Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 16 1 2 6 7 8 9 10 15 16

Verdenssituasjonen, ille?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Papegøyal] #2072974 28/03/2016 10:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Papegøyal
Dere må skynde dere å lese, fordi enkelte moderatorer på terrengsykkel.no setter ikke pris på det jeg skriver, geriljasletter i tide og utide, og forsøker påvirke holdningene ved å sette merkelappen "troll" på brukeren min, osv.

Troll ja, kult. Og du har jo ikke en gang 500 innlegg. Hva er det du klager på?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Garpen] #2072977 28/03/2016 10:18
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Sitat: Garpen
Men er det en direkte konsekvens av Islam? Legger du ikke litt mye i akkurat denne religionen nå?

Nei, jeg tror ikke de er en direkte konsekvens av Islam.
Jeg tror det er en direkte konsekvens av at man ikke kan diskutere åpent uten å bli beskyldt for å være rasist. Jeg ser ikke at det finnes et godt skille mellom innvandrere / asylsøkere og Islam, all den tid det hverken er Svensker eller Estlendere som setter våre nasjonale "normer og standarder" på prøve. Ikke søker de asyl heller forresten...

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072978 28/03/2016 10:19
Tex Offline
Besatt
Besatt
Han har vel over 500 til sammen, hvis man regner alle brukerprofilene. ICON_LAUGH

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072980 28/03/2016 10:26
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Initium
Men er det en direkte konsekvens av Islam? Legger du ikke litt mye i akkurat denne religionen nå?

Jeg tror det er en direkte konsekvens av at man ikke kan diskutere åpent uten å bli beskyldt for å være rasist. Jeg ser ikke at det finnes et godt skille mellom innvandrere / asylsøkere og Islam, all den tid det hverken er Svensker eller Estlendere som setter våre nasjonale "normer og standarder" på prøve. Ikke søker de asyl heller forresten...

Hvis jeg skal dømme etter det du skriver så tror jeg at jeg har mer til felles med en hvilken som helst utlending enn jeg har med deg. Jeg forstår ikke hvilken gruppe du sikter til og heller ikke hva kroppsøving og nussing har med verdenssituasjonen å gjøre. Jeg visste ikke at vi hadde nasjonale "normer og standarder" men jeg vet om Svensker og Estlendere som setter mine på prøve.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072981 28/03/2016 10:27
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har lest en rekke artikler og ikke minst kronikker i Aftenposten, forfattet av fortvilte foreldre i invandrertette områder av Oslo. Essensen har vært at innvandrerfamiler / grupperinger nå har flertall, og kan styre retningen undervisningen skal ta. Mao med sine demokratiske rettigheter påvirker de i motsatt retning av hva norsk samfunn har ønsket i nærmere 100år.

Foreldremøtene kan vel ikke styre undervisningen? (Jeg vil anta at også skolene med høy innvandrerkvotient forholder seg til læreplaner, og opplæringsloven m.v.) Men de kan f. eks. styre hvorvidt barna drar på leirskole, det har du nok rett i. Verdien av et leirskoleopphold er ganske sikkert positivt korrelert med hvor stor andel av elevene som er med på oppholdet og da er det kanskje like greit å lage et annet opplegg om mange av eleven ikke blir med.

Og ja, voldtektsstatistikkene er både mye omtalt og mye omdiskutert. At enkelte hadde hatt godt av å trene på grensesetting, er vel hevet over envher tvil. At litt forsiktig nussing i skjul som 12 åring ikke betyr at de samme jentene er fritt vilt hverken som 13 eller 16 åringer, på linje med at skjørt som går 2cm nedpå låret hos en veldreid 19årig heller ikke er en åpen invitt til noe som helst, er ikke noe det er medfødt at vi skjønner, det må læres.

Igjen så er dette et sammensatt problem som har høyere sammenheng med utdanning og økonomisk ståsted enn religiøs overbevisning i følge politiet.

Uten å være snerpete så er jeg vel så bekymret for at russefeiringen (som er etnisk norsk) ser ut til å vare fra 1. klasse i videregående til man er ferdig med master som at ungene mine kanskje ikke får gått på leirskole.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Asterix] #2072983 28/03/2016 10:29
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Asterix
Håper lektoren m.fl. her inne tar seg tid til å svare på Initium sine spørsmål. Særdeles interessant og dessverre realiteter og en direkte konsekvens av Islam.

Da må du vente lenge. Diskusjonen er ikke uinteressant i seg selv, men temmelig på siden, dersom temaet er hvorvidt verdenssituasjonen er truende, eller ikke. Det handler om spørsmål som kan håndteres veldig fint innenfor det demokratiske systemet vi har, og jeg opplever dem som svært lite truende. For øvrig er jeg ikke lærer i grunnskolen, og har lite å tilføre når det gjelder akkurat de spørsmålene.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: lektorHaugen] #2072984 28/03/2016 10:34
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Sitat: lektorHaugen
Da må du vente lenge. Diskusjonen er ikke uinteressant i seg selv, men temmelig på siden, dersom temaet er hvorvidt verdenssituasjonen er truende, eller ikke.

Det har du helt rett i, beklager avsporingen.

Og ja, jeg syns verden er et mye mindre trygt sted enn før. Og når jeg synes det, føler jeg meg ikke trygg, og når jeg ikke føler meg trygg, da ER jeg pr definisjon ikke trygg. Selv om det ikke nødvendigvis er vesentlig fler terrorangrep enn på sent 70 og tidlig 80 tall når Baider Meinhof, IRA og PLO var i aksjon...

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072986 28/03/2016 10:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har lest en rekke artikler og ikke minst kronikker i Aftenposten, forfattet av fortvilte foreldre i invandrertette områder av Oslo. Essensen har vært at innvandrerfamiler / grupperinger nå har flertall, og kan styre retningen undervisningen skal ta. Mao med sine demokratiske rettigheter påvirker de i motsatt retning av hva norsk samfunn har ønsket i nærmere 100år.

Jeg klarer ikke finne kronikkene og artiklene tilbake sånn helt uten videre, men jeg har stort sett lest det i Aftenposten.

Og ja, voldtektsstatistikkene er både mye omtalt og mye omdiskutert. At enkelte hadde hatt godt av å trene på grensesetting, er vel hevet over envher tvil. At litt forsiktig nussing i skjul som 12 åring ikke betyr at de samme jentene er fritt vilt hverken som 13 eller 16 åringer, på linje med at skjørt som går 2cm nedpå låret hos en veldreid 19årig heller ikke er en åpen invitt til noe som helst, er ikke noe det er medfødt at vi skjønner, det må læres.

Hver og en av oss for ta stilling vedr. når " toleranse " slutter og " ettergivenhet" begynner. Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på dette, men vi kan f.eks begynne med kjønnsdelt svømmeundervisning, eller svømmeundervisning i det hele tatt: er det greit at innvandrer / fremmedkulturelle barn ikke deltar ?

Har ikke lest gjennom hele (tråden), men her er noen tal fra Bufdir:

http://www.bufdir.no/Statistikk_og_analy...rgrep_mot_barn/

Når sier dette ikke noe om etnisitet hos forgriperen, jeg trur vi i hovedsak kan finne norsk bakgrunn hos brorparten av dem (noen som har utfyllende tall?) , men noe sier meg at vi ikke lykkes veldig godt med grensesettingen når en av 6 opplever seksuell vold før fylte 18 år.
Ca. en av tre tilfeller skjer i vennekretser eller kjæresteforhold?

Jeg og en annen foreldre ble forøvrig 'nedstemt' i sammenheng med planlegging av en leirskoletur. Det ble fritt frem for mobil (mot leirskolens ønske), godteri og lommepenger. Bra grensetting dette ja.
Vel 'that's life' (vi ble demokratisk 'nedstemt').

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072988 28/03/2016 10:37
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
... og når jeg ikke føler meg trygg, da ER jeg pr definisjon ikke trygg.

egentlig stemmer ikke dét, finnes noen andre alternativer feks paranoia, men skal la det gå.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Tex] #2072989 28/03/2016 10:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tex
Han har vel over 500 til sammen, hvis man regner alle brukerprofilene. ICON_LAUGH

Hè, ikke ødelegg nå, hadde håpet han skulle forsnakke seg.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: skubisan] #2072990 28/03/2016 10:40
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Dette, derimot, er et moment jeg mener har fått for lite oppmerksomhet i diskusjonen:

Sitat: skubisan
Jeg er redd for at flykningesituasjonen vi ser nå bare er en forsmak på det som kommer når klimafaktoren slår inn for alvor. Og den vil uansett fortsette selv om det roer seg i midtøsten fordi det er stor skjevhet i levestandard og folk nå har tilgang på informasjon og kommunikasjon.

Hvordan kan vi begrense skadene fra et klima i endring? I hvor stor grad kan og skal vi tilpasse samfunnet til et annet klima? Hvordan kan vi sørge for matvaresikkerhet, sånn at vi unngår uår av typen 2010, med påfølgende sosial uro av typen 2011 (den arabiske "våren")?

Hva med havnivåstigningen? Det ser ut til at den ikke er like eksplosiv som det så ut til en stund. Skal vi våge å satse på at vi får tid nok til å områ oss, eller skal vi planlegge for et verstefallsscenario?

Og ikke minst: Kan vi lykkes med å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader, og hvordan i alle verden skal vi i så fall gå fram for å få til det?

Dette er etter min mening spørsmål som burde oppta alle som er opptatt av fremtiden.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: mtbmaniac] #2072991 28/03/2016 10:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: mtbmaniac

egentlig stemmer ikke dét, finnes noen andre alternativer feks paranoia, men skal la det gå.

Jeg skulle svare med at når jeg føler meg trygg, da ER jeg per definisjon trygg. men vi har alt lært at jeg da kan være naiv og.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: mtbmaniac] #2072992 28/03/2016 10:41
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I

Jeg hadde ALDRI blitt paranoid, om ikke alle hadde fulgt etter meg....

Uansett: jeg avslutter avsporingen med Kjetil Rolsness sin interessante kronikk, publisert i DAGBLADET

Og nei, jeg visste ikke at Jens Pikenes var sosiolog... , jeg er vel for bondsk...

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072994 28/03/2016 10:44
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og ja, jeg syns verden er et mye mindre trygt sted enn før. Og når jeg synes det, føler jeg meg ikke trygg, og når jeg ikke føler meg trygg, da ER jeg pr definisjon ikke trygg. Selv om det ikke nødvendigvis er vesentlig fler terrorangrep enn på sent 70 og tidlig 80 tall når Baider Meinhof, IRA og PLO var i aksjon...

En flypassasjer med flyskrekk er akkurat like trygg som en passasjer uten flyskrekk. Det der er ganske relevant for verdenssituasjonen for det er ofte frykt som styrer folks valg og meninger og handlinger.

Hvis man er redd for Indere så bør dette sette skrekken i en:

http://www.bbc.com/news/world-asia-india...source=facebook

Redigert av skubisan; 28/03/2016 10:46.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: lektorHaugen] #2072996 28/03/2016 10:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: lektorHaugen

Dette er etter min mening spørsmål som burde oppta alle som er opptatt av fremtiden.

Burde ja, kanskje det, men vil jo kreve egeninnsats og det er mye enklere bare legge skylda på andre så det er nok ikke aktuelt.

På den andre siden. Folkevandringer pga. eksterne forhold er jo ikke et nytt fenomen og dagens fordeling av befolknigsgrupper i Europa er jo ikke akkurat lik den for 2000 år siden. Og det har skjedd uten at mennesket har dødt ut i Europa.
Brukte hunnerne religion for å forsvare deres søken etter rikdom og lykke?
Romerne hadde vel en form for kvoteflyktningsystem og?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: skubisan] #2072997 28/03/2016 10:50
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
En flypassasjer med flyskrekk er akkurat like trygg som en passasjer uten flyskrekk. Det der er ganske relevant for verdenssituasjonen for det er ofte frykt som styrer folks valg og meninger og handlinger.

Nja, dette er ikke helt uten videre korrekt.
Hva om flypassasjeren med flyskrekk velger å bli hjemme ?

Eller hva når man grunnet folks redsel for terrorister begynner å bevæpne politiet, innføre endeløse sikkerhetskontroller på flyplasser, i havner, på offentlige knutepunkt og andre steder ? Hva når folks frykt begynner gi utslag i at " folk flest " ønsker å bære skuddsikre vester, kjøre pansrede biler og bære våpen på åpen gate ?

Og til sist: har samfunnets endeløse fokus på sikkerhet siden 9/11 faktisk gitt oss et sikrere samfunn, eller har det bare gitt mer sikringstiltak, mer overvåkning, redsel, frykt og misnøye ?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072999 28/03/2016 10:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nja, dette er ikke helt uten videre korrekt.
Hva om flypassasjeren med flyskrekk velger å bli hjemme ?

Det dør vel flere folk hjemme enn i flystyrt, statistisk sett. Så en passasjer uten flyskrekk på fly er tryggere enn en passasjer med flyskrekk som velger å bli hjemme (oi, da var hen jo ikke passasjer).

Jeg trur du skjønner poenget.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2073000 28/03/2016 10:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Og til sist: har samfunnets endeløse fokus på sikkerhet siden 9/11 faktisk gitt oss et sikrere samfunn, eller har det bare gitt mer sikringstiltak, mer overvåkning, redsel, frykt og misnøye ?

http://www.theguardian.com/uk-news/2014/nov/18/fivefold-increase-terrorism-fatalities-global-index

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2073001 28/03/2016 11:00
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet etter 9/11 er ikke sikkerhetsregimet, men at "vi" (vesten, USA, Cheney mfl) gikk til krig og avsatte diktatorene som hindret at vepsene spredte seg.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: mtbmaniac] #2073005 28/03/2016 11:15
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Problemet etter 9/11 er ikke sikkerhetsregimet, men at "vi" (vesten, USA, Cheney mfl) gikk til krig og avsatte diktatorene som hindret at vepsene spredte seg.

Ikke uenig, men "vi" hadde allerede i svært lang tid beredt grunnen for den religiøse fundamentalismens framvekst. Militær støtte til Mujahedin i Afghanistan er jo etterhvert svært kjent. Jeg for min del, lurer av og til på om ikke verden ville ha vært et mye roligere sted om "vi" hadde holdt fingrene fra fatet i Iran i 1953 . Uten en Mohammad Reza Shah Pahlavi å gjøre opprør mot,ville kanskje ikke den islamistiske revolusjonen ha fått særlig moment? Og Iran har vel, uansett hvordan man ser på det, spilt en nokså stor rolle i framveksten av politisk islam.

Kombinasjonen av militær støtte til og militært nærvær i Saudi-Arabia, har vel heller ikke vært særlig gunstig, for å si det pent.

Ironisk nok har alt dette (unntatt støtten til Mujahedin) sammenheng med tørsten etter nye hydrokarboner å brenne, og dermed er det på sett og vis det samme som ligger bak globale klimaendringer og global uro...

Redigert av lektorHaugen; 28/03/2016 11:18. Rediger grunn: Et "ikke" for mye.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2073008 28/03/2016 11:30
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg diskuterer ganske åpent og det er til dags dato bare veldig forvirrede typer som har kalt meg rasist...

Det er ikke vanskelig å skille mellom innvandrere, asylsøkere og islam. Kan du utdype hvilke problemer du har med begrepene så kan du sikkert få noen definisjoner.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: ] #2073014 28/03/2016 11:44
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: LilleEyolf

Det er jo lov å mene dette, men alternativet du skisserer er altså drøyt:

Dere som bor der må tåle å leve i et ufritt og diktatorisk regime fordi de religiøse i nabolagene deres er så klin gærne.
Sorry Mac....

Her er jeg i utgangspunktet enig med deg Eyolf men i ettertid så må jeg innrømme at det har vært naivt å velte regimer og i noen tilfeller så har premissene vært helt gale og idealismen vært et skalkesjul.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: ] #2073017 28/03/2016 11:47
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Du får bare gjøre som oss andre; flytte til nabolag som sokner til skoler med liten andel innvandrere. Da blir det både leirskoler og andre overnattingsturer.

Neida, i området mitt er tettheten lav. Men hvordan ser samfunnet ut om 20 år ?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: ] #2073021 28/03/2016 11:54
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig

Det er jo lov å mene dette, men alternativet du skisserer er altså drøyt:

Dere som bor der må tåle å leve i et ufritt og diktatorisk regime fordi de religiøse i nabolagene deres er så klin gærne.
Sorry Mac....

Tja, det kan jo med en viss rett hevdes at realpolitikk alltid bør trumfe ønskesituasjoner og idealistiske standpunkt. For å sette det litt på spissen. Om f.eks en Saddam Hussein var i stand til å sikre flertallet av sine innbyggere tryggere levekår, høyere matriell velstand, et mer forutsigbart samfunn og ikke minst en redusert risiko for brå og brutal død enn dagens styre kan levere, finnes det argumenter for å hevde at totalt sett hadde den jevne Iraker et bedre liv under Saddam enn de har i dag. Ja regimet hadde blod på hendene, men det gikk med langt færre liv pr. år enn de siste års vilkårlige blodbad.

Moralsk riktig sett med vårt vestlige blikk? Nei selvfølgelig ikke, definitivt ikke politisk korrekt, og sett med noens øyne hjerterått, kaldt, antidemokratisk og menneskefiendlig. Allikevel, for mennesker som kun ønsker fred og ro, noenlunde stabilitet og mat på bordet absolutt relevant.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2073023 28/03/2016 12:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Saddam var väl inte direkt någon islamist?

Jag tror inte att väldigt många av vestens krig runt om i värden har handlat om att ge andra folk demokrati och bättre levevilkor. Det handlar nog mest om pengar och egna intressen.

Ett problem är att det har visats sig vara vanskligt att få igång ett bra land efter att man avsatt en dikator.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Espen E] #2073025 28/03/2016 12:07
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Espen E

Moralsk riktig sett med vårt vestlige blikk? Nei selvfølgelig ikke, definitivt ikke politisk korrekt, og sett med noens øyne hjerterått, kaldt, antidemokratisk og menneskefiendlig. Allikevel, for mennesker som kun ønsker fred og ro, noenlunde stabilitet og mat på bordet absolutt relevant.

For meg er det moralsk feil og hjerterått å gå til en omfattende angrepskrig på falske premisser. Særlig når det er en krig mot en diktator som ble behandla som alliert da det ble oppfatta som mest gunstig. Humanitær angrepskrig har jeg rett og slett ingen tro på.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: fredriks] #2073029 28/03/2016 12:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks
Saddam var väl inte direkt någon islamist?

Jag tror inte att väldigt många av vestens krig runt om i värden har handlat om att ge andra folk demokrati och bättre levevilkor. Det handlar nog mest om pengar och egna intressen.

Ett problem är att det har visats sig vara vanskligt att få igång ett bra land efter att man avsatt en dikator.

Bath var vel ikke først og fremst et religiøst parti og at på til var Aziz kristen (katolsk)

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Tange] #2073030 28/03/2016 12:26
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og så invaderte de Iran og Kuwait og gasset sivile Kurdere. Men ikke noe tvil om at "Operation Iraqi Freedom" var en grotesk bløff for personlig og nasjonal vinning og prestisje.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: ] #2073034 28/03/2016 12:34
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tja, det kan jo med en viss rett hevdes at realpolitikk alltid bør trumfe ønskesituasjoner og idealistiske standpunkt.

Du spaker opp åpne dører her. Mitt svar var egentlig bare en kommentar til mtbmanicas tidliger forkjærlighet for globalisering og vekst. Du får ikke begge delene med en diktator.

Gjør man vel, se til Kina, både diktatur, globalisering og vekst. Tyskland på 30-tallet utmerket seg både på vekst og innovasjon, og dersom de hadde lykkes fremover derfra hadde vi hatt et globalt og vibrant samfunn der alle som ser annerledes ut enn dem ville vært slaver.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: mtbmaniac] #2073036 28/03/2016 12:41
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Tja, det kan jo med en viss rett hevdes at realpolitikk alltid bør trumfe ønskesituasjoner og idealistiske standpunkt.

Du spaker opp åpne dører her. Mitt svar var egentlig bare en kommentar til mtbmanicas tidliger forkjærlighet for globalisering og vekst. Du får ikke begge delene med en diktator.

Gjør man vel, se til Kina, både diktatur, globalisering og vekst. Tyskland på 30-tallet utmerket seg både på vekst og innovasjon, og dersom de hadde lykkes fremover derfra hadde vi hatt et globalt og vibrant samfunn der alle som ser annerledes ut enn dem ville vært slaver.

Sovjetunionen hadde også sterk økonomisk vekst på 1930-tallet. Det gikk ikke så bra i det lange løp. Det forundrer meg at Kina brukes som bevis på noe som helst, på grunn av en kraftig økonomisk vekst som har vart i noen tiår, ut fra et temmelig elendig utgangspunkt. Vi kan snakkes om 30 år. Om Kina innen den tid ikke har måttet velge mellom diktatur og økonomisk vekst, skal jeg gi deg rett.

P.S: Når det er sagt, er jeg enig i at kaos er verre enn diktatur, både når det gjelder menneskerettigheter og økonomisk vekst.

Redigert av lektorHaugen; 28/03/2016 12:43. Rediger grunn: P.S:

Side 8 av 16 1 2 6 7 8 9 10 15 16

Moderator  support