Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 16 1 2 5 6 7 8 9 15 16

Verdenssituasjonen, ille?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072758 27/03/2016 11:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg lest det.
Hvor vil du begynne diskusjonen?

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072761 27/03/2016 11:29
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Ser jo her hvorfor det er krig i verden. Økt forståelse har aldri skapt krig. segregering og "oss mot dem" har skapt mange. Mye av det islamofobene klager på, er selvoppfyllende profetier. "De er dårlig integrert i samfunnet" samtidig som de samme folkene aldri ville ansatt en person med et navn som høres ut til å komme fra midtøsten. Det er fasinerende at skepsisen mot muslimer så og si alltid er omvendt proposjonal med hvor mye man har omgått muslimer.

Et annet kjennetegn ved islamofober/nyrasister, er at de som regel er sterkt konservative. Islam representerer noe fremmed. Vi lever i en tidsalder hvor verden er mindre enn noen gang på grunn av internett, og på grunn av stadig raskere og billigere transport. Impulser fra andre land vil komme, uansett hva man synes om det. Sushi er kommet for å bli, det samme har kebab og folk som heter mohammad. Se hva positivt det bringer, ikke let etter negative ting! og nei, sharia kommer aldri til å bli innført i norge, vi har en grunnlov som stopper det.

Trønder osv
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Simtf] #2072762 27/03/2016 11:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Simtf
Sitat: Tange
Det er riktig.

Koranen og gammle testamentet er to skrifter som åpner for mye forståelse og toleranse.

Yepp, i motsetning til Maos liller røde.....

Her må du nesten komme med noen eksempler.

Beklager, det var et forsøk på å være ironisk.
Mao var jo ikke akkurat kjent for å være toleransens mann.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Tange] #2072763 27/03/2016 11:37
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast
Ja det var vel det jeg prøvde på ang de to skriftene også ICON_SMILE

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: aug11x] #2072764 27/03/2016 11:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: aug11x
Sitat: mtbmaniac
Sitat: aug11x
Så siden du tydeligvis er uenig meg med i noe, og det at jeg ikke drar på allmøter i sarons dal for å møte mange fantastiske mennnesker så er jeg et troll?
Det syntes i allefall jeg er latterlig diskusjonsteknikk. Alle som er uenig med meg er troll.

Hvorfor kaller du det eventyrbøker? Ganske enkelt, du forsøker å provosere. Definisjon på et troll.

Nå blir dette mitt siste svar i denne tråden, så slipper du meg;-)

Er det å provosere å kalle bibelen o.l lignende bøker for eventyr?
Historier om folk som går på vannet, står opp fra de døde og hele pakka....

Det er i hvertfall ikke akkurat et klasseeksempel på toleranse.

Selv med den mest missionerende gruppen i Norge, JV, klarer jeg fint å diskutere uten å måtte referere til eventyr.
Sjansen for å treffe på noe av de andre som f.eks. dSDH, BCC eller mer ungdommelige som UiO er såpass forsvinnende liten at sjansen for å bli felt av en meteorittnedslag nesten er større.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Espen J] #2072765 27/03/2016 11:39
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Espen J
Ser jo her hvorfor det er krig i verden. Økt forståelse har aldri skapt krig. segregering og "oss mot dem" har skapt mange. Mye av det islamofobene klager på, er selvoppfyllende profetier. "De er dårlig integrert i samfunnet" samtidig som de samme folkene aldri ville ansatt en person med et navn som høres ut til å komme fra midtøsten. Det er fasinerende at skepsisen mot muslimer så og si alltid er omvendt proposjonal med hvor mye man har omgått muslimer.

Et annet kjennetegn ved islamofober/nyrasister, er at de som regel er sterkt konservative. Islam representerer noe fremmed. Vi lever i en tidsalder hvor verden er mindre enn noen gang på grunn av internett, og på grunn av stadig raskere og billigere transport. Impulser fra andre land vil komme, uansett hva man synes om det. Sushi er kommet for å bli, det samme har kebab og folk som heter mohammad. Se hva positivt det bringer, ikke let etter negative ting! og nei, sharia kommer aldri til å bli innført i norge, vi har en grunnlov som stopper det.

De som er redd for at vi skal få sharialovgivning her i landet, innrømmer jo indirekte at de ikke har peiling på hva som skal til for å forandre grunnloven. Først når forutsetningene er i nærheten av å få forandret grunnloven, så kan man begynne å bli nervøs....
Inntil da, så får man være redd for at himmelen skal falle i hodet...

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Espen J] #2072766 27/03/2016 11:40
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

Ja, her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Veldig enig med det du skriver her.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Simtf] #2072767 27/03/2016 11:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja det var vel det jeg prøvde på ang de to skriftene også ICON_SMILE

Jeg skjønte såpass mye, men det gikk ikke begge veier. ICON_WINK

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: anonym] #2072769 27/03/2016 11:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous

De som er redd for at vi skal få sharialovgivning her i landet, innrømmer jo indirekte at de ikke har peiling på hva som skal til for å forandre grunnloven. Først når forutsetningene er i nærheten av å få forandret grunnloven, så kan man begynne å bli nervøs....
Inntil da, så får man være redd for at himmelen skal falle i hodet...

Og et ganske interessant fenomen i et land som har feiringen av grunnloven som nasjonaldag.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Espen J] #2072770 27/03/2016 11:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Vi lever i en tidsalder hvor verden er mindre enn noen gang på grunn av internett, og på grunn av stadig raskere og billigere transport. Impulser fra andre land vil komme, uansett hva man synes om det. Sushi er kommet for å bli, det samme har kebab og folk som heter mohammad. Se hva positivt det bringer, ikke let etter negative ting! og nei, sharia kommer aldri til å bli innført i norge, vi har en grunnlov som stopper det.

Det siste der skjønte jeg ikke. Grunnloven kan endres når det er flertall for det og den har vært endret en rekke ganger. Den dagen det er flertall i befolkningen for sharia er det bare å endre lovene i samsvar med dette. Ikke at jeg tror det noen gang kommer til å skje, men det er ikke av formelle eller legalistiske grunner.

Så var det igjen dette med toleranse og aksept for det som virker fremmed.
Er det virkelig "vi" som er de intolerante? Altså vi i vestlige samfunn. Den siste tids terror i Europa har jo nettopp rammet samfunn hvor religionsfrihet og ytringsfrihet er lovfestet.
Er det ikke tvert imot terroristene som er de intolerante?
Jeg er absolutt tilhenger av toleranse, men jeg klarer ikke å se helt noen direkte sammenheng mellom eventuell fremmedfrykt og intoleranse i Belgia og IS' fremvekst i Syria.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Espen J] #2072786 27/03/2016 14:13
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Her sier du mye av det jeg har tenkt når jeg har lest (deler av) denne tråden.

Jeg har forresten vært så heldig å få jobbe nokså tett med unge mennesker i en liten mannsalder. En god del av dem har vært muslimer, og noen av dem har vært svært religiøse. Som en hovedregel har det vært sånn at de mest religiøse også har vært svært sosialt velfungerende, og alt annet enn voldelige! Tragisk nok er det en del arbeidsgivere som kvier seg for å ansette muslimer, bare fordi de er muslimer. Det er ille nok at samfunnet vårt på den måten går glipp av en hel del fremragende fagfolk, men det virkelig forferdelige er jo ganske enkelt at det finnes mennesker i Norge i 2016 som opplever at livet deres gjøres svært vanskelig på grunn av religiøs diskriminering. Både på kort og lag sikt er det helt uholdbart og svært skadelig.

Jeg har også møtt en del unge som har leflet med, eller vært en del av, ekstremistiske bevegelser. Det vanligste er at disse ungdommene lykkes dårlig på skolen, og at de ser ut til å lide under emosjonelle og sosiale vansker som ofte følger av en vanskelig hjemmesituasjon. Ofte har de dårlig kjennskap til egen religiøs, språklig og kulturell bakgrunn. De mest alvorlige tilfellene har vært norske ungdommer som har vært med i høyreekstreme bevegelser. Jeg tror det handler om å finne en tolkning av eget liv som gjør at man ikke er nødt til å se seg selv som helt isolert og mislykket. Dypt troende mennesker ser ut til å bære i seg en trygghet som gjør at de har lite behov for ekstremisme.

P.S: Det mest rødglødene hat mot IS jeg ser, kommer gjerne fra muslimer som opplever at Daesh drar alt de holder hellig, gjennom søla.

Redigert av lektorHaugen; 27/03/2016 14:20.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072790 27/03/2016 14:32
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt innspill & nye perspektiver !

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Tex] #2072798 27/03/2016 15:09
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Tex

Jeg er absolutt tilhenger av toleranse, men jeg klarer ikke å se helt noen direkte sammenheng mellom eventuell fremmedfrykt og intoleranse i Belgia og IS' fremvekst i Syria.

Jeg oppholdt meg i en kort periode mot slutten av 1980-tallet i en av de mer innvandrertette byene i Belgia, Vilvoorde. Den typen sosial marginalisering jeg var vitne til der, kunne bare ikke gå bra.At det ble skapt grunnlag for rekruttering til kriminelle miljøer i Belgia, forundrer meg ikke i det hele tatt. Og ekstremister er kriminelle, først og fremst. De søker bare noe annet enn rusmidler og løse damer. Ekstremistiske bevegelser tilbyr det de har manglet siden de ble født, nemlig tilhørighet, mening og (selv)respekt.

At det ikke er noen direkte lenke fra sosial nød i Belgia til framveksten av fundamentalisme i Midtøsten, er så sin sak. Men vi lever i en globalisert verden. Tankegods som vokser fram i én del av verden, forflytter seg svært raskt. Det slår rot og vokser der forholdene ligger til rette. Når det begynner å bli stuerent med gruppetenkning overfor muslimer i Norge, bereder vi grunnen for de problemene vi frykter mest. Mennesker vil alltid søke tilhørighet der den tilbys, det er kanskje den eldste innsikten vi har om mennesker.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072865 27/03/2016 21:25
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor skal folk som ikke tror være tolerante ovenfor religion i det hele tatt? Gå litt bakover i tid og sjekk ut hvor tolerant religion har vært ovenfor ikke troende eller de med feil tro.

Dette blir å sitte i glasshus når man påberoper seg toleranse fra andre. Joda, religionen har blitt modernisert og tilpasset "tiden" man lever i opp gjennom årene - noe som faktisk er litt forunderlig, sett fra sidelinjen.

Når det blir uspiselig, så moderniserer man Guds ord... hmm. Merkelig å forstå seg på.

Hvor tolerant vil dagens religion være ovenfor troende av Norrøn mytologi f.eks? Tipper de vil være svært intolerante ovenfor slike troende.

Det at folk gyver løs på hverandre på et forum. Forsvarer seg selv og sitt, og fordummer andre er langt på vei et speil av dagens verden.

Fei for ega dør, så kan det hende verden går fremover.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072888 27/03/2016 22:39
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Espen J] #2072905 28/03/2016 06:03
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Aldri Sharia lover i Norge???

Er det noen i forumet som kan hjelpe meg å regne ut når muslimer er 30% av folketallet i Norge (trolig etter min tid på jorden)? Når de oppnår dette kan de gå sammen i SV (Og bli til Islamistisk Venstreparti), innføre liberale innvandringslover og tilrettelegge for enda større andel av muslimer. Da er det bare snakk om tid før vi også har Shari-lover i Norge med den høye innvandringen vi hadde i fjor, og ser også kan komme fremover fra muslimske land.

Forutsetninger er 40 000 innvandrere pr år (ja det står klar 800 000 i Libya nå), faktor 1 i gjenforening, Norske kvinner har 1,7 i fertilitet, muslimske kvinner har 3,7 i fertilitet.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: lektorHaugen] #2072906 28/03/2016 06:14
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Du skrier: At det ikke er noen direkte lenke fra sosial nød i Belgia til framveksten av fundamentalisme i Midtøsten, er så sin sak.

Den direkte lenken (som du ikke ser) er islam.

Ellers så har du mye rett i det du skriver.

Sitat: lektorHaugen

Jeg oppholdt meg i en kort periode mot slutten av 1980-tallet i en av de mer innvandrertette byene i Belgia, Vilvoorde. Den typen sosial marginalisering jeg var vitne til der, kunne bare ikke gå bra.At det ble skapt grunnlag for rekruttering til kriminelle miljøer i Belgia, forundrer meg ikke i det hele tatt. Og ekstremister er kriminelle, først og fremst. De søker bare noe annet enn rusmidler og løse damer. Ekstremistiske bevegelser tilbyr det de har manglet siden de ble født, nemlig tilhørighet, mening og (selv)respekt.

