenget enn på veien, gitt at man løser baklomme-problemet på et vis.
Klær tiltenkt bruk på landeveien tar ofte mye hensyn til luftmotstand, noe du ikke trenger å bekymre det så mye over i terrenget. Derfor kan man unne seg videre klær i terrenget enn på veien, gitt at man løser baklomme-problemet på et vis.
Det er vel ikke så veldig mange som tilbyr "terrenglycra" enda? Assos, Specialized? De leverandørene klubben jeg er i har brukt, har ingen forskjeller å velge mellom sånn sett. Dvs, de har gjerne en "pro" og "elite", hvor pro-utgavene er litt mer aero/pølseskinn. Lommene bør jo være noe man sjekker generelt, og minst én glidelåslomme er jo et møst uansett type sykling syntes jeg.
Litt O.T kanskje, men det å sykle med pumpe og verktøy i baklommene har jeg aldri likt. En kar i naboklubben var en hårsbredd fra å bli lam da han under tryn fikk lommeinnholdet (pumpe og multiverktøy) stukket inn i ryggen. Ble med et lengre sykeopphold og mindre varige skader, heldigvis. Tør kun å ha mobil, firkantet/sammenleggbar bilnøkkel + ekstra klær/mat i rygglommene selv. Får jeg ikke plass på sykkelen, tar jeg sekk.
Jeg så en skikkelig kul trøye på nett, men i beskrivelsen står det at den er for landeveissykling. Er det noen forskjell på terrengklær og landeveisklær?
Ja som du ser må man passe seg for "stipolitiet" Nei Kjør med du vil.
Cafe du Cycliste appellerer gjerne til de mest stilbevisste, så akkurat den trøyen kan nok vekke litt oppsikt utenfor landeveien. Men det er bare å ta med stor ro
Grænsen går ved 120mm demper. Til og med 120 så går det an med lycra, alt over 120mm må betjenes med løsthængende tøj..
Egenrlig enig, men synes det er helt vesentlig at hjulstørrelsen også tas med i betraktningen her. At grensa går ved 100-110 mm på 29", og 120 mm på 27,5" f eks?
Men det kan godt være fleksibilitet begge veier, alt etter hvilken sykling man bedriver den dagen - se bare på Nino Schurter på tur med sin Spark
Fysj og fy. Verdensmestertrøye er for verdensmestre. Verdensmester i stisykling du liksom, Han har sikkert aldri spist en eneste bamsemums i hele sitt liv.
- Stefan
Re: Forskjell på klær til terreng og landevei?
[Re: vehe]
#208137418/04/201617:25
Men det kan godt være fleksibilitet begge veier, alt etter hvilken sykling man bedriver den dagen - se bare på Nino Schurter på tur med sin Spark
Fysj og fy. Verdensmestertrøye er for verdensmestre. Verdensmester i stisykling du liksom, Han har sikkert aldri spist en eneste bamsemums i hele sitt liv.
Kult når de pigge gutta sykler med baggy. Marco Fontana sykler med baggy rett som det er
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Re: Forskjell på klær til terreng og landevei?
[Re: Stefan77]
#208138418/04/201618:01
Marco Fontana og Manuel Fumic på Cannondale Factory-team, sykler så godt som alle ritt med en spesialsydd baggy-shorts, og i en litt løsere trøye enn normalt.
Jeg har selv det siste året syklet flere maratonritt i en lett baggy-shorts, gjerne kombinert med SWAT-vest under en løsere trøye, eller med SWAT-bukse, eller med standard ritt-trøye med lommer. Gjorde dette de siste tre etappene i Andalucia Bike Race, uten at jeg kan skylde på shortsen for at det ikke gikk enda fortere.
Til det aller meste av trening på rittstykkelen bruker jeg nå en tynn baggyshorts og enten SWAT eller tilsvarende løsning for lommer under trøya, og en middels trang trøye, og det er i Spania. I kjølige Norge er det mange gode grunner for å bruke en lett baggyshorts på trening.
Trang trøye og mer løs shorts synes jeg det går fint å kombinere også.