Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Søvn etter trening

Re: Søvn etter trening [Re: Frank H] #2078243 11/04/2016 13:28
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tid på døgnet har jo også litt med hva man kan få til av logistikk på hjemmefronten (i hvertfall for min del). I fjor vinter hadde jeg masse rulleøkter typisk 2300-0100. De første gangene var det litt i hytt og pine om jeg fikk sove og oppskriften min ble. Rolige økter i hvertfall siste halvtimen, noe å spise etterpå, en varm dusj og sovnet som en stein hver gang. Denne vinteren har det blitt mindre rulle men sti/terreng-sykling (noen hissige drag ble det nok...) og noen løpeturer. Som i fjor, sovner som en stein hver gang.

Jeg ville ikke brukt noe som helst som påvirker søvn, den må komme av seg selv synes jeg. Går det ikke så endre på årsaken om det er drittdag på jobben, drittdag hjemme, trening, grubling på bling-effkter til sykkelen (kjøp det så sover du godt minst en uke)...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Søvn etter trening [Re: EmilZipp] #2078617 12/04/2016 12:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp

Jeg ville ikke brukt noe som helst som påvirker søvn, den må komme av seg selv synes jeg. Går det ikke så endre på årsaken om det er drittdag på jobben, drittdag hjemme, trening, grubling på bling-effkter til sykkelen (kjøp det så sover du godt minst en uke)...

Helt enig. Hvis man må bruke kunstig stimulans for å få sove, så er det et bakenforliggende problem. Da hadde jeg funnet ut av hva det var, og så prøvd å gjort noe med det. Man bruker vel ikke speed for å komme seg gjennom arbeidsdagen? :-P

Re: Søvn etter trening [Re: aug11x] #2078620 12/04/2016 12:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Man bruker vel ikke speed for å komme seg gjennom arbeidsdagen? :-P

Man må kanskje det om man kommer inn i en "ond sirkel" der man bruker noe får å komme seg opp og noe for å komme seg ned.

ICON_GRIN

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Søvn etter trening [Re: aug11x] #2078888 13/04/2016 08:47
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S

Helt enig. Hvis man må bruke kunstig stimulans for å få sove, så er det et bakenforliggende problem. Da hadde jeg funnet ut av hva det var, og så prøvd å gjort noe med det. Man bruker vel ikke speed for å komme seg gjennom arbeidsdagen? :-P
I mange tilfeller er folk forskjellige, noen har mye smerter noen lider av andre ting og i mange tilfeller er både smertestillende og andre medikamenter eneste mulighet for kunne få mer en 2-3 timers nattesøvn.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Søvn etter trening [Re: særp] #2078891 13/04/2016 08:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: særp

I mange tilfeller er folk forskjellige, noen har mye smerter noen lider av andre ting og i mange tilfeller er både smertestillende og andre medikamenter eneste mulighet for kunne få mer en 2-3 timers nattesøvn.

Vi snakker vel om å sove etter trening. Får man så vondt av å trene bør man kanskje vurdere andre treningsformer eller lignende?

Re: Søvn etter trening [Re: sveinaa] #2078897 13/04/2016 09:02
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: sveinaa

Vi snakker vel om å sove etter trening. Får man så vondt av å trene bør man kanskje vurdere andre treningsformer eller lignende?
For mange er alternativet mye værre, Men er man frisk og ingen plager er jo saken annerledes,

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Søvn etter trening [Re: særp] #2078906 13/04/2016 09:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
For mange er alternativet mye værre, Men er man frisk og ingen plager er jo saken annerledes,

Har man kroniske eller andre plager som krever at man trener selv om det er stygg vondt så blir jo det noe helt annet ja.

Må man kjøre på med sovepiller eller beroligende for å roe seg etter en hard intervalløkt på kveldstid så vil jeg si man har et potensielt problem om man holder på med det over tid.

Re: Søvn etter trening [Re: sveinaa] #2079309 14/04/2016 08:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: sveinaa

Har man kroniske eller andre plager som krever at man trener selv om det er stygg vondt så blir jo det noe helt annet ja.

Må man kjøre på med sovepiller eller beroligende for å roe seg etter en hard intervalløkt på kveldstid så vil jeg si man har et potensielt problem om man holder på med det over tid.

Det ville jeg sagt var "end of discussion"... helt enig !

Re: Søvn etter trening [Re: EmilZipp] #2079314 14/04/2016 08:57
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Rulleøkter som slutter 01:00? Dæven da er du gæærn ICON_WINK hvis du jobber 8-16 da..
Jeg kjørte rulle i vinter fra 19-20:30, da fikk jeg alltid sove godt hvertfall. Har unge på ett år, så 19 er fast leggetid og da løp far ut i boden.

Re: Søvn etter trening [Re: Tommyv] #2079493 14/04/2016 11:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Tommyv
Rulleøkter som slutter 01:00? Dæven da er du gæærn ICON_WINK hvis du jobber 8-16 da..
Jeg kjørte rulle i vinter fra 19-20:30, da fikk jeg alltid sove godt hvertfall. Har unge på ett år, så 19 er fast leggetid og da løp far ut i boden.

Ehh, ja kanskje... men med mål om 6-7 timer i uka om vinteren, større barn som legger seg ca 21-22 og litt sofasitting med fruen til slutt så ble det litt sent noen ganger. Mye mindre av det i vinter da rulleøktene ble færre og uteaktivitetene flere. Fruen var mer happy med "halvsene kvelder" m sykkelkompiser enn midt på natta langt til skogs alene :-)

Re: Søvn etter trening [Re: Frank H] #2079590 14/04/2016 14:27
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hvordan klarte du ha overskudd til noe som helst når du kjørte økter så seint, og attpåtil ikke fikk sove innimellom?
Jeg ser mange "amatørproffer" står opp alt for tidlig (4?) og tar en økt da. Prøvde du det?

Re: Søvn etter trening [Re: Frank H] #2663195 10/05/2021 13:19
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Etter kjøp av ny pulsklokke med søvnregistering i fjor sommer, har jeg siste året blitt bevisst på hvordan (hard) trening påvirker søvnkvaliteten. Nesten uten unntak sover jeg dårlig etter ei hard økt. Selv om jeg avslutter trening seks-sjutida på kvelden så får jeg negativt utslag på søvnkvaliteten. Gjennomsnittlig hvilepuls om natta spretter opp fra 52 til opptil 58. Våkner flere ganger om natta og er generelt lite uthvilt neste dag. Natten etter der sover jeg stort sett like godt igjen. Nærmer meg 50, mener å ha hatt samme problemet i mange år men synes det har blitt værre nå.

Syklet i går ettermiddag en relativt rolig 2 timer med noen harde, korte drag på slutten. Er helt utafor på jobben i dag. Må jeg slutte å trene hardt, kun kjøre hardøkter på formiddagen på fridager eller er det noen som har funnet en mirakelkur som kan fungere på en middelaldrende mann som ellers trives svært godt med høy puls?

Re: Søvn etter trening [Re: Frank H] #2663223 10/05/2021 15:25
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hender titt og stadig at noen kveldsturer kommer ut av kontroll her. Typ hjemme rundt tolv - ett. Da sover jeg som en stein. Litt trøtt på morran dagen etter, men når jeg først har stått opp merker jeg lite til det. Er max én gang i uka dette da. Om jeg er hjemme ett så får jeg jo fortsatt 5 timer søvn. Sover som regel 8t+ ellers.

Re: Søvn etter trening [Re: Frank H] #2663906 15/05/2021 05:15
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Du er ikke aleine om å sove dårlig om en kjører hard intervall seint på kvelden. Jeg føler den beste treninga kommer tidlig på dagen. Morgentrening før jobb er min greie.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Søvn etter trening [Re: Frank H] #2663942 15/05/2021 11:58
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Frank H

Etter at jeg kom hjem var jeg lys våken og proppfull av energi. ENORMT mye energi.. Slitsomt mye! Gikk og la meg kl 11:30 og ble så liggende lys våken til 5-6 på mårran! Jeg tok 2 stk ZMA (Zink, Magnesium) på kvelden...

Det er ikke første gangen jeg har det sånn.. Gikk på en liten smell (hvis det kan kalles det) for noen år siden, da sånne dager bare førte til at jeg trente mer og mer og mer. Fikk liksom ikke nok!

Det virker som at hvis det blir mye hardt på noen uker prøver kroppen og holde meg våken, og for og ikke være zombie på dagtid må kroppen ha mer trening. Helt til det smeller ICON_TONGUE
(litt dramatisk)

Hvis oppstemtheten i perioder er til stede hele tiden og merkes godt også når det gjelder f.eks. arbeidskapasitet, optimisme, selvtillit eller hvor fort du tenker og snakker, kan det være lurt å snakke med en medisinmann om det. I alle fall om du i andre perioder føler deg energiløs og nedstemt.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå