Den Orica-videoen er så deilig i åpningen, når førstereisgutt Luca Mezgec får "råd" av Mathew Hayman. Får nesten klump i halsen av slikt når man vet hvordan det gikk.
Jeg tror ikke jeg har sett et heftigere Roubaix enn dette, og det er ikke mange jeg har gått glipp av siden 1994. Det er ikke sjelden at én mann stikker 30-50 km ute og formalitetene begynner, men her var det spennende hele veien inn, omtrent slik Milano-Sanremo alltid er.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Ja, ikke sant, Luka Mezgec ser jo ikke spesielt komfortabel ut...
Og så er det så herlig med Luke "Durbo" Durbridge som nesten er gladere enn Hayman for seieren. Orica virker som et skikkelig LAG. Sånn blir det kanskje uten de aller største stjernene og budsjettene.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bildene av Mazgec i starten av videoen er et godt symbol på mytene rundt P-R.
Her sitter en world tour-proff og taper håndledd fordi han har hørt at det kan hjelpe. Det virker som at proffene som skal kjøre P-R har samme tilstand som ferskinger i militæret: de går på alt. Hadde Hayman der sagt at det viktigste er å tape overarmene hadde han sikkert gjort det også.
Orica virker som et skikkelig LAG. Sånn blir det kanskje uten de aller største stjernene og budsjettene.
Tror dette har mye med at det er en meget jovial domestique som vinner. Vanligvis gjør han en jobb for laget/kapteinen og intet mer, og da vil jeg tro det blir ekstra stort for mange av de med tilsvarende roller i laget når han vinner.
Ikke glem at sykkel er en lagsport. Når laget vinner blir det litt som når et ballspill lag vinner en kamp og scorer mål samtidig. Et sykkellag som har dårlig/manglende lagfølelse vil sannsynligvis aldri ta ut hele sitt potensiale.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Jaja, det er klart at sykling er en lagsport og jeg er sikkert litt påvirket av å ha sett Backstage Pass en stund. OGE virker bare som en veldig fin gjeng, vil tro det er en litt annen stemning i lagene med de aller største stjernene, men jeg tar gjerne feil!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Det vil vel alltid være sånn at noen går bedre sammen enn andre, og det er helt sikkert noen primadonnaer. Tror allikevel det er svært få domestique's som er det. De sykler aldri for å vinne, kun for andre, og da må det jo bli spesielt å vinne. Som en sammenligning så tror jeg mange hadde blitt like glade på Gabbas vegne om han hadde vunnet P-R i sin siste sesong...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Gylne Gutuer 2014 hadde et slikt parti. Egenlig en alminnelig grusvei i skogen, men så høvlet de den dagen før rittet. Punkteringsfest. Vi har opprettet dialog med kommunens veisjef siden den gang.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Hvorfor er det 8-9 ryttere på lag i ritt? Det burde vært flere lag, med færre ryttere. Sånn som det er nå så syntes jeg at lagene med de store favorittene kan kontrollere rittene for mye, og all action skjer i den siste bakken. Dette kommer spesielt til syne i Ardenner-uka, der det er alt for sjelden for tida at utbrytere vinner. Dette er jo ritt som er som skapt for sprenging av felt lenge før mål. Av de store rittene er det jo nesten bare Ronde v. flanderen og P-R som har utskilleses-actionet. Det samme gjelder forsåvidt i de store etapperittene. Hadde vært mye kulere med f.eks 5 mann per lag og 6-7 flere lag.
Det er fleire grunnar til dette. F.eks. er det litt kjedelig for eit lag som mister folk pga velt. Dersom det er fem på eit lag og tre ryk ut er det berre to igjen på laget. Færre per lag vil også gjere at det blir større varians på kven som vinn. Det er sjølvsagt også målet med å redusere rytter per lag, men sykkel er i utgangspunktet ein idrett med mykje tilfeldigheiter. Publikum vil både at rittet skal vere spanande, men også at den beste skal vinne. Det tredje er at laget faktisk blir endå viktigare med færre ryttarar, då det blir mykje viktigare å har sterke hjelparar.