Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 38 1 2 19 20 21 22 23 37 38

Proffsesongen 2016

Re: Proffsesongen 2016 [Re: aug11x] #2082633 22/04/2016 08:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Hvorfor er det 8-9 ryttere på lag i ritt? Det burde vært flere lag, med færre ryttere. Sånn som det er nå så syntes jeg at lagene med de store favorittene kan kontrollere rittene for mye, og all action skjer i den siste bakken. Dette kommer spesielt til syne i Ardenner-uka, der det er alt for sjelden for tida at utbrytere vinner. Dette er jo ritt som er som skapt for sprenging av felt lenge før mål. Av de store rittene er det jo nesten bare Ronde v. flanderen og P-R som har utskilleses-actionet.
Det samme gjelder forsåvidt i de store etapperittene. Hadde vært mye kulere med f.eks 5 mann per lag og 6-7 flere lag.

Jeg tror dette og har litt å gjøre med nivået på alle rytterne er meget høyt også. Når det er partier som er flate og ikke mye vind så henger jo alle med selv med influensa og feber. For min del synes jeg det ville vært krise om det ble sånn at man kjørte rolig 2/3 eller 3/4 av rittet også kun ga gass i finalen. Sykkel er en lagsport og derfor trenger man dynamikken et lag gir. 5 mann per lag betyr jo at tilfeldighetene blir større og at det kan bli mer og mer individuelt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Proffsesongen 2016 [Re: boltzmann] #2082634 22/04/2016 08:27
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: boltzmann
Det er fleire grunnar til dette. F.eks. er det litt kjedelig for eit lag som mister folk pga velt. Dersom det er fem på eit lag og tre ryk ut er det berre to igjen på laget.

Da gjelder det å ha folk på laget som er flinke sykkelryttere som velter lite. Ja, kræsjer kan skje alle, men er du flink på posisjonering og har god kontroll så velter du mindre. Kan jo ta f.eks Dan Martin som et eksempel her. Han velter veldig ofte, mens en rytter som f.eks Valverde veldig sjelden er involvert i velt.

Sitat: boltzmann
Færre per lag vil også gjere at det blir større varians på kven som vinn. Det er sjølvsagt også målet med å redusere rytter per lag, men sykkel er i utgangspunktet ein idrett med mykje tilfeldigheiter. Publikum vil både at rittet skal vere spanande, men også at den beste skal vinne.

Det du nevner her, er jo alle argumenter for færre per lag. Det at den sterkeste syklisten vinner gjelder jo i aller høyeste grad med færre ryttere per lag.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: sveinaa] #2082636 22/04/2016 08:29
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa

Jeg tror dette og har litt å gjøre med nivået på alle rytterne er meget høyt også. Når det er partier som er flate og ikke mye vind så henger jo alle med selv med influensa og feber. For min del synes jeg det ville vært krise om det ble sånn at man kjørte rolig 2/3 eller 3/4 av rittet også kun ga gass i finalen. Sykkel er en lagsport og derfor trenger man dynamikken et lag gir. 5 mann per lag betyr jo at tilfeldighetene blir større og at det kan bli mer og mer individuelt.

Jeg mener at hvis det hadde vært færre ryttere per lag, så kan folk tørre å gå tidligere og det er mindre sjanse for at f.eks Sky (som dreit seg ut i Amstel med TdF taktikken sin) kan sitte med 7 mann i front og kjøre inn alle.
Jeg skjønner jo hvorfor lagene vil ha mange mann, men jeg som tilskuer vil jo ha litt mer action.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2082643 22/04/2016 08:52
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg ser ikke helt problemet med at det legges til rette for at de beste rytterne vinner.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: aug11x] #2082651 22/04/2016 09:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor er det 8-9 ryttere på lag i ritt? Det burde vært flere lag, med færre ryttere. Sånn som det er nå så syntes jeg at lagene med de store favorittene kan kontrollere rittene for mye, og all action skjer i den siste bakken. Dette kommer spesielt til syne i Ardenner-uka, der det er alt for sjelden for tida at utbrytere vinner. Dette er jo ritt som er som skapt for sprenging av felt lenge før mål. Av de store rittene er det jo nesten bare Ronde v. flanderen og P-R som har utskilleses-actionet.
Det samme gjelder forsåvidt i de store etapperittene. Hadde vært mye kulere med f.eks 5 mann per lag og 6-7 flere lag.

My point essatto! Jeg vil ha 6 ryttere per lag i de fleste ritt og kanskje 7 i grand tours. (Og et tak på ca 180- 200 ryttere for sikkerheten sin del). Tendensen har vært der veldig lenge med Banesto og Telekom på 90-tallet og kanskje også med storlag tidligere men spesielt USPS og nå Sky har perfeksjonert lagtaktikken i etapperitt og kuperte ritt på samme måte som Saeco gjorde med de flate etappene, som jo ble veldig forutsigbare. Nå kan et sterkt og disiplinert lag kvele en grandtour første uka, det har skjedd nesten hver eneste juli siden 2000.

Det er interessant det sveinaa sier med at nivået har blitt så mye jevnere. Mye av forklaringen på den moderne syklingen igger nok der og tiden hvor man kan slippe av gårde brudd med 10-15 min er nok forbi(noe Hayman og Erviti beviste i P-R) , men jeg er uenig i at det ville være synd hvis det gikk litt roligere i starten av rittene. Det er jo på slutten det avgjøres, og det er også den som sendes på tv, og da er det litt dumt at alle er utslitt og ingen orker å støte. Nå har nok det også noe med at det var lettere å gjøre den forskjellen med EPO men allikevel.

GCN spurte en del rutinerte proffer hva som har forandret seg mest de siste ti årene og flere sa at før så gikk det roligere i starten og mye fortere de siste 50-60 kilometerene. Nå er det ingen lag eller ryttere som orker å strekke ut feltet og da blir det også mere trengsel og massevelt. Det er kanskje en uungåelig utvikling men jeg er ikke overbevist om det. Lagene må dele på godene og velge sine fighter, noe de blir tvinget til med færre ryttere. Alle lagene kan ikke være med i tv-bruddet hver gang og alle kan ikke sitte topp fem inn i Oude Kwaremont.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: aug11x] #2082654 22/04/2016 09:18
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg mener at hvis det hadde vært færre ryttere per lag, så kan folk tørre å gå tidligere og det er mindre sjanse for at f.eks Sky (som dreit seg ut i Amstel med TdF taktikken sin) kan sitte med 7 mann i front og kjøre inn alle.
Jeg skjønner jo hvorfor lagene vil ha mange mann, men jeg som tilskuer vil jo ha litt mer action.

Det er vel ikke mangel på ryttere som vil av sted tidlig? Det er vel heller sånn at det oftere og oftere kjøres så hardt at det er vanskelig å komme av gårde.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: sveinaa] #2082656 22/04/2016 09:27
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Det er vel ikke mangel på ryttere som vil av sted tidlig? Det er vel heller sånn at det oftere og oftere kjøres så hardt at det er vanskelig å komme av gårde.

Det er jo ikke det jeg sier heller da. Det er jo som nevnt tidligere noen av de store lagene som sitter å kontrollerer og da kommer man seg jo ikke av gårde i brudd.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2082658 22/04/2016 09:30
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Og jeg mener jo også at det er på slutten det skal avgjøres, men jeg er vel ikke alene om at det kan være kjedelig å se på Fleche W. eller L-B-L i flere timer når det er 50 mann med i siste bakken. Er jo alltids noen som prøver seg (f.eks Tim Wellens, min favoritt) men er likevel ganske så forutsigbart at det blir kjørt inn igjen.
Er jo ikke sikkert at det hadde blitt mer spennende med færre ryttere på laget, men så lenge jeg har vært ihugga sykkelfan (i 20år), så har utviklingen vært at det blir mer og mer samlet og kjedelig. Jeg har også troa på det å droppe radio også, men kan se sikkerhetsproblemet her.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: skubisan] #2082665 22/04/2016 09:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan

My point essatto! Jeg vil ha 6 ryttere per lag i de fleste ritt og kanskje 7 i grand tours. (Og et tak på ca 180- 200 ryttere for sikkerheten sin del). Tendensen har vært der veldig lenge med Banesto og Telekom på 90-tallet og kanskje også med storlag tidligere men spesielt USPS og nå Sky har perfeksjonert lagtaktikken i etapperitt og kuperte ritt på samme måte som Saeco gjorde med de flate etappene, som jo ble veldig forutsigbare. Nå kan et sterkt og disiplinert lag kvele en grandtour første uka, det har skjedd nesten hver eneste juli siden 2000.

Det er interessant det sveinaa sier med at nivået har blitt så mye jevnere. Mye av forklaringen på den moderne syklingen igger nok der og tiden hvor man kan slippe av gårde brudd med 10-15 min er nok forbi(noe Hayman og Erviti beviste i P-R) , men jeg er uenig i at det ville være synd hvis det gikk litt roligere i starten av rittene. Det er jo på slutten det avgjøres, og det er også den som sendes på tv, og da er det litt dumt at alle er utslitt og ingen orker å støte. Nå har nok det også noe med at det var lettere å gjøre den forskjellen med EPO men allikevel.

GCN spurte en del rutinerte proffer hva som har forandret seg mest de siste ti årene og flere sa at før så gikk det roligere i starten og mye fortere de siste 50-60 kilometerene. Nå er det ingen lag eller ryttere som orker å strekke ut feltet og da blir det også mere trengsel og massevelt. Det er kanskje en uungåelig utvikling men jeg er ikke overbevist om det. Lagene må dele på godene og velge sine fighter, noe de blir tvinget til med færre ryttere. Alle lagene kan ikke være med i tv-bruddet hver gang og alle kan ikke sitte topp fem inn i Oude Kwaremont.

Jeg tror (dette blir kontroversielt) at en del av løypene ikke passer så bra lenger. Nivået på rytterne er så høyt at det må mer til for å skille enn en del løyper har av terreng.

Vi må jo ikke glemme et skikkelig artig ritt i år; Strade Bianche.

Taktikken til USPS og etter det Sky tror jeg kommer mest som følge av kroppens forutsetninger; man kan lettere tilpasse en kropp å kjøre jevnt hardt lenge enn man kan tilpasse en kropp å tåler rykk og napp over lengre perioder. I tillegg tror og håper jeg at vi slipper å se prestasjoner som ligner på det man så når brorparten dopet knallhardt.

Blir det færre ryttere så kan man og se for seg et scenario der man ikke sender ryttere i brudd fra lagene med vinnersjanser, men beholder dem for å kjøre hardt i hovedfeltet sammen med flere lag (De tvinges til å samarbeide på en annen måte.). Konsekvensen av det blir i så fall at det kun er lag uten reelle muligheter som forsøker seg i brudd, men at de like sjelden som i dag vil gå inn.

Hadde man kjørt rolig frem til de siste 50 så tror jeg det hadde gått brudd hele tiden og disse ville alltid gått inn om det var kjøresterke ryttere med. Litt usikker på om det hadde gitt bedre underholdning.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2082672 22/04/2016 09:48
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ja, det kan nok være noe i det du sier. Litt av sjarmen med f.eks klassikerene er at de er lange og berinharde, men samtidig så er det jo ofte på de korte (under 140km) etappene i GT at man får skikkelig action.
Heldigvis så er det alltids noen ryttere som går all inn før mål som f.eks tidligere nevnte Wellens. Han hadde jo en nydelig soloseier i fjorårets Eneco Tour.
Og man kan jo også si mye rart om Contador, men han er jo uten tvil den mest spektakulære etapperytteren de siste 20 årene. Angriper alltid og gjerne før siste bakke også. Synd at han veldig sjelden satser på vårklassikerne, men har har jo en tredjeplass i Fleche W fra et par år tilbake.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2082853 22/04/2016 15:56
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg er for en reduksjon av antall ryttere per lag i treukersrittene fra 9 til 8, og i endagsrittene på WT-nivå fra 8 til 7.

Det vil gi mindre felt og bedret sikkerhet, samt en åpnere konkurranse. Trur eg. Radio er bare bra.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083195 24/04/2016 09:32
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ooops

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083313 24/04/2016 18:31
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Morro med Poels da:) Trodde at det skulle eksplodere i "hovedfeltet" opp de to siste bakkene, men været hadde nok tæret hardt på alle.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083340 24/04/2016 19:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Orket ikke å se på. Synes Ardenner rittene er skikkelig nedtur etter brosteinen. Ble XCO fra Cairns og sykkeltur på traktor i steden for LBL...

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083348 24/04/2016 20:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083355 24/04/2016 20:36
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ja. Den er linket på forsida av road.cc nå, så det blir nok flere hits!

Create the problem and sell the solution
Re: Proffsesongen 2016 [Re: sveinaa] #2083375 25/04/2016 05:44
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Orket ikke å se på. Synes Ardenner rittene er skikkelig nedtur etter brosteinen. Ble XCO fra Cairns og sykkeltur på traktor i steden for LBL...
Ble forsåvidt severdig, men det var jo ganske mye vær å se også da. Veldig stort felt lenge. Motvind. Finalen var kul, og det er jo alltid festlig å se klatregeiter få forstadsbrostein til å se ut som den jævlige delen av Carrefour de l'Arbre.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083378 25/04/2016 05:54
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Absolutt severdig ja, men lite action før Liege egentlig. Jeg tror at f.eks 5km flate før en flat finish hadde gjort seg i L-B-L, da det måtte ha blitt kjørt knallhardt av klatrerne de siste milene for å riste av seg folk som kan spurte.

Hvis alle ritt man skal se skal ha like stor underholdningsfaktor som P-R og Flanderen, så er det jo bare å slå av tv'en fram til april neste år da ;-)

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083381 25/04/2016 06:09
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083404 25/04/2016 07:23
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Herregud, er det ikke noe reglement fra UCI angående sånt?

Når det gjelder Liege så ble faktisk Rue Naniot avgjørende. Men det kunnne virke som den gjorde La Redoute og Roche au Faucons mindre avgjørende. Men for tidlig å si med de spesielle forholdene og usikkerheten siden det var første gang de syklet der.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2083675 25/04/2016 19:29
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
CC:

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2199211 28/04/2016 21:05
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva skal man mene om diskvalifiseringen til Zakarin? Jeg synes det var strengt siden han hadde vunnet uansett men kanskje han lærer seg å sykle rett fram nå? Det er bare Froome som er i nærheten av å ha så uryddig stil.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2199225 28/04/2016 22:05
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Klarer ikke helt å bestemme meg. Det at løypa svinger gjør det jo veldig naturlig å legge seg i innersving så fort som mulig, og dermed sperre Quintana. Han hadde vunnet uansett, men regler er vel regler.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2199245 29/04/2016 05:31
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kanskje litt strengt, men regler er regler. Da må man være konsekvent.
Som sagt hadde jo Zakarin vunnet uansett, hva er da vitsen med å skifte fil...? Da lærer han til neste gang.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2199626 30/04/2016 05:24
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Cyclingtips går i dybden om Simon Yates' inhalator. Absolutt lesverdig:
http://cyclingtips.com/2016/04/cycling-f...gst-pro-riders/

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2199664 30/04/2016 07:54
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Nesten litt rart at legen, som skal være superekspert på astma og idrett, ikke trekker inn langrenn. Greit nok at det er en marginal sport i England, men fra et fysiologisk perspektiv hadde det vært en grei ting å nevne. (I stedet for å si at sykling er den ultimate astma-utløsende sporten.)

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Gråstein] #2199666 30/04/2016 08:01
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Nesten litt rart at legen, som skal være superekspert på astma og idrett, ikke trekker inn langrenn. Greit nok at det er en marginal sport i England, men fra et fysiologisk perspektiv hadde det vært en grei ting å nevne. (I stedet for å si at sykling er den ultimate astma-utløsende sporten.)

Langrenn er vel en marginal sport i stort sett alle andre land enn Norge, så det er vel ikke så veldig rart...

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Gråstein] #2199671 30/04/2016 08:16
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Han tar ikke med langrenn nei, men hvor mange britiske langrennsutøvere finnes det? Flere enn 1?
Langrennsutøvere har ikke pollensesong å konkurrere i, kom jeg til å tenke på. En triggerfamilie mindre. På den annen side arrangeres svært sjelden sykkelkonkurranser i minusgrader.

Det jeg tar med meg fra intervjuet er at stoffet inhalert kan sidestilles med Salbutamol, og burde vært akkurat det av WADA.

Det er noen huller i WADA-koden. At det er lov å kjøre sykkelløp med opiatet Tramadol innabords er jo helt koko.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2200076 01/05/2016 14:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gianni Moscon... hva skal man si? Herlig talent.

Re: Proffsesongen 2016 [Re: Valentino] #2200142 01/05/2016 18:14
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Vet ikke hvor denne hører hjemme. Prøver her.
I skivebremsedebatten: Slik kan det gå uten bremser. (Red Hook Crit, Brooklyn) https://instagram.com/p/BE2Qgt8pZuB/

Side 21 av 38 1 2 19 20 21 22 23 37 38

Moderator  support, Valentino