Re: Skiføre i marka rundt Oslo
[Re: Goldrush]
16/11/2017 13:45
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
22/11/2017 09:59
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Vil det være mulig å gå type Frognerseteren til nordmarkskappelet eller noe sånt etter jobb i dag?
|
|
|
28/11/2017 17:21
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Noen som har vært ute i dag? Ser det er flere løyper som skal være preppet i Nordmarka syd.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
28/11/2017 17:51
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
De er ikke preppa. Gikk fra Sognsvann. Ikke preppa på Frognerseteren heller.
|
|
|
28/11/2017 18:08
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Gjekk frå Sognsvann til Lille Åklungen i dag, dvs Sognsvann vest (kort tur pga forkjølelse). Det var preparert for skøyting frå krysset ved Måneskinnsløypa og innover. Der det var preppa var det greit, men mellom Sognsvannskiosken og Måneskinn var det veldig mykje grus og stein som ein ikkje såg gjennom nysnøen.
|
|
|
28/11/2017 18:33
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
Fra facebooksiden "Hvor er skiføret" Jeg har snakket med Oslo kommune nå, som sier at det er pakket og fine forhold i området Sognsvann - Ullevålseter - Frognerseteren - Tryvann - Nordmarkskapellet. Ikke satt spor, så best for skøyting/staking, fortalte min kontakt. Kommer det mer snø, vil de vurdere å sette spor i morgen. Bærum kommune har pakket snøen på Grønlandsveien og vil også se an mht spor i morgen.
|
|
|
28/11/2017 21:10
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Takk for linken til Facebook-siden, noen har lagt ut video fra Sognsvann der nå, ser ut som om det blir brukbart i morgen kveld!
Create the problem and sell the solution
|
|
|
28/11/2017 22:00
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
"noen" 
|
|
|
[Re: pharynx]
29/11/2017 00:03
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
Bor ved Blankvann. Har måkt to ganger idag. Kommet sikkert 20 cm. Blir supre forhold på alt av skiløyper som går på veiene. Men det kan dere ha for dere selv for nå drar jeg til Spania for å sykle! 
|
|
|
30/11/2017 15:12
|
Goldrush
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Veldig bra forhold fra Skansebakken og opp til Smedmyrkoia for klassisk. Gikk ikke lenger enn det, men det rapporteres om ok forhold helt inn til Løvlia. Sikkert litt ymse i skogsløypene.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
30/11/2017 20:21
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
01/12/2017 23:47
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
Tok en tur i kveld, Rotnes (Lysløypa) - Movatn - Tømte og tilbake. Lysløypa er bra, dog uten spor. Løypa i terrenget fra lysløypa til Movatn er litt ymse, men helt greit å gå. Fra Movatn og opp til Tømte var det veldig bra, dog ikke kjørt spor, men et greit "menneskelagd" spor oppover. Så ut til å være nok snø der til å kjøre opp skikkelige løyper.
Starter man fra Movatn kan man fint bruke godskia, men skal man fra Rotnes til Movatn ville jeg ikke valgt det beste paret, men kanskje nr 2. Gikk på gruskia i dag, kunne fint valgt et litt bedre par.
|
|
|
02/12/2017 18:06
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Knallføre fra Kanada i Lier. Veldig bra fra i området Spiralen-Tverken i Drammen og rundt Eiksetra i Lier. Det som er kjørt av skogsløyper er av dårligere kvalitet
|
|
|
23/12/2018 16:48
|
Goldrush
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Fine forhold i Nordmarka, bare å komme seg ut. Gikk fra Skansebakken i dag, litt stein i løypa, men greit å unngå.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
05/12/2020 21:43
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har testet skiene?
Grusski-føre?
Hvor er det bra å gå? Brovoll bare? Hvordan er det mellom Frognersetera - Ullevålsseter?
|
|
|
06/12/2020 18:21
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Nordmarka Nord: Mylla-Trantjern var supert lørdag. 25cm snø, dobbeltspor. Søndag var det våte forhold og spor som skled ut, tyngre å gå. Trantjern-Tverrsjøstallen er det mer terrengløype, kun delvis sporsatt med enkeltspor. Her var det masete å gå, bør ha noe mer snø.
Uka som kommer er det meldt nedbør men det er marginalt om det blir pluss/minus-grader. Er vi heldig og det synker en grad eller to ift varselet kan det bli flott til neste helg, men mest sannsynlig gjør det kanskje ikke det.
|
|
|
06/12/2020 19:00
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
11/12/2020 18:54
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan er det ved Tryvann og ullevålseter? Kan man gå med goskia?
|
|
|
11/12/2020 21:56
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Noe preparert i Lier. Mye i Sande
|
|
|
[Re: bigp85]
14/12/2020 08:45
|
reserveSyklist
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan er det ved Tryvann og ullevålseter? Kan man gå med goskia? Det er oppkjørt fra ullevålseter mot frognersetern og helt fine forhold. Det kan være litt oppskrenset grus i bratte svinger så ville vel ikke tatt god skia.
|
|
|
27/12/2020 20:04
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Nå skal det visst snø en del i høyden de neste dagene og jeg og familien tenkte å prøve oss på en skitur (kone og pulk med to unger).
Hvor er det best forhold å gå? - Brovoll? - Svartbekken? - Eiksetra?
Jeg skøyter og samboeren går med R-skin felleski.
|
|
|
[Re: bigp85]
28/12/2020 18:53
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Nå skal det visst snø en del i høyden de neste dagene og jeg og familien tenkte å prøve oss på en skitur (kone og pulk med to unger).
Hvor er det best forhold å gå? - Brovoll? - Svartbekken? - Eiksetra?
Jeg skøyter og samboeren går med R-skin felleski. Det meldes om 70 cm snø i høyden nå. Det skal være supre forhold i høyden, så hvor som helst. Sjekk preppestatus på Skiforeningen i forkant.
|
|
|
01/01/2021 22:48
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har gått Skansebakken i det siste? Gode forhold for å drasse med seg en pulk med to unger?
|
|
|
18/01/2021 22:47
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Mulig dette er feil tråd?
Er en felleskigåer, men følte tiden var inne for smøreski. Ikke gått på smøreski siden 90-tallet. Investerte i et par kaldski og brukt dem en del ganger nå som det har vært kaldt i januar (-6 til -12). Har smeltet inn to tynne lag grunnvoks (grønn Toko og Rode Super Extra) deretter smurt 5-6 tynne lag med Super Extra. Har sittet som spiker (bedre enn felleskiene) og hatt mye bedre glid enn felleskiene, så meget fornøyd! I kveld, mandag 18/01, var det væromslag og blitt betydelig varmere. Temperaturen på Tryvann var rundt -2/-3 og det var tåke og lett snø. Fant et forum med smøretips for Sørkedalsrennet for noen år siden. Da var det snøvær og -3, likt som i dag, men mindre snøfall i dag kanskje. Tipset da var 3 tynne lag Rode Viola Multigrade med et tynt lag Rode Super Weiss på toppen. Gjorde det og hadde vill glid ned fra Øvreseter til Tryvannstua, men hadde nada feste. Brukte forresten samme grunnvoks som tidligere (grønn Toko og Super Extra, begge smeltet og lett korket). Det føltes som jeg hadde glidet festesonen. Tok av skiene på Tryvann og smurte to tynne (etter beste evne) lag Viola Multigrade. Ble bedre, men det glapp fortsatt mye. På Rundmyr tok jeg av skiene igjen og smurte ytterlige to lag Viola Multigrade. Ble bedre, men hadde ikke sjanse til å småtrippe opp bratte kneiker eller gå diagonalgang hvis det ble litt for bratt. Satt bedre utenfor sporet, men ble fiskebein i de slake motbakkene hvor jeg med Super Extra noen dager tidligere «fløy» av gårde i sporene.
Hva gjorde jeg feil? Vurderte tom Super Extra da jeg smurte, hadde det vært enda glattere? Skulle jeg gått på en Rode Violet? Trodde Viola Multigrade skulle dekke området mellom Super Extra og Violet? Er det en anbefalt regel for oss mosjonister med helt basic teknikk å gå for en varmere voks, ofre litt glid for festet?
Teknikken er grei for en mosjonist, jeg har tyngdeoverføring, men litt kråkete og vuggete. Bruker rundt 4:20/km, med lite staking. En elitemosjonist med bedre teknikk hadde nok hatt mye bedre feste med identisk smøring.
|
|
|
[Re: Skilpadden]
19/01/2021 08:57
|
vichingo
Medlem
|
Medlem
...... Hva gjorde jeg feil? Vurderte tom Super Extra da jeg smurte, hadde det vært enda glattere? Skulle jeg gått på en Rode Violet? Trodde Viola Multigrade skulle dekke området mellom Super Extra og Violet? Er det en anbefalt regel for oss mosjonister med helt basic teknikk å gå for en varmere voks, ofre litt glid for festet? ......
Tror mosjonister ofte leser temperaturskalaen på smurningsboksen litt for bokstavelig og legger for kald voks for det aktuelle føret. Var ikke ute selv, men juniorene i huset rapporterte om ekstrem fuktig luft ved Tryvann/Øvresetertjern i går. Da må man gjerne bruke mye mykere voks enn man skulle tro. Med mindre det var ising som gjorde at Viola Multigrade ikke fikk feste (noe jeg tviler på), burde du nok heller prøvd mykere voks som f.eks. Rode Viola eller Swix VR55N, kanskje enda mykere. Smører litt for aktive på renn, og vi er ofte på mykere smurning enn det som kun temperaturen skulle tilsi. Gammel snø, kunstsnø eller høy luftfuktighet er alle faktorer som hver for seg eller i kombinasjon tilsier et par knepp mykere voks enn det temperaturområdet som er trykket på smurningsboksen. Du vet du har brukt for myk voks hvis det iser (NB! ising kan føre til at det glipper, sjekk visuelt for dette) eller lugger, inntil du kommer dit er det bare å prøve mykere voks hvis det glipper. På treningstur er det som oftest ikke verre enn at du evt. retter opp tabben med for myk voks ved å legge en hardere voks utenpå.
Redigert av vichingo; 19/01/2021 08:59. Rediger grunn: gjentatt setning
|
|
|
19/01/2021 09:03
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er relevant for mine interesser  Temperaturen på Tryvann var rundt -2/-3 og det var tåke og lett snø. Fant et forum med smøretips for Sørkedalsrennet for noen år siden. Da var det snøvær og -3, likt som i dag, men mindre snøfall i dag kanskje. Tipset da var 3 tynne lag Rode Viola Multigrade med et tynt lag Rode Super Weiss på toppen. Gjorde det og hadde vill glid ned fra Øvreseter til Tryvannstua, men hadde nada feste. I mine notater har jeg følgende om Super Weiss: "Trygt feste på nysnø fra -4 og nedover". I min bok er altså -2/-3 for varmt for Super Weiss og vil gi glatte ski (Viola Multigrade har jeg ikke). Hva gjorde jeg feil? Vurderte tom Super Extra da jeg smurte, hadde det vært enda glattere? Skulle jeg gått på en Rode Violet? Ja og ja. Noen har kanskje blitt "lurt" av Swix til å tro at alt av lilla, inkl. Rode Violet, er for nullføre, slik som Swix sine lilla vokser. Det stemmer ikke. Oslo Sportslager sin beskrivelse av Rode Violet (nysnø fra -3 til -1) stemmer på en prikk med det jeg opplever i sporet. Trodde Viola Multigrade skulle dekke området mellom Super Extra og Violet? Nå vet ikke jeg hva du har av vokser, men fra Rode har jeg bare Super Weiss og Violet, og i nysnø dekker de hele området fra -10 til -1, trenger ikke noe Multigrade i mellom. Er det en anbefalt regel for oss mosjonister med helt basic teknikk å gå for en varmere voks, ofre litt glid for festet? Tipset til Sørkedalsrennet med en mykere voks under en hardere smurning er en god tankegang dersom man er usikker på teknikk/feste, og ønsker å bedre dette uten å risikere "stylter" under skiene. Swix V60 under V50 for fallende nysnø mellom 0 og +1 er en slik variant som jeg av og til bruker. Du går raskere enn meg, så jeg tror egentlig det bare handler om å gå teknisk riktig, bli kjent med spennet på egne ski, og å gjøre sine egne erfaringer. At det som står på Rode sine vokser er til dels villedende, er en slik erfaring 
Redigert av Gekki; 19/01/2021 10:01.
