Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Forskjell på styrken i beina

Forskjell på styrken i beina #2075184 03/04/2016 09:01
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei
Etter å ha kjørt noen økter ute ser jeg at jeg har ca 45/55 fordeling på venstre/høyre når jeg ligger rundt terskel. Var til dels klar over det fra før, men fikk det bekreftet ordentlig nå. Er dette noe det er vits å bruke tid på å "forbedre"? På f eks 300w vil jo de prosentene utgjøre ganske mange watt.

Har ikke skadet venstrefoten tidligere, så vet ikke hva den store forskjellen kommer av, annet enn at høyre er svært dominant. Vil f eks mer tung styrke gjennom vinteren kunne utligne det noe? F eks ved bruk av ettbeins sykkelspesifikke øvelser?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075186 03/04/2016 09:11
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Aner ikke noe om sykkelspesifikke øvelser, men jeg vet at for eks. bulgarske utfall er en fin måte å "jevne ut" forskjellen på beina. Kjør for eks så tungt du klarer på svakeste bein, 6-10 repetisjoner x 2 sett pr bein.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075202 03/04/2016 09:57
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hoaas
Hei
Etter å ha kjørt noen økter ute ser jeg at jeg har ca 45/55 fordeling på venstre/høyre når jeg ligger rundt terskel. Var til dels klar over det fra før, men fikk det bekreftet ordentlig nå. Er dette noe det er vits å bruke tid på å "forbedre"? På f eks 300w vil jo de prosentene utgjøre ganske mange watt.

Har ikke skadet venstrefoten tidligere, så vet ikke hva den store forskjellen kommer av, annet enn at høyre er svært dominant. Vil f eks mer tung styrke gjennom vinteren kunne utligne det noe? F eks ved bruk av ettbeins sykkelspesifikke øvelser?

Før du gjør evt. styrkeøvelser på "svakeste" fot, bør du sjekke bevegelsesmønster, beinlengde, bevegelighet etc. Hender at beina jobber usynkront av div.årsaker. Noen ganger kan i så fall slike ting korrigeres, med innleggssåler, cleatsjustering osv.

iq
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Gammelogdesperat] #2075207 03/04/2016 10:14
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Cleats er justert ganske godt i lengde og sideveis, og individuelt på hver fot, men har kanskje en mistanke om at jeg kanskje trenger shims på venstre fot. Når jeg sykler med litt trøkk kan jeg kjenne at jeg har et veldig godt tråkk på høyrefot, med god motstand gjennom hele rundtråkket. Kan ikke si det samme på venstre, så det er kanskje noe i det.

Er dette noe jeg kan måle selv, eller er det folk som sjekker bevegelsesmønster, lengde osv?

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075208 03/04/2016 10:22
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg mistenker du har lest mye av det samme jeg har lest?

I nyere tid har mulighetene til å måle vokst dramatisk, og mye fortere enn muligheten til å vite sikkert hvilke praktiske effekter de forskjellige måleingene kan ha. Tråkkbalanse er vel et typisk eksempel på det. Forskjellig terskelverdi for høyre og venstre bein er et annet.

Det er kun et språklig valg om du velger å si at venstre bein er svakt eller høyre sterkt. 50/50 er ikke et mål, hvis konsekvensen blir at du ikke utnytter all styrken. Også i ditt sterkeste bein.

Jeg ville trukket konklusjonen å kjøre noen ettbeinsøvelser, og passe på at de er utfordrende. Enten det er styrkeøvelser som kanskje skal ha forskjellig vekt, eller det er tråkkøvelser. Da kan du rette opp hvis du eventuelt har trent "skjevt" og har uforløst potensial.

Så ville jeg ikke ha brydd meg det døyt når jeg syklet alle vanlige øvelser. Du vil heller utnytte styrken du har enn å tvinge deg inn i noen måltall. Helt til det eventuelt kommer noe forskning som forteller at det er hensiktsmessig å gjøre noe annet. Hvis det kommer.

Edit: Det finnes sykkeltilpassere som måler bevegelse i tre dimensjoner. De jeg kjenner konkret til ligger dessverre "noen" kilometer unna din base.

Redigert av oyvin; 03/04/2016 10:25.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: oyvin] #2075222 03/04/2016 10:54
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja vi har nok lest noe av det samme ser det ut til. På vanlige langturer i rolig tempo har jeg stort sett 50/50, når det drar seg til skiller det litt på beina. Det har jo egentlig ingen praktisk betydning, tenkte bare om det var et ubrukt potensiale i de prosentene venstre var under høyre. Sannsynligvis er det ikke det, og jeg kan heller ikke skjønne at jeg er "skjeivtrent". Eneste jeg kommer på i farta er at jeg padler mest med venstre arm/fot først når jeg går på ski.

Har også kjørt en del tråkkøvelser og ettbeins kadensøvelser gjennom vinteren. På de øvelsene merka jeg nok en liten tendens til at høyre hadde "bedre kontroll" når jeg dro opp og over toppen.

Tror også dette er noe som er mer tydelig på landeveien enn i terrenget, siden det blir en mer statisk øvelse enn terrengsykling.

Jeg skal i alle fall forsøke med shims på venstre siden, slik at tråkket har en tilnærmet lik følelse som høyre. Jeg har en liten vinkel på selve fotsålen på venstre, det har jeg ikke på høyre. En shims vil nok kunne utligne det litt. Om det utgjør noen forskjell i tråkkbalanse vites ei, men det vil i alle fall bli bedre for kneet og fotsålen på venstrefoten.

Redigert av Hoaas; 03/04/2016 10:57.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075294 03/04/2016 15:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
For meg så ligger jeg på 49/51 på en tur med terskel drag, og det er først stort avvik når jeg ligger over 100 rpm. På 30 min z1 med en 15 min periode over 110 rpm kan det fort bli 46/54. Så for meg handler dette om motorikk/teknikk. Venstrefoten har rett og slett ikke samme evne til å sykle jevnt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075296 03/04/2016 15:23
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg foreslår du bevisst tråkker litt slappere med det gode beinet, sånn at det blir 50/50. Evt. sykler du noen uker med bare det dårlige beinet, sånn at det gode beinet får forfalle. Evt. kan du vurdere å hinke på det dårlige beinet istedenfor å gå resten av døgnet også.

Ikke for å være frekk, men skal du først trene det svake beinet kan du like godt trene det sterke beinet også, og du er der du var. Som kanskje kan leses mellom linjene: Jeg har aldri sett poenget med wattmålere som måler beina individuelt når det eneste det kan brukes til er å finne ut hvilket av beina man skal amputere hvis proffsyklisttoget har gått, og man innser at den største sjansen for medaljer av edel valør er deltakelse i paraolympics.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: rasmusic] #2075316 03/04/2016 16:46
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: rasmusic
Jeg foreslår du bevisst tråkker litt slappere med det gode beinet, sånn at det blir 50/50. Evt. sykler du noen uker med bare det dårlige beinet, sånn at det gode beinet får forfalle. Evt. kan du vurdere å hinke på det dårlige beinet istedenfor å gå resten av døgnet også.

Ikke for å være frekk, men skal du først trene det svake beinet kan du like godt trene det sterke beinet også, og du er der du var. Som kanskje kan leses mellom linjene: Jeg har aldri sett poenget med wattmålere som måler beina individuelt når det eneste det kan brukes til er å finne ut hvilket av beina man skal amputere hvis proffsyklisttoget har gått, og man innser at den største sjansen for medaljer av edel valør er deltakelse i paraolympics.

Haha! Vel, derfor var formuleringen av spørsmålet som det var, "er det noe vits å bruke tid på å prøve å gjøre noe med det?".

Tenkte ikke å kun trene det svake benet når jeg snakket om styrke, mente mer om et godt styrkeprogram kunne jevne ut forskjellen litt. En del av sykkelspesifikke styrkeøvelser er jo ettbeins øvelser.

Jeg er litt stivere i venstrefoten enn høyre, noe som merkes i lyske, venstre side av korsryggen og rompe på lengre turer.

Har for øvrig tatt vekk % fordeling av tråkket på Edgen når jeg sykler, det er jo tross alt ikke noe nyttig å se på uansett.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075335 03/04/2016 17:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg er litt stivere i venstrefoten enn høyre, noe som merkes i lyske, venstre side av korsryggen og rompe på lengre turer.

Hmm. Ville mistenkt at svaret ligger her, men litt "motsatt". Skjevhet/låsning i bekken/hofte, ulik lengde på ben, hofteleddsbøyer (stram, i klem) e.l. Stivheten i venstrefoten er nok vel så gjerne et symptom på dette, som en årsak.

