Verdenssituasjonen, ille?
|
Re: Verdenssituasjonen, ille?
[Re: knuthaug]
20/11/2015 17:51
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For 25 år siden var media forsiktige i hva de solgte. Media i dag krisemaksimerer alt. Monster ditt og ekstrem datt, når det egentlig er helt normale tendenser.
Tja. Det er nok mer saker i mediene som fremstår som irrelevante, men presseetikken er mange hakk bedre i dag, det gjelder både kildebruk og spesielt hvordan man behandler etterlatte og involverte i ulykker og straffesaker. På 80-tallet ringte VG på dørene til familiene til drapsofre timer etter at drapene ble begått. Slikt skjer ikke i dag og hadde en journalist gjort noe sånn ville han fått sparken. Det har du helt rett i. Men jeg tror, uten spesielt grundige kilder, at bruken av "katastrofe", "ekstrem", "sjokk" er mer utbredt i dag, de brukes jo om alt fra dårlig vær, via bleier og prisen på melk til terroraksjoner og krig. Og tempoet og omfanget som rapporteres når skitten virkelig treffer vifta er til tider vannvittig stort. Jada, det har gått inflasjon i slike begrep og her har nok nettavisene mye av skylden. Jeg har vel vært med på en del av dette selv...
|
|
|
[Re: oyvinsr]
20/11/2015 23:18
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
20/11/2015 23:41
|
Dan
More than words
|
More than words
"Gang den frykten med ørten. Og opphøy den så i en potens av børten." Jepp, jeg er skremt. Visste ikke at Illustrert Vitenskap var lagt ned og at gatene nå er fulle av "journalister" som har valget mellom å sulte eller å skaffe seg en utdannelse.
|
|
|
21/11/2015 06:19
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg angrer på at jeg finansierte den artikkelen med et klikk. Det burde vært en advarsel her.
|
|
|
21/11/2015 10:32
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sorrehh! ***ADVARSEL*** Er du ikke bekymret for at det moderne elektroniske samfunn skal bli helt fullstendig ødelagt, alle elektroniske duppedietter, din iphone og xperia inkludert, ingen tilgang til facebook, nettavisen eller terrengsykkelforumet NOEN SINNE igjen, kollapset pga angrep på elektronikk og satelitter og elsystem overalt over hele kloden av vår livgivende solstjerne i det ytre rom?! Tilsvarende angrep HAR skjedd før (feks på 1800 tallet da det var nordlys helt ned til SAHARA), og det skjer med jevne mellomrom og VIL SKJE IGJEN! Isåfall IKKE klikk på lenken nedenfor. http://www.side3.no/vitenskap/stormen-ov...3423161940.html / ***ADVARSEL***
|
|
|
22/11/2015 17:00
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Verden sett under ett er muligens tryggere enn på flere år, men jeg tror Europa bokstavelig talt sitter på en bombe som følge av massiv innvandring fra asia/afrika fx ca 600.000 migranter til sverige + 300.000 til norge tom 2016 det spekuleres i om sverige er på vei til total kollaps og det snakkes om unntakstilstand pga innvandring.
det henvises til Tjomslid tidligere i tråden og han er flink til å snakke for seg men kan vel i beste fall kalles ekstrem, per sandberg er moderat i forhold
jeg tror vi vil se store samfunnsmessige endringer i europa og i norge som en følge av innvandring, religiøse motsetninger og svekket økonomi. du og jeg vil ikke bli skjermet. de som kan regne skjønner hva jeg mener....
så vil fremtiden vise om vi går fra ekstremt bra i norge til ganske ille jeg ser mørkt på fremtiden
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
23/11/2015 07:47
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
En godt skrevet artikkel...men jeg er dypt uenig i argumenteringen, henvisningene og konklusjonene. Nå er ikke jeg en samfunnsviter så jeg kan sikkert ta feil. Er usikker på om jeg ønsker å ta argumentasjonen her på forumet
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
22/03/2016 09:40
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Nok et angrep i Europa hvor titalls sivile blir drept. Det er både trist og skremmende. Hvilken retning vil dette føre oss? Hvor mange terrorangrep "tåler" Europa før sterkere høyrekrefter trer til makten?
Jeg må si jeg er bekymret for både sikkerheten, men også for hvilket samfunn vi vil utvikle oss til å bli.
I was just riding along...
|
|
|
22/03/2016 10:21
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Godt spm.
Fortsatt tilstrømming av et ikke definert antall mennesker politi / rettsssamfunn ikke har kontroll på motivene til, bakgrunnen til, historien til eller tilknytningen på, er definitivt ikke bærekraftig.