|
|
|
19/01/2021 19:10
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gikk i dag mellom Nittedal og Movatn-Snippen. Var ca -1 med fuktig nysnø i luften. Prøvde først VR45 hjemme, men det gav null feste. Var våtere enn det så ut som. Brukte så Rode Violet 0. Det gav for så vidt feste, men opplevde litt ising. Vanskelig føre i dag når det er på minussiden, men likevel fuktig nysnø. Tror nok VR55N kunne vært tingen, men har ikke denne. Burde nok pakket VR50 eller VR65. Men så skal vi vel vekk fra fluor... hva kan man legge da?
|
|
|
[Re: vichingo]
19/01/2021 20:03
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
...... Hva gjorde jeg feil? Vurderte tom Super Extra da jeg smurte, hadde det vært enda glattere? Skulle jeg gått på en Rode Violet? Trodde Viola Multigrade skulle dekke området mellom Super Extra og Violet? Er det en anbefalt regel for oss mosjonister med helt basic teknikk å gå for en varmere voks, ofre litt glid for festet? ......
Tror mosjonister ofte leser temperaturskalaen på smurningsboksen litt for bokstavelig og legger for kald voks for det aktuelle føret. Var ikke ute selv, men juniorene i huset rapporterte om ekstrem fuktig luft ved Tryvann/Øvresetertjern i går. Da må man gjerne bruke mye mykere voks enn man skulle tro. Med mindre det var ising som gjorde at Viola Multigrade ikke fikk feste (noe jeg tviler på), burde du nok heller prøvd mykere voks som f.eks. Rode Viola eller Swix VR55N, kanskje enda mykere. Smører litt for aktive på renn, og vi er ofte på mykere smurning enn det som kun temperaturen skulle tilsi. Gammel snø, kunstsnø eller høy luftfuktighet er alle faktorer som hver for seg eller i kombinasjon tilsier et par knepp mykere voks enn det temperaturområdet som er trykket på smurningsboksen. Du vet du har brukt for myk voks hvis det iser (NB! ising kan føre til at det glipper, sjekk visuelt for dette) eller lugger, inntil du kommer dit er det bare å prøve mykere voks hvis det glipper. På treningstur er det som oftest ikke verre enn at du evt. retter opp tabben med for myk voks ved å legge en hardere voks utenpå. Takk, for svar. Det enkleste hadde vært å bruke felleskiene selvfølgelig  Gliden og festet med riktig smøring frister dog for mye, så det her skal jeg også få til på føre fra -2 og ned til "blå ekstra-føre"! Varmere enn -2 blir det felleski. Er samtidig veldig opptatt av å holde det enkelt med smøring, unngå miksing osv. Dro på Bull Ski & Kajakk i dag og kjøpte meg Rode Violet og Rode Viola Extra. Hadde i går vært i dag så hadde jeg med ny kunnskap smurt med Violet og hatt Viola Extra som backup i lommen i tilfelle Violet ikke hadde hatt bra feste. Da har jeg lært på den kjipe måten at fuktighet er veldig viktig og kan trumfe temperatur i valg av voks, glad jeg ikke hadde tatt toget til Grua og skulle hjem til Øvreseter 
|
|
|
|
|