Verdenssituasjonen, ille?
|
Re: Verdenssituasjonen, ille?
[Re: sanouka]
24/03/2016 16:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg hevder ingenting, jeg bare svarer på spørsmålet (selv om det manglet et spørsmålstegn).
At dagens terror skyldes det ene (religion eller ideologi) betyr ikke at gårsdagens terror hadde samme bakgrunn. I Frankrike døde mellom 3000 og 10.000 mennesker som følge av OAS-terror på 60-tallet. (Mange av dem i Paris) Og historisk sett er sjansen rimelig stor at morgendagens terror har ennå en annen bakgrunn som vi ennå ikke 'kjenner' til.
|
|
|
24/03/2016 16:08
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Så du mener, og ser ikke noen som helst sammenheng mellom et lands religion og landets uroligheter og utfordringer Ikke nødvendigvis. Terroren som Tyskland opplevde på 70-tallet skyldtes nok en ideoligi. Terroren som rammet Nederland på 70-tallet skyldtes nok en annen ideologi. Terroren i Frankrike på 60-tallet skyldtes nok enda en ideologi. Og det der hevder du uten å lea på et øyelokk når hele midtøsten/nordafrika står i brann, mens vanlige folk ute på byen i Paris og folk på vei til jobben i Brussel, London, Madrid blir sprengt i fillebiter og nesten samtlige konflikter som hender andre steder kan tilskrives militant islamisme (Jihad).........uvitenheten og naiviteten kjenner ingen grenser. På ett punkt har du rett og denne gangen er det ideologien militant islamisme som er triggeren. liten korrigering fra min side fornektelsen, uvitenheten og naiviteten vedr Islam kjenner ingen grenser
|
|
|
[Re: Espen J]
24/03/2016 16:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Her er det feil. Det er bare rundt 2% av terroren i europa som skyldes islamisme. Og definisjonen av terrorisme er også en vag en føler jeg. Honduras, Jamaica, El Salvador, Sør-Afrika og Colombia er topp 5 på listen over land med flest drap pr. 100 000 innbyggere ( link ) Ingen muslimske land blant disse. Om disse skal regnes som terror vet jeg ikke, men jeg tror jeg ville følt meg terrorisert om jeg bodde i et land hvor sansynligheten for å bli skutt var høy. At du mener "uvitenheten og naiviteten kjenner ingen grenser. " er jeg enig i, men den går ikke i din favør her. Vesentlig forskjell er at terroren i Sør-Amerika var langt borte og sjansen for en europeer til å bli rammet av den var tilnærmest null. Nå at det skjer på steder hvor mange av oss enten har vært eller kunne ha vært på en vanlig ferietur blir det plutselig litt mer skummelt.
|
|
|
[Re: CarlGustav]
24/03/2016 16:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så du mener, og ser ikke noen som helst sammenheng mellom et lands religion og landets uroligheter og utfordringer Ikke nødvendigvis. Terroren som Tyskland opplevde på 70-tallet skyldtes nok en ideoligi. Terroren som rammet Nederland på 70-tallet skyldtes nok en annen ideologi. Terroren i Frankrike på 60-tallet skyldtes nok enda en ideologi. Og det der hevder du uten å lea på et øyelokk når hele midtøsten/nordafrika står i brann, mens vanlige folk ute på byen i Paris og folk på vei til jobben i Brussel, London, Madrid blir sprengt i fillebiter og nesten samtlige konflikter som hender andre steder kan tilskrives militant islamisme (Jihad).........uvitenheten og naiviteten kjenner ingen grenser. På ett punkt har du rett og denne gangen er det ideologien militant islamisme som er triggeren. liten korrigering fra min side fornektelsen, uvitenheten og naiviteten vedr Islam kjenner ingen grenser Manglende interesse for histori og et bredere politisk verdensbilde går sjeldent godt sammen med et realistisk syn på et potensielt trusselbilde.
|
|
|
24/03/2016 16:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag undrar hur situationen i mellanöstern hade varit idag om israel hade skött sig bättre och om inte Bush hade attakerat irak. Inga av dessa har väl något att göra med islamism.
Islamister är ett problem idag och självklart ska de ta mycket av skylden för problemen idag i områden men det är ju också historiskt klart att det inte alltid fungerar så väldigt bra när en annan makt går in med militär kraft och försöker ändra på länder. Det blir inte alltid spesiellt bra.
|
|
|
24/03/2016 16:15
|
Tex
Besatt
|
Besatt
. Belgia er ikke fattig, men det er et veldig segregert og uoversiktlig land. Du har et land med 3 språk, flandersk, fransk og et lite hjørne med tysk. Det er ingen selvfølge at en fra det flanderske området kan å snakke fransk, og motsatt. De ulike språk-områdene har forskjellige tv-stasjoner, og kan kun stemme på folk fra "sitt" språk i valg. I tillegg hører jeg rykter (har ikke kilder på dette) om at belgia er et land med mye rasisme. Faenskap skjer raskt i utstøtte miljøer, og når du har et land hvor den interne kommunikasjonen er såpass vanskelig som i Belgia, har jeg ikke problemer med å se at en del problemer kan bli "lost in translation". Mener du at det er interne forhold i Beliga som har ledet til terroren der forrige uke? For meg virker det nokså klart at akkurat denne runden med terror synes å være knyttet til eller inspirert av en voldelig form for islamisme. Ikke motsetninger i Flandern.
|
|
|
[Re: Tex]
24/03/2016 16:24
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
. Belgia er ikke fattig, men det er et veldig segregert og uoversiktlig land. Du har et land med 3 språk, flandersk, fransk og et lite hjørne med tysk. Det er ingen selvfølge at en fra det flanderske området kan å snakke fransk, og motsatt. De ulike språk-områdene har forskjellige tv-stasjoner, og kan kun stemme på folk fra "sitt" språk i valg. I tillegg hører jeg rykter (har ikke kilder på dette) om at belgia er et land med mye rasisme. Faenskap skjer raskt i utstøtte miljøer, og når du har et land hvor den interne kommunikasjonen er såpass vanskelig som i Belgia, har jeg ikke problemer med å se at en del problemer kan bli "lost in translation". Mener du at det er interne forhold i Beliga som har ledet til terroren der forrige uke? For meg virker det nokså klart at akkurat denne runden med terror synes å være knyttet til eller inspirert av en voldelig form for islamisme. Ikke motsetninger i Flandern. Ikke ledet til, men jeg kan se at det er et land hvor spesialpolitiet (pst's belgiske versjon, hva den nå heter) kan ha vanskeligere arbeisdsvilkår enn i mer sammensveiste land når det gjelder å plukke opp og luke ut farlige elementer. Hvis det stemmer at belgia også er et land med høy grad av rasisme, så er også rekruteringen til ekstreme miljøer enklere.
Trønder osv
|
|
|
[Re: oyvinsr]
24/03/2016 17:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Dette ble vagt. Hva slags ekstreme miljøer er det du sikter til? Ekstreme HiFi-entusiaster? Ekstremfilatalister?
Er det så vanskelig å si at IS- inspirert terror er knyttet til ekstrem islamisme?
|
|
|
24/03/2016 19:24
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dette ble vagt. Hva slags ekstreme miljøer er det du sikter til? Ekstreme HiFi-entusiaster? Ekstremfilatalister?
Er det så vanskelig å si at IS- inspirert terror er knyttet til ekstrem islamisme? +1 Det burde det ikke være. Man må bare lære å ta det inn over seg at det er sånn ekstrem islamisme er, uten å skulle unnskylde hvorfor. For årsaken -den er sammensatt og veldig kompleks for oss alle å forstå. Da må man gå inn og titte på storpolitikken og maktforhold -som de fleste av oss vil tro ikke eksisterer. Søk litt på Snowden lekasjene og blant annet et brev skrevet av Kennedy jr som omhandler Syria og hvorfor arabere ikke vil ha USA der. Dette er Hollywood x ukjent. Så hva gjør et folkeslag som er underlegne militært, men fullt på høyde økonomisk. Husk at maktfolket i disse landene heller ikke har noen spesielle verdier de har satt på enkeltindivider. Kompleks møkk, som ettertrykkelig viser at vi alle må våkne og ha mer enn EN tanke i hodet av gangen. Det er nå min mening.
Redigert av Lurifax; 24/03/2016 19:25.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
24/03/2016 21:23
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
"
|
|
|
24/03/2016 22:17
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Løsningen er enkel. Den kommer fra ei jente som Tabilban skjøt, men overlevde. Bygg skoler, skoler, skoler og atter skoler.... For pengene som er blitt brukt i Afghanistan i snart 50 år på krig, kunne forsynt hele regionen med skoler, videregående og universiteter så langt øye kunne sett....
|
|
|
[Re: anonym]
24/03/2016 22:42
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løsningen er enkel. Den kommer fra ei jente som Tabilban skjøt, men overlevde. Bygg skoler, skoler, skoler og atter skoler.... For pengene som er blitt brukt i Afghanistan i snart 50 år på krig, kunne forsynt hele regionen med skoler, videregående og universiteter så langt øye kunne sett.... Problemet er, og nå er vi ganske nære sakens (ekstrem islam) kjerne, islamistene (Taliban) brenner ned alle skoler med unntak av sine egne som kun lærer bort koranen på arabisk. Et språk Afghanere ikke kan, så alt de lærer er kun resitering av vers se ikke skjønner noe av omtrent som her oppe under dansketiden når bibelen kun var på latin. Vestlig lære som matte og naturfag er haram og en hån mot profeten og Allah. Støre/den tidligere regjeringens sin sponsing av slike madrasser er et godt eksempel på hva slags (umulige) kompromisser som må inngås .......ISIL sin gren i Nigeria har enkelt og greit bare tatt navnet som betyr at vestlig lære er forbudt, altså Boko Haram. Tom i en atomnasjon som Pakistan skyter de som kjent på jenter som prøver seg på skolen. Det er på tide folk forstår og setter seg inn i hva vi står opp i mot for i det øyeblikk man gjør det vil ganske mange 100 mill fredlige muslimer sende en stor takk.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
24/03/2016 23:03
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så du mener, og ser ikke noen som helst sammenheng mellom et lands religion og landets uroligheter og utfordringer Ikke nødvendigvis. Terroren som Tyskland opplevde på 70-tallet skyldtes nok en ideoligi. Terroren som rammet Nederland på 70-tallet skyldtes nok en annen ideologi. Terroren i Frankrike på 60-tallet skyldtes nok enda en ideologi. Og det der hevder du uten å lea på et øyelokk når hele midtøsten/nordafrika står i brann, mens vanlige folk ute på byen i Paris og folk på vei til jobben i Brussel, London, Madrid blir sprengt i fillebiter og nesten samtlige konflikter som hender andre steder kan tilskrives militant islamisme (Jihad).........uvitenheten og naiviteten kjenner ingen grenser. På ett punkt har du rett og denne gangen er det ideologien militant islamisme som er triggeren. Her er det feil. Det er bare rundt 2% av terroren i europa som skyldes islamisme. Og definisjonen av terrorisme er også en vag en føler jeg. Honduras, Jamaica, El Salvador, Sør-Afrika og Colombia er topp 5 på listen over land med flest drap pr. 100 000 innbyggere ( link ) Ingen muslimske land blant disse. Om disse skal regnes som terror vet jeg ikke, men jeg tror jeg ville følt meg terrorisert om jeg bodde i et land hvor sansynligheten for å bli skutt var høy. At du mener "uvitenheten og naiviteten kjenner ingen grenser. " er jeg enig i, men den går ikke i din favør her. Egentlig så er det bare å se seg rundt så skjønner man at islam er tett forbundet med terror, men litt tall fra Economist skal du få her. Som det sørgelig nok kommer frem så er det stort sett muslimer som dreper hverandre og vesten er, enn så lenge på tross av de bestialske angrepene i bla Paris og Bryssel, relativt forskånet for barbariet. Most of the deaths last year (and every year) are in the Middle East and Africa—not the West. Iraq, Nigeria, Syria, Pakistan and Afghanistan together account for three-quarters of the global total. Western countries suffered under 3% of all deaths in the past 15 years. Boko Haram, a jihadist group that operates mainly in northern Nigeria and Cameroon (and recently pledged affiliation to Islamic State), was responsible for over 6,600 deaths according to the Institute for Economics and Peace (which excludes military targets). That is more than any other group in the world—even IS. Nigeria has also been plagued by a new outfit in the south, the Fulani militants, which did not even exist until 2013. The increased bloodiness of both groups contributed to a quadrupling of deaths to 7,500 in 2014, the largest rise ever seen in one country. If deaths caused by war were counted, IS is far more deadly than any other organisation, even using the most conservative estimates. Her kan du lese hele artikkelen: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/11/daily-chart-12
|
|
|
25/03/2016 01:21
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det så vanskelig å si at IS- inspirert terror er knyttet til ekstrem islamisme? Haha, det klarer til og med Usman Rana å se, men noen andre har litt tungt for det tydeligvis. Man får trøste seg med at det nå ser ut som om det bare er Obama, Jagland og noen villfarne sjeler her på forumet som enda ikke har fått med seg sammenhengen  "Selv om utenforskap, psykiatri og et Midtøsten i politisk kaos er sentrale faktorer for å forstå fremveksten av muslimske ekstremister i Europa, bør ikke Europas muslimske miljøer lukke igjen øynene for den religiøse legitimeringen av ekstremismen." Les alt her: http://www.aftenposten.no/meninger/kroni...el-8406760.html
Redigert av sanouka; 25/03/2016 01:29.
|
|
|
25/03/2016 01:30
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Så du har noen linker, jeg har allerede kommet med andre. Herfra og ut blir det bare en pissekonkuranse om hvem sine tall man skal tro mest på.
For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt, ekstremister som later som at de har en religion i ryggen er de som lager krøll. Westboro baptist church, som er kjent for å møte opp i begravelsene til fallne soldater med plakater med "god hates fags" blir skjelden sett på som representanter for kristendommen generellt. Men når IS turer fram med faenskapet sitt, så er det plutselig noen som mener at islam generellt er jævlene.
Det er som å si at isko boys, casuals-miljøet til vålerenga, representerer vålerengas fotballsupportere. Alle vet jo det ikke stemmer.
Trønder osv
|
|
|
25/03/2016 07:48
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
......... For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt... Du bekrefter at din fornektelse, uvitenhet og naivitet vedr Islam er grenseløs
Redigert av CarlGustav; 25/03/2016 07:49.
|
|
|
25/03/2016 09:28
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så du har noen linker, jeg har allerede kommet med andre. Herfra og ut blir det bare en pissekonkuranse om hvem sine tall man skal tro mest på.
For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt, ekstremister som later som at de har en religion i ryggen er de som lager krøll. Westboro baptist church, som er kjent for å møte opp i begravelsene til fallne soldater med plakater med "god hates fags" blir skjelden sett på som representanter for kristendommen generellt. Men når IS turer fram med faenskapet sitt, så er det plutselig noen som mener at islam generellt er jævlene.
Det er som å si at isko boys, casuals-miljøet til vålerenga, representerer vålerengas fotballsupportere. Alle vet jo det ikke stemmer. Dette er jeg enig i. ......... For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt... Du bekrefter at din fornektelse, uvitenhet og naivitet vedr Islam er grenseløs Tåpelig diskusjonsteknikk.
|
|
|
25/03/2016 10:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
......... For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt... Du bekrefter at din fornektelse, uvitenhet og naivitet vedr Islam er grenseløs Yepp! https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
25/03/2016 10:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
......... For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt... Du bekrefter at din fornektelse, uvitenhet og naivitet vedr Islam er grenseløs Tåpelig diskusjonsteknikk.  God Påske, i like måte!
Redigert av Tange; 25/03/2016 10:35.
|
|
|
25/03/2016 10:25
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget hans var at det er ekstremistene selv som har skylden for terroren. Det er ikke religionen som sådan som har gjort det, like lite som kristendommen er skyld i Ridder Breivik.
"Alle muslimer" eller "hele islam" er like lite skyld i dette som "alle jøder" eller "jødedommen" er skyld i ekstreme jødiske strømningers handlinger, eller "alle kristne" og "kristendommen" er skyld i ABB.
Kan forstå at man er redd for det fremmede (mørke menn med langt skjegg?), men man skal være ganske drøy for å skylde på religionen til 1.8 milliarder for handlingene til noen ekstremister.
|
|
|
25/03/2016 10:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har lagt til litt.
Vi er nok ganske enige her mtbmaniac.
|
|
|
25/03/2016 12:14
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Poenget hans var at det er ekstremistene selv som har skylden for terroren. Det er ikke religionen som sådan som har gjort det, like lite som kristendommen er skyld i Ridder Breivik.
"Alle muslimer" eller "hele islam" er like lite skyld i dette som "alle jøder" eller "jødedommen" er skyld i ekstreme jødiske strømningers handlinger, eller "alle kristne" og "kristendommen" er skyld i ABB.
Kan forstå at man er redd for det fremmede (mørke menn med langt skjegg?), men man skal være ganske drøy for å skylde på religionen til 1.8 milliarder for handlingene til noen ekstremister. Takk!!
Trønder osv
|
|
|
25/03/2016 12:54
|
anonym
Besatt
|
Besatt
......... For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt... Du bekrefter at din fornektelse, uvitenhet og naivitet vedr Islam er grenseløs Sett fra ditt ståsted, er det nok det, men hva med å revidere om ditt ståsted er relevant?
|
|
|
25/03/2016 15:11
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt, ekstremister som later som at de har en religion i ryggen er de som lager krøll. Islam har ikke gjort en dritt? Du har rett i at de fleste muslimer ikke sprenger seg selv, eller skyter andre mennesker. Men, vet du hvor mye annet dritt den religionen fører med seg? Den fører menneskeheten flere hundre år tilbake i tid. Burka, sharia, tvangsgifting, omskjæring, kvinneundertrykkelse osv... Og dette er ikke snakk om noen få utskudd av sinte unge menn. En vanvittig stor andel av muslimene er FOR sharialovgivning.
|
|
|
[Re: Asterix]
25/03/2016 15:18
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt, ekstremister som later som at de har en religion i ryggen er de som lager krøll. Islam har ikke gjort en dritt? Du har rett i at de fleste muslimer ikke sprenger seg selv, eller skyter andre mennesker. Men, vet du hvor mye annet dritt den religionen fører med seg? Den fører menneskeheten flere hundre år tilbake i tid. Burka, sharia, tvangsgifting, omskjæring, kvinneundertrykkelse osv... Og dette er ikke snakk om noen få utskudd av sinte unge menn. En vanvittig stor andel av muslimene er FOR sharialovgivning. Nei.
Trønder osv
|
|
|
25/03/2016 15:30
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Haha! Seriøst? I rest my case.
|
|
|
25/03/2016 15:41
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Haha! Seriøst? I rest my case. Du kommer med en kommentar som er helt på viddene, fortjener du da et utfyllende svar?
Trønder osv
|
|
|
25/03/2016 16:38
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
For å være helt ærlig: jeg driter i det. det som provoserer meg er når enkelte påstår at det er islam som er problemet. Islam har ikke gjort en dritt, ekstremister som later som at de har en religion i ryggen er de som lager krøll. Islam har ikke gjort en dritt? Du har rett i at de fleste muslimer ikke sprenger seg selv, eller skyter andre mennesker. Men, vet du hvor mye annet dritt den religionen fører med seg? Den fører menneskeheten flere hundre år tilbake i tid. Burka, sharia, tvangsgifting, omskjæring, kvinneundertrykkelse osv... Og dette er ikke snakk om noen få utskudd av sinte unge menn. En vanvittig stor andel av muslimene er FOR sharialovgivning. Har du noen som helst dekning for dine påstander? Hvor mange muslimer er det i verden, og hvor mange av disse er for Sharialovgivning? Og hva med andre religioner, har ikke de medført noe skummelt også? Er alle buddhister snille og rolige mennesker f.eks. Det er ikke religion som dreper, men mennesker som bruker religion som en unnskyldning for å drepe. Leste akkurat om en kristen menighet på sørlandet som nekter kvinner å klippe seg, kle seg som de vil osv. Da mener du vel at kristendommen også burde stoppes?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
25/03/2016 16:52
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Haha! Seriøst? I rest my case. Du kommer med en kommentar som er helt på viddene, fortjener du da et utfyllende svar? Han fikk jo et utfyllende svar...
|
|
|
|
|