Har noen behandlere sett på dette? En fysioterapeut/manuellterapeut med spisskompetanse på hofte/bekken, ideelt sett.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075347 03/04/2016 18:18
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal faktisk til fysioen min i morgen, men hun er ikke noen ekspert på hofte/bekken. Hun kan jo garantert henvise meg videre til noen som har kompetanse på det, men det spørs vel hvor høy prioritering en mosjonist med "litt forskjell i kraftfordelinga" får ICON_WINK
Er verdt å spørre om i alle fall, så får man ta det derfra.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075356 03/04/2016 18:50
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Det her er hva DC Rainmaker sier om saken:
Now comes the question of what to do with this data. See, it’s not quite as straightforward as you’d think. Garmin themselves doesn’t recommend you try and focus on maintaining “perfect balance”, and many other leading sport scientists in the field agree. The reality is that collectively the industry doesn’t yet know what to do with the data, nor how to train or race with it. The singular reason that left/right power can be useful for however is injury recovery. For example in a leg injury, being able to see and plot progress back to a pre-injury state (or just something slightly more normal).

Ref: http://www.dcrainmaker.com/2013/09/garmin-vector-review.html

'...once more, and more intensity!'
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: rasmusic] #2075364 03/04/2016 19:17
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: rasmusic

Muhahaha. Noe av det morsomste jeg har lest her inne.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075520 04/04/2016 08:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Noe du kan tenke på å gjøre er å tøye venstrebeinet ekstra, og evt sette setet noe ned.
Jeg tipper at du kanskje sliter med et bein som må strekke seg litt etter pedalen. Det korteste beinet vil da slite med å få full kraft gjennom tråkket hvis det ikke rekker helt ned til pedalen. Dette kan bøtes på med mer bevegelighet eller en liten justering av setehøyde, eller begge deler.

Jeg er sterkere i høyrebeinet under styrketrening, som beinpress/utfall. Men jeg er mer stabil i venstrebeinet.
Høyrebeinet mitt er litt kortere enn venstrebeinet og under sykling får jeg ofte at venstrebeinet yter ørlite grann mer enn høyre. På rolig langtur ligger jeg ofte på 52/48, mens på intervaller er jeg 50/50, da høyrebeinet sikkert får til å gi skikkelig gass.

På sykkelen ønsker du jo at begge beina skal jobbe så tett opp mot sitt potensial som mulig, du ønsker ikke å kutte ned kraften i det ene for å øke i det andre. Men det kan være noe å hente på å få det svake beinet til å yte maks, hvis det ikke gjør det allerede.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075534 04/04/2016 08:42
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg har allerede begynt med ekstra tøying på venstrebeinet, setet justerte jeg også ned noen mm for en drøy uke siden. Det synes jeg hjalp en del.

Nei jeg kommer selvsagt ikke til å "slippe opp" på høyrefoten for å få 50/50. Om begge yter maks allerede vet man jo ikke, men skal prøve å tøye meg fram til litt bedre bevegelighet i venstre. I og med at jeg kjenner det strammer seg litt enkelte steder på venstresiden, kan det nok sikkert ligge noe i det. Bare det å få vekk ubehaget vil jo være bra, selv om det kanskje ikke gjør noe for kraftfordelinga ICON_SMILE

Sjekka kraftfordelinga på rulla i vinter også, da hadde jeg minimal forskjell uansett hvilken intensitet jeg kjørte. Mulig mer bevegelighet og "fri" sykkel forsterker det, i forhold til en sykkel som står låst fast på rulla.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075548 04/04/2016 09:12
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har for øvrig ikke merket noen forskjell i styrken på beina når jeg trener styrke. På ettbeins øvelser går det i samme vekt og repetisjoner. Men som Øyvind også beskriver, synes jeg høyrefoten er mer stabil enn venstre.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075575 04/04/2016 10:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Så fremt man har en dominant fot så kan jeg ikke forstå at noen konkludere med at dette handler styrke.

Det er motorikk/koordinasjon som svikter ikke muskelmasse.

ICON_TONGUE

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075577 04/04/2016 10:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ja og nei.
Et liv med bedre koordinert høyrebein vil også gi økt muskelmasse i dette beinet.

Øyvind Aas
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: sykkeloyvind] #2075590 04/04/2016 10:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Ja og nei.
Et liv med bedre koordinert høyrebein vil også gi økt muskelmasse i dette beinet.

Økt muskelmasse hjelper ikke så fremt motorikken er grunnen.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075592 04/04/2016 10:35
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har for øvrig ikke merket noen forskjell i styrken på beina når jeg trener styrke. På ettbeins øvelser går det i samme vekt og repetisjoner. Men som Øyvind også beskriver, synes jeg høyrefoten er mer stabil enn venstre.