Første som skjer er at Schengen-samarbeidet sprekker. På sikt er vel hele EU-samarbeidsprosjektet også truet. Enkelte røster taler for at Sverige har mistet kontrollen, jeg vet ikke. Land som Hellas, Makedonia og enkelte andre, HAR vel mistet kontrollen, i den grad at forsvaret er satt inn for å " bistå " sivile etater.
Dessverre har vi bare sett begynnelsen. Flertallet av verdens befolkning kunne godt tenke seg å komme til Europa, og svært mange ( milloner på milloner ) er villige til å satse livet for å få det til...
Redigert av Initium; 22/03/2016 10:24.
|
|
|
22/03/2016 12:24
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
22/03/2016 22:52
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Kommer nok ikke unna at politiet bevæpnes Heldigvis!
|
|
|
[Re: Asterix]
22/03/2016 23:38
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Kommer nok ikke unna at politiet bevæpnes Heldigvis! Hva er heldigvis med det? et samfunn hvor du stadig blir innbilt at du lever farlig, er ikke et lykkelig samfunn. Når politiet bevepner seg, på grunn av en reel trussel eller et slags press fra omgivelsene, så oppfatter hjernen din det slik at hadde det ikke vært en trussel, hadde de heller ikke vært bevepnet, og du føler deg mindre trygg. Det er gjort forsøk med ekstremt sikre hjem. Jeg husker ikke detaljene nå, det er noen år siden jeg studerte temaet, men de var proppet med sikkerhetsanordninger. resultat: beboerne i disse husene var mer redde enn naboene som ikke levde i tilsvarende bombesikre hus. man skal ikke undervurdere sikkerhet, men å bevepne og sikre alt mulig, gjør bare at terroren har oppnådd målet sitt: å terrorisere deg.
Trønder osv
|
|
|
23/03/2016 08:22
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det begynner å bli ille. Er dette noko vi vil ha i Noreg?? 
|
|
|
23/03/2016 08:27
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Jeg reiste tidligere ganske mye i jobben. Heathrow, Schipool, Barahas og andre større flyplasser ble besøkt både titt og ofte.
Jeg er veldig glad jeg slipper heretter. Ikke nødvendigvis for at jeg er redd, men jeg har noen hjemme som engster seg, og sikkerhetsforanstaltningene tar omtrent knekken på vanlige folk, uten at det nødvendigvis har gitt så veldig mye mer sikkerhet...
|
|
|
[Re: Asterix]
23/03/2016 08:37
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kommer nok ikke unna at politiet bevæpnes Heldigvis! Politiet i Belgia og Frankrike er jo væpnet til tennene, spesielt på flyplassene. Det hjalp ikke denne gangen, og det vil sannsynligvis ikke hjelpe neste gang heller. Det eneste som kan hjelpe på denne situasjonen er å gi unge frustrerte menn verden over mindre grunn til frustrasjon. Hvordan? Reelle fremtidsutsikter, mindre forskjeller, mindre vilkårlig bombing og mer tilgjengelig utdannelse kan nok hjelpe på sikt, men det er en lang vei å gå. Å gi flyktningene skylda for dette blir vel litt for enkelt da det er slike situasjoner som den i Belgia mange av dem flykter fra. Mange har opplevd dette daglig, overalt i flere år.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
23/03/2016 10:21
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
sykkeloivind: Enig i det du skriver, men gir vi "flyktningene" skylda? For min del gir jeg flyktningekrisen skylda.
Mye av dette tror jeg er vel regissert og en ny måte å føre "krig" på. Altså ekstremister av verste sort, er tydeligvis villig til å ofre mennesker i stor skala for å nå frem. Hva er da bedre -når man er underlegen mtp våpen og teknologi, enn å faktisk regissere en folkevandring man ikke har sett i moderne tider. Da passer man på å sende med uønskede elementer (for oss) i grupper med plagede mennesker.
Resultat, terroristene for innpass i mer eller mindre de land de vil. Ikke nok med det, de får tak over hodet, brød på bordet, og et sted å operere fra i mange tilfeller.
Det er her utfordringene ligger, hvordan skille disse ekstremistene som er villig til å ofre alt - fra de som ønsker fred og ro i livet?
De blir sågar oppdratt til å være supernøytrale, vennlige og "mønster" borgere - og lever godt integrert helt til den dagen kommer da det smeller.
Ideologien er å innføre Sharia i hele verden, dette samsvarer ikke med folket og kulturen de møter, derfor blir dette den største utfordringen Eruopa og verden har sett noen gang - TROR JEG.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
23/03/2016 11:29
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syns til stadighet jeg hører at ting står så dårlig til her i verden. Jeg blir selvfølgelig skremt og sint av den type angrep som rammet Paris, men er det virkelig slik at ting ser stadig verre ut nå sammenlignet med andre tiår etter andre verdenskrig? Min oppfatning er at tilstanden egentlig ikke er verre nå enn tidligere, kanskje heller at den er bedre, men det kan hende jeg tar veldig feil? Jeg er ikke av typen som følger innbitt med på alle verdens konflikter, og siden jeg fortsatt såvidt er i 20-årene husker jeg ikke allverden av 90 og kanskje spesielt 80-tallets konflikter. Var ting virkelig så mye tryggere og bedre før? Når var det i så fall bedre?
(Ja, denne tråden ble inspirert av å lese kommentarfelt på facebook, må slutte med det der.)
Min oppfatning er at tilstanden i verden i dag er betydelig verre enn før. Risikoen og frykten henger over oss hver dag og slik var det ikke tidligere. Politi med våpen bidrar helt klart til at frykten holdes vedlike og forsterkes. Jeg ser selvfølgelig verden med norske øyne. I dag frykter vi tilfeldig og vilkårlige hendelser. Terror er vanskelig. Og terror fra slike grupper (IS) kan bare stoppes på en måte, dessverre.
"
|
|
|
23/03/2016 11:34
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Og alt er knyttet til landets religion.
"
|
|
|
[Re: ]
23/03/2016 13:18
|
Dan
More than words
|
More than words
Kjøttdietten til en person i ett år er vel ikke næreheten av å ha klima- og energiavtrykket som det din feriebolig i Italia og medhørende reising har? Jeg støtter meg kun på tabloide klimaavtrykkskalkulatorer på nett, og sist jeg sjekket så fikk jeg et større fotavtrykk ved å bli hjemme og spise kjøtt enn å ta flyet tur og retur fire ganger i året som vegetarianer. Men jeg har selvfølgelig, som alle andre, et stort forbedringspotesiale. Det er vel derfor jeg er ganske forsiktig med å klage på andres valg (annet enn som enkelte sleivspark for diskusjonens og eventuelt humorens skyld). Jeg synes derimot det er interessant å se på hvilke muligheter menneskeheten som helhet kunne hatt ved å legge om livsstilen radikalt.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
23/03/2016 15:18
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Det eneste som kan hjelpe på denne situasjonen er å gi unge frustrerte menn verden over mindre grunn til frustrasjon. Hvordan? Reelle fremtidsutsikter, mindre forskjeller, mindre vilkårlig bombing og mer tilgjengelig utdannelse kan nok hjelpe på sikt, men det er en lang vei å gå.
Å gi flyktningene skylda for dette blir vel litt for enkelt da det er slike situasjoner som den i Belgia mange av dem flykter fra. Mange har opplevd dette daglig, overalt i flere år.
Dette er jo så politisk korrekt at selv Hadia Tajik og Gahr Støre ville blitt våte i trusa av å lese dette. Men, selvfølgelig en helt usannsynlig tanke i all overskuelig fremtid. Spesielt med tanke på at det finnes 1,5 milliarder muslimer i verden. Og antallet er stadig økende. Av mennesker som helt og holdent tror, eller er hjernevasket til å tro, på en religion som er voldelig og undertrykkende i sin natur.
|
|
|
23/03/2016 16:07
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
En ting som provoserer meg voldsomt er at myndighetene støtter over 700 trossamfunn. Mange av dem er muslimske. Det er en skandale.
Hadde jeg vært sjef hadde jeg kun støttet trossamfunn som holder seg til Lutersk lære. Ingen andre.
Klarer og vil ikke se at det skal være myndighetenes oppgave å støtte ting som helt klart ødelegger landet.
"
|
|
|
[Re: Paragonia]
23/03/2016 16:36
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
En ting som provoserer meg voldsomt er at myndighetene støtter over 700 trossamfunn. Mange av dem er muslimske. Det er en skandale.
Hadde jeg vært sjef hadde jeg kun støttet trossamfunn som holder seg til Lutersk lære. Ingen andre.
Klarer og vil ikke se at det skal være myndighetenes oppgave å støtte ting som helt klart ødelegger landet. Det er da ingenting som antyder at muslimske trosamfunn er værre enn kristne. Pavens bror er innblandet i en diger pedofili-sak, vil vi ha et land som støtter pedofile kristne? Enten så bør man støtte alle trosamfunn, eller så bør man ikke støtte noen.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
23/03/2016 17:04
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Paven støtter vel ikke luthersk lære..?
|
|
|
[Re: mpe]
23/03/2016 17:21
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Paven støtter vel ikke luthersk lære..? Han er fortsatt kristen. skal man følge de muslimfiendtliges tankegang er det samme ulla så lenge de er kristne.
Trønder osv
|
|
|
23/03/2016 17:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Katolikker er vel ikke kristne....?
|
|
|
23/03/2016 20:02
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Altså , det er en vesentlig forskjell på den læren vi følger her oppe i potetlandet og den de følger i Roma.
"
|
|
|
23/03/2016 20:02
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast