Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#1995816
14/08/2015 19:54
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 621
Gjaevert
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 621 |
Ja regner med det er best å vente. Men jeg har mulighet til en skikkelig oppgradering må i høst, som jeg forhåpentligvis kan ha et par år fremover  Å det er så kjedelig å vente, så skulle helt funnet noe bra nå. Men mtp skivebremser og teknologi, er det sånn at et nytt hjulsett om 1-2 år vil være en god oppgradering på Synapsen eller er det hele setupet som man tror blir lettere og fornyet?
Cannondale CAAD13 2020
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Gjaevert]
#1995824
14/08/2015 20:02
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859 |
Hele setupet som man tror blir lettere og fornyet? Ren synsing, men likevel: tipper det vil ta litt tid før alle gevinstene og tilpasningene til skivebremsene er tatt ut. For produsentene er dette utmerket selvsagt, de kan produsere gradvis mer integrerte modeller år etter år.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Gjaevert]
#1995830
14/08/2015 20:19
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Aksium er bombesikre de, men på tur i dag der han ene hadde Zipp 303 og han andre kjørte på Enve 3.4 SES var det ikke akkurat spennende utseende/lyd hos meg. Har vurdert 303 Disc selv, men ikke trykket på knappen enda. De penga røyk på ny stisykkel...
Jeg har, som det kommer frem av signaturen min, Di2 - Ultegra 6870.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Rene]
#1995887
15/08/2015 05:24
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
303 er litt halvveis og tull spør du meg. Enve har i det minste laget felgen kun for disc og spart en del vekt i forhold til Zipp og de fleste andre. Liker ikke når en ledende produsent på sitt felt tar snarveier for å melke et marked.
T.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Sepeda]
#1995923
15/08/2015 07:47
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Gode argumenter, Sepeda. Jeg håper virkelig at standarden blir gjennomgående skruakslinger. Campas geniale hurtigkopling har uansett utspilt sin rolle etter at advokattapper ble påbudt, og skruakslinger går det ikke an å sette inn feil (selv om en amerikaner sikkert får til det også).
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Tommy D.]
#1995954
15/08/2015 09:02
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Ingen av de var på disc, så det er ikke det som diskuteres. Helt enig i at Enve sine disc-hjul er mer gjennomførte, men når prisen er så absurd som den er blir det for dumt.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Valentino]
#1996010
15/08/2015 13:02
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Gode argumenter, Sepeda. Jeg håper virkelig at standarden blir gjennomgående skruakslinger. Campas geniale hurtigkopling har uansett utspilt sin rolle etter at advokattapper ble påbudt, og skruakslinger går det ikke an å sette inn feil (selv om en amerikaner sikkert får til det også). Personlig har jeg aldri sett poenget med dette på landeveien, og jeg er tung! Der som uansett er et poeng er at om du kjøper nå, så bør nav i det.minste kunne konverteres til dette om du kjøper et dyrere hjulsett, da jeg er ganske overbevist om at det blir standarden. T.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#1996186
16/08/2015 05:10
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 621
Gjaevert
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 621 |
Hvis jeg spisser spørsmålet mitt ytterligere: Jeg ønsker å kjøpe en ny sykkel fra nå og senest sesongstart 2016(mars/april). Vil 2016 modellene være såpass forbedret at det er verdt å vente og kanskje komme sub 8kg og få den nyeste "bremseskive-teknologien". Eller blir oppdateringene små og det er like greit å slå til på en 2015 modell som jeg evt kan få billigere? Noen innspill på akkurat det? 
Cannondale CAAD13 2020
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Gjaevert]
#1996194
16/08/2015 06:27
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Kjøp nå. Forskjellene vil ikke være av betydning uansett. Dessuten kan du forvente et pent prishopp til 2016 grunnet svak kronekurs mot dollar (og de fleste andre).
T.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Gjaevert]
#1996205
16/08/2015 07:32
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Vil 2016 modellene være såpass forbedret at det er verdt å vente og kanskje komme sub 8kg og få den nyeste "bremseskive-teknologien". Eller blir oppdateringene små og det er like greit å slå til på en 2015 modell som jeg evt kan få billigere? Enig med Tommy D., med et par forbehold. Hva som kommer i 2016 fra de store merkene er mer eller mindre kjent. Om du googler merke + 2016, vil du finne omtale. Det forventes ikke store endringer. Det er først når industrien og UCI oppnår enighet om bruk av skivebremser i ritt at det er forventet en mer rivende utvikling. Det vil gjelde både hvilke kategorier landeveissykler som utstyres med skivebremser (i dag er det primært komfortracere, med enkelte unntak), utforming av bremsekalipper og -skiver, utvikling av lettere hjulsett og forhåpentligvis felles standarder for nav. Om valget står mellom 2015- og 2016-modell er det m.a.o. få rent tekniske grunner til å vente. Om du ikke skal delta i aktive ritt/masters, det ikke er viktig for deg at sykkelen blir 1-2 kg tyngre enn sykkel med felgbremser i samme prisklasse, og du ikke ser for deg hyppige hjulskifter der navstandard er viktig, ser jeg heller ingen andre tungtveiende grunner til ikke å gå over til skivebremser fremfor felgbremser allerede nå. Som Tommy D. påpeker, vil det kunne lønne seg stort å slå til nå, og få fordelen av både høsttilbud og priser satt etter en sterkere kronekurs enn hva som vil være tilfelle i 2016. Men om du kjøper nå, må du altså være forberedt på at sykkelen kan synes noe teknisk utdatert om et par sesonger. Om du ikke sykler ritt, vil det ha mindre betydning. Trøsten er at sykler med felgbremser trolig vil være enda mer utdatert  Det gjelder å finne en sykkel som er mest mulig fremtidsrettet. Mitt stalltips vil være å satse på en sykkel med gjennomgående akslinger både foran (15mm) og bak (142x12). Så vidt jeg har observert, velger stadig flere produsenter denne løsningen på både cx og landeveissykkel med skivebremser. Og den fungerer godt.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Sepeda]
#1996340
16/08/2015 15:44
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Det gjelder å finne en sykkel som er mest mulig fremtidsrettet. Mitt stalltips vil være å satse på en sykkel med gjennomgående akslinger både foran (15mm) og bak (142x12). Så vidt jeg har observert, velger stadig flere produsenter denne løsningen på både cx og landeveissykkel med skivebremser. Og den fungerer godt. Jeg trenger litt voksenopplæring her - hva er gjennomgående aksling og hvorfor er det bra? Jeg syklet nettopp Voss-Geilo og observerte et par Cd Synapse Ultegra Di2 med skivebremser i feltet; de kan nå fås for rundt 30kNOK, det høres ut som et bra kjøp (iallfall når man er 50+ og sykler denne typen ritt). Har denne sykkelen gjennomgående aksling?
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Valentino]
#1996341
16/08/2015 15:47
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Jeg håper virkelig at standarden blir gjennomgående skruakslinger. Campas geniale hurtigkopling har uansett utspilt sin rolle etter at advokattapper ble påbudt, og skruakslinger går det ikke an å sette inn feil (selv om en amerikaner sikkert får til det også). Voksenopplæring igjen - hva er "advokattapper"?
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Erlend L]
#1996348
16/08/2015 16:11
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Voksenopplæring igjen - hva er "advokattapper"? Siden Valentino ikke er online: Lawyer lips or lawyer tabs (a type of positive retention device) are tabs fitted to the fork ends on the front fork of bicycles sold in some countries (particularly the U.S.) to prevent a wheel from leaving the fork if the quick release skewer comes undone. They were introduced in response to lawsuits supported by experts including John Forester, in cases where incorrectly adjusted quick release wheels came out of the forks. Lawyer tabs are designed to compensate for the fact that many riders do not know how to operate a quick release properly (...) A side-effect is that the quick release, which was developed to allow the wheel to be removed without having to unscrew any components, no longer works as designed: the skewer must be unscrewed in order to remove the wheel (although tools do remain unnecessary). This means that the tension on refitting must be adjusted again. Some cyclists file off the lawyer tabs so the quick release works as originally intended. A correctly secured quick release is unlikely to be ejected from the fork end in normal use where rim brakes are in use, although recently there has been some evidence, notably from James Annan, a British scientist working in Japan, suggesting that the moments in disc brake systems can cause quick-release front wheels to be ejected past the lawyer tabs. Les mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Fork_end#Lawyer_lips
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Sepeda]
#1996351
16/08/2015 16:16
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Heh - ang advokat-tapper: Jeg har slike på min gamle Cd Synapse; der må jeg skru ganske mye for å få av forhjulet. Jeg tenkte faktisk på det i går da jeg tok av forhjulet - hvordan kan de skifte hjul så fort som man ser proffene (syklister eller mekanikere) gjøre på TV; de syklene har antakelig ikke slike tapper?
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Erlend L]
#1996359
16/08/2015 16:27
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Hva er gjennomgående aksling og hvorfor er det bra? Her ser du forskjellen på en gjennomgående aksling (tykk) og hurtigkobling (tynn): Gjennomgående aksling er stivere og gir mer presis plassering av hjulet i gaffel og ramme. Begge deler er en fordel ved skivebremser. Ved bruk av gjennomgående akslinger kan man f.eks. konstruere gafler som tåler belastningen skivebremser medfører samtidig som vekten på gaffelen kan holdes nede. Gjennomgående akslinger er den nye standarden på terrengsykler og sees på stadig flere krossykler og landeveissykler med skivebremser. Les mer på Bikeradar. Du spør om Synapse. Synapse er en utmerket sykkel, men har altså hurtigkoblinger foran og bak. Andre modeller kan ha kombinasjoner av gjennomgående aksling og hurtigkobling, med gjennomgående kun på gaffelen. Andre igjen har gjennomgående både foran og bak.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Sepeda]
#1996365
16/08/2015 16:43
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Takk for det - har lært to helt nye ting i dag altså, advokat-tapper og gjennomgående akslinger. Jeg fant et par videor om "thru-axels" også; akslingenn må altså skrus inn fra riktig side mens man holder hjulet på plass. Det ser unektelig litt vanskeligere ut enn med hurtigkoplinger (to nye momenter - sentrere hullene og skru akslingen inn), men er man kjapp og øvet, så taper man vel ikke mange sekundene på dette. https://www.youtube.com/watch?v=vKUU0FvH47g
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Sepeda]
#1996367
16/08/2015 16:51
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Sepeda har forsåvidt helt rett, men jeg ville ikke hengt meg opp i om det er gjennnomgående aksling eller god gammel QR. Dette er jo tross alt landeveissykler vi snakker om! Cannondale "gadd" jo ikke å legge in aksling på sine nye FSi rammer da de ikke klarte å måle noen effekt av dette bak - til type rundbane/grusbanking. Kjører du grovere, så har det noe for seg. Hvis noe, så har det mer for seg foran, men igjen så snakker vi her landevei!
Jeg kjører selv en del grusveie med min landeveissykkel med QR og mine 100 Kg, og savner ikke stivhet eller noe annet. Det er heller ikke problematisk å feste hjul uten at skiver subber.
Poenget mitt er at du ikke bør vektlegge akkurat dette i stor grad. Jeg ville faktisk ikke brydd meg overhodet, da det er mye annet som bør veie tyngre. Det eneste jeg ville ofret en tanke, er om du kjøper nye grisedyre hjul/nav, så bør du sjekke at de kan konverteres dersom dette skulle bli aktuelt i fremtiden. Det glemte jeg, men ser ut som om CK kan dette!?
T.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#1996383
16/08/2015 17:38
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859 |
Gjennomgående kommer nok, her er et eksempel:  og denne som var omtalt tidligere:  Cube (som var riktig så snasen) har X-12 både foran og bak, mer informasjon.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Tommy D.]
#1996444
16/08/2015 19:04
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Enig med Tommy D. at type akslinger ikke bør være avgjørende ved valg av landeveissykkel. F.eks. den nevnte Synapse Disc er åpenbart en utmerket sykkel som jeg gjerne skulle eid selv  Men vi spesielt interesserte - og det er vi jo! - kan merke oss at f.eks. Cannondale, Specialized, BMC og Giant fortsatt bruker hurtigkoblinger på sine endurance/komfortracere med skivebremser, mens f.eks. Trek, Scott, Colnago og Focus - og merkene Loki nevner - bruker en form for gjennomgående aksling foran og/eller bak. Innen cyclocross og grusracere/adventure bikes er gjennomgående akslinger blitt mer dominerende de siste sesongene. Som kjent skal skivebremser testes ut i profesjonelle ritt til høsten og i 2016. Utfallet er uforutsigbart, også med tanke på akslingsstandarder. Frustrerende, men spennende!
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#1996647
17/08/2015 07:09
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000 |
Merket at de var ekstra store disse advokat-tappene på min nybygde grusracer, så blir litt ekstra fikling med hjulet synes jeg. Men så er det allerede ekstra fikling med å få skiven på plass uannsett (kommer nok med trening).
Kjører vanlig qr og synes det fungerer utmerket, men blir jo litt plagsomt om en senere oppgradering betyr (nok en gang) nye hjulsystemer etc.
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#1996689
17/08/2015 07:55
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307 |
Kjøpte grusracer med skivebremser i juni, ville aldri vurdert noe annet etter et par turer i ymse vær. Har Ultegra bremser og alu bremsebane på min andre sykkel, så ikke noe dårlig alternativ, men når du kan lett bruke en enkelt finger for å bremse i 80 km/t ned Aurlandsfjellet, og i tillegg bremse mye senere enn andre, er man ikke lenger i tvil, fantastisk følelse! Beste med lange nedoverbakker som det er i Norge er at du trenger såvidt bruke krefter på å bremse i forhold til felgbrems.
QR foran og bak, ikke opplevd noe problem med det, men har vurdert å bytte gaffel en gang hvis det blir helt standard med gjennomgående aksling. Mange nav kan konverteres mellom de to, mener DT Swiss bla kommer standard med kit for å gjøre det.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#2002923
29/08/2015 06:31
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#2037064
30/11/2015 13:45
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161 |
Da er det vel nærmest klart at spikeren (endelig) kan hamres inn i felgbrems-kista en gang for alle. At dette ikke blir godkjent har jeg ekstremt lite tro på. Nå har jeg allerede skivebremser, men ville vel tenkt meg om en gang eller tre før jeg la mye penger i en ny sykkel i dag uten skivebremser! Felgbrems på landevei blir vel snart det samme som 26 tommer er i terrenget - Fortsatt fult funksjonelt, men ingen som vil ha det! http://www.bikeradar.com/road/news/artic...and-race-45823/T.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: tmhwk]
#2037138
30/11/2015 18:45
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278 |
Spennende! Mon tro hva produsenter vil gjøre med toppmodeller bygget for felgbrems? Blir det nye modeller eller blir de bare tilpasset skivebrems? Rart at ikke det alt er flere rene resere med skiver alt?
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#2037141
30/11/2015 18:52
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
De som landevei har testet er jo alt alt for tunge.7,5 - 9 kg. Er jo ingen som gidder betale 30-40k for en tung racer.
Min Look med Ultegra/Dura Ace mix veier 6,7 kg og kostet 26000 kr på salg!
Regner med at NCF følger tropp å tillater skivebrems i aktive ritt for 2016. Eller hva tror dere?
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#2037144
30/11/2015 18:59
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: Panda]
#2037153
30/11/2015 19:43
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Regner med at NCF følger tropp å tillater skivebrems i aktive ritt for 2016. Eller hva tror dere? Man kan bare håpe. Med årets Enebakk Rundt-fadese i friskt minne tør jeg tippe på at det ikke kommer til å skje uten ufrivillig komikk med tilhørende polemikk.
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#2078299
11/04/2016 17:28
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 491
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 491 |
|
|
|
Re: Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser?
[Re: BetongApe]
#2078360
11/04/2016 19:39
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Skygutta sklei i en våt sving... Slicksdekk burde vært forbudt!
|
|
|
|
|