Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole)

Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) #2068515 11/03/2016 13:23
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har en datter på ungdomsskolen som har valgfaget «Forskning i praksis». Oppgaven utover våren er å gjennomføre et selvvalgt forskningsprosjekt. Men hva?

Man skal påvise en sammenheng med vitenskapelig metode. Det morsomste er jo å påvise noe som ikke er helt intuitivt i utgangspunktet.

Tema kan være hva som helst, det trenger ikke være naturfag, men noe litt håndgripelig naturfag er kanskje det greieste. Det må kunne gjennomføres med lett tilgjengelig utstyr og selvsagt være trygt (ikke pyroteknikk og eksplosjoner …). Og det skal jo være noe av et visst omfang, men heller ikke uoverkommelig.

Et par ideer som jeg har foreløpig:
- Undersøke elektrolyttinnhold i sportsdrikk og juice ved å måle ledningsevne
- Lage et enkelt kalorimeter og undersøke energiinnhold i ulik typer brensel

Men ikke noe av dette fenger …

Det ligger mye på nettet, men det er enten svært enkle forsøk som er gjort på noen minutter, eller så er det ressurskrevende. (Jeg har en datter til med samme valgfag, og hun skal undersøke sammenhengen mellom tetthet, vanninnhold og næringsinnhold i ulike frukt og grønnsaker, så den ideen er allerede tatt.)

Kjære forum:
Er det noen som har et forslag?

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068525 11/03/2016 13:56
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Tja. Man kan jo velge en sosiologisk problemstilling, for eksempel om det er sammenheng mellom hvilke blogger man leser og hva slags holdninger man har til klær, kropp, mote og materielle kontra immaterielle verdier. Det kan gjøres ganske enkelt på It's learning, og det burde ikke være for vrient å sette opp en hypotese.

Man kan gå for en biologioppgave, og undersøke hva slags insekter som tiltrekkes av forskjellige typer mat. Tiltrekkes rovinsekter mest av kjøtt eller søtt?

Det var det jeg kom på i dag.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068535 11/03/2016 14:50
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Forskning er morsomst hvis du bryr deg om tema. Jeg mistenker feks at din datter har en far (eller mor) som er interessert i temaet "Undersøke elektrolyttinnhold i sportsdrikk og juice ved å måle ledningsevne" ;-)

Hva er hun interessert i? Man kan forske på alt fra sykler til motepreferanser..

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068540 11/03/2016 15:00
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: Tex
Jeg har en datter på ungdomsskolen som har valgfaget «Forskning i praksis». Oppgaven utover våren er å gjennomføre et selvvalgt forskningsprosjekt. Men hva?

Forskjellsbehandling av elever i avhengighet av lærerenes personlige antipatier, ideologiske standpunkt, kjønn og alder.

Se trynet på læreren når du annonserer dette.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068543 11/03/2016 15:03
Papegøyal Offline
Troll
Troll
En annen frekk liten en er: lengde til klimaks ved onani, en randomisert studie. Med og uten hjelp fra pappa (litt sånn Staff, liszm), hunden og gode venninner.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068546 11/03/2016 15:07
Papegøyal Offline
Troll
Troll
En litt vanskeligere en er å finne ut av hvilke puppestørrelser som er best. Det blir en vanskelig oppgave rent metodisk, fordi størrelsen er visuelt avhengig av størrelsen på kroppen, og spm er i hvor stor grad attraktiviteten henger sammen med resten, eller hvorvidt man faktisk kan avgrense et område på kroppen hvor man kan finne attraktivitet og gradere uavhengig av resten. Jeg er sikker på at du kan hjelpe din datter til å få 6er her, slik at hun blir noe i livet, og vil få deg stolt.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068548 11/03/2016 15:14
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Noe med snøsmelting? Finne et godt alternativ til salt som ikke spiser sykkeleler?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068617 11/03/2016 18:20
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Eg driv på og undersøker om det er meir ekstremver no enn tidlegare. Til det har eg brukt data frå målestasjonar i Noreg i perioden 1950 fram til i dag. Alt dette ligg fritt tilgjengelig på http://eklima.met.no.