At det ikke er noen direkte lenke fra sosial nød i Belgia til framveksten av fundamentalisme i Midtøsten, er så sin sak. Men vi lever i en globalisert verden. Tankegods som vokser fram i én del av verden, forflytter seg svært raskt. Det slår rot og vokser der forholdene ligger til rette. Når det begynner å bli stuerent med gruppetenkning overfor muslimer i Norge, bereder vi grunnen for de problemene vi frykter mest. Mennesker vil alltid søke tilhørighet der den tilbys, det er kanskje den eldste innsikten vi har om mennesker.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Kjell T. Ringen] #2072920 28/03/2016 08:02
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og der var vi i ekkokammeret igjen.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Kjell T. Ringen] #2072928 28/03/2016 08:28
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kjell T. Ringen

Forutsetninger er 40 000 innvandrere pr år (ja det står klar 800 000 i Libya nå), faktor 1 i gjenforening, Norske kvinner har 1,7 i fertilitet, muslimske kvinner har 3,7 i fertilitet.

Nei dette er nok å ta litt for lite i. Vi må beregne at innvandringen av lykkejegere vokser med samme rate som økningen i asylsøknader i fjor (ca 200%) og legge til grunn at regjeringen slipper inn alle (for det er vel det de vil?), at de har en gjenforeningsrate på 1 og at fertiliteten til lykkejegerne er ca 3,7 som du sier.

I løpet av tre år er da andelen asylanter i Norge på ca 20%. Jeg synes det er et skummelt regnestykke ... I løpet av en mannsalder eller to vil halve jordens befolkning bo i Norge!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Garpen] #2072938 28/03/2016 08:50
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Garpen

I løpet av tre år er da andelen asylanter i Norge på ca 20%. Jeg synes det er et skummelt regnestykke ... I løpet av en mannsalder eller to vil halve jordens befolkning bo i Norge!

Og nesten alle vil være muslimer! Stem Frp!

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072941 28/03/2016 08:57
Tex Offline
Besatt
Besatt
Altså -
Med åpne grenser ville det søkt seg millioner av mennesker til Europa. Det tror jeg faktisk. Mobiliteten er mye større nå enn før, bl.a som følge av økt velstand. Flere har råd til billett, helt enkelt.

Men nå er ikke grensene åpne, og de åpningene som har vært vil bli tettet igjen. Det kommmer ikke til å bli et vakkert syn.
Returavtalen med Tyrkia kommer til å bryte sammen allerede i sommer. Den forutsetter en panteordning for asylanter, at det for hver som sendes tilbake fra Hellas skal EU ta imot en flyktning fra Tyrkia.
Jadda. Spania har meldt inn at det er beredt til å ta imot 8 kvoteflyktninger. Iraland 4. Landene i østeuropa vil ikke ha noen. Ja, da mangler det bare en million. Og så står det 800 tusen nye i Libya.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072947 28/03/2016 09:08
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Jeg er fra Brumunddal, og har derfor store problemer med å bli tatt sælig alvorlig i debatter om innvanding; likevel:

Syns gruppa det er greit at innvandrerforeldre holder sine barn ( jentebarn i hovedsak ) borte fra gym, svømming og andre " kroppslige fellesaktiviteter " som skoleverket idag står for ?

Syns gruppa det er greit at foreldre i innvandrertette områder bruker sitt " foreldredemokrati " til å stemme NEI til leirskole for barna, da man har et annet syn på kontroll av barn og unge enn " etnisk norske "foreldre ?

Jeg behøver neppe legge til at gym, svømming og leirskole er nedfelt i lovvverket vårt, f.eks opplæringsloven, og et av fundamentene i skolesystemet ( sammen med en hel rekke andre ) som igjen danner fundamentet for det samfunnet mine barn skal leve i om 15 år... Å hoppe ut gjennom vinduet på leirskolen på natta, løpe bort til jentene der de mest modige også fikk nusse litt før vi ble jagd tilbake, er liksom litt av den grensesettingen de fleste av oss måtte lære. Hvordan unga skal lære dette, når svaret skal være segregering, segregering, segregering, forstår jeg ikke. Tall kan tyde på at mange ikke lærer dette heller...

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072949 28/03/2016 09:21
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Initium, du klarer ikke å sementere kulturelle preferanser i et representativt demokrati. Vi har valgt å ha skole som et autoritært, lite dynamisk, top-down system, i motsetning til å ha skole som markedsvare hvor unger går på skole svarende til foreldres preferanse, dels av hjernevask-årsaker, dels av ideologiske årsaker.

Jo flere utlendinger som kommer hit, jo mindre homogene blir holdningene, og det er ikke bare negativt for meg. Det kommer til å true institusjoner jeg ikke synes noe om, f.eks vil barnevernet få et problem, legevaktene får et problem, osv. Bare tenk deg at du skal sitte 3 timer ekstra med en unge som skriker og har vondt i øret, fordi personalet er opptatt med å skulle finne noen som kan snakke med den fremmedkulturelle, bruke tre ganger så lang tid på informasjonsinnhenting med tolk via telefon, osv. Skolen vil få og har allerede et problem, det vil bli problemer overalt, spm er håndtering og her er det stor usikkerhet.

Ting kan tyde på at Islam i seg selv er en stor del av problemet, vanskeligheten er å vite hvor langt folk kan gå i å forme og bøye islamsk kultur etter fellesskapet. Jo mer interaksjoner mellom muslimer og ikke-muslimer, jo mer vil de respektive gruppene manipulere sin egen hjerne til å ha kompatible holdninger for å kunne ha positiv kontakt. Men enkelte skriftgrunnlag og kulturelle trekk utgjør en større risiko enn andre. Leit at intelligensen vi har som art ikke er tilstrekkelig for å se helt elementære nyanser, og at det er så mye svart/hvitt-tenkning ute og går. Bare se på voldtektsdiskusjonene, hvor folk ikke klarer å holde risiko fra legitimitet.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072950 28/03/2016 09:23
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Dere må skynde dere å lese, fordi enkelte moderatorer på terrengsykkel.no setter ikke pris på det jeg skriver, geriljasletter i tide og utide, og forsøker påvirke holdningene ved å sette merkelappen "troll" på brukeren min, osv.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Initium] #2072955 28/03/2016 09:35
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Initium
Jeg er fra Brumunddal, og har derfor store problemer med å bli tatt sælig alvorlig i debatter om innvanding; likevel:

Jeg er så storsinnet at jeg skal høre på deg allikevel.

Syns gruppa det er greit at innvandrerforeldre holder sine barn ( jentebarn i hovedsak ) borte fra gym, svømming og andre " kroppslige fellesaktiviteter " som skoleverket idag står for ?

Jeg ville synes det var synd om ikke barn med foreldre med ikke-vestlig bakgrunn deltok i svømmeundervisning. Jeg har hørt at dette er tilfelle, men ikke opplevd det selv. Uten at jeg kan snakke for noen gruppe.

Syns gruppa det er greit at foreldre i innvandrertette områder bruker sitt " foreldredemokrati " til å stemme NEI til leirskole for barna, da man har et annet syn på kontroll av barn og unge enn " etnisk norske "foreldre ?

Det er mange grunner til at man velger bort leirskole. Økonomi er kanskje den viktigste. Jeg vil gjerne at mine barn drar på leirskole, selv om ikke det er superviktig ettersom de er på speiderleir, Hudøy og andre samlinger.

Jeg behøver neppe legge til at gym, svømming og leirskole er nedfelt i lovvverket vårt, f.eks opplæringsloven, og et av fundamentene i skolesystemet ( sammen med en hel rekke andre ) som igjen danner fundamentet for det samfunnet mine barn skal leve i om 15 år... Å hoppe ut gjennom vinduet på leirskolen på natta, løpe bort til jentene der de mest modige også fikk nusse litt før vi ble jagd tilbake, er liksom litt av den grensesettingen de fleste av oss måtte lære. Hvordan unga skal lære dette, når svaret skal være segregering, segregering, segregering, forstår jeg ikke. Tall kan tyde på at mange ikke lærer dette heller...

Jeg er ikke nødvendigvis så uenig, men leirskole er vel ikke nedfelt i loven? Det er greit å begynne med de små tingene for integerering sån som trening, leksehjelp, skogsturer og middagsbesøk (en uke borte fra mor og far på leirskole er ikke nødvendigvis en liten ting for en familie som er a) skeptisk til norsk løssluppenhet b) på flukt fra myndigheter c) ikke spesielt ressursterk)

Hvilke tall refererer du til på slutten? (Vær så snill å ikke si voldtekter for det er et sammensatt bilde der andre faktorer enn religion spiller inn ...)

Redigert av Garpen; 28/03/2016 09:37.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Garpen] #2072961 28/03/2016 09:46
Tex Offline
Besatt
Besatt

Det er mange grunner til at man velger bort leirskole. Økonomi er kanskje den viktigste.

Eller kanskje ikke?
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-f-14-03/id109309/

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072964 28/03/2016 09:53
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Håper lektoren m.fl. her inne tar seg tid til å svare på Initium sine spørsmål. Særdeles interessant og dessverre realiteter og en direkte konsekvens av Islam.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Tex] #2072966 28/03/2016 09:56
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er mange grunner til at man velger bort leirskole. Økonomi er kanskje den viktigste.

Eller kanskje ikke?
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-f-14-03/id109309/

OK, det har tradisjonelt vært økonomi som har vært argumentet mot leirskole som jeg har hørt. Det er ofte slik at foreldremøtene bestemmer hvorvidt klassen skal på leiskole eller ikke - om man har et avstemmingsdemokrati her, får man jo følge det. Rundskrivet som du så fint lenket til legger opp til andre turer om klassen ikke drar på leirskole. Dette kan være en vel så god integrering for elever med innvandrerbakgrunn da terskelen for å være med kanskje er lavere.

Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: oyvinsr] #2072972 28/03/2016 10:03
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Jeg har lest en rekke artikler og ikke minst kronikker i Aftenposten, forfattet av fortvilte foreldre i invandrertette områder av Oslo. Essensen har vært at innvandrerfamiler / grupperinger nå har flertall, og kan styre retningen undervisningen skal ta. Mao med sine demokratiske rettigheter påvirker de i motsatt retning av hva norsk samfunn har ønsket i nærmere 100år.

Jeg klarer ikke finne kronikkene og artiklene tilbake sånn helt uten videre, men jeg har stort sett lest det i Aftenposten.

Og ja, voldtektsstatistikkene er både mye omtalt og mye omdiskutert. At enkelte hadde hatt godt av å trene på grensesetting, er vel hevet over envher tvil. At litt forsiktig nussing i skjul som 12 åring ikke betyr at de samme jentene er fritt vilt hverken som 13 eller 16 åringer, på linje med at skjørt som går 2cm nedpå låret hos en veldreid 19årig heller ikke er en åpen invitt til noe som helst, er ikke noe det er medfødt at vi skjønner, det må læres.

Hver og en av oss for ta stilling vedr. når " toleranse " slutter og " ettergivenhet" begynner. Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på dette, men vi kan f.eks begynne med kjønnsdelt svømmeundervisning, eller svømmeundervisning i det hele tatt: er det greit at innvandrer / fremmedkulturelle barn ikke deltar ?

Redigert av Initium; 28/03/2016 10:14.
Re: Verdenssituasjonen, ille? [Re: Asterix] #2072973 28/03/2016 10:11
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Asterix
Håper lektoren m.fl. her inne tar seg tid til å svare på Initium sine spørsmål. Særdeles interessant og dessverre realiteter og en direkte konsekvens av Islam.

Jeg har svart på spørsmålene til Initium. Jeg har anekdotisk bevis på at det han sier ikke alltid er tilfelle, men tviler ikke på at det forekommer.

Men er det en direkte konsekvens av Islam? Legger du ikke litt mye i akkurat denne religionen nå?

Jeg har vokst opp i Vestfold og med Smiths Venner i nabolaget så segregering og paralellsamfunn blant ekstreme religiøse er ikke noe nytt. Det man må få til er vel å tillate moderate muslimer og andre å være med og bestemme i skolehverdagen slik at ikke de som er litt annerledes melder seg ut.

Side 7 av 16 1 2 5 6 7 8 9 15 16

Moderator  support