Fyfader for et ritt. Fikk med meg alt fra 0 til mål. Å se et sånt ritt fra start gir litt perspektiver på hvor hardt det egentlig går hele tiden. De fikk ikke mye hvile i dag. For meg som har fulgt Backstage pass til orica i mange år samt årene hans i sky var det sykt kult at Hayman vant. Skikkelig underdog, men som kan kjøre sånne ritt på lik linje med de best. Alle som var med i finalen hadde vært verdige vinnere i dag.
Sterkt av Edvald... men svaret hans rett etter målgang "jeg hadde syra osv..." Kan vanskelig tenke meg at de fire andre hadde så mye mer å kjøre med helt på slutten. Skulle ønske Edvald i hvertfall hadde gjort minst et ordentlig forsøk på å stikke på slutten selv med "syra". Han klarte jo å tette luka en gang eller fem siste halve mila så bittelitt må han ha hatt. Jeg sto og skrek "stikk Edvald, stikk Edvald" dessverre til ingen nytte... Er jeg for kravstor på Edvalds vegne ?????
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Aero eller ikke, men at dekk og styretape er det som gjør jobben kjøper jeg ikke.
Min stiveste og mest ukomfortable sykkel er min Genesis Croix de Fer med 33mm dekk og 50psi. Den er betydelig mer ukomfortabel enn mine landeveissykler med 25mm (100psi) og 28mm (80psi) dekk. Alle er satt opp med samme styre og tape.
Jeg vil nok tro at Kristoff og laget hans, som jo har ganske så mye mer peiling en sofa"ekspertene" her inne, har testet både den vanlige sykkelen og Aeroad på brostein. Jeg syntes også valget er litt rart, men som sagt, dette har de nok testet. Movistargutta kjører jo også Aeroad.
EmilZipp: Tenk/prøv på det neste gang du blir frakjørt i en fellesstart, pinne stiv opp en bakke.
Han hadde et lite rykk, men så ut som om han merka syra etter 2 sekunder og satt seg ned igjen.
Synes han kjørte bra, var hele tiden bekymret for at ingen skulle tette lukene. Synes de med unntak av Hayman byttet greit på, og Boonen var den mest aktive siste 50km.
Synes det er så slitsomt at norske sportsjournalister på død og liv skal analysere det som en "feil" hver gang en nordmann ikke vinner, akkurat som om våre alltid skal være den sterkeste.
EmilZipp: Tenk/prøv på det neste gang du blir frakjørt i en fellesstart, pinne stiv opp en bakke.
Han hadde et lite rykk, men så ut som om han merka syra etter 2 sekunder og satt seg ned igjen.
Synes han kjørte bra, var hele tiden bekymret for at ingen skulle tette lukene. Synes de med unntak av Hayman byttet greit på, og Boonen var den mest aktive siste 50km.
Synes det er så slitsomt at norske sportsjournalister på død og liv skal analysere det som en "feil" hver gang en nordmann ikke vinner, akkurat som om våre alltid skal være den sterkeste.
Ja, jeg er enig i at Edvald var sterk (som jeg skrev) som var med inn i finalen og.. ja jeg har blitt frakjørt på fellesstart og kjenner følelsen det er å være helt kvalmt på stålet, rote etter gel med valne hender og håpe det er en liten stund til neste bitte-lille bakketopp er der strikken muligens ryker. Det er jo det som gir livet mening ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Se dokumentaren Road to Roubaix, så syns dere ikke at Hayman er noen kjedelig eller uverdig vinner.
Jeg tenker at brosteinspesialisten og hjelperytter Hayman slipper unna med en aerosykkel, mens Kristoff kanskje ikke gjør det.
Dette handler sannsynligvis mest om sykkelteknikk og måten man klarer å bruke kroppen til å dempe og ikke sykkel. Min påstand er at det uansett er for lite demping i de syklene de kan bruke til at det vil bety noe (Med unntak av litt komfort.) Blir jo håpløst å tro at forskjellen er som FS vs HT i terrenget....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Sterkt av Edvald... men svaret hans rett etter målgang "jeg hadde syra osv..." Kan vanskelig tenke meg at de fire andre hadde så mye mer å kjøre med helt på slutten. Skulle ønske Edvald i hvertfall hadde gjort minst et ordentlig forsøk på å stikke på slutten selv med "syra". Han klarte jo å tette luka en gang eller fem siste halve mila så bittelitt må han ha hatt. Jeg sto og skrek "stikk Edvald, stikk Edvald" dessverre til ingen nytte... Er jeg for kravstor på Edvalds vegne ?????
Du er alt for kravstor. Det er helle ikke veldig mange i feltet som har like mye vinnerskalle som EBH (Han gir veldig sjelden opp i hodet.). EBH har i tillegg kanskje litt lite grunnlag for å vinne P-B i år. Ett år til med ny kropp og nytt treningsregime kan kanskje gi det lille ekstra... (Tra tid å bli kvitt alt Sky ødela.).
Mener du har rett, Kardam, (edit) og Øyvind V bekrefter.
Bra navn på en slik sykkel.
Quote:
Solace noun, Also called solacement 1. comfort in sorrow, misfortune, or trouble; alleviation of distress or discomfort. 2. something that gives comfort, consolation, or relief: The minister's visit was the dying man's only solace.
verb (used with object), solaced, solacing. 3. to comfort, console, or cheer (a person, oneself, the heart, etc.). 4. to alleviate or relieve (sorrow, distress, etc.).
Og her er Cosmo Catalanos sammendrag, komplett med innskutt reklame for Scott Solace:
Redigert av Valentino; 11/04/201609:01.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Dette handler sannsynligvis mest om sykkelteknikk og måten man klarer å bruke kroppen til å dempe og ikke sykkel.
Nettopp. Derfor tror jeg at Hayman som kanskje er den mest rutinerte brosteinsrytteren i feltet takler P-R på aerosykkel, mens feks Kristoff ikke gjør det.
Du er alt for kravstor. Det er helle ikke veldig mange i feltet som har like mye vinnerskalle som EBH (Han gir veldig sjelden opp i hodet.). EBH har i tillegg kanskje litt lite grunnlag for å vinne P-B i år. Ett år til med ny kropp og nytt treningsregime kan kanskje gi det lille ekstra... (Tra tid å bli kvitt alt Sky ødela.).
Det ble støtet vilt fra sektor 3, og til mål. Her måtte den sterkeste spurteren, EBH tette lukene (forståelig nok). At han rakk å mobilisere krefter til å nesten kjøre seg inn igjen i tetgruppa inne på velodromen er nær sagt utrolig
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Dette handler sannsynligvis mest om sykkelteknikk og måten man klarer å bruke kroppen til å dempe og ikke sykkel.
Nettopp. Derfor tror jeg at Hayman som kanskje er den mest rutinerte brosteinsrytteren i feltet takler P-R på aerosykkel, mens feks Kristoff ikke gjør det.
Det er ikke sånn du blir forstått. Jeg forstår deg sånn at du mener at Kristoff (og nå alle andre) ville hatt sjanser til å være med i finalen med "riktig" sykkel. I mitt hode er det bare sprøyt da de færreste har nivået for i det hele tatt å være med i en finale i P-B....
Det ble støtet vilt fra sektor 3, og til mål. Her måtte den sterkeste spurteren, EBH tette lukene (forståelig nok). At han rakk å mobilisere krefter til å nesten kjøre seg inn igjen i tetgruppa inne på velodromen er nær sagt utrolig
Ett år til med riktig trening og en referanse fra en finale vil være gull for EBH til neste år
Hayman var ikke akkurat ivrig de siste milene, og hadde naturlig nok mer krefter på slutten. Stannard, Boonen, EBH og VanMarcke tok føringer og laget sykkelritt, mens Hayman satt på halen. Blir lettere å sitte med gjennom sektorene hvis man ikke tar føringer på asfaltstrekkene
Ett år til med riktig trening og en referanse fra en finale vil være gull for EBH til neste år
Han er en mye bedre rytter totalt sett når han sykler på samme lag som Cav, og slipper å være lagets spurthåp. I tillegg tror jeg Cav drar med seg en god vinnermetalitet og lagfølelse inn i laget når han får de rette rytterne rundt seg
Han er en mye bedre rytter totalt sett når han sykler på samme lag som Cav, og slipper å være lagets spurthåp. I tillegg tror jeg Cav drar med seg en god vinnermetalitet og lagfølelse inn i laget når han får de rette rytterne rundt seg
Det er da helt andre grunner til at han kan være med i en finale i år. Han har lagt om treningen sin sånn at han har punch nok til å sitte med. Sky sitt trenerapparat gjorde jo alt for å forme ham som en annen type rytter. Jeg vil og påstå at P-R ikke nødvendigvis passer en spurter. EBH har mer en nok vinner mentalitet selv (trenger ikke Cav han.). Etter forrige års VM vil han aldri bli sittende å nøle mer heller. Synes han kjører offensivt og bra nå!
(Ikke glem hvor store skritt han har tatt siden han sluttet i Sky.).
Hayman var ikke akkurat ivrig de siste milene, og hadde naturlig nok mer krefter på slutten. Stannard, Boonen, EBH og VanMarcke tok føringer og laget sykkelritt, mens Hayman satt på halen. Blir lettere å sitte med gjennom sektorene hvis man ikke tar føringer på asfaltstrekkene
Eh. Hayman kom fra dagens brudd. Stannard prøvde også å skuldre ham ut av rittet ved inngangen til Carrefour de l*Arbre (mener det var der), og han fikk en helvetes jobb med å komme opp igjen siden Sep satte på turboen. Ikke snakk ned seieren til Hayman. Bare en av de fem kunne vinne, men alle fortjente det.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Ja, han ble jo til og med frakjørt av de fire andre gutta, og kom seg deretter opp igjen. Sterkt. Jeg syntes det var en verdig vinner. Alle de 5 gutta hadde forøvrig vært verdige vinnere i min bok.
Man kan altså se på sykkelritt med totalt forskjellige øyne. Hayman satt i brudd store deler av rittet. Hva mer kan man forlange, egentlig. Han ble også nesten kjørt ned av Stannard på Carrefour L'arbre og måtte kjempe seg opp flere ganger. Når han i tillegg spurtet mot en av tidenes Roubaix-ryttere og vant, hvorfor ikke bare gi han den kreditten han fortjener? Sykkelritt er ikke matematikk, alle fem mot slutten gjorde kjemperitt og hadde vært fine vinnere. Hayman var bare best i går. Meget fortjent.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Sykkelritt er ikke matematikk, alle fem mot slutten gjorde kjemperitt og hadde vært fine vinnere. Hayman var bare best i går. Meget fortjent.
kan ikke være mer enig men Roubaix er dog litt mer matematikk/ statistikk enn de fleste andre rittene: det er uhyre sjeldent at vinneren ikke har topp 10 plasseringer i rittet å vise til. Det hadde Hayman fra før, det hadde ikke Edvald før nå.
At Hayman satt i bruddet hadde jeg glemt, Valentino og ganskefort (jeg duppet av på sofaen en liten periode). Da skal den gamle mannen i Orica få mye mer cred Skal legge meg flat her. Ingen tvil om at han gjorde en stor jobb med å jobbe seg opp igjen når han slet.
Sykkelritt er ikke matematikk, alle fem mot slutten gjorde kjemperitt og hadde vært fine vinnere. Hayman var bare best i går. Meget fortjent.
kan ikke være mer enig men Roubaix er dog litt mer matematikk/ statistikk enn de fleste andre rittene: det er uhyre sjeldent at vinneren ikke har topp 10 plasseringer i rittet å vise til. Det hadde Hayman fra før, det hadde ikke Edvald før nå.
Det handler vel mye om at det er umulig å være "gratis.passasjer" (Man blir ikke "dratt" med inn til velodromen.). Det er vel litt sånn at om man skal plassere seg bra, så må man ha egenskapene og nivået inne og de er det ikke så mange som har.
Jeg tror Edvald er en mye bedre P-R rytter enn feks Kristoff. Fortsetter Edvald som nå i årene som kommer og vektlegger å bli bedre på akkurat de egenskapene han behøver, så vil han sannsynligvis vinne P-R en gang.