Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Doping, norske amatører

Re: Doping, norske amatører [Re: Oystein L] #2070218 16/03/2016 21:47
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg mener for ramme alvor at en godslig mosjonist som ønsker å måle egen fremgang og sammenlige seg med andre overhode ikke trenger en resultatliste med tidtaging for å gjøre dette.

Så godt som alle ritt jeg har deltatt i har jeg sammenlignet egen fremgang og andres tilbakegang på Strava. Smal sak å fikse for de som ønsker det.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Doping, norske amatører [Re: Erllar] #2070220 16/03/2016 21:57
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Erllar
Da har du en medisinsk årsak og en erklæring fra lege. Mer kreves vel ikke på amatør nivå?

Det aller meste på dopinglista er forbudt uansett, så bruker en det, er det pr definisjon juks.
Enkelte midler kan en få medisinsk unntak for.
Da jeg brukte et slikt middel, ringte jeg antidoping Norge, og fikk fin veiledning.

Re: Doping, norske amatører [Re: alfred] #2070221 16/03/2016 21:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TUE, ja. Astmainhalatorer og slikt. Men du trenger ingen TUE for Tramadol.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Doping, norske amatører [Re: alfred] #2070239 17/03/2016 04:22
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: alfred
Da har du en medisinsk årsak og en erklæring fra lege. Mer kreves vel ikke på amatør nivå?

Det aller meste på dopinglista er forbudt uansett, så bruker en det, er det pr definisjon juks.
Enkelte midler kan en få medisinsk unntak for.
Da jeg brukte et slikt middel, ringte jeg antidoping Norge, og fikk fin veiledning.

Nå finnes det et drøss medisinske årsaker til et drøss av medikamentene på lista, husk at alle preparater som hovedregel er medisin for et eller annet. Det blir først juks når en utøver som ikke trenger tilførsel av eks prednisolon bruker det. En med eks en cancer som får tilførsel av fks Epo vil eller ikke ha en prestasjonsfremmende effekt av det, men de vil forhåpentligvis nå sin habituelle tilstand med det.

For å trekke inn dette med tidtaking i turritt vil jeg si at majoriteten av de jeg kjenner igjennom klubben etc anser turitt som en reell konkurranse hvor resultatlistene saumfares etter rittet.
Igjen er vi tilbake til deg jeg initielt nevnte på, slik jeg ser det ville sykkelnorge profitert på å ha aktive cuper/ritt som var litt mer "lavterskel" enn det master/NC er idag. Når jeg sier Master ikke er lavterskel sier jeg dette pga aldersgrensen på 30.
Jeg var i USA i fjor, der snakker jeg med et par lokale syklister som fortalte om criterium cuper i regi av US Cycling, må jo Igrunn være den perfekte form for aktivt amatør cup. Krever ikke masse resurser av en evt arrangør og heller ikke av rytterne da det foregår på et lukket område og er relativt begrenset mtp tid pr ritt.

Re: Doping, norske amatører [Re: Hæ?] #2070243 17/03/2016 06:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Jeg mener for ramme alvor at en godslig mosjonist som ønsker å måle egen fremgang og sammenlige seg med andre overhode ikke trenger en resultatliste med tidtaging for å gjøre dette.

Så godt som alle ritt jeg har deltatt i har jeg sammenlignet egen fremgang og andres tilbakegang på Strava. Smal sak å fikse for de som ønsker det.

Greit, da kan vi være enige om at vi er uenige i denne saken ICON_WINK

Selv har jeg bare kjørt ritt med tidtaking, det være seg i Alpene, Dolomittene, Jotunheimen eller på Belgisk brostein, og vil helt klart fortsette med det.
Etter å ha forsøkt å arrangere enkle ritt uten tidtaking i snart 20 år konkluderer jeg med at jeg ikke er alene om å ville ha tidtaking hvis folk først skal bla opp $$ for et startnummer.

Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070253 17/03/2016 06:32
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hva med å droppe turrittene? Ha bare trim eller konkurranse. Når det ikke er trim tror folk at de skal konkurrere.

Redigert av traktoregg; 17/03/2016 06:32.
Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070257 17/03/2016 07:05
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
TV3 sendte i høst en serie kalt Norge på dop , der en av episodene blant annet tok opp doping i amatøridretten. Kanskje de har fått tilgang til noe relevant tallmateriale? Programmet var nokså fascinerende, og han som dopet seg i birken hadde ingen forståelse for at han ikke skulle drive med dette når alle andre gjør det... Ligger gratis på nett-tv.

Re: Doping, norske amatører [Re: traktoregg] #2070262 17/03/2016 07:14
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg
Hva med å droppe turrittene? Ha bare trim eller konkurranse. Når det ikke er trim tror folk at de skal konkurrere.

Tror ærlig talt tidtaking - eller ikke - på et sykkelritt har nada å si for dopingproblematikken i samfunnet.
Tipper de fleste som bruker sterkere saker enn 4-korn for å se bra ut, føle velvære eller prestere bedre (i egne øyne) ser lite på resultatlister.
Resultatfokuserte dopere vil i såfall stille i aktive klasser for å få sine navn på listene

Re: Doping, norske amatører [Re: Oystein L] #2070287 17/03/2016 08:09
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: Oystein L

Tror ærlig talt tidtaking - eller ikke - på et sykkelritt har nada å si for dopingproblematikken i samfunnet.
Tipper de fleste som bruker sterkere saker enn 4-korn for å se bra ut, føle velvære eller prestere bedre (i egne øyne) ser lite på resultatlister.
Resultatfokuserte dopere vil i såfall stille i aktive klasser for å få sine navn på listene

Vil de det? Er jo prestisje å vinne et stort turritt i manges øyne, risikoen for å bli tatt er praktisk talt lik null. Tror det faktisk er naivt og tro at doping selv i turritt ikke forekommer, Jeg så nettopp den Norge På Dop og det understreket min holdning "alle gjør det".
Jeg mener ikke at alle doper, men jeg tror det er mye vanligere enn vi liker å tro. Til forskjell fra en som sykler continental/NC har ikke jeg masse masse til å trene, jobb og familieliv står i veien som de største hinderne, hvis jeg hadde tatt en tablett ekstra til frokost hver dag å det gå meg litt ekstra så er det vel ikke urimelig at noen gjør dette?
Jeg tror neppe jeg er den eneste som har utfordringer rundt treningsvolum og det generelle livet utenfor sykkelsetet. Kanskje det bare er jeg som er for mistenksom til menneskene rundt meg.

Re: Doping, norske amatører [Re: Oystein L] #2070295 17/03/2016 08:37
sveinaa Offline
More than words
More than words

Her tror jeg du bommer noe fryktelig. I mine øyne er det utrolig naivt å tro at det er de andre som gjør dette og ikke syklister. Liker heller ikke tankegangen om at syklister er en homogen gruppe...

Et sykkelritt gjør nok ikke noe fra eller til da de som deltar sannsynligvis er et tversnitt av samfunnet ellers. Når man vet at ganske mange tøyer strikken på andre arenaer, så må man jo spørre seg; hvorfor skal de oppføre seg annerledes når de trekker på seg lycra tøy?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Doping, norske amatører [Re: Erllar] #2070296 17/03/2016 08:38
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vil de det? Er jo prestisje å vinne et stort turritt i manges øyne, risikoen for å bli tatt er praktisk talt lik null. Tror det faktisk er naivt og tro at doping selv i turritt ikke forekommer, Jeg så nettopp den Norge På Dop og det understreket min holdning "alle gjør det".
Jeg mener ikke at alle doper, men jeg tror det er mye vanligere enn vi liker å tro. Til forskjell fra en som sykler continental/NC har ikke jeg masse masse til å trene, jobb og familieliv står i veien som de største hinderne, hvis jeg hadde tatt en tablett ekstra til frokost hver dag å det gå meg litt ekstra så er det vel ikke urimelig at noen gjør dette?
Jeg tror neppe jeg er den eneste som har utfordringer rundt treningsvolum og det generelle livet utenfor sykkelsetet. Kanskje det bare er jeg som er for mistenksom til menneskene rundt meg.

Her snakker vi forbi hverandre; jeg mener de sterkt resultatfokuserte vil oppsøke aktive klasser dersom turritt er uten tidtaking slik du skisserer. Dopere finnes det sikkert nok av - i begge leire.

Re: Doping, norske amatører [Re: Oystein L] #2070307 17/03/2016 08:58
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Ja men da er vi enig.

Jeg tror dog droppe tidtakning i turritt, gjøre aktive klasse mer tilgjengelig og i samme linje styrke antidoping arbeide i den aktive delen av idretten vil være en god løsning.

Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070309 17/03/2016 08:59
Panda Offline
Besatt
Besatt
Mulig jeg er naiv, men jeg tror IKKE det finnes doping i turritt og master cup i Norge.
Jeg har syklet Master Cup de siste 4 årene nå og nivået er ikke spesielt høyt.
Jeg kan med 10 timers trening i uken sitte med i stort set samtlige finaler i Master Cup M30-39 i løpet av sesongen.

De som deltar her er ofte familefedrene som har dette som hobby.
Hvorfor ville man risikere helse og bruke mange penger på drugs som booster utholdenheten din minimalt, når du kan forbedre deg bedre via vanlig trening.
Sorry, men jeg tror moralen blandt syklistene i (Master) feltene er for høy (gudskelov) til at man jukser medisinsk.

Hadde vært morsomt om Landevei sendte ut et anonymt spørreskjema til alle aktive syklister i Norge om de hadde brukt dope (Okay, det er litt av en oppgave å finne frem til alle aktive syklister, men allikevel).

Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070310 17/03/2016 09:05
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Det finnes sannsynligvis noe doping, skal aldri undervurdere hva folk gjør for å bli litt bedre. Tipper at i miljø hvor ting som Birken, Norseman etc teller høyt "blant gutta" er det folk som faller for fristelsen å jukse litt.

Dette er bare antagelser, men med tanke på at vi har folk på treningsstudioer som tar alt mulig for å få bedre muskler men ikke konkurrerer ellers så er det vel mulig finne juksere blant oss mosjonister også?

Av ritt jeg har syklet er det bare Bergen-Voss (hvor "vinneren" i fjor faktisk ble testet), og selv i et slikt turritt var det mange som tar det veldig seriøst (og potensielt så seriøst at de lar seg lokke til den idiotien som doping er).

// Too many roads, too little time
Re: Doping, norske amatører [Re: Erllar] #2070320 17/03/2016 09:30
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Igjen er vi tilbake til deg jeg initielt nevnte på, slik jeg ser det ville sykkelnorge profitert på å ha aktive cuper/ritt som var litt mer "lavterskel" enn det master/NC er idag. Når jeg sier Master ikke er lavterskel sier jeg dette pga aldersgrensen på 30.
Jeg var i USA i fjor, der snakker jeg med et par lokale syklister som fortalte om criterium cuper i regi av US Cycling, må jo Igrunn være den perfekte form for aktivt amatør cup. Krever ikke masse resurser av en evt arrangør og heller ikke av rytterne da det foregår på et lukket område og er relativt begrenset mtp tid pr ritt.

Du trenger ikke dra helt til USA for å finne slike ritt. Vi har opptil flere av dem her i Stavanger-regionen.

Re: Doping, norske amatører [Re: tygster] #2070341 17/03/2016 09:48
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Stavanger regionen har vel i mange år hatt et godt miljø for sykkel. Hvis det er slik at dere har dette på plass er jo det veldig Veldig bra, her på Østlandet klarer jeg ikke se at tilbudet eksisterer. Nevnte USA siden jeg som sagt var der for en tid tilbake og snakket da med noen der borte som var aktive crit ryttere ICON_SMILE

Re: Doping, norske amatører [Re: Valentino] #2070408 17/03/2016 12:35
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Valentino
Hva om man gjorde det uvesentlig å "vinne" turritt?

Hvor vesentlig har det noengang vært å vinne et turritt? Litt sånn objektivt sett?

Re: Doping, norske amatører [Re: kjull] #2070417 17/03/2016 12:53
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Objektivt? Null.
Men Thor Hushovd ble en gang spurt* om han hadde gjort det bra på Trondheim-Oslo.

*pling! Ordspillet var utilsiktet.

Redigert av Valentino; 17/03/2016 12:54.

Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070503 17/03/2016 17:21
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du løser i hvert fall ingen problemer med å omdøpe en klasse, altså legge ned turklasse og kalle det noe annet. Vi mangler mer en stige av ritt, er min påstand.

Uansett hva noen konstruerer av logisk resonnement for hvordan det burde vært, turritt har prestisje. Folk legger tid og energi ned i å gjøre det bra der, og da betyr det noe for dem. Det gjelder absolutt all menneskelig aktivitet, Det vi legger tid og energi ned i, vil bety noe for oss. Idrett, strikking, hagestell, matlaging, modelltog, foto, hva som helst. Det vil bety noe.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070523 17/03/2016 18:52
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hadde man testet alle rytterne som feks sykler birken er jeg sikker på mange hadde blitt tatt. Ikke fordi folk hadde dopet seg aktivt, men fordi vanlige folk bruker astma, blodtrykk, hjertemedisiner etc som gir utslag på en test av naturlige grunner

En sjelden gang er det enkelte som jo drar det litt langt.

http://www.nrk.no/trondelag/epo-smugler-lei-av-a-bli-frakjort-1.11247508

Redigert av Tungebein; 17/03/2016 18:53.
Re: Doping, norske amatører [Re: Tungebein] #2070541 17/03/2016 20:02
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Her er jeg enig med deg, men de som bruker si Selo Zok pga et eller annet er ikke dopere, de jukser ikke til seg bedre prestasjon igjennom medikamenter. Er jo ikke disse man er ute etter heller.

Tar man si de 100 med raskest tid i birken tør jeg vedde på at noen av de vil teste positivt på noe de ikke har en medisinsk årsak for bruk av.

Re: Doping, norske amatører [Re: Erllar] #2070563 17/03/2016 21:16
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Her er jeg enig med deg, men de som bruker si Selo Zok pga et eller annet er ikke dopere, de jukser ikke til seg bedre prestasjon igjennom medikamenter. Er jo ikke disse man er ute etter heller.

Tar man si de 100 med raskest tid i birken tør jeg vedde på at noen av de vil teste positivt på noe de ikke har en medisinsk årsak for bruk av.

De 100 raskeste sykler vel som regel i elite og "satser". Tviler sterkt på at noen der doper seg. Er vel heller en middelmådig kar fra pulje 6 som synes birken er viktigere enn det noe annet som vil prøve å jukse. Når jeg ser hvor desperat slike typer er før start og under ritt er jeg ikke overraska at mange også tyr til dop.

Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070571 17/03/2016 21:38
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi får ingen idé om omfanget av doping i turritt (som vi jo vet har veldig lite tur og veldig mye RITT over seg) om det testes som det gjør nå.

Spekulasjoner blir vi like kloke av som vi blir av diskusjonstråder om høyttalerkabler på fora hvor de driver med slikt tøv.

Re: Doping, norske amatører [Re: perbaa] #2070588 17/03/2016 22:22
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: perbaa
Er vel heller en middelmådig kar fra pulje 6 som synes birken er viktigere enn det noe annet som vil prøve å jukse. Når jeg ser hvor desperat slike typer er før start og under ritt er jeg ikke overraska at mange også tyr til dop.

Nå lurer jeg litt på din definisjon av "middelmådig", for den gjengen sykler et par hakk fortere enn snittet. Jeg har hatt inntrykk av at det er verre noen puljer lenger bak fra den gang jeg syklet meg opp gjennom puljene år for år, men det viser seg vel som regel at det er mer tilfeldig hvilke puljer som går ryddig for seg, og hvilke som har kaos. Uansett ritt.

Men for all del, det er bare å melde seg på i "snakke og skrive drøye kommentarer om menn som sykler", det er fritt fram og den gjengen har alltid plass til fler. Husk å nevne førtiårskrise, kondomdress, dyr sykkel, og at de tror de sykler Tour de France.

Er det noen som tar ulovlige stoffer med viten og vilje? Tja, det er horder av syklister alt i alt, så det skal godt gjøres om det ikke er et råttent eple eller to også siste lørdag i august. Men hadde det vært mange hadde man hørt mer om det.

Re: Doping, norske amatører [Re: oyvin] #2070595 17/03/2016 23:39
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: oyvin
Er vel heller en middelmådig kar fra pulje 6 som synes birken er viktigere enn det noe annet som vil prøve å jukse. Når jeg ser hvor desperat slike typer er før start og under ritt er jeg ikke overraska at mange også tyr til dop.

Nå lurer jeg litt på din definisjon av "middelmådig", for den gjengen sykler et par hakk fortere enn snittet. Jeg har hatt inntrykk av at det er verre noen puljer lenger bak fra den gang jeg syklet meg opp gjennom puljene år for år, men det viser seg vel som regel at det er mer tilfeldig hvilke puljer som går ryddig for seg, og hvilke som har kaos. Uansett ritt.

Men for all del, det er bare å melde seg på i "snakke og skrive drøye kommentarer om menn som sykler", det er fritt fram og den gjengen har alltid plass til fler. Husk å nevne førtiårskrise, kondomdress, dyr sykkel, og at de tror de sykler Tour de France.

Er det noen som tar ulovlige stoffer med viten og vilje? Tja, det er horder av syklister alt i alt, så det skal godt gjøres om det ikke er et råttent eple eller to også siste lørdag i august. Men hadde det vært mange hadde man hørt mer om det.

Med middelmådig tenkte jeg målt mot topp/elite. Nevnte pulje 6 fordi at der befinner det seg garantert en del med ambisjoner. Forekommer sikkert lengre bak i puljene også.

Ja det stemmer, jeg føyer meg nok inn i det du nevner. Lar meg stadig overraske over hva gubber med startnummer klarer å sette i stand/ødelegge for andre på både ski og sykkel, men det er en annen diskusjon.

Doping er tabu, selv om mange hadde brukt tror jeg ikke det hadde kommet fram som ett mere kjent tema med mindre flere hadde blitt testa og tatt. Kan jo se til gutta som pumper på treningssentret. Steroider er svært utbredt men ingen innrømmer å bruke det.

Redigert av perbaa; 17/03/2016 23:46.
Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070601 18/03/2016 05:32
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Jeg fikk høre en gang at om man tok en dopingkontroll av Norges befolkning en søndags formiddag, så ville 2/3 få en utestengelse. Ikke fordi at de systematisk doper seg, men fordi det er mange vanlige preparater som er på dopinglisten..
Om tallene stemmer i dag vet jeg ikke, men at sportsutøvere må være obs på hva de putter i seg, gjelder fremdeles.

Re: Doping, norske amatører [Re: anonym] #2070602 18/03/2016 05:53
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Igjen presiserer jeg, tar man Ramipril mot høyt blodtrykk vil ikke dette hjelpe deg en dritt som dopingmiddel, da det eneste det gjør er å bringe blodtrykket til et normalt nivå, altså tilbake til habituell tilstand.

Disse er det mange av og disse er heller ikke interessante i henhold til denne diskusjonen.

Jeg har igjennom hele denne tråden vært en som tror det foregår mye doping, ikke bare i sykkelsporten, men også der. Se på russiske utøvere av, nå veldig mange sporter, nå tester de positivt på meldonium over en lav sko. Preparatet sto ikke på dopinglista før 01.01.16.

Jeg jobber som sagt i helsevesenet og jeg husker for noen år tilbake så var det en personalsak ved foretaket jeg jobbet i(har byttet jobb siden), hvor det var en som brukte amfetamin på jobb for å orke jobbe mer ekstravakter. Jeg vet også om vanlige mennesker som har underslått sterke smertestillende, sovetabletter, beroligende etc av diverse årsaker. Dette blir veldig anekdotisk, men som sagt tror jeg doping(ikke medikamentell bruk) er mer utbragt enn vi liker å tro.

Re: Doping, norske amatører [Re: anonym] #2070653 18/03/2016 08:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous
Jeg fikk høre en gang at om man tok en dopingkontroll av Norges befolkning en søndags formiddag, så ville 2/3 få en utestengelse. Ikke fordi at de systematisk doper seg, men fordi det er mange vanlige preparater som er på dopinglisten..
Om tallene stemmer i dag vet jeg ikke, men at sportsutøvere må være obs på hva de putter i seg, gjelder fremdeles.

Det er også slik at hvis et legemiddel er journalført hos fastlege så holder dette som TUE for oss som ikke blir testet utenfor konkurranse. Slike sertifikat for legemidler gjelder etter hva jeg forstå kun utøvere som er på Adams-program for rapportering utenfor konkurranse.
Vi andre kan bruke reseptbelagte legemidler hvis legen mener vi bør det. Likevel er det mulig å krysse etiske grenser på denne måten. Medisinske diagnoser er ikke alltid kvantitativt målbare, så legen må stole på at pasient har de plagene han/hun oppgir i noen tilfeller.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Doping, norske amatører [Re: Alpers] #2070742 18/03/2016 11:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes mange er litt naive. Jeg klarer bare ikke å konkluderer med at mennesker ikke tar med uvanene sine inn i syklingen. Blir jo håpløst å tro at man endrer karakter ved å sette seg på en sykkel i lycra...

https://www.fylkesmannen.no/Images/Bilder%20FMVE/Rus%20og%20psykisk%20helse.pdf

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Doping, norske amatører [Re: perbaa] #2070805 18/03/2016 14:11
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Doping er tabu, selv om mange hadde brukt tror jeg ikke det hadde kommet fram som ett mere kjent tema med mindre flere hadde blitt testa og tatt. Kan jo se til gutta som pumper på treningssentret. Steroider er svært utbredt men ingen innrømmer å bruke det.

Forskjellen til treningssentre er nettopp et eksempel på poenget mitt.

Det har vært umulig å gå glipp av ymse grad av støy rundt treningssentre og dop i mange, mange år nå. På samme måte som alle visste sykling internasjonalt var gjennommarinert, langt, langt tilbake i tid. Og at det var mye dop i idrettssatsingen i de fleste idretter i Østblokken, i USA, ymse Middelhavsland m.fl. Det er ingen overraskelse at friidrett er ute i hengemyra nå, det var bare et spørsmål om når det ville skje. Det vil ikke være en overraskelse om de kommer de til å være der lenge, så lenge de begrenser seg til å si at kun Russland var problemet. Det vil være mange som ikke akkurat får sjokk om det kommer noe om internasjonal fotbalI.

Alle disse har det vært stadige små eller store drypp om hva som foregår.

I norsk utholdenhetsmosjon er det nærmeste vi kommer den typen "det må være noen fordi det er rimelig at det må være noen fordi det er mange som er opptatt av å gjøre det bra". Det er lett å være enig i det resonnementet fordi alle store grupper har noen råtne epler, men hadde det vært utbredt med bevisst doping hadde vi hørt mange flere av de litt mer konkrete dryppene. I en større gruppe er det alltid noen som ikke holder kjeft. Om ikke annet må kjøpere og selgere finne hverandre.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå