Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Europark og kontrollavgift

Europark og kontrollavgift #2066755 05/03/2016 15:52
Gatecrasher Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Utrolig surt. I all hastverk drar til butikken for å handle de få tingene man manglet til festen senere på kvelden. Kiwi på Ryen er det gratis parkering i 1 time. Men idet jeg går inn i butikken for å handle så glemmer jeg å gå til automaten og printe ut den gratis billetten man må ha i vinduet.
Er inne i butikken i 8-10min.
Da jeg kommer ut har jeg fått en avgift. Noe å gjøre med dette?

Det er gratis parkering i 1 time for kunder. Jeg har ikke feilparkert, ikke unværet å betale noe, bare glemt å legge et papir i vinduet.
På Europark kontrollavgiften står det Fra kl: 16:17 til 16:21
På min Kiwi kvittering står det 16:19 (brukte litt tid på å pakke varene).
Var ingen Europark bil i nærheten da jeg kom ut, så må være noen som gjemmer seg rundt hjørnet på byggningen eller sitter i vinduet der og venter.....

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2066757 05/03/2016 15:59
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Tipper at om du sjekker vilkårene så er det noe sånt som "gratis for kunder som trekker lapp". Noe du ikke gjorde :-(

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2066772 05/03/2016 17:51
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gatecrasher

Var ingen Europark bil i nærheten da jeg kom ut, så må være noen som gjemmer seg rundt hjørnet på byggningen eller sitter i vinduet der og venter.....

Å ja. De kan sitte i en umerket bil og ilegge gebyr straks du har gått inn.
(I stedet for å si 'hei, du glemte visst å trekke lapp').

Men sånn er det bare og jeg tror det er nytteløst å klage på denne. Du har brutt vilkåret for gratis parkering.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2066777 05/03/2016 18:10
Rene Offline
Besatt
Besatt
Alpers sa det vel best for noen år siden (fritt etter hukommelsen):
Ikke bruk tid på det, ta en sykkeltur istedet.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2066820 05/03/2016 23:18
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Du har vel grovt sett fire alternativer:
1. Betal
2. Ta det opp med Kiwi (i og med at du kan dokumentere at du var kunde der)
3. Ta det opp med Europark og håp på goodwill fra deres side (da du pr. def. har brutt den avtalen som gjelder for parkering på området)
4. La vær og betal, men skal du komme noen vei med det må du kunne sannsynliggjøre at du ikke brukte bilen selv på det aktuelle tidspunktet og at andre hadde tilgang til den. Om ikke, vil de (nesten) garantert nå fram om det blir sak og du ender opp med å betale en god del mer.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2066847 06/03/2016 08:18
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Du har ingenting å stille opp med. Jobber rundt den parkeringsplassen og ingen kommer noen vei med klager. Det står vel også en lapp på Kiwi-døra "har du husket å trekke lapp?", og det har du jo ikke. Dårlig case, mao. Ta deg en sykkeltur!

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2067099 07/03/2016 10:55
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Siden du presumptivt ser fordelen med parkeringsplassen (du parkerte jo der), synes jeg du skal betale og huske å trekke lapp neste gang ICON_SMILE

Rent praktisk er nok dette den enkleste/billigste måten å tilby "gratis" parkering for kunder. Det eneste som er enklere er å kreve betaling av alle, da blir det jo også vanskelig å glemme å trekke lapp.

Hvis du er imot ordningen, er det bare å betale hver eneste gang!

Thomas
Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2067288 08/03/2016 03:12
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er vel privatregulert parkering, og da er p-bot etter ordlyd i loven strengt tatt en affære mellom sjafør og parkeringsselskap, så dersom du vil ha en sak gående i månedsbis med mailing og tur til forliksrådet kan du be om bevis for at det var du som feilparkerte, at en kompis Amerika var involvert og så videre.
Jeg vedder en stor bolle på at du ikke slipper unna med neon annen dialog med med Kiwi eller Europark.
En sykkeltur er nok det aller beste tipset her, dog.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: tparsli] #2067354 08/03/2016 09:15
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: tparsli
Rent praktisk er nok dette den enkleste/billigste måten å tilby "gratis" parkering for kunder. Det eneste som er enklere er å kreve betaling av alle, da blir det jo også vanskelig å glemme å trekke lapp.

Problemet her er at butikkene/kjøpesenteret tar en enkel løsning for å håndtere parkeringskontrollen. Isteden for å ha egne parkeringsvakter så kaster de kundene sine til ulvene, fordi det er enklere for dem selv. Jeg fikk jo selv en bot på 700,- på Sandvika Storsenter etter å ha glemt å trekke lapp. Jeg sto ikke over tiden, jeg handlet i butikkene og hjalp storsenteret å tjene litt penger den dagen. Takken jeg fikk var at de utsatte meg for at en harmløs forglemmelse kostet meg 700,-.

Et analogt (men urealistisk og ulovlig) eksempel bare for å vise hvor tullete dette er. La oss si at kjøpesenteret synes det er dyrt å betale Securitas for å ha vakter som passer på. Så isteden bestemmer de seg for å bruke vaktselskapet EuroSafe som de gir tillatelse til å rane kundene sine hvis kundene glemmer å vise opp vesken i kassen uten oppfordring. Kjøpesenteret slipper unna utgiften og EuroSafe tjener penger på kunder som glemmer seg.

Løsningen når det gjelder parkering er selvfølgelig et system med tre timer gratisparkering hvor det er umulig å parkere uten å trekke lapp, f eks med bom. Da trenger de ikke vakter i det hele tatt og de kan finansiere systemet med avgiften til de som trenger å stå lengre enn tre timer.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2067365 08/03/2016 09:52
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Du har nok ikke annet valg enn å betale denne kontrollavgiften. Etterpå kan du stemme med føttene - dvs handle et annet sted. Har selv begynt å handle dagligvarene på nettet, og er storfornøyd med det.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Europark og kontrollavgift [Re: Dan] #2067367 08/03/2016 09:58
FrankS Offline
Entusiast
Entusiast
Kundeparkeringen ved kiwi på Fornebuporten leser bilskilt på vei inn i parkeringshuset og registrer dermed ankomsttidspunkt. Dersom du skal stå i gratis perioden trenger du ikke gjøre noe mer, mens det er mulig å betale for tillegstid på automat. Men jeg husker ikke om betaling må gjøres i forkant eller kan ordnes ved avreise.

Uansett så betyr det at det er gjenomførbart å lage systemer som passer på gratis parkeringstid uten å kreve lapp.

--frank

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Dan] #2067510 08/03/2016 15:14
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Dan

Løsningen når det gjelder parkering er selvfølgelig et system med tre timer gratisparkering hvor det er umulig å parkere uten å trekke lapp, f eks med bom.

Det er en rekke praktiske problemer med bom, først og fremst lavere volum ved inn/utkjøring. De blir også kjørt ned så ofte at man må ha kontinuerlig kameraovervåkning.

For meg virker det langt enklere -og mer rettferdig- å fjerne gratisparkering helt. Så kan heller prisen være progressiv.

Thomas
Re: Europark og kontrollavgift [Re: ] #2067511 08/03/2016 15:14
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: LilleEyolf
Det som er artig er jo at folk som trekker lapp, men ikke er innom butikken, unngår kontrollgebyr.

Ikke hvis det står at parkeringen er for butikkens kunder.

Thomas
Re: Europark og kontrollavgift [Re: ] #2067533 08/03/2016 16:27
Tex Offline
Besatt
Besatt

Det at man ikke er innom butikken trenger ikke bety at en ikke er kunde i butikken. En kan jo ha vært der tidligere. Eller en kan ha planer om å kanskje stikke innom til helgen.

"Jeg kjøpte en pølse her i 1982 og kan derfor stå på ubegrenset på kundeparkeringen."

Lykke til med den.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2068324 11/03/2016 05:19
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Men du kan være sleip. Det ble vedtatt i høysterett en gang att det var kun staten som kunne bøtelegge eier av bilen. Europark kan kun bøtelegge fører, så du kan si att du har lånt den bort og du er ikke pliktig til opplyse om til hvem. Er slik de store firmaene oppererer når de blir tatt i fotobokser eller lignende. Det er også derfor du kan nekte betale hvis de ikke kan gjenkjenne deg på bildet fra fotoboksene.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: FrankS] #2068763 12/03/2016 14:49
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: FrankS
Kundeparkeringen ved kiwi på Fornebuporten leser bilskilt på vei inn i parkeringshuset og registrer dermed ankomsttidspunkt.

Er det virkelig lov?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Europark og kontrollavgift [Re: eOpseth] #2068773 12/03/2016 16:47
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: eOpseth
Sitat: FrankS
Kundeparkeringen ved kiwi på Fornebuporten leser bilskilt på vei inn i parkeringshuset og registrer dermed ankomsttidspunkt.

Er det virkelig lov?

Du har valget å ikke kjøre inn. Valget er ditt om å godta vilkårene og det godtar du når du kjøper inn.
Om jeg ikke vinner helt på reglene ICON_SMILE

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2069036 13/03/2016 21:37
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Følte at du var kul nå eller?

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2069042 13/03/2016 22:21
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
http://www.q-park.no/no/kontrollavgift-/hva-sier-loven-

Privatretslige regler, foreslår at du sjekker ut litt om dette før du leker bedreviter og oppfører deg som et rashøl. Er du mer enn 13 år?

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2069046 13/03/2016 23:19
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det er vel bare å betale for reglene er jo klare, det er jo forskuddsbetaling. Parkering er jo helt vill-vest også, på parkering man kan stå gratis i f.eks. 2 timer mens man handler er det parkeringsselskaper som "leier" plassen og betaler butikk-eier 50 kroner i "leie" for hver bil som får utskrevet gebyr, heldigvis forsvinner nok de 3 verste parkeringsselskapene snart, regner med det bare er ett tidsspørsmål før Carpark, P-Service og Not so smart security er borte.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Europark og kontrollavgift [Re: ] #2069096 14/03/2016 08:53
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Homecast
http://www.q-park.no/no/kontrollavgift-/hva-sier-loven-

Privatretslige regler, foreslår at du sjekker ut litt om dette før du leker bedreviter og oppfører deg som et rashøl. Er du mer enn 13 år?

Nei, jeg er nøyaktig 13 år, og selv jeg skjønner at det er grenser for hva som kan avtales privatrettslig.

Man kan f.eks ikke gi noen kontrollgebyr basert på kameraovervåking. Det hadde jo selvfølgelig vært veldig behagelig for parkeringsselskapene, så hadde de hatt lov hadde de jo bare skrevet dette på vilkårene og sluppet å ha parkeringsvakter.

Så det så.

Nuvel, du forstår fortsatt ikke konseptet du.

bil scannes på vei inn, ikke på vei ut.
dette fordi en p-vakt kommer og kontrollerer skiltene og benytter databasen med skiltnr på vei inn for å sjekke når personene kommer, altså en automatisk utgave av p-billetten

Det er krav til at du skal vite at du har blitt bøtelagt og derfor må vaktene legge lapp på ruten, også med begrunnelse.

Det er ingen forskjell på å trekke kølappen for å bevise når du ankommer mot scanning av skilter, derimot forhindrer man at folk kommer ut flere ganger for å trekke kølapp og dermed utnytter systemet med gratis kundeparkering i x antall timer.

Så det så.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Homecast] #2069100 14/03/2016 09:13
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Nuvel, du forstår fortsatt ikke konseptet du.

bil scannes på vei inn, ikke på vei ut.
dette fordi en p-vakt kommer og kontrollerer skiltene og benytter databasen med skiltnr på vei inn for å sjekke når personene kommer, altså en automatisk utgave av p-billetten

Det er krav til at du skal vite at du har blitt bøtelagt og derfor må vaktene legge lapp på ruten, også med begrunnelse.

Det er ingen forskjell på å trekke kølappen for å bevise når du ankommer mot scanning av skilter, derimot forhindrer man at folk kommer ut flere ganger for å trekke kølapp og dermed utnytter systemet med gratis kundeparkering i x antall timer.

Så det så.

Det er en ganske stor forskjell på scanning og å trekke lapp, nemlig at dette fort er personopplysninger som i det minste krever et behandlingsgrunnlag. Jeg tipper for eksempel at automatiske bomstasjoner har konsesjon for å samle inn, lagre og behandle registreringsnummer.

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Gatecrasher] #2069110 14/03/2016 09:29
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Er også sikker på at det er krav om "dumping" av data iløpet av rimelig kort tid.

Men samtlige som fyller drivstoff kjører inn på bensinstasjoner som er kameraovervåket og der lagres all data i 7 dager.

Men er det forskjell på scanning av skilt og måneds"kort" som lagres opp mot deg som person/bilen i inn og utkjøringer i p-hus?

Re: Europark og kontrollavgift [Re: Homecast] #2069119 14/03/2016 09:55
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Men er det forskjell på scanning av skilt og måneds"kort" som lagres opp mot deg som person/bilen i inn og utkjøringer i p-hus?

I praksis; liten forskjell.
Juridisk; relativ stor forskjell ved at det er vanskelig å få til et informert og frivillig samtykke ved innkjøring i et parkeringshus, men dette er lettere om man inngår en avtale om månedskort.

Moderator  support