Døme på observatorar som kan bestemme om det er meir ekstremver kan vere: Årleg maksimumstemperatur, årleg minimumstemperatur, årleg maksimal dagsnedbør, årleg maksimal vindstyrke, evt antall dagar over eller under ei grense som er bestemt på førehand.

Data ligg som sagt tilgjengelig på nett. Det er mogeleg å analysere i Excel, sjølv om eg foretrekker å bruke statistikkverktøyet R. Oppgåva vil nok ta eit par dagsverk, avhengig av datakyndigheit, kor mykje du vil undersøke og hjelp frå far ;-)

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068628 11/03/2016 18:49
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Hva slags interesser/hobbyer har hun?

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: boltzmann] #2068652 11/03/2016 21:22
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: boltzmann
Eg driv på og undersøker om det er meir ekstremver no enn tidlegare. Til det har eg brukt data frå målestasjonar i Noreg i perioden 1950 fram til i dag. Alt dette ligg fritt tilgjengelig på http://eklima.met.no.

Døme på observatorar som kan bestemme om det er meir ekstremver kan vere: Årleg maksimumstemperatur, årleg minimumstemperatur, årleg maksimal dagsnedbør, årleg maksimal vindstyrke, evt antall dagar over eller under ei grense som er bestemt på førehand.

Data ligg som sagt tilgjengelig på nett. Det er mogeleg å analysere i Excel, sjølv om eg foretrekker å bruke statistikkverktøyet R. Oppgåva vil nok ta eit par dagsverk, avhengig av datakyndigheit, kor mykje du vil undersøke og hjelp frå far ;-)

Veldig interessant! Takk for tipset.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: EHAa] #2068656 11/03/2016 21:31
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: EHAa
Hva slags interesser/hobbyer har hun?

Men hun er bl.a. interessert i hunder, så jeg lurer på om det går an å gjøre noe med utgangspunkt i dette. F.eks gjøre forsøk for å finne ut om hunder er fargeblinde ... Burde være mulig.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068697 12/03/2016 08:11
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
"Kan gamle hunder lære nye triks?"

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068724 12/03/2016 10:46
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Kanskje litt vanskelig å gjennskape Pavlov...

Hva med å oppfordre dem til å ringe Veterinærhøyskolen? Har de litt interesse for faget sitt vil de synes det er artig å komme med et tips til ungdom som vil gjøre noe enkel forskning på hund.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068873 13/03/2016 08:30
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
http://news.nationalgeographic.com/2015/...ind-psychology/

Dette er typiske forsøk som er mulig å gjøre uten ekstreme kunnskaper kg ressurser. Lån en hund eller tre, og sjekk korttidsminnet (som beskrevet i lenken og originalartikkelen). Da får dere med et kort litteraturstudie, setter opp en hypotese basert på andre studier, gjør en liten test selv og konkluderer til slutt. Passer resultatene deres med tidligere studier?

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068996 13/03/2016 19:40
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Blodsukker! Finn ut om det er noe hold i "lavt" blodsukker. Billig utstyr og bør være forholdsvis enkelt å registrere.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: Tex] #2068999 13/03/2016 19:49
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Vannrakett? Undersøke sammenheng mellom mengde vann, trykk og vinkel osv i forhold til lengde, høyde osv.

Re: Morsomt forskningsprosekt? (Ungdomsskole) [Re: JMGJMG] #2069076 14/03/2016 08:03
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: JMGJMG
Blodsukker! Finn ut om det er noe hold i "lavt" blodsukker. Billig utstyr og bør være forholdsvis enkelt å registrere.

En annen variant at dette kan også være å måle blodsukker, spise et eple og måle igjen. Vente til nivået er tilbake til normalt, drikke cola og måle igjen. Da ser man hvordan forskjellige typer sukker/matvarer påvirker blodsukkeret. Dette kan man også kombinere med fysisk aktivitet for å se hvordan det påvirker. Finn nærmeste diabetiker og lån måler ICON_SMILE

Moderator  support