Hvordan merker du ulikhet i stabilitet mellom føttene ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: HeavyDude] #2075596 04/04/2016 10:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude

Når jeg tar ett-beins knebøy, eller bulgarsk utfall med bakbeinet i slynge slenger jeg hofta mer ut og kneet mer inn på høyre beinet enn på venstre.

På venstrebeinet står jeg stødig og går rett opp og ned. På høyre sliter jeg mer med å stå stille.

Øyvind Aas
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: HeavyDude] #2075600 04/04/2016 10:44
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude

Tja, enklere å utføre øvelser på høyrefoten enn venstre, det føles mye tightere. Bulgarsk utfall f eks, merker at jeg må jobbe mer med balansen når jeg går ned på venstre enn med høyre.
Var hos fysio nettopp, hadde bedre generell bevegelighet i venstre enn høyre. Men hadde låsning i nedre del av korsrygg på venstre side, noe hun mente kunne resultere i ubehaget jeg får med at jeg stivner litt i rygg, rompe og lyske på venstre side. Fikk noen øvelser i tillegg til tøyinga. Det gjør sannsynligvis ikke noe med kraftfordeliga, men om ubehaget blir borte er jo det bra ICON_SMILE

Redigert av Hoaas; 04/04/2016 10:46.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075601 04/04/2016 10:46
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser Øyvind kom meg i forkjøpet på bulgarsk utfall, han beskriver det godt.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075658 04/04/2016 12:32
R
runeb Offline
Entusiast
Entusiast
R
Mitt forslag er ettbens på rulle med konstant watt. I vinter har jeg trent 3min drag med total dragtid på 30min. Starta opp med 150watt på hver fot og er nå oppe i 190watt.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075660 04/04/2016 12:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Så lenge en fot er dominant vil det alltid være et avvik. Så glem det. Tipper uansett dere er for gamle til å kunne trene opp koordinasjon/motorikk såpass at dere får to ben som er ganske likeverdige. Uansett. Lykke til! ICON_SMILE

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: sveinaa] #2075673 04/04/2016 13:07
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Så det er sant at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks? ICON_WINK

Neida, har slått meg til ro med at det for de aller fleste er noe avvik på høyre/venstre. Om noe så har jo denne tråden fått løst opp noen låsninger på venstresiden og muligens tatt knekken på ubehag når man sitter på sykkelen. Ingen ting som er så galt at det ikke er godt for noe ICON_SMILE

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: runeb] #2075674 04/04/2016 13:12
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: runeb
Mitt forslag er ettbens på rulle med konstant watt. I vinter har jeg trent 3min drag med total dragtid på 30min. Starta opp med 150watt på hver fot og er nå oppe i 190watt.

Vet ikke om dette hjelper noe, siden det tross alt er rulla som styrer motstanden. Hadde du prøvd det samme uten å se på watten på en frirulle, er jeg ganske sikker på du ville fått en forskjell selv om opplevd intensitet er lik for begge beina.
Ute blir det jo full spiker på begge beina og ingen rulle som kontrollerer at du holder "riktig watt" på begge beina.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075696 04/04/2016 14:03
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sjekk om du har artrose? Det høres likt ut som jeg hadde det for noen år siden, og nei - du blir ikke bedre.

...noen må være blant de siste.
Re: Forskjell på styrken i beina [Re: Hoaas] #2075708 04/04/2016 14:53
R
runeb Offline
Entusiast
Entusiast
R
Kanskje det er rundtråkket og ikke selve styrken det er noe galt med... Stabilitetsøvelser for å styrke mage og rygg hjelper også på å balansere kropp for å få styrken ned i pedalene.

Re: Forskjell på styrken i beina [Re: runeb] #2075711 04/04/2016 15:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: runeb
Kanskje det er rundtråkket og ikke selve styrken det er noe galt med...

Her passer det igjen å informere om at det ikke finnes noe rundtråkk. Det er dessverre en myte.
Noen få, gode syklister har ikke-negativt tråkk i bakre del av pedalsirkelen. Ingen har noen kraft å snakke om i denne fasen av tråkket.
Det er lett å se på filene til de proffene som sykler med Pioners watt-måler/effekt-måler. De legger ofte ut filer som viser tråkksirkelen og kraftutvikling. Pilene er alltid røde i «opptrekksfasen».

Øyvind Aas
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support