Bike-discount.de
|
Bike-discount.de
28/02/2016 17:28
|
Chrilla
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Skal eventuelt bestille noe deler fra bike-discount.de dersom di har gode priser og lurer på hvis jeg kun må betale mine varer + frakt + 25% mva?  Noen som har erfaring av dette? Er det noen andre gebyr som også må betales?
|
|
|
Re: Bike-discount.de
[Re: Chrilla]
28/02/2016 17:35
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Varene uten tysk moms + frakt når du bestiller. Du betaler norsk moms når du henter pakken, men ingen gebyr. Deutche post har avtale med posten og gebyret er inkludert i frakten.
|
|
|
28/02/2016 17:52
|
Lid
Veteran
|
Veteran
De har gode priser, men sjekk bikeshop eller sykkelkomponenter først. Har ofte sett at prisen blir omtrent det samme. Men tilbudsvarer kan man ofte gjøre gode kjøp på Bike-Discount. Har handlet mye der.
|
|
|
28/02/2016 19:27
|
Chrilla
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Okei! Takker. Da er jeg klar over det ihvertfall  Yes, har sjekket bikeshop.no og lignende men det er en del komponenter di ikke har i sortimentet ellers syns jeg di er go også!
|
|
|
28/02/2016 19:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bike24 er også et godt sted å sjekke. Utmerket utvalg og tidvis gode tilbud. Når du logger inn fra Norge, får du opp priser uten tysk moms. Forsendelse dekker fortollingsgebyr. Norsk moms tilkommer ved mottak i Norge. M.a.o. samme forutsigbare og greie betingelser som BRD beskriver for Bike-discount.de. Har også gjort noen gode kjøp på r2-bike. Men Sykkelkomponenter er uslåelig på service og har også gode priser.
|
|
|
28/02/2016 21:20
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Det nevnes flere gode tyske nettbutikker, og Bike-components.de er også verdt å nevne i den sammenhengen.
|
|
|
[Re: BRD]
06/04/2016 11:22
|
tron
Besatt
|
Besatt
For de som evt. googler Bike-Discount for å høre om det er en ålreit butikk eller ei, kan jeg nevne at jeg mottok en KS-senkepinne fra dem nylig som åpenbart var montert og returnert av en annen kunde. Den var neppe brukt, men kabelen var tilpasset en ramme med veldig kort kabelruting, så jeg måtte finne ny kabel og strømpe i boden. I tillegg manglet en mutter til hendelen på styret. Jeg fikset alt sammen samme kveld, men sendte en mail til dem og sa at dette var dårlige greier. Jeg fikk sporenstreks en handlekupong på 20 euro til mitt neste kjøp, noe som er nok for meg til å gi dem ros heller enn ris. Varene uten tysk moms + frakt når du bestiller. Du betaler norsk moms når du henter pakken, men ingen gebyr. Deutche post har avtale med posten og gebyret er inkludert i frakten. Dette stemmer ikke helt. Posten sier selv at de ikke har noen avtale om dette. Sendinger som ikke ilegges fortollingsgebyr utgjør et fraktprodukt med såkalt avsenderbetalt fortolling. Mottaker betaler momsen, men fortollingen er inkludert i prisen for fraktproduktet. Det er flere tyske nettbutikker som bruker et slikt fraktprodukt fra DHL, men dessverre er det vanskelig å vite på forhånd om det man bestiller kommer med et slikt fraktprodukt eller ei.
|
|
|
[Re: tron]
06/04/2016 11:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dette stemmer ikke helt. Posten sier selv at de ikke har noen avtale om dette. Sendinger som ikke ilegges fortollingsgebyr utgjør et fraktprodukt med såkalt avsenderbetalt fortolling. Mottaker betaler momsen, men fortollingen er inkludert i prisen for fraktproduktet. Det er flere tyske nettbutikker som bruker et slikt fraktprodukt fra DHL, men dessverre er det vanskelig å vite på forhånd om det man bestiller kommer med et slikt fraktprodukt eller ei. Jepp. Det er ofte de bruker CarryOn Business eller CarryOn Cash - og det ene produktet har fortolling innbakt.
|
|
|
[Re: tron]
06/04/2016 12:02
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Det er flere tyske nettbutikker som bruker et slikt fraktprodukt fra DHL, men dessverre er det vanskelig å vite på forhånd om det man bestiller kommer med et slikt fraktprodukt eller ei. Har mange bestillinger fra Bike24 og Bike-discount de siste årene, og har aldri betalt annet enn frakt og gebyr når jeg har valgt DHL. Neppe noen garanti for at det alltid er slik, men for min egen del så regner jeg aldri med at det blir gebyr når jeg bestiller derfra. Forøvrig svært godt fornøyd med begge butikkene. Men nå som euroen er såpass kjip sjekker jeg alltid Sykkelkomponenter først. Og ofte er en mail dit alt som skal til for at ting de i utgangspunktet ikke har i butikken dukker opp 
With light parts come great responsibility
|
|
|
06/04/2016 12:10
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Det som er litt dårlig med Posten og denne typen frakt, er det sporingsmessige "hullet" som er mellom "Sendingen er sendt fra avsenderland" og "Sendingen er ankommet mottakerlandet". Synes av og til det går lang tid her, særlig for pakker som jeg tenker at må være flyfrakt hvis de skal holde den lovede tiden. Her synes jeg andre har bedre sporing underveis, f.eks "ekte" DHL
Nå er jeg sikkert utålmodig og overdrevet mistenksom, men jeg klarer ikke helt å la vær å tenke at Posten jo egentlig selv bestemmer når de scanner inn pakken til "Sendingen er ankommet mottakerlandet". Hvis de scanner den med en gang de får kloa i den, så synes det jo om Posten bruker lang tid på sin del av behandlingen. Hvis de derimot venter med å scanne den til de er sikre på at de har kapasitet til å ta den, så er det enklere å få en rask behandling på den delen jeg faktisk kan følge gjennom sporingen og som jeg vet at det er Posten som står for
Som sagt - mulig det bare er jeg som er utålmodig.
|
|
|
20/01/2021 09:40
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har handlet hos Bike-Discount tidligere uten moms og betalt moms og gebyr til DHL. Nå har de tydeligvis endret opplegget sitt, for prisene inkluderer 25% moms når man sender til Norge. Men jeg kan ikke se at de er registrert i VOEC: https://www.skatteetaten.no/bedrift...ser-som-er-registrert-i-voec-registeret/Er det noen som har handlet fra dem i det siste? Står jeg i fare for å betale et evt. fortollingsgebyr til DHL likevel?
|
|
|
20/01/2021 13:10
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Bestilte fra dem på fredag. Slik jeg leser det står det tydelig at norsk mva er inkludert i prisene de oppgir på hjemmesiden deres. Pakken er nå sendt så da gjenstår det å se hva som virkelig gjelder. Venter i spenning.
Når det gjelder frakt med DHL fra Tyskland, har alltid disse blitt levert via posten i Norge. Håper dette fortsatt gjelder. De er mye snillere på sine gebyrer en DHL. Bestiller du fra England er det DHL hele vegen, og jeg har røket på noen helt absurde gebyrer der. Handler jeg fra England ber jeg spesifikt om at de ikke sender med DHL
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
20/01/2021 15:31
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dhl i dette tilfellet er det tyske postvesenet, og de har igjen avtale med det norske postvesenet.
|
|
|
20/01/2021 17:41
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Har hatt et par dårlige opplevelser med Bike Discount.
Første, som egentlig ikke er relevant, er fra da jeg oppdaget at jeg kom til å passere mindre enn 50 meter fra deres Megastore i Bonn i fjor sommer. Skuffende utvalg i butikken, gitt det enorme utvalget på nett.
Så bestilte jeg på nett samme kveld. Den ene låsen jeg bestilte var ikke på lager likevel. Det var første da jeg kontaktet dem etter ca en uke at de kom på idéen om kanskje å sende resten av pakken. (Låsen kom aldri på lager igjen) Dessverre gjorde det at pakken kom frem 2 timer etter at jeg var på vei til flyplassen.
|
|
|
23/01/2021 16:33
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Da Fikk jeg pakken min fra Bike-discount og den ble som vanlig levert av posten. Bra. Det som ikke var fult så bra var at jeg ble avkrevd mva og gebyr. På pakksedel/faktura vedlagt i pakken er mva spesifisert på samme måte som på hjemmesiden til Bike-d. Posten har altså krevd mva for selve varen, frakt og allerede betalt mva til bike-d. Jeg har sendt Mail til Bike-d. Og spurt om de har lagt ut mva og bedt om dokumentasjon på dette. Vi får se hvordan dette går, men jeg satser på at det vil løse seg. Selv tror jeg at feilen ligger hos posten. Har vært borti en liknende sak tidligere hvor posten krevde mva på en pakke som allerede var tollet inn. Da løste det seg med en telefonsamtale.
|
|
|
[Re: neistein]
23/01/2021 21:51
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Takk for oppdatering, får håpe det løser seg greit ja.
|
|
|
24/01/2021 00:13
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Siden de ikke er registrert i VOEC så tipper jeg dette ikke er et påslag for norsk VAT, men tysk VAT på 19%. Det du da kan gjøre kan spørre pent om er å få refundert den tyske VATen på 19%, siden du trodde dette var et utlegg for den norske VATen og det ikke er noe krav for deg å betale VAT til EU. Mange av de tyske konkurrentene gjør jo dette automatisk når man velger Norge som shipping destination. Hvis du får en slik refusjon, så har du strengt tatt også betalt for mye norsk VAT, beregningsgrunnlaget er for stort. Med nok dokumentasjon kan du da sende inn dette som en sak til Tollvesenet, og kanskje få svar om et halvt år eller noe sånt... det var iallefall det som skjedde sist jeg prøvde å argumentere noe der. Kanskje hvis bike-discount mener det er en feil i webshoppen hos de så kanskje de gir deg god kundeservice og godtgjør deg for alle dine ekstra utlegg.
|
|
|
[Re: EspenS]
24/01/2021 12:39
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Siden de ikke er registrert i VOEC så tipper jeg dette ikke er et påslag for norsk VAT, men tysk VAT på 19%. Det du da kan gjøre kan spørre pent om er å få refundert den tyske VATen på 19%, siden du trodde dette var et utlegg for den norske VATen og det ikke er noe krav for deg å betale VAT til EU. Mange av de tyske konkurrentene gjør jo dette automatisk når man velger Norge som shipping destination. Hvis du får en slik refusjon, så har du strengt tatt også betalt for mye norsk VAT, beregningsgrunnlaget er for stort. Med nok dokumentasjon kan du da sende inn dette som en sak til Tollvesenet, og kanskje få svar om et halvt år eller noe sånt... det var iallefall det som skjedde sist jeg prøvde å argumentere noe der. Kanskje hvis bike-discount mener det er en feil i webshoppen hos de så kanskje de gir deg god kundeservice og godtgjør deg for alle dine ekstra utlegg. Står spesifisert på faktura at det er 25%. Tidligere når jeg har handlet fra dem, blir 19% vat trukket fra når du endrer mottakerland. Nå endres det fra 19 til 25% når man legger til Norge som mottakerland. Alt er også spesifisert på pakkseddel/faktura.
|
|
|
24/01/2021 21:50
|
Zigbag
Medlem
|
Medlem
En annen nettbutikk, men samme problemstilling. Handlet på galibier.cc i helgen, og der er ikke VAT oppgitt i handlekurven. Vil anta at det er inkludert britisk VAT, og sendte en e-post for å spørre om britisk VAT skulle trekkes fra.
Fikk til svar at det var en liten butikk som måtte betale nritiske avgifter, men trodde uansett at de ikke skal betale dette for orderer som sendes utenlands. Noen andre som har vært borti dette? Kanskje jeg bør sende en ny e-post og spørre om begrunnelse. Andre britiske nettbutikker har trukket dette fra ordren.
Kunne heller ikke finne butikken i VOEC.
Redigert av Zigbag; 24/01/2021 21:51. Rediger grunn: Voec
|
|
|
24/01/2021 22:23
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Når man som butikk eksporterer og selger uten mva, så blir det litt ekstra papirarbeid. For små butikker som kanskje får en slenger nå og da, kan jeg forstå at de ikke tar seg bryet. Og kanskje tenker de også at en som er så interessert at han bestiller fra Norge uansett betaler de siste hundrelappene?
|
|
|
[Re: Gråstein]
25/01/2021 09:04
|
Zigbag
Medlem
|
Medlem
Når man som butikk eksporterer og selger uten mva, så blir det litt ekstra papirarbeid. For små butikker som kanskje får en slenger nå og da, kan jeg forstå at de ikke tar seg bryet. Og kanskje tenker de også at en som er så interessert at han bestiller fra Norge uansett betaler de siste hundrelappene? Takk for svar. Ja, enig i den vurderingen og gidder ikke å ta meg bryet for noe som egentlig er småpenger.
|
|
|
25/01/2021 13:02
|
Minime
Medlem
|
Medlem
Da Fikk jeg pakken min fra Bike-discount og den ble som vanlig levert av posten. Bra. Det som ikke var fult så bra var at jeg ble avkrevd mva og gebyr. På pakksedel/faktura vedlagt i pakken er mva spesifisert på samme måte som på hjemmesiden til Bike-d. Posten har altså krevd mva for selve varen, frakt og allerede betalt mva til bike-d. Jeg har sendt Mail til Bike-d. Og spurt om de har lagt ut mva og bedt om dokumentasjon på dette. Vi får se hvordan dette går, men jeg satser på at det vil løse seg. Selv tror jeg at feilen ligger hos posten. Har vært borti en liknende sak tidligere hvor posten krevde mva på en pakke som allerede var tollet inn. Da løste det seg med en telefonsamtale. Har pågående bike-discount bestilling så ble naturligvis litt engasjert når det meldes at posten tar ny moms på toppen av den norske momsen som allerede er betalt til nettbutikken ved bestilling. Sendte et spørsmål til bike-discount og fikk følgende relativt betryggende svar: "For Norway we have to charge VAT since 01.10.2020. We have a Norwegian VAT number and are fully registered. Normally you don't have to pay tax at the post office or customs. However, it happens that the employees at the post office are not sufficiently informed. Then they charge VAT again. Then you can submit the receipt to us and we will pay the VAT back to you." Så håper at det ordner seg raskt for deg, neistein.
Redigert av Minime; 25/01/2021 14:22.
|
|
|
[Re: Minime]
25/01/2021 15:48
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Then you can submit the receipt to us and we will pay the VAT back to you." Men hva med fortollingsgebyret? 
|
|
|
25/01/2021 16:53
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Om Posten krever fortoller og krever inn mva så er det veldig sannsynlig at avsender ikke har oppgitt korrekt tollinformasjon.
|
|
|
25/01/2021 17:25
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har en liste over sykkelbutikker i utlandet som er registrert i Voec? Skatteetatens side ser ikke ut til å ha noen form for sortering på den 33 sider lange listen...
|
|
|
25/01/2021 18:47
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Snakket med posten i dag som sa at forsendelsen ikke var merket med VOEC nummer og da krevde de automatisk mva. De henviste meg videre til Bike-Discount og sa jeg måtte ta det med dem.
|
|
|
26/01/2021 07:00
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
De er registrert som nuf i brreg, og er ikke med i voec. Dette er en bedre løsning for deg som kunde.
|
|
|
[Re: Paulus]
26/01/2021 08:43
|
neistein
Veteran
|
Veteran
De er registrert som nuf i brreg, og er ikke med i voec. Dette er en bedre løsning for deg som kunde. Og hva vil det si? Hvilke fordeler får jeg av det? Foreløpig virker det ikke som at jeg har fått noen fordeler, da jeg har betalt dobbelt moms. Litt mer forklaring som kunne hjulpet meg her ville vært fint.
|
|
|
26/01/2021 09:50
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
VOEC gjelder vel kun varer opptil 3000 NOK, så sånn sett er jo ordningen til Bike-Discount god, ved å betale mva rett til dem så unngår man jo et fortollingsgebyr.
Jeg har fått samme beskjed fra Bike-Discount som Minime, at de refunderer eventuelt dobbeltmoms, men har ikke fått testet dette i praksis.
Spent på hvordan dette løser seg. Posten har vel krevd mva på vareverdi inkl. mva + fortollingsgebyr, så hva man burde få dekket blir jo noe mer en mva var i utgangspunktet.
|
|
|
26/01/2021 10:12
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det vil si at foretaket er registrert i norge og da gjelder norsk lov og du kan få klagesaker behandlet i forbruketilsynet. I tillegg vil butikken ha mulighet til å betale moms/toll uansett beløp i motsetning til voec.
|
|
|
|
|