Lurte på noen har efaring med hva sykkelen endte opp å koste i fra canyon? Har i hele vinter sirklet på Spectral AL 7.0 EX som min første fulldemper. Så vidt ser jeg for meg et regnestykke som dette. 19300+400 frakt x1,25=24625 + dhl gebyr. Sku vel havne på ca 25000kr? Har hørt at dhl kan være helt crazy på moms, men er vist i tilfelle dem ikke vet hva det koster og bare tar kanskje lavere eller mer i moms. Men regner med at canyon har med fraktbrev som sier hvor mye den kosta og hva frakta kosta.
Har hørt at dhl kan være helt crazy på moms, men er vist i tilfelle dem ikke vet hva det koster og bare tar kanskje lavere eller mer i moms. Men regner med at canyon har med fraktbrev som sier hvor mye den kosta og hva frakta kosta.
Hvor godt DHL fungerer avhenger av avsenderland. DHL fra UK unngår jeg i det lengste, DHL i Tyskland eies vel av Deutche Post og fungerer bra.
Har hørt at dhl kan være helt crazy på moms, men er vist i tilfelle dem ikke vet hva det koster og bare tar kanskje lavere eller mer i moms. Men regner med at canyon har med fraktbrev som sier hvor mye den kosta og hva frakta kosta.
Hvor godt DHL fungerer avhenger av avsenderland. DHL fra UK unngår jeg i det lengste, DHL i Tyskland eies vel av Deutche Post og fungerer bra.
DHL eies av Deutsche Post, og postpakker i tyskland er et DHL-produkt. Det er forskjellige produkter/tjenester, og postpakker som sendes med DHL går rett til posten i Norge og DHL i Norge har ingenting med det å gjøre - dermed får du bare Postens gebyrer. Antar at Canyon bruker postpakker når de sender med DHL. Ellers har jeg fått sendt med UPS.
Tar det lang tid fra sykkelen sendes til den kan hentes på postkontoret i Norge? Har blitt trekt penger for sykkelen, men ikke fått noe mail om sending, lurer på om den kan være sendt.
når den først er sendt går det relativt fort. I mitt tilfelle i fjor tok ikke den delen mer enn 2-3 dager, men husker det tok litt tid fra de ga den status som levert (og trakk penger) til den faktisk havnet i postsystemet og kunne spores. Hele prosessen fra bestilling til levering tok ca 2 uker
Kan du forklare følgende utsagn på faktisk norsk og uten selvmotsigelser? - "med opphengets fjærrate" - "smidig dempergange" - "Siste del av vandringen er moderat progressiv for å motvirke bunning, men også for å komme luftdemperens sedvanlige harde progresjon i møte."
Har et oppheng fjærrate (nei) Hva er smidig dempergange (følsom?) Oppheng med progressiv omsetningsrate er bra for å unngå bånning av lineære fjærer, så er det at den er moderat eller at den er progressiv som motvirker bånning.
Opphenget har en utveksling som påvirker demperens fjærrate.
smidig dempergange er norsk for pløsj og følsom.
Utvekslingen i opphenget virker å være laget for å minske luftdemperens iboende progressivitet. Men totalen blir likevel progressivt, etter hva jeg kan forstå ut av Canyons pr-skriv.
Vi har kun tilgang til beskrivelsen fra Canyon. Utfordringene er selvfølgelig å oversette denne til forståelig norsk, samtidig som ikke alle Canyons påstander kan videreformidles som sanne uten en viss grad tilbakeholdenhet. Kom gjerne med forslag. Her er hva Canyon selv skriver om demperopphenget:
Innspill fra Canyon Norge: Sykkelen er klar for bestilling, men ikke enda på lager. Artikkelen er i endring, men IT-systemet har en forsinkelse.
Norske priser er oppgitt på Canyon.coms norske sider og er litt annerledes enn dem oppgitt i artikkelen, som ble regnet ut fra EU-pris: 36 899 kroner + 25% moms for 9.0 33 099 kroner + 25% moms for 8.0 27 699 kroner + 25% moms for 7.0
Jeg vurderer en Nerve 29", men er litt usikker på hvilken størrelse jeg skal bestille. Jeg er 191 cm høy, og har korte bein, 88 cm. I dag har jeg en 2010 Nerve XC 26" i large, og føler den er i korteste laget for meg, både at cockpit følses trang og lav, og at jeg havner veldig over forhjulet i nedoverbakker og må veldig langt bak på sykkelen. Når jeg sammenligner stack og reach for 29" i L med min så har 29" ca 3 cm lengre reach, men 26" har 1,5 cm lengre stem. Stack er ca 1 cm høyere på 29". Vil det at en 29" har større hjul og lengre akselavstand gjøre at jeg får en bedre følelse av å være i sykkelen, eller skal jeg heller velge en XL og heller sette på et litt kortere stem for å kompensere?
En heads up. Jag fick mail ifrån en kollega att krankarm boots kan skada ramen på våra Spectral CF modeller om det sitter Next SL krankarmar monterat. Det som sker ær att dom kan slå emot chainstay och skada bakramen. Då det ær en vanlig eftermarknads del på denna typen cyklar så tænkte jag det kunde vara lurt att meddela om.
Når jeg googler meg rundt finner jeg bare info om Nerve 29" med 110 mm gaffel. På nettsiden til Canyon framgår det at denne nå leveres med 120 mm. Stemmer dette?
Hva tror dere i så tilfelle om denne til allround stisykkelbruk (rundt Tromsø)? Generelt byr området på lite grov dundresti, men mye topptursykling med innslag av bratt sykling, flyt og småkuppert opp/ned.
Når jeg googler meg rundt finner jeg bare info om Nerve 29" med 110 mm gaffel. På nettsiden til Canyon framgår det at denne nå leveres med 120 mm. Stemmer dette?
Hva tror dere i så tilfelle om denne til allround stisykkelbruk (rundt Tromsø)? Generelt byr området på lite grov dundresti, men mye topptursykling med innslag av bratt sykling, flyt og småkuppert opp/ned.
Da er nok Nerve ikke noe for deg. Den er altfor bratt og kort. Spectral EX (27,5") eller Strive er nok mer riktig da, siden de er lenger og har slakkere styrevinkel. Bratt terreng "krever" slakk styrevinkel for god vektfordeling mellom forhjul og bakhjul.
Egentlig ganske enig med baronen mtp din beskrivelse av terrenget, men det er jo ikke bare bratt i Tromsø. Det lønner seg alltid å sjekke med lokale folk. Er ikke det en egen stisyklingsgruppe for Tromsø på Facebook? Spør der.
Som andre sier er nok Spectral kanskje valget ditt her - men det skulle nok gått greit på en Nerve òg om du sykler mye på øya. Syklet for så vidt selv ned baksiden (ikke så veldig røft) av fjellheisen på en Mongoose dirt-sykkel for mange år siden - så alt går!
Takk for innspill! Bare en presisering - det jeg mente å si var at terrenget her I Tromsø IKKE er veldig grovt (der jeg frekventerer I allefall - man finner vel alt man vil her også). Det er for det aller meste relativt enkle flytstier - og på mange av de turene jeg pleier å sykle går det greit å sykle det aller meste opp også. Det er en del innslag av bratt terreng, men de felste av disse som jeg oppsøker er ikke veldig grove. Jeg liker ikke å dundre over, men heller leke meg igjennom.
Har nå en Nerve AM fra 2011 med 150 mm foran.
Vil dere fortsatt anbefale Spectral 29" framfor Nerven? Stemmer det Nerve har fått seg 120 mm?