Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Skiføre i Oslo?

Re: Skiføre i Oslo? [Re: goerbi] #1343450 01/03/2012 06:24
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Da begynner vel denne tråden å bli aktuell i igjen etter siste tids mildvær. Birken nærmer seg med stormskritt også, så et par intervalløkter til på snø hadde vel gjort godt. Hvordan er skiløypene fra Sognsvann eller Frognerseteren nå? Bør man kjøre lengre inn i marka?

Re: Skiføre i Oslo? [Re: goerbi] #1343480 01/03/2012 07:52
josse Offline
Gikk fra Frognerseteren til Kobberhaughytta i 11.00-tiden i går. Bløtt og fint føre, og deilig å gå på ski i ti plussgrader.

Det er tidvis tynt og enkelte brune flekker i sydvendte hellninger. Snøen er også ekstremt skitten og man drar med seg mye Nordmark hjem igjen.

Jeg gikk på Rode Multigrade (-6 til 6) og det var helt ok, men ikke supert. Min kamerat gikk på VM Universal, det var også ok, men ikke supert.

Re: Skiføre i Oslo? [Re: goerbi] #1343481 01/03/2012 07:52
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Frognerseteren er bra, Sørkedalen er bra. Songsvann vet jeg ikke.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Skiføre i Oslo? [Re: yoeddy] #1343484 01/03/2012 08:04
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F
Jeg er klister novise, og hadde min første tur på klister forrige søndag (Skansebakken - Heggeli). Etter tips fra en ansatt hos Bull Ski & Kajakk gikk jeg med Swix blå isklister i bånn og et lag Swix universal med dekning (VR 55). Fantastisk!

Smører man med klister når det blir bløtere? Tenker meg en tur i helgen (samme sted). Det er vel fremdeles hardt i høyden - så da blir det vel isklister igjen? Hvilken funksjon har universalklisteret til Swix? Skal dette fremdeles legges oppå isklisteret? Og dekning - det er vel for å forhindre ising?

Tenkte meg også en tur på Frognerseteren i kveld(til Nordmarkskapellet). Fungerer klister da?

Re: Skiføre i Oslo? [Re: goerbi] #1343493 01/03/2012 08:12
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Tror nok du må ha klister overalt nå. Etter en mildværsperiode må man som regel ha klister. I kveld tipper jeg universalklister vil gjøre susen.

Er det bløtere, tre fire pluss vil man ofte velge rødt klister. Universalklister blir litt glatt når vanninnholdet i snøen blir veldig høyt.

Isklister brukes ofte dersom det er stor fare for slitasje og løypene er veldig harde. Man dekker over klisteret med voks for å hindre lugging og ising. Ofte er ikke det noe poeng om det er ganske varmt. Da vil klister og voks uansett blande seg.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Skiføre i Oslo? [Re: yoeddy] #2069179 14/03/2016 12:15
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: yoeddy
Tror nok du må ha klister overalt nå. Etter en mildværsperiode må man som regel ha klister. I kveld tipper jeg universalklister vil gjøre susen.

Er det bløtere, tre fire pluss vil man ofte velge rødt klister. Universalklister blir litt glatt når vanninnholdet i snøen blir veldig høyt.

Isklister brukes ofte dersom det er stor fare for slitasje og løypene er veldig harde. Man dekker over klisteret med voks for å hindre lugging og ising. Ofte er ikke det noe poeng om det er ganske varmt. Da vil klister og voks uansett blande seg.

Hvis man bruker sølvklister for Swix KX40S, da trenger vel man ikke dekke det med voks for å hindre ising?

Re: Skiføre i Oslo? [Re: goerbi] #2069184 14/03/2016 12:20
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hva tror dere om forholdene på Sognsvann vinterpark på onsdag? Det skal være stort arrangement for barn, men meldes jo tosifret med varmegrader de neste dagene. Er det snø?

Re: Skiføre i Oslo? [Re: bigp85] #2069190 14/03/2016 12:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: bigp85
Sitat: yoeddy

Hvis man bruker sølvklister for Swix KX40S, da trenger vel man ikke dekke det med voks for å hindre ising?

Du svarer/spør i en fire år gammel tråd her ICON_WINK , men jo, sølvklister iser som pokker det under de rette forholdene (som i Nordmarka i helga for min del). Det iser ikke like lett, og er ofte er supert klister. Men når temperaturen blir rundt null og isingsfaren stor under så varierende føreforhold som det er når man starter lavt og bynært og går mot høyden i Nordmarka, er Universalklister (el. Rode Multigrade) godt dekket med lilla voks langt tryggere.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support